سیدجواد طباطبایی در ۷۷ سالگی در آمریکا درگذشت

زیتون – جواد طباطبایی، استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه، تاریخ و سیاست، سه‌شنبه، دهم اسفند، در سن ۷۷ سالگی و پس از مدتها مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

وی عضو پیشین هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدیر گروه فلسفهٔ مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی بود.

جواد طباطبایی از جنجالی‌ترین متفکران ایرانی در دهه‌های هشتاد و نود خورشیدی و را از طراحان نظریه «ایرانشهر» بود. بر اساس این نظریه کل نظام سیاسی ایران، در گذر تاریخ متأثر از فرهنگ ایران است؛ فرهنگی که ترکیبی از اقوام مختلف در مرزهای فرهنگی به نام ایران بوده‌.

«تاریخ اندیشه سیاسی در ایران»، «زوال اندیشه سیاسی در ایران»، «خواجه‌نظام‌الملک طوسی» و «ابن‌خلدون و علوم اجتماعی» از مهم‌ترین آثار او هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. درگذشت این بزرگ‌مرد میهن‌دوست، و خار چشم دشمنان ایران‌زمین، یکی از بزرگترین خساراتی‌ست که کشور ما، در این سالها، به خود دیده. هر چند، حقیقت این است که ایشان با کتاب‌هایش و نیز با اندیشه‌اش همیشه‌جاودان است.

    امیدوارم همگی به راهی که ایشان نشان داده گام برداریم و ایران را حفظ و آباد، و ایرانیان را سربلند سازیم.

    تسلیت به خانواده و همشهریان تبریزی‌اش
    تسلیت به ایران
    روانشان شاد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »