واکنش جهانی به اعدام «جنون‌ آمیز» و «غیر انسانی» محسن شکاری؛ «تهدید به اعدام، فریاد آزادی‌خواهی را خفه نخواهد کرد» 

زیتون – اجرای اولین حکم اعدام برای بازداشت‌شدگان اعتراض‌های جاری در ایران واکنش جهانی به همراه داشت.

قوه قضائیه روز گذشته از اجرای حکم اعدام محسن شکاری،‌ از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، خبر داد.

سایت میزان اعلام کرد که با رد فرجام‌خواهی و تایید دیوان عالی کشور،‌ حکم اعدام محسن شکاری، ۲۳ ساله، فرزند مسعود که ۲۹ آبان ماه و در رابطه با اتهام محاربه صادر شده بود،‌ صبح امروز،‌ پنجشنبه ۱۷‌آذرماه اجرا شد.

سازمان عفو بین‌الملل اعدام محسن شکاری را نشان از «غیرانسانی بودن سیستم به اصطلاح قضایی ایران» دانست و خواستار توقف اجرای این حکم «به عنوان ابزار سرکوب معترضان» و «برای پایان دادن به قیام مردمی» شد.

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواست تا فورا از مقامات ایران بخواهند که اجرای احکام اعدام،‌ فورا متوقف کند.

آنالینا بائربوک،‌ وزیر خارجه آلمان، در توییتی به دار آویخته شدن محسن شکاری را «غیرانسانی» خواند و تاکید کرد «تهدید به اعدام، فریاد آزادی خواهی مردم ایران را خفه نخواهد کرد.»

پینا پیچرنو، معاون پارلمان اروپا، با «جنون آمیز» خواندن این اقدام در توییتر نوشت: «ما را همیشه در کنار آزادی و در کنار معترضان خواهید یافت.»

جیمز کلورلی،‌ وزیر خارجه بریتانیا، نیز در واکنش به این خبر در توییتی نوشت: «از خبر غم انگیز اولین اعدام یک معترض در ایران خشمگین هستم. جهان نمی‌تواند بر خشونت نفرت انگیزی که رژیم ایران علیه مردم خودش به کار می‌برد،‌ چشم ببندد.»

وزارت خارجه اتریش  نیز در توییتی این اعدام را اقدامی «نامتناسب و غیرانسانی» خواند و به شدت آن را محکوم کرد.

وزیر خارجه نروژ هم در توییتر نوشت: «نروژ اقدام حکومت ایران برای اعدام یکی از کسانی که در جریان تظاهرات دستگیرشده بود، محکوم می‌کند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در پیامی این اقدام را  نشان‌دهنده ترس حکومت از مردم و حقیقت دانست و افزود:«این اعدام گام شومی در تشدید تلاشهای رژیم برای سرکوب مخالفت و شکست دادن تظاهرات است».

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به واکنش‌های جامعه جهانی اعدام را «روش متناسب و استاندارد ضداغتشاش» خواند و از «غرب» خواست تا «به جای نمایان کردن عدم صداقت خود، از میزبانی، پشتیبانی و تشویق تروریست‌ها دست بردارد.»

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه دوشنبه چهاردهم آذر  از رسیدگی به پرونده برخی از بازداشت‌شدگان «در زمان کوتاه، واقعاً کوتاه» خبر داد و تاکید کرد احکام این افراد به زودی اجرا خواهد شد. به‌گفته اژه‌ای حکم پرونده مربوط به کرج نیز چهاردهم آذر‌ماه صادر می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »