عفو بین‌الملل از شکنجه جنسی و روحی ۳ معترض مازندرانی خبر داد؛ «حکم اعدام آن‌ها را لغو کنید» 

زیتون – عفو بین‌الملل خواستار توقف حکم اعدام سه جوان معترض مازندرانی شد که به گزارش این نهاد تحت شکنجه‌های جسمی و جنسی قرار گرفته‌اند.

این سازمان حقوق بشری در اطلاعیه‌ای هویت این معترضان را عرشیا تک‌دستان ۱۸ ساله، مهدی محمدی‌فرد ۱۹ ساله، و جواد روحی ۳۱ ساله بیان کرد.

عفو بین‌الملل روز جمعه، هفتم بهمن، نوشت:«جوانان نام‌برده جهت اعتراف‌گیری مورد ناپدیدسازی قهری و انواع شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار گرفته‌اند از جمله حبس طولانی‌مدت در سلول‌های انفرادی، آویزان شدن، ضرب و شتم، شلاق، شوک الکتریکی، تهدید به مرگ با گذاشتن اسلحه به روی پیشانی و تجاوز یا سایر خشونت‌های جنسی از جمله گذاشتن یخ روی بیضه‌ها.»

این‌ سه جوان که در رابطه با اعتراض‌های مردمی نوشهر در شهریور بازداشت شدند، توسط دادگاه انقلاب به اتهام «محاربه» و «فساد فی‌ الارض» هر کدام به دو بار اعدام محکوم شده‌اند.

این نهاد مدافع حقوق بشر صدور این احکام را نشان از «غیرانسانی بودن سیستم قضایی در ایران» دانست و از جامعه بین‌المللی خواست «اقدامات لازم را برای تحت فشار قرار دادن مقامات ایرانی برای پایان دادن به نقض حق زندگی اتخاذ کند.»

به گزارش عفو بین الملل جواد روحی در نتیجه این شکنجه‌ها «دچار پارگی کتف، عدم کنترل ادرار، عوارض گوارشی و اختلالات حرکتی و گفتاری» و عرشیا تکدستان «دچار شکستگی انگشت پا و مشکلات حافظه» شده‌اند.

براساس این گزارش، بینی مهدی محمدی فرد نیز به دلیل ضرب و شتم در زمان دستگیری شکسته و «به دلیل تجاوز دچار جراحات و خونریزی مقعدی» شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »