می‌خواهند بگویند روحانی هم با آمریکایی ها ارتباط دارد

ارزیابی حجاریان از انتشار خبر ارتباط آیت الله خمینی با روسای جمهوری آمریکا

زیتون- سعید حجاریان با اشاره به اسناد ادعایی در خصوص پیام آیت الله خمینی به دولت کندی هنگام حصر در قیطریه منتشر شده، گفت:«در جریان گزارش اخیر بی بی سی ادعا شده که امام از طریق آیت الله شیخ خلیل کمره ای پیغامی را به دولت کندی فرستاده است؛ در حالی که نکته مهم در این میان آن است که اساسا شیخ خلیل کمره ای در طول حصر امام امکان ملاقات با ایشان را نداشته است.»
160601165427_z_512x288__nocredit-350x170 بی بی سی فارسی روز ۱۲ خرداد اسنادی از ارتباط آیت الله خمینی با دو تن از روسای جمهوری آمریکا را منتشر کرد. اسنادی که نشان می داد او در دو مقطع سال ۴۲ و آستانه پیروزی انقلاب با روسای جمهوری وقت آمریکا تماس گرفته و سعی در جلب اعتماد آنها در مورد عدم ایجاد خطر برای منافع آمریکا در ایران و منطقه داشته است.
این عضو حزب مشارکت در تشریح این موضوع افزود:« در دوران حضور امام در منزل آقای روغنی در قیطریه همسر امام لیستی بیست نفره را به سیف عصار مسئول پرونده امام در ساواک می دهد تا این افراد برای ملاقات بتوانند به محل اقامت امام بیایند؛ اما از این لیست بیست نفره فقط ۵ نفر از نزدیکان امام همچون مرحوم آیت الله پسندیده و آیت الله اشراقی امکان حضور پیدا می کنند و لذا اصلا آقای کمره ای ملاقاتی با امام نداشته است که بخواهد پیغامی از طرف ایشان ببرد.»
حجاریان در گفتگو با وب سایت جماران، افزود:« شاه همانگونه که در قضیه دکتر امینی نیز نمایان بود، نسبت به جناح دموکرات آمریکا و دولت کندی حساسیت داشت و این امر دلیل دیگری بر عدم امکان ارسال چنین پیغامی به کندی از طرف امام محسوب می شود.»
تئوریسین جریان اصلاحات در ادامه توضیح داد:« خبرنگار بی بی سی فارسی که این گزارش را منتشر کرده، نماینده سابق این شبکه در تل آویو بود که گرایش شدیدی به صهیونیست ها دارد؛ اتفاقا به همین دلیل او را از این سمت عزل کرده و به نمایندگی در آمریکا فرستادند و اکنون به قول خودش به دنبال اسناد رفته است، در حالی که حتی یک سند هم در مورد رابطه امام با کندی منتشر نکرده است؛ او اگر راست می گوید این سند را منتشر کند. کندی مدتی پس از حصر امام ترور شد و لذا حتی اگر مرحوم کمره ای از قول خودش هم حرفی به آمریکایی ها زده باشد اثری نداشته است، چرا که کندی مرده بود.»
وی یکی از هدف های از این فضاسازی در برهه زمانی فعلی را تخریب حسن روحانی رییس جموری دانست و گفت:« آنها می خواهند بگویند روحانی هم امروز با آمریکایی ها ارتباط دارد؛ بی بی سی می خواهد عده ای را در داخل ایران بترساند و آتو به دست آنها بدهد که دولت فعلی نیز از طریق امثال دکتر ظریف و… با آمریکا مرتبط است.»
حجاریان ادعای بی بی سی در مورد رابطه امام با کندی را مهم تر از ادعای رابطه با دولت کارتر خواند، چرا که پیش تر پاسخ های متعددی در این خصوص داده شده است. او در ادامه این سوال را مطرح کر که اساسا چرا آمریکا باید در آن مقطع(سال ۱۳۴۲) با امام ارتباط می گرفت؟ در آن زمان مراجع تقلید طراز اولی در حوزه علمیه حضور داشتند و آمریکا اگر مایل به ارتباط گرفتن بود باید با مراجع تقلید وقت تماس برقرار می کرد.
حجاریان در ادامه به گفتگویی با پرویز معتمد، مامور دستگیری آیت الله خمینی اشاره کرد و گفت:« نکته جالب در همین زمینه گفت و گوی فردی به نام پرویز معتمد مأمور دستگیری امام است؛ وی در تاریخ ۱۱ خردادماه امسال در مصاحبه ای که در یک سایت خبری خارج از کشور منتشر شد، گفته بود: «خانم(همسر امام) گفتند آقا فرمودند از شما سؤال کنم حالا که ما در اختیار شما هستیم آیا اعضای فامیل اجازه ملاقات با ما را دارند یا خیر و چنانچه نیازی به دارو و یا احتمالاً پزشک پیش آمد اجازه هست که پزشک مخصوص خانواده به این محل بیاید… در پاسخ ایشان گفتیم لیست کسانی را ‌که مایل به ملاقات با آن‌ها هستید در اختیار ما قرار دهید تا به اطلاع مقامات برسانیم و نتیجه را به شما ابلاغ ‌کنیم.
حاج خانم نامه‌ای به دست سیف عصار دادند که اگر اشتباه نکنم حاوی اسامی بیش از ۲۰ نفر از فامیل درجه یک و افرادی که از فعالیت‌های آنان آگاهی داشتیم بود. ۲۴ ساعت بعد اسامی افرادی که می‌توانستند به دیدار ایشان بیایند مورد تأیید قرار گرفت.
تا آن‌جایی که یادم مانده (آیت الله)مصطفی خمینی، (آیت الله) شهاب‌الدین اشراقی داماد آیت‌الله (امام)خمینی و آیت‌الله پسندیده برادر ایشان هر از گاهی به ملاقات ایشان می‌آمدند. دخترها هم می‌آمدند. منتهی به آن‌ها گفته شد لطفاً موارد مطرح شده در این‌جا را بیرون بازگو نکنید. اگر خبری به گوش ما برسد و یا اتفاقی بیافتد که مشکلی را به وجود آورد ارتباط قطع خواهد شد».
به گفته حجاریان، همین فرد در مصاحبه دیگری که در همان سایت پس از انتشار گزارش بی بی سی منتشر شد سخن خود را تغییر داد و گفت: «من در آن گفتگو توضیح دادم ما در مورد [آیت الله]خمینی سختگیری آن‌چنانی نمی‌کردیم. هدف‌مان کنترل اوضاع بود. اجازه می‌دادیم افراد مختلف به دیدار او بیایند. پیام وی به دولت آمریکا ناشی از صحت روایت من است.
ابراهیم یزدی نیز در گفتگوی با «زیتون» ادعای بی بی سی در زمینه رابطه آیت الله خمینی با روسای جمهوری آمریکا را یک ادعای بی سند خوانده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. اگر ایشان تئوریسین اصلی اصلاحات هستند، با این تحلیل‌ها باید گفت وای بر اصلاحات!
    به برخی گزاره‌های موجود در مصاحبه ایشان توجه نمایید، فقط توجه، من قضاوت را به شما می‌سپارم:
    – «خبرنگار بی بی سی فارسی که این گزارش را منتشر کرده، نماینده سابق این شبکه در تل آویو بود که گرایش شدیدی به صهیونیست ها دارد؛ اتفاقا به همین دلیل او را از این سمت عزل کرده و به نمایندگی در آمریکا فرستادند.»
    – « آنها می خواهند بگویند روحانی هم امروز با آمریکایی ها ارتباط دارد؛ بی بی سی می خواهد عده ای را در داخل ایران بترساند و آتو به دست آنها بدهد که دولت فعلی نیز از طریق امثال دکتر ظریف و… با آمریکا مرتبط است.»
    – «تا آن‌جایی که یادم مانده (آیت الله)مصطفی خمینی، (آیت الله) شهاب‌الدین اشراقی داماد آیت‌الله (امام)خمینی و آیت‌الله پسندیده برادر ایشان هر از گاهی به ملاقات ایشان می‌آمدند. دخترها هم می‌آمدند.»

  2. در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد ، حتی با هزینه کردن ابروی از سوی حجاریان با بافتن این آسمان به ریسمانها !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

می‌خواهند بگویند روحانی هم با آمریکایی ها ارتباط دارد

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »