قتل کیان پیرفلک به روایتِ متهمِ ردیف اول؛ «بس کنید»

زیتون-وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای «حملات تروریستی» را عامل جان باختن کودک ۹ ساله اهل ایذه‌ خواند .

این بیانیه که روز شنبه، ۲۹ آبان، منتشر شد هم‌راستا با ادعاهای پیشین نهادهای امنیتی وابسته به حکومت است.

کیان پیرفلک، ۱۰ ساله، شبانگاه ۲۵ آبان،‌ در حالی‌که با مادر، پدر و برادر خردسالش با خودرو شخصی در حال بازگشت به خانه بود،‌ هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

قتلِ «فجیع» این کودک ۱۰ ساله، به‌همراه روایت «دردناک» مادرش از نحوه مواظبت از جنازه و فیلم‌هایی از او در حال فعالیت‌های خلاقانه و کودکانه، شبکه‌های اجتماعی و سپس رسانه‌های حکومت و اپوزیسیون را تسخیر کرد.

نهادها و رسانه‌های وابسته به حکومت بلافاصله داعش را مسئول این حادثه خواندند.

محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، نیز مدعی شد که عاملان این «حمله تروریستی» در حال فرار از کشور در مرزها دستگیر شده‌اند.

چیزی نگذشت که داعش با رد این اتهام، مشارکت خود را در این ماجرا تکذیب کرد.

مادر کیان، زینب مولایی‌راد، در مراسم خاکسپاری پسرش در روز جمعه ۲۸ آبان، روایت رسمی را به‌چالش کشید و  «نیروهای لباس شخصی» را عامل این جنایت خواند.

او در این مراسم و در حالی‌که سخنانش از بلندگو پخش می‌شد، گفت: «از زبان خودم بشنوید که در تیراندازی چی شد، نگویند که تروریست‌ها بودند، دروغ می‌گویند.»

سجاد پیرفلک، عموی کیان، نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد ، درستی گفته‌های مادر کیان را تایید کرد و گفت رسانه باید این روایت را منتشر کنند و به آن استناد بورزند.

از طرفی دیگر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ساعاتی پس از دفن پیکر کیان، «اعترافات» خانم مولایی‌راد را  در فیلمی منقطع و‌ ویرایش شده  منتشر کرد. در این ویدیو، مادر کیان، با حالی پریشان، ضمن تاکید بر اینکه «بچه‎اش شهید» شده است، از «مخاطب» می‎خواهد تا از حرف‎هایش سوء استفاده نکنند.

روزنامه همشهری در مطلبی که شنبه به چاپ رسید با انتقاد از زینب مولایی‌راد نوشت: «مادر کیان در جنگِ روایت‌ها به قاتلان فرزندش پناه می‌برد و ناخواسته کمک می‌کند تا کودکان بیشتری کشته شوند. بازی نیز دو سر برد برای آنهاست. آدم می‌کشند. اگر از امنیتی‌ها باشد سوت و کف می‌زند و به هم تبریک می‌گویند. اگر کودک یا دختر جوان باشد پروژه «کارخودشونه» کلید می‌خورد.»

اما  حجت الله درویش، نماینده پیشین ایذه در مجلس شورای اسلامی بر درستی روایت اولیه مادر کیان پیرفلک تاکید کرد. درویش روز جمعه ۲۷ آبان، در برنامه خبری شبکه ششم سیما اعلام کرد افرادی که به ماشین‌ این خانواده شلیک کرده بودند، خودشان آنها را به بیمارستان بردند. پس از سخنان، این برنامه زنده به‌طور ناگاهی پایان یافت.

پدر کیان نیز در این حمله هدف گلوله قرار گرفت و هم اکنون نیز در بیمارستان بستری است.

عبدالله رمضان‌زاده، استاندار اسبق نیز در توییتی نوشت: «روایت رسمی در مقابل روایت مادر کیان رنگ می‌بازد‍! بس کنید.»

جمهوری اسلامی عاملان حادثه ایذه را ۲ نفر موتور سوار اعلام کرده‌ است. در این روایت مهاجمان شامگاه چهارشنبه به سمت مردم و نیروهای انتظامی شلیک کرده و باعث مرگ ۷ نفر شدند. بر این اساس همچنین ۱۰ شهروند و تعدادی از ماموران هم زخمی شدند.

اطلاعات سپاه پاسداران در روزهای اخیر با انتشار فیلمی از ساکنین ایذه «برای یافتن تروریست‎های ایذه» تقاضای کمک کرده است. سپاه از شهروندان خواسته است تا «قاتلان احتمالی شهدای حمله تروریستی ایذه» را شناسایی و به این سازمان معرفی کنند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حوادث ایذه سه روز «عزای عمومی» اعلام کرد؛ سه روز عزای عمومی برای حادثه‌ای که خودش هم  از نظر خیلی‌ها متهم ردیف اول آن است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »