نماینده‌‌های سیدعلی و گربه مرتضی علی

کدام نماینده ‌«بیانیه ۲۲۷ نفر» را امضاء نکرد؟


زیتون-داریوش محمدی
:  یکشنبه، ۱۵ آبان ۱۴۰۱، در پایان جلسه مجلس شورای اسلامی، بیانیه‌ای با امضاء ۲۲۷ نفر ازنمایندگان از تریبون مجلس خوانده شد.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس، این بیانیه را از تریبون مجلس قرائت کرد.

امضاء‌کنندگان این بیانیه، معترضان به مرگ مهسا(ژینا) امینی را «محاربین» خوانده و از قوه قضائیه می‌خواهند که با آن‌ها «برخورد عبرت‌آمیز» کرده و «حکم الهی قصاص» را در مورد آن‌ها اجرا کند.

اسامی این نماینده‌ها تاکنون علنی نشده است.

امروز جمعه، ۲۰ آبان ۱۴۰۱، نامه‌ای مشابه با اسامی مغشوش در شبکه‌های اجتماعی با امضا ۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس منتشر شد که از سوی روابط عمومی مجلس تکذیب شد.

در میان اسامی این «نامه‌‌ی جعلی» نام افرادی مانند زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی به‌چشم می‌خورد که هم‌اکنون نماینده مجلس نیستند. نام اعضاء هیات رئیسه نیز در آن اشتباه درج شده است.

تشابه متن و تعداد نمایندگان این نامه سبب شد که برخی از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی احزاب رسمی هر دو را یک‌سان قلم‌داد کنند و به‌خطا بیفتند.

برخی از رسانه‌ها نیز، سهوا یا عمدا، به‌گونه‌ای تکذیبیه‌ی روابط عمومی مجلس را در خصوص این نامه منتشر کردند که گویی بیانیه‌ی ۵ روز پیش جعلی بوده و فضای خبری پیرامون این بیانیه را تیره کردند.

چرا این خبر مهم است؛ آب را گل نکنیم

قرائت بیانیه‌ی اصلی از تریبون مجلس، واکنش‌ها و نقدهای وسیعی را به‌دنبال داشت و متن کامل آن در رسانه‌های رسمی از حمله ایرنا و ایسنا منتشر شد.

با گذشت بیش از پنج روز، هنوز هم واکنش‌ها به این بیانیه ادامه دارد.

برخی از نمایندگان مناطق کُردنشین، تلاش کردند از آن تبری جسته و یا ادعا کنند که بیانیه را امضاء نکرده‌اند و یا بگویند از نام آن‌ها در این بیانیه سوء استفاده شده است.

خوب: نماینده مهاباد، جلال محمودزاده، با انتشار فیلمی در کانال تلگرامی خود این بیانیه را «محکوم» و خواستار انتشار اسامی امضاء‌کنندگان این بیانیه برای اطلاع مردم شد. نماینده مهاباد، در این ویدیو که به زبان کُردی منتشر کرده بر خلاف ادبیات رسمیِ حکومت، هم‌دلانه از «معترضین»  یاد می‌کند و می‌گوید چون به او نوبت نطق در مجلس داده نشده، از طریق این ویدیو حمایت خود را از مردم اعلام می‌کند، حتی اگر منجر به خروج او از مجلس شود.

بد: محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی، در همان روزی که بیانیه اصلی از تریبون مجلس خوانده شد، اعتراضات را بازتولید «داعش » خواند و اظهار تأسف کرد که «عده‌ای از چهره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و یا سیاسی از این داعش نوین حمایت می‌کنند و امکان حیات آن را مهیا می‌کنند»

زشت: آرش لهونی، نماینده اورامانات در مجلس یازدهم، بدون واکنش به اصل بیانیه و با انتشار متنی دوپهلو و ابهام‌برانگیز در کانال تلگرامی خود «اغتشاش» و «خشونت» را محکوم کرد و افزود «تاکنون و هیچ‌گاه در هیچ جمع و بیانیه‌ای خواستار اعدام هیچ انسانی نبوده ام».

عذر بدتر از گناه: بهزاد رحیمی، نماینده سقز، شهرستان محل تولد و دفن مهسا امینی، این بیانیه را «مصداق دخالت» مجلس دانست و گفت «قوه قضاییه خودش می‌داند چگونه با اغتشاش‌گران برخورد کند».

معین‌الدین سعیدی،‌ نماینده چابهار در مجلس ایران، نیز  شایعات درباره استعفای خود را رد کرد و گفت: «انگیزه من برای دفاع از حق مردم به ویژه مردم حوزه انتخابیه نه تنها کم نشده، بلکه بیشترهم شده است.»

آقای سعیدی، در همان روزی که بیانیه ۲۲۷ نفر خوانده شد، در جلسه علنی مجلس در حال صحبت درباره اعتراضات در سیستان و بلوچستان بود و از کشتن نمازگزاران در سیستان و بلوچستان «با گلوله جنگی» انتقاد می‌کرد که گروهی از سایر نمایندگان سعی کردند مانع صحبت او شوند. در نهایت هم سخنان او ناتمام ماند و میکروفون او به درخواست یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس ایران بسته شد.

کمی‌عمیق‌تر؛ نماینده‌های سیدعلی و گربه مرتضی[مرتاض] علی

یک شرکت مسافرتی پیشنهاد وسوسه‌برانگیزی دارد. مشتریان این آژانس مسافرتی می‌توانند به‌رایگان و با هزینه‌ی آژانس یک هفته به سواحل قناری در اسپانیا سفر کنند. تنها یک شرط کوچک در این میان وجود دارد. شما باید گلدان‌های‌تان را پیش از سفر در یکی از اتاق‌های این شرکت به‌امانت بچینید، به شکلی که پس از بازگشت از سفر هم در همان وضعیت سالم بمانند. تنها اشکال کار هم این است که در گوشه‌ای از این اتاق یک گربه نشسته است.

مسئولانِ شرکت مسافرتی برای تبلیغ و دفاع از پیشنهاد خود می‌گویند که گربه تنها در گوشه‌ای از اتاق وجود دارد و مشتری‌ها می‌توانند که گلدان‌های‌شان را در جاهای دیگری قرار دهند که گربه حضور ندارد. اما کدام آدم عاقلی‌ست که نداند، گربه عملا در تمام فضای اتاق تشریف دارد و هیچ گلدانی از جست‌وخیزهای او در امان نخواهد ماند؛ مخصوصا اگر گربه‌ی مرتضی «علی» باشد!

ممکن است با شنیدن این طرح خنده‌تان بگیرد و بگویید کدام آدم عاقلی این پیشنهاد را قبول می‌کند؟ اما اگر بدانید که شما هم بارها مشتری این آژانس مسافرتی بوده‌اید و هربار به هوای یک سفر رایگان، دار و ندارتان را بر باد داده‌اید، ممکن است لبخند بر لب‌هایتان بخشکد! صبر کنید!

۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس، در بیانیه‌ای معترضان به مرگ ژینا را «محاربین» خوانده و از قوه قضائیه خواسته‌اند که آن‌ها را «در هر لباس و صنف» اعدام کند. اسامی این نماینده‌ها علنی نشده است.

در مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده حضور دارند. وقتی بیانیه‌ای بدون نام از تریبون مجلس خوانده می‌شود، هر کدام از این ۲۹۰ نفر دقیقا و قطعا یکی از امضاءکنندگان آن بیانیه است مگر این‌که خلافش ثابت شود.

می‌پرسید چرا؟ یک‌بار دیگر تمثیل شرکت مسافرتی را بخوانید تا دریابید که به لحاظ منطقی و حتی فیزیکی، جناب گربه تمام فضای اتاق را اشغال کرده و عملا در آن حضور دارد حتی اگر ظاهرا در گوشه‌ای نشسته باشد. یه همین خاطر شما پیشنهاد شرکت مسافرتی را قبول نمی‌کنید. یعنی آقای گربه در هر نقطه‌ای از اتاق حضور دارد مگر این‌که به‌نحوی «ثابت شود» که او به نقطه‌ی خاصی از اتاق دسترسی ندارد.

کارکرد و منطقِ  بیانیه‌هایی که نام امضاءکنندگان آن‌ها علنی نمی‌شود، همین است. یعنی یک نماینده مجلس نامش پای تمام بیانیه‌های «رسمی» و «غیرعلنیِ» مجلس وجود دارد چون «نماینده‌ی مجلس» است. به عبارت دقیق‌تر، هر نماینده‌ی مجلسی در خصوص تمام بیانیه‌های رسمی و غیر علنی مسئولیت دارد، مگر این‌که «خلاف آن ثابت شود».

بیانیه را همان اتاق آژانس مسافرتی بگیرید و جناب نماینده را همان گربه مرتضی «علی». مفهوم است؟

این یک حقه قدیمی است که پرده‌برداری از آن ماهیت و کارکرد مجلس کنونی و میزان شرافت و مسئولیت وکلای مجلس را روشن‌تر می‌کند. در این حقه‌، بیانیه‌ای با عددی بزرگ که بتواند اکثریت قاطع نمایندگان مجلس را نمایندگی کند از تریبون مجلس خوانده می‌شود؛ عددی (مثلا ۲۲۷ نفر) که به بیانیه اعتبار سیاسی و رسانه‌ای می‌دهد و البته راه را برای انکار و تأیید نماینده‌های سیدعلی و جست‌وخیز گربه مرتضی «علی» و فریب موکلان فراهم کند.

در این‌جا جناب نماینده‌ی مجلس در نقش یک «عدد» دِین‌اش را به سیدعلی ادا کرده و وظیفه‌اش را برای جمهوری اسلامی به انجام رسانده. حالا هر جا منافعش بطلبد خود را میان ۲۲۷ نفری که امضاء کرده‌اند می‌گذارد و هر جاکه اقتضاء کند و بخواهد فریب‌کاری کند و مسئولیت نپذیرد، خودش را جزو آن ۶۳ نفری جا می‌دهد که امضاء نکرده‌اند. حتی نماینده‌ای هم که از امضاء خود در پای آن بیانیه شرمنده باشد، از این حیله بهره می‌گیرد. راه هم برای جعل و انکار فراوان است. مثلا همین نامه‌ی جعلی که امروز با لیست ۲۲۷ نفر  منتشر شد، آب را بهتر برای ماهیگیری آقایان نماینده گل‌آلود می‌کند  و  شرافت‌شان را راحت‌تر می‌توانند حراج کنند.

این البته پایان ماجرا نیست. فراموش نکنید که بر اساس تمثیل و مدلِ  «گربه مرتضی علی» همه نماینده‌های مجلس، امضاءکننده بیانیه هستند و در قبالش مسئولیت دارند  مگر این‌که خلافش ثابت شود. پس نماینده‌‌ای که ادعا می‌کند این بیانیه را امضاء ‌نکرده، باید ادعایش را «ثابت کند» چون  در اینجا «اصل بر برائت نیست».  درج یک نوشته و تکذیب در یک رسانه شخصی یا یک شبکه اجتماعی فقط «طرح ادعاست». جناب نماینده اگر راست می‌گوید، باید این ادعای خود را از تریبون مجلس به شکل رسمی و با ادبیات شفاف و حقوقی قرائت، و سپس از لحاظ حقوقی هم مسئولیت خود را پیگیری کند و پرونده پیگیری را به قضاوت موکلانش بگذارد. یا از راه‌های سخت دیگری ادعای خود را ثابت کند، مثلا از سمت نمایندگی استعفا دهد. متاسفانه هیچ راه دیگری وجود ندارد!  پس گلدان‌هایتان را به آژانس مسافرتی نسپارید!

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. ]چرا راه دور میروید . تمام این حاضرین در بهارسنان اگر سرسپردگی خود را به امام امت اثبات نکرده بودند نماینده نمیشدند !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »