آیا جمهوری اسلامی می‌تواند مولوی عبدالحمید را «بی‌آبرو» کند؟

زیتون-زاهدان تنها گوشه‌ای از خاک ایران است که صدای اعتراض جمعی در آن بلند است حتی اگر به گوش کسی نرسد. امروز مولوی عبدالحمید سرشناس‌ترین منتقد صریح‌اللهجه جمهوری اسلامی است؛ فردی که جایگاه مذهبی و پایگاه مردمی‌‌‌اش برخورد با او را برای حکومت سخت کرده است. به پشتوانه همین موقعیت است که این روحانی اهل سنت هر روز زبان انتقادش نسبت به حکومت صریح‌تر می‌شود و  می‌گوید «برای منافع مردم هر تهدیدی را به جان می‌خرد»

از طرفی دیگر حلقه‌ی محاصره‌ی مولوی عبدالحمید روز به روز تنگ‌تر می‌شود. به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی طرح تکراری و همیشگی‌اش را برای برخورد با منتقدان سرشناس‌اش پیش می‌برد. فرمانده عملیات هم قابل حدس است. حصر خانگی و برخورد فراقانونی با روحانیان و چهره‌های سرشناس قدمتی به درازای عمر جمهوری اسلامی دارد.

به گزارش «حال‌وش» ماموران امنیتی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ششم تیر‌ماه، نوه عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، و دو تن از نزدیکانش را بازداشت کردند.

بنا بر این گزارش «عبدالنصیر شه‌بخش بعد از نماز ظهر در حالی که از حوزه علمیه دارالعلوم مکی خارج و به سوی منزلش در حرکت بود در خیابان رازی توسط نیروهای امنیتی که با چند خودروی شخصی بودند با خشونت بازداشت شد و ماموران لباس شخصی او را با خود بردند.»

این نهاد حقوق بشری همچنین به نقل از منابع آگاه افزود «نیروهای نظامی امنیتی زاهدان پس از بازداشت نوه دختری مولوی عبدالحمید به منزل دختر وی یورش بردند و تمام گوشی و تبلت و لپ تاپ اعضای خانواده از جمله عبدالنصیر را جمع آوری کرده و با خود برده‌اند.»

همزمان نیروهای حکومتی اسامه شه‌بخش، فیلم‌بردار مسجد مکی و یکی از همراهان وی به‌ نام حامد محمدی‌نیک را «با خشونت» در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

در حالی که دفتر عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت بلوچ، دستگیری یک فرد مشکوک در مسجد مکی زاهدان را تایید کرده است، گزارش‌ها حاکی از افزایش فشار دستگاه امنیتی بر کارکنان این مجموعه برای تکذیب خبر سوقصد به جان مولوی عبدالحمید است.

به نوشته «حال‌وش» برخی از کارکنان و مسئولان حوزه علمیه مسجد مکی از سوی نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته‌اند تا «واقعه تلاش توطئه آمیز نهادهای امنیتی در ترور مولانا عبدالحمید را پنهان کرده یا آن را تکذیب بکنند.»

این سامانه خبری که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، روز سه‌شنبه، سی‌ام خرداد، به نقل از منابع آگاه نوشت:«ظهر امروز تعدادی مامور وزارت اطلاعات به حوزه علمیه آمده و با معاون اداری حوزه دیدار کردند و معاون اداری حوزه فرد عامل نهادهای امنیتی را به ماموران امنیتی تحویل داده است.»

ساعاتی پس از انتشار اخبار خنثی شدن طرح «ترور بیولوژیک» مولوی عبدالحمید در روز دوشنبه، دفتر این روحانی اهل سنت بازداشت «یک فرد مشکوک که ظاهرا با برخی نهادها وابستگی دارد» را تایید کرد و از مردم خواست در این باره نگران نباشند.

در این بیانیه همچنین آمده بود که فرد مظنون «اظهارات و اعترافات مختلفی» کرده که در دست تحقیق و بررسی است.

حال‌وش این فرد را « غلام معروف به غلاموک» و از اهالی منطقه دلگان در جنوب بلوچستان معرفی کرده و می‌گوید:«این فرد از حدود دو هفته پیش در مسجد بوده و محل اسکان او نیز در مسجد بوده و پیوسته در یک گوشه مسجد مشغول ذکر و عبادت بوده است. به همین دلیل به این فرد مشکوک می‌شوند چرا که با وجود آنکه به عنوان طلبه حضور داشته است اما در این مدت به سر کلاس نمی‌رفته است. با وجود آنکه چنین فرد عبادت‌گذاری است اما در صف اول دیده نمی‌شده و کم‌کم به این فرد مشکوک می‌شوند و دیگه تا دیشب این فرد را دستگیر می‌کنند و می‌برند»

به گزارش حال‌وش متهم اعتراف کرده قصد داشته «با سمى که سازمان اطلاعات سپاه در اختیارش گذاشته بوده» مولوى عبدالحمید را ترور نماید.

براساس این گزارش وی همچنین اعتراف کرده که هفته اى ١۵ میلیون تومان حقوق دریافت کرده است.

پس از انتشار خبر خنثی سازی طرح ترور مولوی عبدالحمید تعداد زیادی از مردم زاهدان در مسجد مکی حضور یافته و حمایت خود را از او اعلام کردند.

همزمان گزارش‌ها حاکی از امنیتی شدن جو شهر زاهدان و احتلال در اینترنت این شهر بود.

حال‌وش همچنین به نقل از یکی از منابع خود مدعی شد اعزام نیروهای ضدشورش به زاهدان در روزهای اخیر، مستحکم سازی درب ورودی کلانتری اصلی شهر و آماده‌باش ایستگاه‌های آتش‌نشانی در بعضی مناطق شهر نشان می‌دهد حکومت در این اقدام دست داشته و در حال آماده‌سازی نیروهای خود برای مقابله با اعتراض‌های احتمالی بوده است.

در همین حال «خبرگزاری فارس» بر خلاف بیانیه دفتر مولانا عبدالحمید فرد بازداشت شده را طلبه سارق معرفی کرد.
این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در گذشته بارها خواستار برخورد حکومت با امام جمعه زاهدان به دلیل همراهی او با اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ شده است.

سال گذشته و در اوج اعتراض‌ها بخشی از بولتن محرمانه خبرگزاری فارس در رسانه‌ها منتشر شد که در آن علی خامنه‌ای از نهادهای امنیتی خواسته بود به‌جای بازداشت مولوی عبدالحمید او را  «بی‌آبرو» کنند. اما به‌نظر می‌رسد روندی که مجریان این «حکم حکومتی» پیش گرفته‌اند شاید منجر به بازداشت یا حصر مولوی عبدالحمید شود اما بعید است آبروی او را در همراهی با معترضان و هوادارانش بیشتر نکند؛ روحانی بلند پایه‌ای که معتقد است «عزت را خدا می‌دهد».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. بنظر اینجانب ،لازم است هر چه محدویت زیادتر وجود داشته باشد ،مردم استان واستان های هم جوار وکل جامعه اهل سنت محکم تر بایستند واستاقمت بیشتری داشته باشند ،

  2. تا زمانی که این آقایون اسلحه دارند هیج اتفاقی
    نمی افتد خیالت تخت راحت. سایت زیتون هم
    کامنت ها را یا سانسور می‌کند یا بطور گزبنشی
    کامنتها را روی سایت قرار میدهد
    بخاطر عدم ورود واکسن کرونا هفتاد هزار نفر
    آدم زبون بسته مرد و آب از آب هم تکان نخورد
    اینها همه از معجزات اسلحه ای هست که در
    دست این آقایان هست.
    کل کشور بر اساس تشخیص و مصلحت اداره
    میشه
    از قدیم الایام گفتند زر و زور و تزویر پول نفت که
    داری اسلحه هم که داری رسانه ها هم که در
    اختیار و کنترل هست دیگه نیازی به ابتکار و مغز
    متفکر مرجع بی‌طرف و امثالهم نیست.
    خودت قانون بنویس خودت هم اجرا کن هر وقت
    هم برای خودت مشکل بوجود آمد موضوع را خارج از
    روال قانون های خودتان ماستمالی کن و راحت مبگی
    تشخیص و مصلحت اینگونه است.!
    مگه سال ۸۸ را فراموش کردی . کجا تقلب شده
    غلط کردی تازه فتنه هم می‌خواهند راه بیاندارند
    ببین چقدر اداره کشور راحته!
    بهمین راحتی، بارک الله و آفرین! البته صد افربن!

  3. خاک تو سرت زیبا کلام سایت زیتون که دم از نخبگی می زند و ادای منافع ملی را در می آورد حالا که کفگیر خورده به ته دیگ و تحلیلی از آینده ندارد متوسل شده به یک آخوند سنی افراطی و ضد زن .خدا شما ها را خیلی خوب در قرآن معرفی کرده و امید آنکه به همان سرنوشتی که قرآن وعده داده بزودی گرفتار شده و ملت از شر شما خلاص شود

    1. مولوی عبدالحمید، آقای میر حسین موسوی یا آیت الله منتظری نیست که بتوانند حصرش کنند. پایگاه مردمی قدرتمندی در ایران و جهان دارد، با بیانی روشن و شفاف و منطقی صحبت می کند، مدیون دستگاه حاکم نیست، از حوزه ادب و تربیت حتی با جانیان خارج نمی شود، کاملا سنجیده و حقوقی پرسشگری می کند، از هیچ رانتی بر خوردار نیست، بر مبانی فقه خردگرا و سکولار و مبتنی بر تساهل و تسامح و پلورال مسلط است، خواستار پاسخ گویی دستگاه حاکم است و پیام روشن حقوق مردم است. حکومت جاعش مدتها با ناچیز انگاری قدرت جامعه اقلیت صلح جوی تسنن و بلوچ در ایران، سعی در شناخت این جامعه نکرده است و طرحهای احمقانه ای که پیاده می کند بیشتر منجر به رسوایی و آبروریزی اش می شود. دهه ۷۰ تمام شد که روحانیون آزاده ضد ولایت مشرکه مطلقه فقیه نظیر مولوی پاکدامن را بگیرند و ببرند و بکشند، مسجد شیخ فیض را تخریب کنند و روحانیون معترض را به قتل برسانند، بین مردم بلوچ اختلاف بیفروزند و انها را به بردگی بکشند، آیا خون مولوی محمد ابراهیم دامنی دامن شما را نخواهد گرفت؟ الیس الصبح بقریب

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »