در پاسخ به رهبر؛ ما کیستیم؟

پیام مصطفی تاج‌زاده از زندان به همایش «گفت‌وگو برای نجات ایران»

نجات ایران در گرو تلاش همه نیروهای دموکراسی‌خواه و عدالت‌طلب متعهد به استقلال و تمامیت ارضی است. مبارزه فکری، فرهنگی و سیاسی با طالبانیسم شیعی و نشان دادن بنیان‌های سست اندیشه‌ای که وضعیت سراسر بحران زده ایران امروز را رقم زده بیش از هر نیروی سیاسی و فکری بر عهده روشنفکران و نواندیشان مسلمان است. این یادداشت در جهت افشای استبداد به نام دین از زبان ایرانیان مسلمان آزادی‌خواه به عرض می‌رسد.

در پاسخ به رهبر؛ ما کیستیم؟

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی خود در مشهد نکاتی را گفت که از بین آن‌ها لازم دیدم به آن بخشی پاسخ گویم که بی‌محابا نسبت‌هایی ناروا به منتقدان خود و ساختار حقوقی و سیاسی نظام داد و به راحتی آن‌ها را دنباله‌رو دشمنان کشور و ضددین و ضدانقلاب خواند و گفت: «متأسّفانه در داخل هم بعضی‌ها به‌تبع آن‌ها (دشمنان) یا به تقلید آن‌ها، همان حرف را با تعبیرات دیگری بیان می‌کنند: مثلاً تغییر قانون اساسی یا تغییر ساختار نظام اسلامی؛ این همان حرف بیگانه‌هاست، همان حرف دشمن‌هاست، منتها عنصر داخلی گاهی از روی غفلت، از روی بی‌توجّهی، گاهی هم با انگیزه‌های دیگر، آن حرف را تکرار می‌کند.»

او با نادیده‌گرفتن انبوهی از ایرانیان شریف و دلسوز داخل و خارج از کشور که به دنبال اصلاح ساختاری و تغییر قانون اساسی هستند، استکبار و صهیونیسم را پیگیران این تحول معرفی می‌کند و مدعی شد: “هدف آن‌ها حذف همه‌ی چیزهایی است که مردم را به یاد انقلاب و به یاد اسلام می‌اندازد؛ اسلام ناب و اسلام انقلابی.” چیزی که متاسفانه ترجمه صریحش می‌شود تبعیت بی‌چون‌وچرا از ایشان.

رهبر همچنین درباره این دشمن موهوم گفت که “هدف دشمن، تبدیل مردم‌سالاریِ اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار است. آن‌ها در ایران دنبال این هستند که یک حکومتی اینجا سر کار بیاید که باب میل استکبار باشد؛ یا یک حکومت فردی که یک فرد مطیعِ آن‌ها بر سر کار باشد، یا یک حکومت به‌ظاهر دموکراسی غربی که [در واقع] دموکراسی دروغ و فریب است.”

رهبر همچنین در تغافلی بزرگ درباره جنبش بزرگ زن؛ زندگی؛ آزادی که به ایران جانی دوباره بخشید و جهان را متاثر از خود کرد، خود و طرفدارانش را اکثریت فرض کرده و معترضان را “یک درصد بسیار اندکی از ملّت ایران” خواند؛ “خیلی‌خیلی خیلی‌خیلی کم”.

داوری درباره اینکه آیا رهبر در اقلیت است یا در اکثریت را به ملت می‌سپارم. اما فقط می‌پرسم که چرا مقامی که خود را مستظهر به پشتیبانی اکثریت مردم می‌داند، با انتخابات آزاد و رفراندوم سر جنگ دارد؟ گذشته از آن، مگر در یک نظام مردم‌سالار و براساس یک منطق عقلایی، هر مقامی که اختیارات بیشتری دارد، مسئولیت بیشتری ندارد؟ یا پاسخ‌گوتر نیست؟ و نباید جدی‌تر در مظان نقد و نظارت قرار گیرد؟ آقای خامنه‌ای تاکنون پاسخ‌گوی چه نهادی بوده است؟

به باور من، نظارت بر عملکرد رهبر و نقد رفتار و گفتار وی که اختیاراتش مطلق شده است و در امور، دخالت حداکثری می‌کند – اگرچه می‌کوشد مداخلاتش از نگاه افکارِعمومی پنهان بماند – جزو حقوق و حتی وظایف شهروندی همه ایرانیان است. همچنین بر این باورم در شرایط حساس و متحول جهانی که پر از فرصت‌های سازنده و تهدیدهای ویرانگر است، نباید سرنوشت میهن را به دست یک‌نفر داد که با خطاهای خود، فرصت‌ها را بسوزاند، بر مخاطرات ملی بیفزاید، و امید به سامان‌یافتن امور را در ذهن و ضمیر قاطبه ملت بخشکاند.

اما درباره اتهامات اخیر رهبر به منتقدان خود و دنباله‌ی دشمنان بیگانه و ضد اسلام و انقلاب خواندن آن‌ها، لازم است نه برای ایشان – که رهبر به خوبی منتقدان خود از جمله امثال بنده را می‌شناسد – که برای کسانی‌که ممکن است تحت‌تاثیر چنین سخنانی قرار بگیرند، یک‌بار برای همیشه اتمام حجت کنم تا بدانند میلیون‌ها ایرانی مسلمان که طرف‌دار تغییر ساختار و قانون اساسی هستند، کیستند و چه باوری دارند؟

ما کیستیم؟

ما با اسلام مخالف نیستیم، بلکه با افتخار اعلام می‌کنیم به عنوان ایرانیان مسلمان و آزادی‌خواه، با استبداد به‌نام اسلام مخالفیم و معتقدیم که اسلام قشری، ارتجاعی و متکی به زور در ایران، بیشترین آسیب را به دین و دنیای مردم زده است.

ما نه‌تنها با قرآن مخالف نیستیم، بلکه منتقد مهجور بودن آن نزد مدعیانیم. ما قرآن را مشعل راه سربلندی و سعادت مردمان می‌دانیم. اما با سرنیزه‌کردن قرآن برای به مسلخ بردن آزادی و عدالت مخالفیم.

ما با اهل‌بیت مخالف نیستیم، بلکه از دوستداران آنانیم. اما با گسترش و توجیه فقر و فلاکت و نابرابری به نام علی مخالفیم. ما معتقدیم فاطمه و فرزندانش که درود خدا بر آنان باد، پرچمداران حقیقت و عدالت و عزت انسان‌ها بودند، نه منادیان بردگی و بندگی و اسارت آدمیان.

ما با حاکمیت قانون مخالف نیستیم، بلکه آن را یگانه راه رسیدن به ایرانی آباد و آزاد و امن می‌دانیم. اما به اعتقاد ما ولایت فقیه در عمل ثابت کرده که حاکمیت قانون را به حاکمیت بر قانون تبدیل می‌کند و با دوقطبی کردن جامعه و تجزیه‌کردن ملت و انحصار قدرت برای خود و اقلیت هوادار و حامی‌پروری با اتکا به منابع عمومی، عملا جمهور را ناجمهور می‌سازد. به‌همین‌دلیل با مادام‌العمری و اختیارات فراقانونی برای هر مقامی مخالفیم، زیرا پیامد گریزناپذیر آن را خودکامه، مطلقه و غیرپاسخ‌گو شدن قدرت و سرمنشاء ناکارآمدی و فساد حکومت می‌دانیم.

ما ولایت فقیه را یک نظریه کلامی و فقهی می‌دانیم که در کنار علمای موافق، مخالفان فراوان و معتبری در حوزه‌های علمیه داشته و دارد. بنابراین نمی‌توان آن را در ردیف اصول و مبانی اسلام و تشیع قرار داد. نکته استراتژیک آن است که ولایت فقیه به‌عنوان مبنای نظم سیاسی، در عمل با شکستی فاحش روبه‌رو شده است.

ما با روحانیت مخالف نیستیم، بلکه با وهن و توهین به نهاد دین مخالفیم و به خدمات حوزه‌های علمیه و برخی نقش‌آفرینی‌های تاریخی و مثبت آنان معترفیم. اما معتقدیم اعطای حق ویژه و گذاردن مسئولیت سنگین حکومت به دوش روحانیون، اشتباهی بزرگ بوده که بیشترین آسیب را به کشور و ملت و به خود مرجعیت و حوزه‌های علمیه وارد کرده است. به باور ما، استمرار حکومت آنان، جز دورترشدن نهاد دین از مردم و رودروشدن با آنان حاصلی ندارد.

نقض استقلال حوزه‌های علمیه از بزرگ‌ترین خطاها و مسبب لطمات بسیار به حوزه‌ها و حکومت شده و بین آن‌ها با اکثریت جامعه فاصله انداخته است. روحانیت قدرت را گرفته و مردم را ازدست داده است. جبران این اشتباه بزرگ آن است که روحانیت به جایگاه تاریخی خود بازگردد؛ از رانت و امتیازات فریبنده و گذرای یکی‌شدن نهاد دین و نهاد دولت رها شود، به تحقیق و آموزش و ترویج دین بپردازد؛ حامی و پناه مردم شود؛ و بر عملکرد حکومت و ارکانش نظارت مدنی کند. شأن روحانیت علمداری بگیروببند، سانسور، توقیف، توجیه سرکوب و اعدام معترضان عاصی نیست. مدنی‌ترین یا موثرترین روش برای جبران این خطا، حذف ولایت فقیه از قانون اساسی است.

ما با حجاب اسلامی مخالف نیستیم، اما با اجباری‌کردن آن مخالفیم و تحمیل حجاب را توهین به ملت رشید ایران می‌دانیم که موجب بدبینی قشرهای وسیعی از ایرانیان – به‌ویژه جوانان – نه‌فقط به اصل حجاب، بلکه به اصل اسلام شده است. ما معتقدیم زنان ایرانی همچنان‌که به کشف حجاب زوری «نه» گفتند، حجاب تحمیلی را نیز برنمی‌تابند و زیربار آن نمی‌روند. مگر جز این است که خیزش تاریخ‌ساز «زن، زندگی، آزادی» در اعتراض به حجاب اجباری شکل گرفته و منشاء آثار و تحولات بزرگ شده است؟

ما ضمن محکوم‌کردن تلاش‌های مذبوحانه مقامات و نهادهایی که با اتخاذ تصمیمات نابخردانه و رسوا، می‌خواهند جلوی اراده زنان کشور برای حق بدیهی انتخاب پوشش و سبک زندگی فردی را بگیرند، به رهبر هشدار می‌دهیم که ستیز با اراده و خواست اکثریت ملت و حق اولیه زنان برای انتخاب پوشش و سبک زندگی، به‌ویژه نسل جوانِ شجاع و آگاه و آزادی‌خواه، به منظور اجباری‌کردن دوباره حجاب، هرگز به نتیجه نمی‌رسد؛ اما می‌تواند زمینه‌ساز خیزش‌هایی بزرگ‌تر از جنبش دوران‌ساز “زن، زندگی، آزادی” شود.

ما با شعائر اسلامی مخالف نیستیم، بلکه با اسباب رانت شدن آن یا انتصاب میان‌مایگان به مصادر چون امامت جمعه مخالفیم که هر هفته با سخنان سخیف خود، موجب وهن دین و شرمندگی مومنان می‌شوند. دیانت و امامت امثال آقایان طالقانی و منتظری است که می‌تواند مردم را با گرایش‌های مختلف جذب کند و فرائض اسلامی را احیا کند. نماز جمعه باید میعادگاه مردم مسلمان با سلائق و گرایش‌های مختلف باشد، نه تریبونی برای ترویج اسلام خشونت‌پرور فرقه مصباح.

ما با ۲۲ بهمن مخالف نیستیم و آن را تجلی اراده ملت می‌دانیم و گرامیداشت آن روز را در تداوم میزان بودن رای ملت می‌دانیم و نه رای رهبر. ما همچنان به حق تعیین سرنوشت کشور توسط هر نسل معتقدیم و به برابری حقوقی تک‌تک شهروندان باور داریم و بر این اساس، از حق نسل جدید برای تدوین قانون اساسی منسجم و دموکراتیک، با توجه به تجارب چهار دهه گذشته قاطعانه و بدون لکنت دفاع می‌کنیم و فریب و دروغ را آن می‌دانیم که در نظامی به نام جمهوری، رای و نظر جمهور نادیده گرفته شود، حتی اگر مزین به صفت اسلامی گردد. پاسداشت ۲۲ بهمن به آن است که نظام مردمی بماند ونظامیانش مانند تمام کشورهای دمکراتیک، زیرنظر منتخبان ملت و در چارچوب وظایف نظامی و دفاعی خود فعالیت کند. در این صورت و با بازگشت آن‌ها به پادگان‌ها، به عنوان یک نیروی ملی نزد همه ملت عزیز و گرامی خواهند بود.

ما معتقدیم رهبر و منصوبانش حق ندارند به اسم اسلام و انقلاب و ۲۲ بهمن، به نقض حقوق قانونی ایرانیان بپردازند و به مصاف تمام آزادی‌های قانونی شهروندان، از آزادی‌های فرهنگی و هنری و ادبی تا آزادی دانشگاهی و حوزوی، از آزادی مطبوعات و فضای مجازی تا آزادی احزاب و تشکل‌ها، از آزادی تجمع‌های مسالمت‌آمیز تا آزادی انتخابات بروند.

بله! ایران و اسلام و تشیع رقبا و حتی دشمنانی داشته‌اند و دارند که سربلندی هیچ‌یک را نمی‌خواهند. اما به باور ما بیشترین لطمه را به ایران و اسلام و تشیع درحال‌حاضر، کسانی می‌زنند که با لجاجت و استبدادرای و طالبانی‌گری، چهره‌ای زشت و مشوه از نظام ساخته‌اند و بزرگ‌ترین موانع را در راه نیل به ایرانی امن، توسعه‌یافته و دمکراتیک ایجاد کرده‌اند.

ما ایرانیانی طرف‌دار استقلال، تمامیت ارضی و مخالف دخالت بیگانگان هستیم. اما نه ریشه مشکلات را ناشی از توطئه‌های دشمن می‌بینیم، نه مخالفان خود را به آن‌ها وصل می‌کنیم و نه متاثر از آن‌ها می‌دانیم. این شیوه‌ای بسیار ناپسند و توهین‌آمیز در مقابله با مخالفان و منتقدان است که رهبر به جای پاسخ‌گویی، مرتکب آن می‌شود. از قضا ما استقلال کشور را به سبب دوری از مردم در معرض خطر می‌بینیم و نگرانیم که حاکمان به‌جای گردن کج کردن در برابر ملت، اجیر منافع و مطامع بیگانگان شوند و برای بقاء خود به منافع ملی چوب حراج بزنند.

ما دموکراسی مبتنی بر حقوق برابر شهروندان و تضمین حقوق اساسی آحاد ملت، مستقل از اقلیت یا اکثریت بودن آن‌ها را عادلانه‌ترین نظام سیاسی و تنها سیستمی می‌دانیم که قادر به تامین امنیت پایدار ایران و حداکثری کردن قدرت کشور و کسب منافع ملت ماست. ما مشروعیت حکومت را به دینی بودن آن نمی‌دانیم، بلکه به عادل بودن آن می‌دانیم و امروزه بهترین شیوه برقرار کردن عدالت ساختاری، همانا دموکراسی است که حاکمان را پاسخ‌گو و اجیر و خادم ملت می‌کند و بر ولیّ بودنشان قلم بطلان می‌کشد.

سخن آخر آنکه به باور ما حکومت فردی، مادام‌العمر، مطلقه و غیرپاسخ‌گو، نسبتی با جمهوریت ندارد و در ایران محکوم به شکست است؛ چه عرفی و سکولار باشد و چه دینی.

زندان اوین

۰۱/اردیبهشت/۱۴۰۲

*همایش گفتگو برای نجات ایران

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

129 پاسخ

  1. والله اگر به رهبری گوش می کردید این وضع مملکت نبود
    همه بلاها را امثال تاجزاده سر مملکت آوردند حالا هم دارند به فتنه هاشون ادامه می دهند

  2. اینها که دنبال رفرندام نیستند این با این بهانه دنبال پست مقام هستنددنبال باج ومنابع بیت المال بالا
    گشیدهاند

    کسی پیگیر نباشد آقای روحانی ریس جمهور قبلی یا آقای روحانی دنبال رفرندام هستی خودت خوب میدانی گه با رای گیری رفرندام تو امثال تو در حکومت جای نخواهی داشت با این بهانه دنبال باج خواهی وسهمی از حکومت رامیخواهی

  3. هرکسی یک رای و یک حق دارد ، هیچ فردی نمی تواند رای خود را به دیگران تحمیل کند ، اندیشیدن آزادی اجتماعی لازم است ، باور ها شخصی هستند ، پایه باورها منطق ندارد ، جنگ ۷۲ ملت همه را عذر بنه ،،،،،، علم ناجی زندگی مردم است ،حاکمان باید تخصص داشته باشند، نه دنباله رو ،

    1. اصلا بحث تصمیم گرفتن نیست.

      هر کسی هر نظری داره باید بگه

      این که نمیشه که شما به یک سری بگید حرف نزنید تا بقیه بتونن زندگی کنن

      مگه حرف زدن بقیه همون تصمیم گرفتن و عدم زندگی کردن بقیه است؟

  4. این نظام اگر اصلاح پذیر بود ، در چهار دهه گذشته اصلاح میشد . همچنین رهبری بارها بر لزوم انجام رفراندوم برای فلسطینی ها تاکید کرده ، چگونه است که فقط مردم ایران از نظر ایشون فاقد تحلیل درست هستند؟

  5. بنده خدا ها چقدر ناشکری میکنید اگراین رهبری عزیزمون خدای نکرده نباشه اون‌وقت می فهمید که چه بلاای سرتان آمده، این تاجزاده هاچون دیگر قدرت ومنصبی ندارن حالا شدن دشمن اتقلاب، چه،طور تازمانی که منصب وقدرت داشتن این انقلاب اسلامی خوب بود،،،،،

    1. بله این خیلی حرف درستیه که پویندگان ایدئولوژی خیلی غیرانسانی عمل می کنند و دار و دسته تاجزاده می تونه خیلی بدتر از تیم خامنه ای عمل کنه

    2. بنده خدا !
      ظاهرا فقط شما بنده خدا هستید و در واقع اگر رهبرتان نباشد معلوم نیست چه بر سر شما می آید. منافع و و هویت امثال شما به وجود او بند است نه همه ی مردم. خودتون رو بدجوری به خواب زدین.
      جالب که پیام های شما بنده خدایان همه بی نام ثبت شده؟!

      1. پیغام با نام و بی نام چه ربطی به درستی استدلال داره؟
        شما که یک اسم نوشتین فکر می کنین الان رفتین ثبت و تیک آبی گرفتین؟

  6. بنده خدا آقای تاجزاده فک می کنه بی حجابی بیاد مثل زمستانه تابستان بیاد زنان بی حیایی هستن متاسفانه که با دو تیکه بیرون خواهند آمد اونوقت ببینم چی میگید

  7. حکومت باید به رفراندوم گذاشته شود رای ملت هر حکومتی باشد اظهار نظر منوط به خواست جامعه باید باشد غیر از آن دیکتاتوری محض است

  8. تاج زاده خود رو اکثریت مردم ایران نمی داند بلکه خواسته اکثریت مردم را بیان می کند .درود ب شرفت مرد بزرگ

  9. درخواست رفراندوم حق طبیعی یک جامعه فهیم و باشعور است مثل مردم ایران …
    من با دین و دین داری مخالفتی ندارم. با اجبار و بعد با توهین مخالفت دارم شما ( روحانیون. افراطیون )اگر راست می‌گوید باید گوینده صادق و مهربون باشید و مابقی را بسپارید به شنونده که استدلال شما را قبول کند یا رد . ظالمین جایی در قلب ها ندارند.

  10. زمان خاتمی خیلی خانه دار شدن لا اقل مثل امروز ریسی اقتصاد بی بند و بار نبود خدایش زمان خاتمی مردم آسوده بودنند استرس نداشتن امروز زندگی شده استرس خجالت بکشید چشم هایتان را بروی حقیقت باز کنید من نه اصولگرا هستم نه اصلاح طلب یه آدم عادی هستم واقیعت های جامعه و باچشم داریم می بینیم سال به سال مردم دارن فقیر میشن آقایان معلوم نیست دنبال چی هستن آیت الله مرحوم طالقانی این روزهارو پیس بینی کرده بوده دقیقا نکنه دوتا تار مو بهونه بشه اختلاس ودزدی آقایان رو ول کنید روحت شاد

  11. نه اشکال ازحکومت ونه دولت اشکال ازمردم هست به نظرم مردم شایستگی لازم برای یه زندگی خوب ندارن اگه داشتن وضعشون این نبود مردم خودشون نوع زندگیشون انتخاب کردن کاری هم نمیشه کرد

  12. من با دین داری مخالفتی ندارم. با اجبار و بعد با توهین مخالف هستم شما اگر راست می‌گوید باید گوینده صادق و مهربون باشید و مابقی را بسپارید به شنونده که استدلال شما را قبول کند یا رد .. درخواست رفراندوم حق طبیعی یک جامعه فهیم و باشعور است مثل مردم ایران …

  13. اینها خوارجی بیش نیستند و سرسپرده غرب فقط از این انقلاب بجز سهم خواهی کاردیگر نه مردم و نه با انقلاب ندارند هروقت سهمیه آنها کم شود شروع. به چرندیات صد من یک غاز می کنند الان هم هروقت می خواهد انقلاب روی گشایشی پیدا کند شروع به هزینه تراشی می کنند وبلوا آشوب راه انداختم هستند

    1. دوست عزیز شما الان کشور را در حال گشایش میبینی مزخرف میگی البته شاید سهم تو از سفره بهت میرسه که نگران نیستی وگرنه فقر وفلاکت وبدبختی وگرسنگی وزور وظلم ستم واستبداد وناامیدی رادرملت وبه ملت نمیبینی.یکم درک وشعور چیز خوبیه.نادانی شما حد واندازه نداره.

    2. انقلاب اگه بخواد گشایش پیدا کنه باید اول ذهن ما گشایش پیدا کنه. پس زیاد نگران بحث و حرف دیگران نباش. اون مانع انقلابتون نمیشه

  14. آقای تاج زاده ملت ایران هیچ چیز نیستند الان معلوم شد قدرت تحلیل بد و خوب خود را ندارند اما کسی که معتقد است با آرای همین مردم حکومت می کنند همه کاره اند وای بحال ملت ایران تا کی باید اسیران این تفکر باشیم

  15. آقای تاج زاده با اینکه وقتی شما هم در قامت حکمران و مسعول بودید هرگز درست عمل نکردید هم به ضرر مردم وهم منافع ملی بودید اما اینکه شهامت اعتراض و مخالفت با افراطیون و مخالفین مردم را دارید جای قدردانی و تشکر را دارید ما چه کاره هستیم وچه هستیم رهبری دقیقا مشخص کردند ما هیچ چیز نیستیم جز برده و نوکر تفکرات ایشان از طرفی خود را منتخب مردم می دانند و پا فشاری بر رأی مردم به جمهوری اسلامی دارند. ولی اثبات کردند فقط این تأیید تا زمانی که موافق نظر ایشان باشد رای مثبت و سازنده است و اگر مردم تقاضای رفراندوم کنند نفهم کودن بی بصیرت. و ناتوان از تشخیص خوب و بد هستند پس ما اصلاً نیستیم فقط آنها که ملت را به این روز انداخته اند دانا و عاقل و تحلیل گر هستند وقوع تشخیص دارند

  16. گویا زندان اینقدر بی درو پیکر شده که زندانی که بایستی از خیلی مواهب وفعالیتها منع باشد با خیال راحت پیام مخابره میکنند فایزه پیام میده این مردیکه پیام میده واقعا زندان بی در و دروازه هست اینها را آزاد کنید

    1. واقعاً خیلی امکانات زیادیه ، یه تلفن کارتی که اولش میگه “این تماس از زندان گرفته شده” و شاید بعد کلی تلاش نوبت بهت برسه که توی غربت زندان که داری دیوونه میشی برای چند دقیقه با عزیزت صحبت کنی. بعد همون زمان کوتاه رو هم به خاطر وطن پرستی ، بزاری و پیام بدی. و برای مدت ها “تماس ممنوع” بشی. واقعاً چقدر فهمیدن برای امثال شما سخته.

      1. اول این که این که وطن پرستی هست یا ایدئولوژی پرستی یه مساله دیگه است

        دوم این که یک نفر شاید این جزییات را ندونه، شما گفتید می فهمه. چرا فهمیدنش باید سخت باشه و شخص به نفهمی متهم بشه؟

        سوم این که هزارتا راه ارتباطی دیگه در زندان هست. شما مطمئنید که این دوستان از آن راهها استفاده نکردند؟

        چهارم این که این دوستمون چیزی نگفته که. گفته که اینها را آزاد کنید. حرف بدیه؟

  17. دورود به شرفت .تنها راه نجات ایران رفراندم است .غیر ازاین ایران وارد جنگ داخلی میشود.وچیزی که از بین میرود اسلام است . رفراندم از آن انسانهای باشعور وفهمیده است .نه ما ملت جو گیر وکسخول

  18. مسلما نظام کنونی کشور به دلیل ذات استبدادی اش تاب هیچ رفراندومی را ندارد ،چون نظام سیاسی فعلی آگاه است که بشدت در اقلیت است و در هر انتخابات آزادی شکست خواهد خورد.

  19. گروهی رانده شده از قدرت در درون نظام مدتیست در بیم و امید به سر میبرند:
    – بیم اینکه نکند تندرویهای اساسیون، کل حکومت اسلامیشان را بر اندازد.
    – امید اینکه بتوانند بر موج نارضایتی مردم سوار شده به عنوان میراثخوار شورش اخیر به قدرت باز گردند.

    این همایش در زمانی برگزار شده که تعادل بیم و امید به سمت امید کذایی گرایش پیدا کرده. اینان قصد دارند تا از انحطاط بارز اصولگرایان نردبانی برای خود بسازند. کمتر ردپایی از “عرق ملی” در وجود شرکت کننده ها میبینم. بدون این عنصر و با تفکرات ایدئولوژیک مذهبی، چرخ بر همین منوال خواهد چرخید.

    دستاورد چهل و چند ساله حکومت اسلامی با تمام جناحهایش بر باد دادن آزادی، استقلال، جمهوریت و البته اسلامیت در سرزمینی بنام ایران بوده و از آمال انقلاب ۵۷ تنها تفاله ای به شکل حکومت نابسامان امروزین باقی مانده است. با حذف فیزیکی و کوچاندن مغزهای کشور، امروز باشندگان ایران مردمی با متوسط بهره هوشی پایینتر از رقبای منطقه ای ایران هستند که هرگز نخواهد توانست اینچنین رستگار شود.

    بنظرم بهترین امر ممکن بازگشت به شرایط دوران کودتای ۲۸ مرداد است که در آن قدرت سیاسی توسط توده های خشمگین و سرخورده و با حمایت نظامیها به تکنوکراتها و بهترینهای کشور باز تحویل شد.

    امید آنکه دیگر هرگز شراط سال ۵۷ مهیا نشود که تکنوکراتها و روشنفکران ما زمینه را برای انتقال قدرت به بی بته ترینهای خلق آماده کردند.

  20. من همه حرفهاتو قبول دارم فقط تو ی چیز نیستی اونم اینه که تابع ولی فقیه زمانت نیستی ایراد کارت همینه شیطان رو یادت نره

  21. آقا جون راحت بگید .مارا در بازی حکومتداری راه بدهند .ما شما را در ۷۸دیدیم.وقتی دانشجو را مقابل حکومت قرار دادید.جوانان را با خونسردی از بالای خوابگاه پایین می انداختید و فیلم می‌گرفتید وپخش می‌کردید وشعار معروف پدر معنویتان س ح بچه نازی آباد چانه زنی در بالااز ما فشار از پایین از مردم.هدف لوازم مصرفی. آرایش زنان را ما بفروشیم.مشکلی نداریم با چه کسی حکومت کند.

    1. هیج کس نمی تونه دانشجو را در مقابل حکومت قرار بده

      شما می تونید بگید دانشجوها خودشون خواستن یا جوگیر شدن

  22. ضربه ای که این حکومت به اسلام وتشیع زد در طول تاریخ هزار وچهارصد ساله هیچ حکومتی ظالم وکافری نتونست بزنه! اون ته مانده اعتقادات هم بر باد رفت به کمک خمینی وخامنه ای ملعون!

  23. با سلام
    الان دقیقا ارتباط جامعه با رهبر مصداق ارباب و رعیت میباشد
    علت هم این هست که ایشون مملکت رو از پدرشون به ارث برده اند
    هیچ حرفی قابل پذیرش نیست فقط و فقط حکومت باید براساس دین من دراوردی اقایان اداره شود ولاغیر

  24. حرف تاجزاده واضحه اون فقط بارهبری آقای خامنه ای مخالف است باولایت فقیه مخالف است چون خودش دوست داره رهبربشه.تشنه قدرت!!!!!.اینا اگه دستشون برسه نهایت دیکتاتوری واستبداد رابرپامیکنن. اصلاخبری ازدین ندارد ایناسکولارهای غربزده تشنه قدرت سربازفارسی زبان غرب وحشی نژادپرستن

    1. خبری از دین ندارن یعنی چه؟ یعنی می گی اینها نمی تونن ادعای دینداری کنن؟ یا شبیه دینداری عاقا نیستن که تو رو سوزونده؟

      غرب وحشی نژاد پرست؟ ما مگه وحشی و نژاد پرست نیستیم که توقع داریم بقیه نباشن؟ رهبر رذل شما این همه مردم را نکشت؟

  25. جناب تاج زاده سیاستمدار صادق و وطن پرست واقعی ایست ایشان به هیچ حرفی بر خلاف مردم و میهن اش نزد ..همیشه خیر خواه کشور اش بوده .که الان زندان است خداوند به ایشان سلامتی و تندرستی بدهد

  26. عجب تحلیلی از سخنان تاج‌زاده کردید من هیچ فکر ایدئولوژیکی را قبول ندارم و نخواهم داشت نه تاجزاده و. نه شما… به تعبیر شما که از زن زندگی ازادی داشتید تمام زنان دنیا حیوانی بیش نیستند چون محجبه و اسیر نیستند شما چه جایگاهی برای دیگر افراد که از ادیان دیگر هستند باقی گذاشتید؟ زمان پیامبر کسانیکه اسلام را قبول نداشتند جزیه میدادن و در عقاید خود آزاد بودن تعجب میکنم که آیا شما از پیامبر و صحابه بهتر و والاتر هستید؟؟!!!…. چون افکار شما را قبول ندارند دیگران حیوان میشوند و شما انسانیکه حتی به حقوق حیوان هم اعتقادی ندارد کمی به آن طرف قضیه فکر کنید شما در دید مردمی که فکر شما را قبول ندارند آیا حیوان نامیده میشوید؟؟؟ مطمعنا اینگونه نیست…دوست عزیز مشکل همینجاست که شما و همفکران شما هیچکسی را جز خودتان قبول ندارید و این در دین ما نکوهیده بوده و هست….

      1. سابری یا غیر سایبری مهم نیست

        گوینده و انگیزه اش ، اشتباه بودن حرف را را نتیجه نمیده

        انگ زدن هم همون کاریه که اون سایبری ها می کنن.

    1. نه شما ها که نیم درصد جامعه هم نمشید اکثریت هستید.کافیه اندکی خودتان خودمان را از خواب زدگی برهانیم و به واقعیت موجود در جامعه نگاه کنیم تا ببینید و ببینیم سخنان دلسوزان و اندیشمندانی چون تاج زاده چه میگن .ظلمی که در این سال ها به دین و دیانت مردم شد بنی امیه انجام نداد

  27. شما با اسلام مخالف نیستید،با قرآن مخالف نیستید،با اهل بیت مخالف نیستید،با حاکمیت قانون اسلامی مخالف نیستید،با روحانیت مخالف نیستید،با حجاب اسلامی هم مخالف نیستید،با شعائر اسلامی و‌ حتی ۲۲ بهمن هم مخالف نیستید!! باباجان یک کلمه بگو اصلا مخالف رهبر و سیاست‌هایش هم نیستید و خلاص شو دیگه خخخخخ اصلاح‌طلب ۵۷تی در یک سطر،با به قولی “مخافق”. فقط مخالفید که چرا اجازه نامزد معرفی کردن در انتصابات رو ندارید! آخر آدم اینقدر توسری خور و بی شخصیت…

    1. شما گویا به خطا تصور می‌کنید لازمه پذیرش اسلام یا حتی موافقت با انقلاب مردمی سال ۵۷ همراهی و همفکری با این نظام است. اما آن انقلابی‌ها با شعارهای دیگری انقلاب کردند. علیه استبداد فردی و شکنجه و به امید رسیدن به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی به میدان آمدند.

      1. خدمت دوستان به نوبت عرض کنم که: جناب ناشناس اول،سایبری خودتی جانم. من اصلا اسلام را قبول ندارم. اگر از خواندن متن من فکر کردی من طرفدار رژیم هستم حتما سری به دکتر بزن! ناشناس دوم: بله درسته. این مصلحت مسلمین دروغگو است ولی متاسفانه با مصالح ایران سازگار نیست پس مصالح مسلمین باید راهی سطل زباله شود. ناشناس سوم هم معلوم نیست چه گفته. اما خدمت جناب رهگذر بگم که خطا نیست. نتایج آن انقلاب ننگین را همگی با پوست و گوشت حس کرده و از آن و مسببانش متنفریم و آنان را مستحق شدیدترین مجازات،یعنی خیانت به کشور ،میدانم. شعارهای انقلاب هم همگی ثبت شده‌اند و عملکرد تمام گروههای دخیل در انقلاب در دفتر تاریخ ثبت شده که چطور بر علیه شاه با خمینی متحد شدند و حتی بعد از انقلاب اسلامی نیز خمینی را امام می‌دانستند!! الان عصر اطلاعات است و دیوار حاشا کوتاه شده است.نشریات حزب توده و فداییان خلق و مجاهدین خلق و بقیه گروههای ژنریک همگی موجودند. خجالت بکشید!

  28. شما ها همان هایی هستید دردوره خاتمی و روحانی حاکمیت داشتید و قدرت اجرای دست شما بود ولی در دوره خاتمی کاری کردید که یک نفر با پریدن در جو آب برای مردم شد منجی و دوره اجتماعی را به صفر رساندید

    1. درود بر شما آقای تاج زاده . ولی فقط این و میدونم از هزاران ملیارد دلار در آمد ایران عزیز تو این چهل سال جهل و خرافات . شاید ۲۰ درصد هم هزینه نشده برای کشور عزیزمان

    2. زمان خاتمی خیلی خانه دار شدن لا اقل مثل امروز ریسی اقتصاد بی بند و بار نبود خدایش زمان خاتمی مردم آسوده بودنند استرس نداشتن امروز زندگی شده استرس خجالت بکشید چشم هایتان را بروی حقیقت باز کنید من نه اصولگرا هستم نه اصلاح طلب یه آدم عادی هستم واقیعت های جامعه و باچشم داریم می بینیم سال به سال مردم دارن فقیر میشن آقایان معلوم نیست دنبال چی هستن آیت الله مرحوم طالقانی این روزهارو پیس بینی کرده بوده دقیقا نکنه دوتا تار مو بهونه بشه اختلاس ودزدی آقایان رو ول کنید روحت شاد

  29. آقای تاجزاده تا جایی کا ما می‌دانیم از اول انقلاب تا دوسال پیش حکومت دست شما و دار ودسته تون بوده ، یا به اسم کارگزاران یا به اسم اصلاحات با به اسم تدبیر وامید. اثباتش هم سرچی کن وزرای اول انقلاب کیا بودند من مثال دونفر برای نمونه نام میبرم ، آقایان شریعتمداری و نعمت زاده در سن ۲۳ سالگی و ۲۷ سالگی در اول انقلاب بودند و در دولت کارگزاران بودند و در دولت اصلاحات بودند و در دولت تدبیر هم بودند . پس چطوره که ۴۰ سال مملکت به هر طریقی دستتون بوده و هر کاری دوست داشتید سر مردم آوردید . آقای تاج زاده درخت را وقتی می کارند حداقل ۴ سال زمان می‌برد تا ثمر بده . این درختی که شما در هر حوزه ای چه اقتصادی و چه سیاسی و چه فرهنگی و …. کاشتید که بعد از چهل سال ثمرشو مردم ببینند کجاست . همین دولت‌ها از اول انقلاب تا حالا یا رئیس دولت بودند یا رئیس مجلس .خواهشا شما ها دیگه حناتون برای مردم رنگی ندارد .

  30. اقای خامنه ای در این سخن رانی اخرش مخالفت با‌همه پرسی نشان داد با مغلطه وسفسطه وزور می خواهد حکومت ولایت مطلقه فقیه را به پیش ببرد و نه به قانون اساسی نه به رای مردم‌ ونه به دموکراسی باور ندارد و این سخنان که مردم نادان و قدرت تحلیل ندارند در راستای سخنان مصباح گور به گور شده بود که گفته بود مردم چکاره هستند که رای بدهند ونظر بدهند کلیپش در دنیای مجازی هست

  31. سلام و درود بر متفکر ارزشمند و آزادی خواه مدیری توانمند که بخاطر پست و مقام و جایگاه ،خود را به حاکمیت نفروخت .

  32. نظام ایران پوست انداخته و کاملا طالبانیزه شده و عین طالبان رفتار میکند و شیعه را هم کاملا صفوی نه علوی تبلیغ میکند یعنی فقط ظاهر باید دینی باشد هرچند باطنشان مخالف اعمال و سنت پیامبر و اهل بیت باشد بیستر اعمالشاندر تظاد با قران و سیرت امامان است و اینگونه دین را به پوسته ای از خرافات تبدیل میکنند

    1. هرکس تو ذهنش هرچه هست انرا بیان میکند تو ذهن تو هم از طالبان شخصیت سازی شده اخر تو هرچه بفهمی باز هم نیت وذهنت نشان میده با واقعیت زاویه دارید اگر میخای درست تحلیل کنید باید بگفتار امام خمینی توجه کنیم که گفت لیبرال جماعت نا محرمان انقلابا ونباید در امور سیاسی دخالت داده شوند چون خیانت این جماعت سابقه دارد ورهبری در لیبرال زدایی کار نیکو میکند حالا شما با ذهن نا قصتان میخاهید هرچه بگید بگید ضمنا کدام کشور را دیدید که پس از تمام انتخاباتش مردمی بوده وبعد از چهل سال دومرتبه همه پرسی بگذارد شما که شب میخابید خاب امریکارا میبینید چرا امریکا چنین همه پرسی نمیگذارد انهم بعد از پانصد سال وچرا به نظام اسلامی بعد از چهل سال میگید ایا سراغ دارید کشوری بعد از استقلال این کار را میکند در ایران تنها شما غرب گرا ها میگید رفراندوم واگر صورت بگیرد باز میگید قبول نداریم چون ما پیروز نشدیم این حال وهوای شماست

    2. بازگشت نظامیان به پادگانها وعدم ورود به امور اقتصادی ازموارد مورد توجه است
      چه تاج زاده این درخواست ها را داشته باشد وچه نداشته باشد جبر تاریخی میگوید قدرت در هرکجا باشد
      هم مشروع میشود
      هم نیات خود را پیش میبرد
      حا کمیت تصورنکند بازور وسیستم پلیسی موفق به اعمال نیات خود خواهد شد زیرا تجربه نشان داده
      فشار وتحمیل عکس خود عمل میکند
      دیروزود دارد سوخت وسوز ندارد
      تلاش حاکمیت این باشد برای حفظ دین وتشیع همچنین مرزهای سرزمینی موجود وجلوگیری از تجزیه
      به یک وفاق ملی با حضور اکثریت همه ملت ایران دست یابد
      در بین کامنت هم نظرات مختلفی بود که به نظرم غالب انها درست بود
      مثلا اقای تاج زاده در دوران مسولیت خود ودوستانش نسبت به مخالفانش
      از اینها که هستند تندتر عمل میکردند
      اما خوب که دقت کنیم حرف هایش اینک بر پایه اصولی منطقی استوار است خوب است همین حاکمیت انها راعملی کند همه کسانی که از اول در این جمهوری اسلامی به قدرت ریدند امتحان خوبی ندادند واگر اوضاع برگردد اقبال مردمی ندارند
      ودر مجموع ارزویم این هست بدلایل بسار زیاد که از حوصله اینجا خارج است باهمین بدنه قدرت همه ارکان مدنی همراه با نفوذ رای اکثریت جامعه عملی شود

    3. بازگشت نظامیان به پادگانها وعدم ورود به امور اقتصادی ازموارد مورد توجه است
      چه تاج زاده این درخواست ها را داشته باشد وچه نداشته باشد جبر تاریخی میگوید قدرت در هرکجا باشد
      هم مشروع میشود
      هم نیات خود را پیش میبرد
      حا کمیت تصورنکند بازور وسیستم پلیسی موفق به اعمال نیات خود خواهد شد زیرا تجربه نشان داده
      فشار وتحمیل عکس خود عمل میکند
      دیروزود دارد سوخت وسوز ندارد
      تلاش حاکمیت این باشد برای حفظ دین وتشیع همچنین مرزهای سرزمینی موجود وجلوگیری از تجزیه
      به یک وفاق ملی با حضور اکثریت همه ملت ایران دست یابد
      در بین کامنت هم نظرات مختلفی بود که به نظرم غالب انها درست بود
      مثلا اقای تاج زاده در دوران مسولیت خود ودوستانش نسبت به مخالفانش
      از اینها که هستند تندتر عمل میکردند
      اما خوب که دقت کنیم حرف هایش اینک بر پایه اصولی منطقی استوار است خوب است همین حاکمیت انها راعملی کند همه کسانی که از اول در این جمهوری اسلامی به قدرت ریدند امتحان خوبی ندادند واگر اوضاع برگردد اقبال مردمی ندارند
      ودر مجموع ارزویم این هست بدلایل بسار زیاد که از حوصله اینجا خارج است باهمین بدنه قدرت همه ارکان مدنی همراه با نفوذ رای اکثریت جامعه عملی شود

  33. هرکس باحکومت دینی مخالف باشد،یعنی باخواست ونظر،فرمایش وحکم پروردگارعالمیان مخالف است که این دقیقاًعمل ابلیس وشیاطین است.مگرخداوندبرای هرقومی پیامبری نفرستاده؟!که خلقش،بندگان و مردم را آنطورکه خداوندواختیاردارمان میخواهد،راهنمایی ورهبری کنند ومگر مردمانی نبودندکه باخواست خداوندمخالفت وپبامبران الهی رابه بی شرمی،بی حیایی ووحشیگری تمام میکشتند؟!آیاشما هم به مانندآنهاباخداوندودین خدامخالفت میکنید؟!آیاازخدانمیترسید؟!اصلاًتابه حال قرآن الهی راخوانده ایدتابدانیددرسراسرقرآن خداوندمؤکداًبه آدمی میفرمایدازخدابترسید،شرم وحیاکنیدکه تقواپیشگی تنها راه رستگاریست؟!جماعتی که گمراهانه ازامثال تاجزاده پیروی مینمایید،خواهشاًخودتان برویدقرآن راباتحقیق بخوانیدوباکمک استادان،اوامرالهی که برای هدایت بشر دراین اسفل السافلین ودنیای زودگذراست،آنرادرست بیاموزید.بدانیدکه رعایت حجاب اسلامی خواست خداونزاست نه خلق خداو تنهاحاکمیت دینیست که ازقانون خداوندپیروی مینماید.آگاه باشیم که دوره آخرالزمان است وبسبارندکسانی که دردامهای شرنفس،ابلیس وابلیسیان گرفهارودیگران راهم گمراه میسازند.آگاه باشیم که تنها بارعایت حیا وحجاب،عفت وپاکی واعمال نیک برمبنای حلال وپاکیست که رستگارمیشویم ودیگرهبچ راهی وفرصتی برای بازگشت وجبران گناهان ومفاسد نیست.چرااین حدغافلیم وارخالق عزیزمان دوری میکنیم؟!بشکنیم این حصارشیطانی را واز برنامه های ماهواره ایی ومجازی(البته بغیرازمطالب معنوی وعلمی) و..که جولانگاه ابلیس وشیاطین است،به شدت دوری نماییم که زمان حساب اعمال دردنیــا،زمان مرگ،لحظات درقبر ودرعالم بررخ وروز قیامت ،هیچکس به دادمان نمیتواندبرسد وتنها وبیچاره وآواره ایم،مگر اعمال خداپسندانه همراهمان باشد.ایهاالناس تاکی بایدبه مابگویند،حجاب امرخداونداست وما دوری نماییم؟!چرا به فکرآخرت وروز حسرتمان نیستیم؟!خداوندسبحان به مارحم فرماید.

    1. باسلام واحترام خدمت شما بزرگوار،وتشکر میکنم از توجه شما به فرامین خدا وقرآن درخصوص مسئله حجاب،فقط یک گلایه دارم ازتون کاش فرامین خدا وقرآن رو در خصوص اختلاس،رانت،رشوه، باندبازی،سودهای بانک‌های اسلامی که ۴۰ سال رواج داره وجلواون گرفته نشده،فقرو فساد جایی که حضرت علی علیه السلام میگه از هر دری که فقر وارد شود از در دیگه ایمان می رودوباازبین رفتن ایمان فساد هم زیاد می‌شود وخیلی مشکلات دیگه جامعه اسلامی که وجود داره وخداوند برای هرکدومش توی قرآن راهکارقرار داده،ای کاش شما به اون راهنماییهای قرآن هم اشاره میکردین، با تشکر

    2. چرا اصرار دارید همه مردم را به بهشت ببرید اصلا اکثریت مردم جهنم را به بهشتی که شماها در انجا مشغول عملیات جنسی با حوری ها و سیامست از شرابهای بهشتی هستید و تلوتلو میخورید ترجیح میدهند .هرکسی را درقبر خودش میگذارند ضمنا بهشت خلوت بسیار دل انگیزتر از بهشت با ترافیک و راهبندان است.

    3. لازمه پذیرش اینکه حجاب حکم الهی است این نیست که الزام و اجبار شود. همچنان که لازمه وجوب نماز الزام و اجبار شدنش نیست.
      وانگهی آیا معقول است حکومتی مادام که مدعی اسلام است ولو ناکارآمد، فاسد، وابسته به تشخیص‌های شخصی یک نفر (به قول فرعون: ما اریکم الا ما اری) مورد حمایت متدینان باشد؟

  34. جناب تاجزاده وپیروان حجاب اجباری به این سؤوال پاسخ دهندکه آیاحقیقتاًخداپرست،شناس ،دوست وخداخواه هستند؟!که اگربه این سؤوال بااین دلیل قرآنی که درذیل آورده میشود،بی منطق بودن ومحکوم بودن تمامی حرفها وادعاهایشان اثبات میشود.
    جناب تاجزاده باتوجه به اینکه خداوندسبحان راجع به امرحجاب درقرآن میفرماید:
    ای پیامبربه خانواده ات‌و«زنان مؤمنه»بگو،حجاب یاپوشش اسلامی را(که مسلماًمنطبق برتقواوحیاست)رارعایت ونیزپوشینه ای برسرنمایندکه تازیرسینه هایشان رابپوشاند،این هم برای امنیتشان وهم اینکه سناخته شوند،امرشده است.
    خُب بااین دلیل الهی قرآنی،جناب تاجزاده وهمفکرانشان بگویندچطورجرأت میکننددرمخالفت باامرخداوندکه حجاب رابربندگانش واجب فرموده،امرخدارا وحجاب را«اختیاری»میدانید؟!چطورجرأت میکنیددرکارخدادخالت کنید؟!شماکه دین خدارابه اختیارخودهرجورکه میخواهیدمعناوتفسیرمیکنید درحقیقت شیطان پرستیدونه خداپرست ومطمئن باشیدکه تاوان اعمالتان راخداوندقهارومنتقم خواهدداد.اصلاًاین شعار«زن زندگی آزادی»ازسوی چه کسی وکسانی وارکجاآمده؟!مردوزنی که طبق فرمایشات خداوندعزّوجلّبایدازاوامرقرآن اطاعت وپیروی نمایندودرحقیقت بایدبنزگی خزاکنندودرهمین ساختاررستگاریش بناشده،چطورمیتواندبه اختیارخودآزادوهرطورکه مبخواهدتفکر ورفتارنماید؟!ابن یعنی شرک محض.پس شماشیطان پرستیدونه خداپرست.دروغگو،مکار،منافق،فتنه گر،دین و اسلام ستیزید ونه دین خواه واسلامخواه،و…پس متوهمانه نه به خدانسبت دروغ دهید،نه رهبری ونه دیگرمؤمنان الهی
    «ومکروا ومکرالله والله خیر الماکرین »،جناب تاجزاده واگربخواهیدبراین روندشیطانی تان ادامه دهید،به یقین بدانیدبه عنایت الهی هستندبسیاربندگان مخلص الهی که طبق فرمایش پروردگارعالمیان بساط فسق وفجور رابرچینندوامثال شماگمراهان راکاملاًادب وتربیت کنند.نمیدانید،بدانیدبیش ازآنچه که درتصورتان بگنجداین جبهه حامی داردوآن خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی کم،عین حقیقت است ودرآخراینکه بیش ارجیره ات یاوه گویی نکن،عاقبت خوشی ندارد.

    1. به همسران پیامبر و زنان مومنه امر شده
      تا رستگار شوند
      سایر آحاد جامعه مثل زنان مسلمان(و نه مومنه) و زنان غیر مسلمان و… امر تاکیدی و الزامی نیست

    2. کسی اگه طرفدار دین و باورهای شما نباشه از نظر شما حکمش قتله .الان همه از دین و باور شما متنفر هستند اینو بفهمید و بهتره جمع کنید برید جایی که این چیزا رو میپسندن که البته جایی جز نزد طالبان متحجر و ادمکش مهیا نیست.

    3. با اهدای سلام.
      در قرآن کریم، بسیار چیزهای دیگری از قبیل، دزدی، ربا،زنا،دروغ،ریا،گول زدن و فریب مسلمانان یکدیگر را، و بسیار کارهای ناشایست دیگر که موجب مجازات الهی هستند، با توجه به اینکه آقای سید مصطفی تاجزاده را از دهه ۶۰ می شناسم ، چنین صفاتی را به ایشان منتصب نمی دانم،
      و طرف دار بی حجابی هم نیستم،
      و دلیل آن را هم من می دانم، هم همه از جمله شما،که مهمترین دلیل آن همان منکرات و گناهنی است که بر شمردم، و هرکس انکار کند هم وقت خود را تلف کرده،
      ولی در بحث ، حجاب ، توصیه اولیه مانند اینکه زنان نبی مکرم اسلام، بعد از فوت آن حضرت ازدواج را ناشایست دانسته است، ولی مجازاتی بر آن اعلام نفرموده اند،
      اگر مجازاتی به فرموده الهی در قرآن کریم هست، بهتر است در کنار گناهان بزرگتر
      که دامان اجتماع مسلمین در ایران اسلامی به شدن رایج است ، این معقوله بی حجابی که مستوجب مجازات شود،

  35. مسئولین که به علت کهولت سن توان تحلیل مسائل کشور دیگه ندارن برن کنار جوانان مومن بیان اداره امور دست بگیرن تا کی کشور میخواد توسط پیرمردها اداره بشه

    1. واگر طیف جوان بیان وبگویند طبق روایات اءمه باید حجاب رعایت شود باز هم شماها میگید اینها جوانند وچیزی نمیفهمند باید متفکرین مسن اینهارا راهنمایی کنند تا درست رفتار کنند

      1. عزیزم طیف جوان و پیر نداره

        حتی اگر یک نفر هم نخواد با حجاب بیاد بیرون، باید آزادی اش محفوظ باشه.

        محدودیت ها و قوانین یک کشور باید حداقلی باشند تا امکان فعالیت حداکثری افراد را فراهم کنند.
        کشور که مال فرد یا گروه خاصی نیست که یک کسی / گروهی / … برای همه تصمیم بگیرن.

        اما خب میشه قوانین و محدودیت ها را در مکان های مختلف تغییر داد. بریم بگیم تو یک محله قم همه با حجاب باید باشن.

  36. « ایران و اسلام و تشیع رقبا و حتی دشمنانی داشته‌اند و دارند که سربلندی هیچ‌یک را نمی‌خواهند.»

    امیدوارم نشانه هایی وجود داشته باشه که ما بتونیم ادعا کنیم دشمنانی برای آن نشانه ها وجود دارند.

      1. عزیز دل انگیز، هیچ چیز به خودی خود عیب نداره.

        من وقتی می گم این مکتب را برای شما اوردم و بهترین مکتب دنیاست یعنی دارم می گم هر جای دنیا تو هر شرایطی ازش استفاده کنید بهترین نتایج را بهتون میده

        پس تمام قرائت های دینی بخشی از دین هستند. درسته ما شاید یک قرائت مخصوص به خودمون داشته باشیم ولی کسی که دین را می فرسته در قبال تمام قرائت ها مسئوله

        اما خب قسمت دوم سخن شما که اشکال از مسلمانی ماست خیلی حرف خوبیه. شاید بهتره بیاییم مشخص کنیم حوزه دین چیه و در چه اموری نباید دخالت کنه ؟

    1. لطفا پاسخ بدهید آقای تاج‌زاده. چطور می‌شود اینقدر مظلوم و دلسوز باشید. در بند اسارت و قل و زنجیر باشید و اینگونه آزادانه حرف بزنید؟ اینقدر روداری نوبره!!!

  37. خیلی ممنون از گردانندگان و مسببان همایش که زمینه بسیاری خوبی برای بحث های اساسی ایجاد کردند

    و خیلی ممنون از آقای تاجزاده که خیلی مبسوط دیدگاه هاشون را بیان کردند.

    اما متاسفانه دید ایدئولوژیک دست از سر تاجزاده (و دار و دسته اصلاح طلبی) بر نمی داره: «… انبوهی از ایرانیان شریف و دلسوز … »

    شروع بحث در مورد یک ملت/کشور باید از اینجا باشه که : ما ایرانی غیرشریف یا غیردلسوز نداریم. ما هیچ معیاری برای درست دانستن یک گروه / عقیده / دیدگاه و نادرست دانستن بقیه نداریم.

    1. خداوند ایران اسلامی رو از شر دشمنان داخلی نجات بدهد دشمنان خارجی نیازی نیست کاری بکنند وقتی این همه مدافع در داخل کشور دارن که بدون مزد برای انها کار میکنند منتظر اخرالزمان باشید تا منطقم ال محمد برسد

      1. ۱۴۰۰ سال منتظریم منطقم و منتقم بیاد و نیومده و نمیاد. این قبری که داریم براش گریه می کنیم مرده توش نیست. چرا باید منتظر آخرالزمان باشیم؟ مگه حتما باید یک کسی بیاد این کشور را درست کنه؟ بقیه کشورها که سرپا و فعال هستن منتقم داشتن؟ چرا اصلا دین باید در حوزه امور عقلانی دخالت کنه؟ دین فقط عقیده است و شریعت. اگر خدا می خواست تو همه زندگی ما دخالت کنه این قدر احمق نیست که به ما اختیار بده.

        ببخشید جسارت نباشه. من نمی خوام دیدگاه های دوستان دیندار را زیر سوال ببرم و فقط دیدگاه خودم را بیان می کنم.

  38. آقای تاجزاده یک نفراست ولی به نام ملت حرف می زند،واگر حجاب داشتن بایداختیاری باشد،پس نهی از منکر و اجرای حدود دراسلام چه فلسفه ای دارد؟ زن زندگی ازادی،مساوی باحیوان دانستن زن است،حیوان هم زندگی آزادانه داردچطورشما آن را مبارک می دانید؟
    شماکه می گویید در زندان محصوریدپس چطور ازآنجا بیانیه می دهید

    1. اجرای حدود برای وقتی هست که همه جامعه بخوان این حکومت اسلامی و اون نگارشی که شما از اسلام دارید

      «زن زندگی ازادی،مساوی باحیوان دانستن زن است». باشه. حرفی نیست. اما ما می خواهیم اونجوری فکر کنیم شما فکر نکنید

      1. آن که در زندان کباب درست می کرده کسی دیگر بود شما حتی اخبار را دقیق دنبال نمی کنید چطور حق حذف دیگران را شایسته می دانید یا نادانی یا همدست ظالم هر دویش غلط و بد است

        1. ۱. حالا مگه گفت تاجزاده کباب درست می کنه؟
          می گه کباب درست میکنن (کی ؟ هر کی) … پس بیانیه دادن زیاد سخت نیست

          ۲. حالا فرض کنیم هم گفته باشه تاجزاده کباب درست می کنه، از کجا چسبوندی اش به «حذف دیگران»؟ کی گفته مخالفت یعنی حذف صدا؟

          ۳. حالا فرض کنیم «حق حذف دیگران» را شایسته بدونه، این یک تفکره، چه شکلی همدست ظالم شد؟

          ۴. چه نیازی به برچسب «نادانی» زدن بود؟ شما بگید این اشتباهه به این خاطر تا «نادانی اش» برطرف بشه. مگه کسی ادعا کرده تو همه امور داناست؟

    2. عجب تحلیلی از سخنان تاج‌زاده کردید من هیچ فکر ایدئولوژیکی را قبول ندارم و نخواهم داشت نه تاجزاده و. نه شما… به تعبیر شما که از زن زندگی ازادی داشتید تمام زنان دنیا حیوانی بیش نیستند چون محجبه و اسیر نیستند شما چه جایگاهی برای دیگر افراد که از ادیان دیگر هستند باقی گذاشتید؟ زمان پیامبر کسانیکه اسلام را قبول نداشتند جزیه میدادن و در عقاید خود آزاد بودن تعجب میکنم که آیا شما از پیامبر و صحابه بهتر و والاتر هستید؟؟!!!…. چون افکار شما را قبول ندارند دیگران حیوان میشوند و شما انسانیکه حتی به حقوق حیوان هم اعتقادی ندارد کمی به آن طرف قضیه فکر کنید شما در دید مردمی که فکر شما را قبول ندارند آیا حیوان نامیده میشوید؟؟؟ مطمعنا اینگونه نیست…دوست عزیز مشکل همینجاست که شما و همفکران شما هیچکسی را جز خودتان قبول ندارید و این در دین ما نکوهیده بوده و هست….

    3. چراهمش بایددرموردحجاب برخوردشدیدبشه. چراامام جمعه احمق کیش باآقازاده هایی که بااموال ملت دارن توکی وقشم و دبی وغیره هزارکثافتکاری میکنندبرخوردنمیکنه.اینافقط دارندبااین طرحها هن ملت روازدزدیهاوکثافتکاری مسؤلین وخانواده هایشان دو میکنندکه خیال باطلی است

    4. چراهمش بایددرموردحجاب برخوردشدیدبشه. چراامام جمعه احمق کیش باآقازاده هایی که بااموال ملت دارن توکی وقشم و دبی وغیره هزارکثافتکاری میکنندبرخوردنمیکنه.اینافقط دارندبااین طرحها هن ملت روازدزدیهاوکثافتکاری مسؤلین وخانواده هایشان دو میکنندکه خیال باطلی است

    5. عزیزم بجز مرحومین لاله و لادن بقیه همه یک نفر هستند و همه از طرف ملت حرف میزنند. اینکه یک نفر از طرف کل مردم حرف بزنه اصلا مهم نیست . اما اینکه بجای همه مردم تصمیم بگیره کار خراب میشه …

      1. حالم بده تو خرج زندگیم موندم. بعد شما به فکر اسلام و حجاب دارید با ملت جنگ. میکنید. اخرشو بگم برید کنار بزارید باد بیاد این ملت خودشون بلدن ایران و ایرانی بسازن

        1. کی به فکر اسلام و حجابه؟ چه ربطی به حجاب و اسلام داشت؟

          شما جیگر مایید یعنی ما موافقیم با حرف شما.

          چه اصراری هست که برعکس برداشت کنیم و شروع کنیم به نق زدن.

          اصلا حالا شما مثل من تو خرج زندگی موندین، چه ربطی داره که بقیه بحث کنن یا نکنن؟

          کسی هم کنار برو نیست. باید بندازیشون کنار جیگر

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »