واکنش‌های گسترده به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی؛ «انزجار» و «وحشت‌زدگی»

زیتون – اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو جوان معترض که در جریان کشته‌شدن یک نیروی بسیج در آبان‌ماه بازداشت و سپس به محاربه محکوم شده بودند، واکنش‌های بسیاری در ایران و جهان به همراه داشت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در بیانیه ای نسبت به این حادثه ابراز انزجار کرد و آن را«نشانه دیگری از سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی» دانست و خواستار پایان صدور و اجرای حکم اعدام برای معترضان شد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز از حکومت خواست «به خشونت علیه مردم خود پایان دهد.»

ووپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، در توییتی از احضار دوباره سفیر ایران خبر داد و از «کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد خواست که همین اقدام را انجام دهند.»

نبیلا مصرالی، سخنگوی امور خارجه و سیاستگذاری امنیتی اتحادیه اروپا، نیز در توییتی نوشت اتحادیه اروپا از شنیدن این خبر «وحشت‌زده شده است.»

محمدمهدی کرمی در هیچ‌ یک‌ از مراحل رسیدگی وکیل انتخابی نداشته و در نهایت بدون دیدار با خانواده اش به دار آویخته شد. او از روز چهارشنبه در اعتراض به عدم اجازه انتخاب وکیل اختیاری در ندامتگاه مرکزی کرج دست به اعتصاب غذای خشک زده بود. محمد حسینی نیز به دلیل فقدان خانواده درجه اول از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بود.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران نیز با انتشار توییتی نوشت که محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، بدون محاکمه‌ای عادلانه و در «دادگاه نمایشی» تحت شکنجه قرار گرفته بودند تا اعتراف کنند. گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین نوشت که از اعدام این دو معترض، «شوکه، وحشت‌زده و بسیار عصبانی» شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت که از اعدام دو معترض جوان دیگر در دادگاه هایی «ساختگی»، «منزجر» شده است.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در توییتی این اعدام ها را «منزجرکننده» خواند گفت کشورش مخالف این مجازات در هر مکان و در هر شرایطی است.

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، در توییتر نوشت: «صبح بخیر دنیا، حکومت ایران دو معترض دیگر را اعدام کرد.» او افزود که خشونت جمهوری اسلامی «با صحبت‌های بیشتر و فرش قرمز متوقف نمی‌شود…ما باید یک سیگنال روشن ارسال و با آنها متناسب آن چه هستند، یعنی تروریست، رفتار کنیم.»

هلگه لیمبورگ، نماینده پارلمان آلمان، با بیان اینکه نمی‌تواند «غم عمیق و خشم خود را ابراز کند» تاکید کرد:«نام محمدمهدی کرمی فراموش نخواهد شد. مبارزه برای آزادی و دموکراسی ادامه خواهد داشت.»

علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد، نیز در حساب توییتر خود نوشت: «دو قتل جدید پس از محاکمه‌های مختصر. دو قربانی جدید رژیم وحشی اسلامی در ایران. اما اجازه دهید واضح بگوییم: این رژیم آخرین نفس‌های خود را می‌کشد. روحتان در آرامش عزیزان مبارز آزادی.»

این دو جوان به اتهام مشارکت در کشته‌شدن روح الله عجمیان در دوازدهم آبان و پس از برگزاری مراسم چهلم حدیث نجفی، دختر نوجوان کشته شده در کرج، توسط داداگاه انقلب البرز به اعدام محکوم شده بودند.

کمپین حقوق بشر ایران محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را «قربانیان جدید جنایت جمهوری اسلامی» خواند و هشدار داد که «تاخیر در واکنش فوری و قاطع جامعه جهانی یعنی تداوم قتل‌های حکومتی.»

سازمان حقوق بشر ایران نیز در توییتی، این اعدام‌ها را «عمل جنایتکارانه» خواند و هشدار داد اگر این «جنایت با واکنش درخور جامعه جهانی روبرو نشود در روزهای آینده شاهد اعدام تعداد بیشتری از معترضان در زندان ها خواهیم بود.»

در همین حال گلشیفته فراهانی، بازیگر سینما، نوشت:«باید نشان دهیم “هر یه نفر کشته شه هزار نفر پشتشه” فقط یک شعار نیست. حقیقتی است که جمهوری اسلامی باید از آن‌ بترسد.» نوید محمدزاده، هانیه توسلی و سحر دولتشاهی، از دیگر سینماگران ایرانی، نیز تصویر جمله محمد مهدی کرمی «به مامان چیزی نگو» را به اشتراک گذاشتند.

در ادامه واکنش‌ها به اعدام معترضان علی کریمی، فوتبالیست سرشناس ایرانی، در اینستاگرام نوشت:«ای وطن، بی‌کس وطن، تا بیدار نشیم، بی‌دار نمی‌شیم.»

علی‌ شکوری‌‌راد «روایت رسمی» در مورد کشته‌شدن روح الله عجمیان را زیر سوال برد و  اصل ماجرا را «که موجب این حکم قضایی شد» «غیرقابل باور» و «توطئه» خواند. سخن‌گوی جبهه اصلاحات هم‌چنین این حادثه را «موجب تأسف و انزجار عمیق»  و هدف نظام از این اعدام‌ها را «ترساندن» مردم دانست.

علیرغم واکنش‌های منفی گسترده جهانی به اعدام سومین و چهارمین معترض در جریان اعتراض‌های سراسری، محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا، «این تعداد (اعدام) با توجه به اتفاق افتاده» را «ناچیز» خواند و نسبت به «کوتاهی» قوه قضاییه انتقاد کرد. او گفت:«اگر قوه قضاییه شل نمی‌گرفت، اغتشاشگران جرات نمی‌کردند به مقدسات توهین کنند و همچینن فوتبالیست‌ها و بازیگران جرات نمی‌کردند، به زمین و زمان تهمت‌های ناروا بزنند و مقدسات را زیر پا بگذارند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. درود یاران
    بالاخره بعد از هزار سال که از قتل حسین گذشته بود سیدی به نام حسینی موفق
    شد رکورد حسین را بزند واگر یک ذره شعور برای نشستگان در پای منبرها باشد درک
    می کنند که این حسینی نه برای مقامی ارثی با لشگر و خان وخانواده وطلبکار آمده
    نه زنان وفرزندان وخواهر وفامیلی با خود آورده بود چرا که نه طلبکار بود نه کسی را
    داشت فردی خود ساخته زحمت کش وبامرام بود پهلوانی که اگر زودتر رسیده بود
    حکمن به آن ملعون ابدی (عجمی) کمک میکرد که از مهلکه بگریزد وبه همکاران
    مسلحش بپیوندد چرا که از پهلوانی بدور است یکی در میان خیل دجمنان.
    اما بهر روی سخن دیکتاتور که ما رکورد زدیم درست از آب در آود ورکورد رذالت و
    وحشی گری را از دست یزیدقاپیدند .اما ولی لاکن شما که با کشتن هم وطن وآینده
    فرزندان خودتان حقوق می گیرید بهتر است عاقبت عجمیان را ببینید وبفهمید یا
    سر نوشتی چون او وخیل گول خوردهایی چون او را خواهید داشت یا در بهترین
    حالت در مقابل دادگاههای ایران آزادبه مردم توضیح میدهید که چرا شما علیه
    کسانی که ولی نعمتتان بودند وحقوقتان را می دادند مسلحانه ایستادید اگر بتوانید
    ثابت کنید که هیچ گلوله ای از تفنگتان خارج نشده است .فرزندان وآشنایان شما
    تا پایان عمرشان با این ننگ خواهند زیست .

  2. درود یاران:
    این بار واقعن خامنه ای درست گفت که {{ما رکورد زدیم }} بله رکوردی عجیب وبزرگ
    که بعید است کسی بتواند بزرگ تر از آن را بزند .زمانی که عده ای در پای منبری از
    مظلومیت حسین که یاران وخانوده بزرگش با زنان فرزندان وحتا خواهرش وووو را
    به همراه داشت و بخاطر مقامی که برادرش فروخته بود عصیان کرد وکشته شد
    هرگز وهرگز به اندازه محمدحسینی که هیچ کس را برای تحویل گرفتن جسدش
    نداشت و با این حساب این شهید بسیار بیشتر از هر امام یا کس دیگری مظلوم است
    و اگر منبعدکسی بدون ذکر نام وی مصیبتی بخواند لاجرم دروغی است چرا که اگر یزید
    پسرش را جایگزین کرد کمتر از یک ماه پسر یزید استعفا داد اما خامنه ای تمام
    سعی وکوشش در جانشینی پسر ش دارد ا بنا براین به وضوح خامنه ای رکورد یزید را
    پشت سر گذاشته است اگر شهید حسینی کسی را کشته بود برای بدست آوردن حق آزادی اش بود که آن رانفروخته بود وبرطبق همان قانون وسنتی که مربوط به بیابان نشینان ۱۴ قرن قبل
    بوده وبا خدعه وریا به مردم مظلوم ایران حقنه شده است ومشعر بر آن است که در
    مقابل یک مرد کشته آزاد می باید یک مرد آزاد که قاتل است کشته شودو در مقابل
    چشم کور شده چشمی کور شود (۱۳۰۰چشم از بسیجیان وسپاهیان طلبکاریم) چرا
    چند ین نفر اعدام می شوند لا اقل به همان قانون بیابان گردان احترام بگذاردید.
    وبه قاعدتان یزید که گفت( ایایاایهالساقی ادرکاسا وناولها //که این یابو کنون دارد رکوردها را)

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »