سه نماینده پارلمان آلمان کفالت سیاسی سه معترض در خطر اعدام را پذیرفتند

زیتون – سه نماینده مجلس آلمان با صدور بیانیه‌هایی کفالت سیاسی توماج صالحی، سامان صیدی و محمد بروغنی را بر عهده گرفته‌اند.

این سه جوان در جریان اعتراض‌های جاری بازداشت و به «محاربه» متهم شده‌اند. این اتهام بر اساس قوانین جمهوری اسلامی مجازات اعدام را در پی دارد.

خانم یه-وُن ری با پذیرفتن کفالت سیاسی توماج صالحی تاکید کرد همه تلاس خود را برای نجات وی و دیگر بازداشت‌شدگان به کار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه «سرنوشت توماج دغدغه انسان‌های بسیاری است» از تماس خود با با وزارت خارجه آلمان و سفارت جمهوری اسلامی در این باره خبر داد.

در همین حال کارلوس کاسپر کفالت سیاسی سامان یاسین را به عهده گرفت. آقای کاسپر با اشاره به دار آویخته شدن محسن شکاری، یکی دیگر از معترضان بازداشتی، اعدام او را نشانه خطری مشابه برای سرنوشت سامان یاسین دانست.

مارتین دیدن‌هوفن نیز با اعتراض شدید به بازداشت و محکومیت محمد بروغنی اعلام کرد جلوگیری از اعدام و تلاش برای آزادی او را وظیفه خود می‌داند. وی در ادامه نوشت:«دغدغه بزرگ من وضعیت محمد بروغنی و همه زندانیان سیاسی‌ است که به ناحق بازداشت شده، شکنجه شده‌اند و در معرض خطر اعدام قرار دارند، چرا که تنها موضع و بیانی انتقادی نسبت به حکومت ایران داشته‌اند. این جنایات باید پایان یابد و من همه تلاش خود را خواهم کرد که به معترضان بازداشت‌شده و خانواده‌های آنها که بیم سرنوشت عزیزان را دارند، کمک کنم.»

هر سه این نمایندگان از اعضای حزب سوسیال دمکرات آلمان هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز جمعه هجدهم آذر در توییتر نوشت:«با (حسین) امیرعبداللهیان در خصوص چند موضوع از جمله اعدام محسن شکاری صحبت کردم. موضع اتحادیه اروپا را به وی ابلاغ کردم: توقف فوری اعدام و سرکوب، احترام به آزادی‌های اساسی مردم ایران و توقف حمایت نظامی از روسیه.»

کفیل‌های سیاسی در مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی در مورد وضعیت زندانی اطلاع می‌دهند. آنها به رژیم فشار می‌آورند و با ارسال نامه به سفیر سفارت جمهوری اسلامی مطالبه‌گری و پیگیری می‌کنند و از زندانی دفاع می‌کنند. در صورت لزوم وزارت خارجه‌ی آلمان را دخیل می‌کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »