اولین ضربه را از روسیه خوردیم

زیتون – محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی، می‌گوید علی خامنه‌ای در ریز جریان مذاکرات هسته‌ای قرار داشته و همه شروط او درباره برجام اجرا شده است.

ظریف روز سه‌شنبه، شانزدهم خرداد، در گفتگویی در «کلاب‌هاوس» اعلام کرد رهبر جمهوری اسلامی ۹ شرط برای توافق هسته‌ای قرار داده بود که بیشتر آن‌ها «مربوط به این بود که آمریکا زودتر از ما اقداماتش را انجام دهد.»

وی با بیان اینکه از دیدگاه او، حسن روحانی، رییس جمهوری وقت و علی اکبر صالحی، کارشناس فنی تیم مذاکره کننده، تمامی این شروط اجرا شده، افزود:«شاید از دیدگاه ایشان (خامنه‌ای) این مسئله کامل نبوده».

ظریف در توضیح افزود:«تمام مذاکرات و صورت جلسات را برای رهبری می‌فرستادیم؛ ایشان هر وقت می‌خواستند نظر می‌دادند و هر موقع می‌خواستند نظر نمی‌دادند. رهبری در هر مورد مخالف بود می‌گفت و ما حتی در مواردی که توان پیگیری مطالبه ای را نداشتیم، اول به ایشان اطلاع می دادیم و پس از کسب مجوز اقدام می‌کردیم.»

وزیر امور خارجه پیشین در ادامه اظهاراتش گفت خامنه‌ای خواستار لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران بوده اما «به‌دلیل این که مذاکره ما در حوزه حقوق بشر و موضوع تروریسم نبود در موضوع برجام یک شرط گذاشتیم که هیچ تحریمی که با توجه به مذاکرات برجام رفع شده دیگر نمی‌تواند برگردد.»

ظریف همچنان فاش ساخت دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، دو مرتبه خواستار ملاقات با او بوده اما این دیدار مورد موافقت مقامات «سطوح پایین» قرار نگرفته بود.

وی گفت:«من می‌دانستم دیدار با ترامپ برای من می‌توانست یک خودکشی سیاسی باشد. اما من حاضر بودم این کار را انجام بدهم. تحلیل من این بود که دیدار وزیر امور خارجه ایران با رئیس جمهوری آمریکا در این سطح طوری نیست که کسر شان برای کشور باشد.»

ظریف همچنین با دفاع از عملکرد خود در مسئله برجام افزود:«می‌گویند دیوانه‌ای سنگی انداخته در چاه که صد عاقل نمی توانند درش بیاورند. اگر اینطور است چرا این عاقل‌های شما همچنان دنبال همان برجام هستند؟»

وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی مقایسه توافق هسته‌ای ایران با گروه «پنج به‌علاوه یک» با عهدنامه ترکمانچای را نادرست خواند و اظهار داشت کشور در شرایط «خیلی بدی» به برجام پیوسته‌است.

وی افزود:«اگر قرار است بررسی شود باید این مسئله بررسی شود که چه کسانی قطعنامه‌ها را کاغذ پاره خواندند و ما را مجبور کردند که برای خروج از این تحریم‌ها مذاکره کنیم.»

ظریف در ادامه خطاب به مخالفان توافق هسته‌ای گفت:«اگر برجام اینقدر خیانتی بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟ پاره کنید و دفنش کنید. ما دو سال است کاره‌ای نیستیم هنوز دوستان به دنبال همان برجام هستند.»

جواد ظریف در بخشی دیگر از اظهاراتش به نقش مخرب روسیه در جریان مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت:«در مذاکرات اولین ضربه را از روسیه خوردیم که گفتند تمام نیاز بوشهر برای تمام دوره حیاتش را تامین کردیم…(روسیه) با گفتن اینکه ما همه سوخت را تامین کردیم، دست ما را بست. یعنی در مذاکرات ما را در موضع ضعف قرار دادند به همین دلیل نتوانستیم در دوره برجام به بالاتر از ۶ هزار سو برسیم.»

وی همچنین با اشاره به جنگ میان روسیه و اوکراین، اقدام مسکو را «تجاوز» دانست.

ظریف در جایی دیگر از سخنانش به شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی پرداخت و از مواضع خود در قبال این حادثه مرگبار دفاع کرد.

وی گفت:«در رابطه با هواپیمای اوکراینی که گفتم به من بگویید من علاج کنم‌. به این توجه کنید که من اعلام نکردم هواپیما نقص فنی داشته است. به من می‌گفتند مرعوب هستی و تحت تاثیر غربی‌ها قرار گرفتی. اما من مقاومت کردم. اصرار کردم حقیقت باید اعلام شود. علاج من عذرخواهی از دنیا بود. توئیت من موجود است که گفتم مسببین باید مشخص شوند‌.»

این دیپلمات با تجربه جمهوری اسلامی همچنین از اظهارات پیشین خود درباره متهمان جرایم سیاسی دفاع کرده و گفت:«من گفتم هیچکس را به جرم سیاسی در ایران محاکمه نمی‌کنند چون جرم این افراد امنیتی است. من به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی وقتی این سوال مطرح می‌شود باید چه پاسخی بدهم؟»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. جواتی شما خودتون انتخاب کردید که از روسیه و چین توسری بخورید و واسه یتیمان و صغیران و بیوه زنان و اسیران ایران زمین گارد آوانگاد بگیرید که «زندگی همین است» که «دوام میاریم» که « هرگز ترامپ قمارباز را را تهدید نکنید» که « من ماله‌کش اعظم هستم» که «با قاسم سلیمانی مذاکره کنید» که فرزانه و فریبا و مموتی،که حسین‌ اوبامایی و حسنِ بایدنی و آیت اله قتلعام دیروز و حامی حقوق بشر امروز هیچ‌کسی را به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنند» که « من نام نسرین جایزه بگیر را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ام،اما مجید توکلی را اصلاً نمی‌شناسم» که « باور ندارید از دلواپسان و دلسوزان دولت باتفنگ و بی تفنگ و جاانداز های جمارونی و پاانداز های لواسونی و سپاه ماله کش های درون مرزی نظیر معصومه ابتکار و شهین ملاوردی و پروانه سلحشوری و مهری بهروز و زهرا شجاعی و زهرا مصطفوی و مرضیه حدیدچی و نسرین ستوده و نرگس محمدی و ژیلا بنی یعقوب و ویدا ربانی و زاغ و وزغ های صادراتی برونمرزی نظیر فهیمه دری نوگورانی و الی گرانمایه و نگار مرتضوی و دینا اسفندیاری و نرگس باجغلی و فرناز فصیحی و تارا سپهری‌فر و آرین طباطبایی بپرسید»
    راستی جواتی از حسین فریدون و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی و حمید بعیدی‌نژاد و داوود محمدنیا و محمد مرندی و تریتا پارسی و علی واعظ و جمال عبدی و صنم نراقی و هومان مجد و گری سیک و جان کری و رافائل گروسی و اشتون و جوسپ بورل و فدریکا موگرینی و بشار اسد و استقرار جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی همدان و بخشش سهم دریای خزر و استقبال از ملا عبدالغنی برادر و تشکیل دولت فراگیر اسلامی و دو قطبی میدان و دیپلماسی و سرگئی لاوروف چه خبر؟!
    جواتی خزینه کلاب هاوس نشینی و هذیان گویی تازه از نتایج مصرف سنتی و صنعتی است؛باشد که یتیمان و صغیران و بیوه زنان و اسیران ایران زمین روز برگزاری دادگاه و محاکمه تو اعوان و انصار نظام سفله پرورت را به چشم ببینند.
    لطیف حسین زاده.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »