حسین دباشی: پروژه تاریخ شفاهی با نظر و دستور شخص رهبری تعطیل شد؛ خامنه‌ای: «باید به خاطر این غلط بزرگ مؤاخذه شوند»

زیتون – حسین دهباشی، مولف تاریخ شفاهی ایران معاصر، دخالت‌های علی خامنه‌ای را دلیل توقف فعالیت‌های پژوهشی خود بیان کرد و نوشت:«من همیشه با خودم میگفتم چرا دهباشی کار به این قشنگی را رها کرد؟ امروز جواب را یافتم و متاثر شدم. پیرمرد در جزیی ترین کارها دخالت میکند و به هیچکس هم جوابگو نیست.»

دهباشی در ادامه تصویر نامه‌ بیت رهبری به این نهاد را منتشر کرد که در آن مجموعه تحت تالیف او را حاوی «دیدگاه‌های غالبا غلط و مغایر با واقعیت تاریخ» خوانده و از زبان رهبر جمهوری اسلامی نوشته:« وزارت ارشاد (بابت مجوز نشر) و کتابخانه ملی (ناشر) باید به خاطر این غلط بزرگ مؤاخذه شوند و آن را جبران کنند.»

دهباشی سپس با اشاره به لغو مجوز و توقیف تمام آثارش پس از انتقاد خامنه‌ای، می‌نویسد:«نگارنده به عنوان تاریخ‌ پژوه سابق و قهوه‌چی لاحق، ابدا از کتابخانه ملی، وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات، بیت و شخص مقام رهبری و دادگاه انقلاب کمترین گلایه‌ای ندارد و تقصیر این «غلط بزرگ» را صرفا متوجه خود می‌داند که چرا اصلا به سراغ کارهای فرهنگی رفت.»

این فعال رسانه‌ای در پایان تصور حکم دادگاه انقلاب علیه خود را منتشر کرد که در آن به جرم «تطهیر رژیم منحوس پهلوی» به «فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی» متهم شده است.

دهباشی در این حکم به شش ماه حبس تعزیری و «تهیه پژوهشنامه‌ای در هشتاد صفحه پیرامون حب وطن و فساد و جنایات رژیم سفاک پهلوی» محکوم شده است. وی همچنین دو سال از عضویت در هرگونه گروه سیاسی و اجتماعی محروم شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. استالین هم دقیقا چنین فردی بود. مراقب بود هیچ تصمیمی توسط دیگران گرفته نشود،ولو ۱۰۰ در ۱۰۰ موافق نیات او باشد. حتی اعطای جایزه به نویسندگان سال اتحاد شوروی نیز با نظر مستقیم او انجام میگرفت و اگر از شعر و مقاله‌ای خوشش نمیآمد نویسنده یا اعدام میشد یا راهی گولاگ،یا کارش را از دست میداد و مجبور به نوشتن توبه‌نامه میشد(و گاهی موارد مندرج در همین توبه‌نامه بر علیه خودش به عنوان سند به کار میرفت!). عبارت “غلط کردن” هم از کلید واژه‌های شاهان قاجار بود که برای ابراز حد اعلای نارضایتی ذات اقدس همایونی بکار میرفت و اکنون تکیه کلام این پیرمرد استالینیست و قاجاریست شده است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »