از ارسال پهپاد به اوکراین تا حمله پهپادی به اصفهان؛ «منطق جنگ بی‌رحمانه و کشنده است»


زیتون – ساعاتی پس از آن که چند انفجار مهیب شرق شهر اصفهان را لرزاند، وزارت دفاع جمهوری اسلامی از «حمله ناموفق» سه «ریزپرنده» به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع خبر داد.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌گوید این حمله که شامگاه شنبه، هشتم بهمن، اتفاق افتاد تلفات جانی نداشته و تنها «آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد نموده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت های مجموعه ایجاد نکرده است.»

به گفته وزارت دفاع یکی از ریزپرنده‌ها «مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر آنها در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر می‌شوند.»

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان، نیز با تایید این روایت گفت که صدای انفجاری که در نزدیکی خیابان خمینی اصفهان شنیده شده «ناشی از صدایی بود که پدافند آن ریزپرنده را مورد اصابت قرار داد.»

این اظهارات در حالی‌ بیان می‌شود که برخی از شاهدان و منابع خبری از شنیده‌شدن صدای «چند انفجار مهیب» خبرداده‌اند. همچنین در ویدیوی منتشر شده از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی برخورد یک جسم با ساختمان مذکور نیز دیده می‌شود.

درضمن، در حالی که وزارت دفاع و استانداری اصفهان مکان مورد حمله را یک مجتمع کارگاهی اعلام کرده‌اند، صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت «این انفجار در یکی از مراکز مهمات‌سازی وزارت دفاع روی داده است.»

با این وجود، برخی گزارش‌ها در فضای مجازی این مکان را کارخانه «مهمات سازی ساصد» و «محل ساخت سرجنگی پهباد شاهد و چند قطعه حیاتی در صنعت موشک‌سازی جمهوری اسلامی» معرفی کرده‌اند.

وبلاگ «اینتلی تایمز» در اسرائیل نیز هدف این حمله را «پژوهشگاه فضایی ایران» وابسته به وزارت دفاع دانسته است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و برخی از منابع متخصص گزارش داد که این حمله «کار اسرائیل» بوده است.  یه‌گفته این روزنامه آمریکایی این حمله در نزدیکی سایتی متعلق به مرکز تحقیقات فضایی ایران روی داده است که پیش‌تر آمریکا آن را مشمول تحریم قرار داده بود.

جروزالم پست و اکسیوس هم به نقل از منابع غربی و اسرائیل نوشته‌اند این حمله علیه تأسیساتی بود که «سلاح‌های پیشرفته» و «موشکی» تولید می‌کند، و «خسارات وارده بسیار فراتر از تخریب جزئی سقف است». به گفته اکسیوس در این عملیات «چهار منطقه مختلف در این ساختمان به درستی مورد اصابت قرار گرفت و هدف عملیات برآورده شد.»

در همین حال، حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران، این حادثه را «اقدامی بزدلانه در راستای انجام برخی از اقدامات برای ناامن سازی ایران» دانست و افزود «این گونه اقدامات نمی تواند تاثیری در اراده و نیت متخصصان ما برای پیشرفت های صلح آمیز هسته ای به جا بگذارد.»

در همین حال  میخایلو پودولیاک ،مشاور رئیس جمهوری اوکراین، از ارتباط مستقیم  این حمله با جنگ اوکراین خبر داد. او در توییتر نوشت «منطق جنگ بی رحم و کشنده است. عاملان و همدستان را به شدت مؤاخذه می‌کند. وحشت در فدراسیون روسیه، بسیج بی پایان، دفاع موشکی در مسکو، سنگربندی در فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری، آماده سازی پناهگاه‌ها. شب انفجاری در ایران در تاسیسات تولید پهپاد ،موشک و پالایشگاه های نفت به شما هشدار داد».

وزارت دفاع و دیگر مقامات جمهوری اسلامی تاکنون درباره مسئول یا مسئولان این حمله اظهارنظر نکرده‌اند.

اما محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، تلویحا اسرائیل را مسبب حمله ‌شنبه شب دانست و افزود «هفته خوبی» برای اسرائیل «چه در داخل و چه در خارج» نبوده است.

جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها اسرائیل را به ترور مقام‌ها و حمله و تخریب تاسیسات نظامی خود متهم کرده است. البته دولت اسرائیل به ندرت مسئولیت این حمله‌ها را به عهده می‌گیرد.

حادثه شنبه‌شب تازه‌ترین حمله به تاسیسات نظامی در ایران است. در خرداد ماه امسال، رسانه‌های وابسته به حکومت حکومتی از وقوع یک «سانحه» در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه پارچین در جنوب شرق تهران خبردادند.

این رویداد تنها سه روز پس از ترور یک سرهنگ سپاه پاسداران به نام حسن صیادخدایی در تهران اتفاق افتاد. مقامات جمهوری اسلامی اسرائیل را عامل هر دو حمله معرفی کردند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »