حمایت «جمهوری‌خواهان ایرانی» از منشور حداقلی ۲۰ تشکل صنفی و مدنی 

زیتون – جمعی از «جمهوری‌خواهان ایرانی» با انتشار بیانیه‌ای از منشور حداقلی بیست تشکل صنفی و مدنی حمایت کرده و آن را «بسترساز تحول دموکراتیک در ایران» دانستند.

امضاکنندگان همچنین تدوین این منشور را «گام مهمی در همگرایی بخش مهمی از نیروها و نهادهای صنفی و مدنی ایران» قلمداد کردند.

آن‌ها با بیان اینکه منشور تدوین شده قابلیت «گفتگو، حک و اصلاح» دارد افزودند:«این منشور مفاهیم را به مصادیق نزدیک کرده و صدا و مطالبات بخش مهمی از جامعه صنفی و مدنی ایران را به اطلاع افکار عمومی در داخل و خارج از کشور رسانده است.»

متن کامل این بیانیه که برای انتشار به زیتون ارسال شده در ادامه می‌آید.

منشور حداقلی، بسترساز تحول دموکراتیک در ایران

ما جمعی از جمهوری‌خواهان ایرانی، با هویت‌های گوناگون سیاسی و فرهنگی، معتقد به ارتباط و تشکیل بلوک  در بین گرایش های سیاسی، احزاب، تشکل های صنفی و مدنی، اقشار مختلف برای ایجاد همگرایی و تجمیع حداکثر نیرو جهت «گذار» به یک جمهوری سکولار دموکرات و فراهم کردن بستر مناسب برای دموکراسی‌سازی و تحقق عدالت و رفع انواع تبعیض در دوران «پس از گذار» هستیم. این دو مرحله ارتباط زیادی با یکدیگر دارند.
بر همین اساس ما از منشور حداقلی بیست تشکل صنفی و مدنی حمایت می کنیم. چرا که:
اولا قدم برداشتن برای تدوین اولیه این منشور خود گام مهمی در همگرایی بخش مهمی از نیروها و نهادهای صنفی و مدنی ایران است.
ثانیا این قدم مهم در داخل کشور برداشته شده که خود بستر اصلی تحول دموکراتیک در ایران است.
و ثالثا بندهای مختلف این منشور، که قابلیت گفتگو و حک و اصلاح هم دارد، نور افشاندن بر مفاهیمی است که در عرصه سیاسی به صورت خیلی کلی مطرح می‌شود. این منشور «مفاهیم» را به «مصادیق» نزدیک کرده و صدا و مطالبات بخش مهمی از جامعه صنفی و مدنی ایران را به اطلاع افکار عمومی در داخل و خارج از کشور رسانده است.
پر واضح است که مسئله روش و چگونگی دستیابی به این مطالبات مسئله مبرم دیگری است که این نهادها و اتحادیه‌ها هر یک در میدان عمل بدان دست یازیده و جنبش تغییرخواهی در ایران را به سهم خود به پیش برده اند.
دست این هموطنان‌مان را می‌فشاریم و آرزوی پایداری در تلاشهای مستمرشان را داریم.

اسامی امضاء کنندگان به ترتیب حروف الفبا:
احمد نجاتی
الهه امیرانتظام
امید اقدمی
ایرج نیری
بهروز خلیق
بهروز قزلباش
بهزاد کریمی
بهناز کیانی
بهنام بیات
پروین ملک
توران همتی
جعفر حسین زاده
حجت نارنجی
حسن کلانتری
حسن گلشاهی
حسین مجاهد
حمید آصفی
داریوش احمدی
رحمان لیوانی
رضا شیرازی
رضا علیجانی
رضا قریشی
زهرا قضات
زهره محققی
سپیده جریری
سجاد خداکرمی
سهیلا گلشاهی
سهیلا شفیعی
شمیلا زمانی
عبدالمجید الهامی
علی ایزدی
علی صمد
علی عباسی کنشگر
علی کشتگر
علی رضا همتی
فؤاد کعبی
کاظم علمداری
کورش پارسا
کیارش کاظمی
کیوان ملکی اسکی
مجید عبدالرحیم پور
محسن نکومنش
محسن یلفانی
محمد اولیائی فرد
محمد خیرالدین
محمد محمدی
مرتضی نیکی
مریم بابایی
مریم پورتنگستانی
مریم سطوت
مسعود شب افروز
معصومه شاپوری
منصوره شجاعی
مهدی امینی
مهدی پناهی
مهدی فتاپور
مهدی نوربخش
مهرگان وثوق
نادر عصاره
نیره توحیدی
هژیر عطاری
واحده خوش سیرت
یعقوب آل شفیعی فومنی
یدی قربانی
یونس رستمی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

5 پاسخ

  1. تجربه چپ ها دست کم در خاورمیانه یک تجربه شکست خورده تمام عیار است. همانطور که فلسطینی ها نتوانستند یک حکومت در کرانه باختری و نوار غزه ایجاد کنند و درگیر فرقه گرایی هستند تقریبا تمام احزاب چپ ایرانی حتی آنها که سال ها در برترین دموکراسی های غربی زندگی می کنند و حتی از فاند های آن کشورها برخودراند رهبران حزبی مادام العمر دارند. از حزب دموکرات کردستان تا مجاهدین خلق و این گروه های خلق الساعه با لگوهای فتو شاپی و صفحه اینستاگرام!
    دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس؟! وقتی هنوز درون جمع خودتان از یک رقابت سالم و جابجایی مسالمت آمیز قدرت عاجز هستید چطور می خواهید در عرصه اداره کشور به دموکراسی پایبند باشید؟!
    برخی از این گروه های جمهوری خواه فقط یک صفحه اینستاگرام با شصت فالور هستند!

    دستور پخت یک حزب در ایران:
    درخواست از خواهرزاده برای طراحی لگو با فتوشاب
    انتخاب یک عبارت پرطمطراق (هرچه گنده تر بهتر) به عنوان اسم
    نیاز به برنامه و اساسنامه و مرام نامه و شیوه عضوگیری و بیلان کاری و هزینه کرد و حسابداری و حسابرسی و برقراری مجمع عمومی و دیگر قرتی بازی ها نیست صرفا همان خواهرزاده لطفا یک صفحه در اینستاگرام یا فیسبوک ایجاد کند
    چون می خواهیم ارزان تمام شود فالو ریکوست به دوستان و اقوام. در مواردی که تا صقه پنج میلیون تومان می خواهیم هزینه کنیم ۱۰۰K فالور می خریم
    خوب حزب ما آماده است و می توانیم بیانیه در کنیم!

  2. به نظر من میرحسین موسوی در حصر هم چند سو گردن از این به اصطلاح جمهوری خواهان بالاتر است!
    او هم مانند رضا پهلوی به جای بسیار شروط دست چندم که مثلا حداقلی است سه شرط تمامیت ارضی و رفراندوم و زن زندگی آزادی را گفت. هر چند به سکولاریته اشاره نکرد!

  3. کسانی که مساله تجزیه طلبی را می فرستند زیر پتو یا از کشتار نقده و درگیری کردها و ترک ها بی خبرند یا منفعت شان در بی خبری است
    تمامیت ارضی یک مساله جدی است که در اولین اصل قانون اساسی فرانسه هم آمده است.
    احزابی که همداستان صدام بوده اند از حزب دموکرات کردستان و مجاهدین خلق نشان داده اند نه به دموکراسی اعتقاد دارند و نه به جان انسان ها!
    طرف خود را صدای مردم کرد می نامد بعد عکس یادگاری با صدام دارد که نسل کشی کردها با گاز شیمیایی انجام داده است! همینقدر وقیح!
    بیچاره آنهایی که داخل ایران زندگی می کنند که با این وضعیت سرنوشت شان بعد از جمهوری اسلامی چیزی در حد نسل کشی رواندا خواهد بود

    1. سالهای نه چندان دور جغرافیای سیاسی که کشور نامیده میشه حذف خواهد شد. هر انسانی در دو اجتماع یکی قومیت و دولت محلی خودش و یکی آی دی و شناسه اینترنتی خودش هویت پیدا خواهد کرد. انقدر به شرو ورهای تجزیه مجزیه تکیه نکنید که تاریخ مصرفش تموم شده. تاریخ مصرف نامیدن جغرافیای مشترکی به نام ایران به واژه های آریا و پرشین هم تموم شده. مگر با افغانها ادغام بشید یک ملیت قومی مستقل بشید.

  4. سلام به «جمعی» از جمهوری‌خواهان ایرانی!

    خوب. این ۱۹ تا تشکل ۱۲ تا خواسته مطرح کرده‌اند و بهتر بود شما به عنوان «جمعی» جمهوری‌خواه، به رهبران این تشکل‌های صنفی/مدنی چند نکته را یادآوری می‌کردید:

    ۱. الان که خواسته اصلی جنبش برگزاری رفراندوم است. این خواسته‌‌ای است که حتی میرحسین هم آن را با صدای بلند و از داخل حصر فریاد زد. یعنی این که: این ولایت مطلقه فقیه دیگر قادر نیست هیچ کدام از خواسته‌های مردم را پاسخ بدهد. بعد، شما در این شرایط به این امامزاده فاسد دخیل می‌بندید؟

    ۲. یک کارزار سیاسی که نمی‌تواند برای ۱۲ خواسته سیاسی/اجتماعی/اقتصادی/فرهنگی شکل بگیرد که تحقق هرکدامشان چه بسا که به یک انقلاب اجتماعی/سوسیالیستی نیاز است! بهتر بود یک خواسته را مطرح می‌کردید و بعد هم شرط می‌کردید که برای رسیدن به آن خواسته چه خواهید کرد. و بعد، قدم به قدم جلو می‌رفتید تا به آن خواسته برسید.

    ۳. اگر هم این منشور اتحاد عمل باشد که در آن صورت مخاطبش حکومت نیست. به علاو، اتحاد عمل در این شرایط هم فقط برای برگزاری همه پرسی معنا دارد.

    ۴. پیشنهاد میرحسین هم که ابهام داشت. خوب بود شما برنامه عملی خودتان را برای رفع ابهام‌های پیشنهاد سه‌مرحله‌ای میرحسین اعلام می‌‌کردید.

    ۵. پاسخ حقوقی ابهام‌های میرحسین‌ هم روشن است:‌ یا ولایت مطلقه فقیه خودش اجازه می‌دهد همه پرسی برگزار شود و اگر اکثریت او را نخواستند، طی نامه‌ای به مجلس خبرگان استعفا می‌دهد و روند تأسیس مجلس خبرگان طبق خواست مردم جلو می‌رود. یا این که ولایت مطلقه فقیه به خواست مردم تن نمی‌دهد. اگر تن ندارد،‌ برنامه این ۲۰ تشکل چیست؟ باید به این سؤال پاسخ بدهید.

    ۶. پاسخ این سؤال هم روشن است: وقتی ولایت مطلقه فقیه اجازه برگزاری همه پرسی را نمی‌دهد، یا باید خفه بشویم و خفقان بگیریم، یا باید مبارزه کنیم. قرار است مبارزه کنیم؟ خوب، جهت مبارزه؟ روشن است: تلاش برای وادار کردن ولایت فقیه به برگزرای همه پرسی.

    ۷. در این صورت،‌ این ۲۰ تشکل و هر کارزار دیگری باید بگوید برای وادار کردن حکومت به برگزاری همه پرسی چه کار می‌کند. برنامه این مرحله از مبارزه هم تدوین یک «اکشن پلن» یا یک نقسه راه برای وادار کردن حکومت به برگزاری همه پرسی است.

    ۸. «جمعی»‌ از جمهوری‌خواهان خارج نشین، اگر راه حل دیگری دارند بفرمایند. وگرنه، صدرو این جور بیانیه‌ها باج دادن به عقب‌ماندگی سیاسی رهبران این تشکل‌های صنفی است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »