«غیرعلنی»؛ نخستین جلسه دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی برگزار شد


زیتون
– همسر نیلوفر حامدی از برگزاری نخستین جلسه دادگاه این خبرنگار بازداشتی روزنامه شرق به صورت غیرعلنی خبرداد.

به گفته محمدحسین آجورلو، نیلوفر در جلسه روز سه‌شنبه، نهم خرداد، «تمام اتهامات وارده را رد کرد و تاکید داشت به عنوان یک خبرنگار به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کرده و هیچ اقدامی علیه امنیت ایران انجام نداده است.»

همچنین در این جلسه که علیرغم تصریح قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری، به صورت غیر علنی برگزار شد، اعضای خانواده خانم حامدی اجازه حضور نداشتند و به وکلای پرونده هم فرصتی برای دفاع نرسید.

پرتو برهانپور، وکیل نیلوفر حامدی، از ارائه لایحه‌ای درباره ایرادات شکلی موجود در پرونده به دادگاه خبر داد و افزود:«ین لایحه متضمن ۱۵ ایراد از جمله عدم دسترسی خانم حامدی به وکیل در طی دوران بازداشت و درخواست رسیدگی به پرونده در دادگاه صالح و با حضور هیات منصفه و به صورت علنی بود.»

برهانپور همچنین با اشاره به «شان و جایگاه» خانم حامدی و «اتمام مرحله تحقیقات مقدماتی» ادامه، ادامه قرار بازداشت موکلش را بدون توجیه دانست.

یک روز پیش از برگزاری دادگاه خانم حامدی، اولین جلسه رسیدگی به پرونده الهه محمدی، یکی دیگر از خبرنگاران بازداشتی، برگزار شد.

به گفته شهاب میرلوحی، وکیل مدافع او، در تمام طول جلسه که به صورت غیرعلنی برگزار شد، به وکلا فرصت هیچ دفاع و یا بیان هیچ مطلبی داده نشد.

میرلوحی با اشاره به ایرادات شکلی مهم و جدی در پرونده افزود:«دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و پرونده باید در دادگاه صالح (دادگاه کیفری ۱) و با حضور هیات منصفه و به صورت علنی رسیدگی شود.»

وی همچنین نقض برخی حقوق مسلم موکل خود، طرح ادعاهای نادرست در پرونده، نگهداری خانم محمدی به مدت طولانی در سلول انفرادی را از دیگر ایرادات این پرونده دانست.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی از نخستین روزنامه‌نگارانی بودند که موضوع مرگ مهسا امینی را پوشش دادند. مقامات ایران این دو روزنامه‌نگار را متهم به جاسوسی کرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »