گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل: ژینا اسم کردی است اما هیچ‌گاه به مهسا امینی اجازه داده نشده که از این اسم استفاده کند

زیتون-جاوید رحمان، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در نشستی خبری در نیویورک، قانون حجاب اجباری در ایران را «ناقض حقوق بنیادی و کرامت زنان» خواند و خواستار لغو این قانون شد.

او اعتراضات جاری در ایران را اعتراضاتی عدالت‌خواهانه و با هدف پاسخگو کردن مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی و مهسا امینی را قربانی خشونت دولتی دانست و گفت: «متاسفانه او نخستین یا آخرین قربانی نیست چرا که شاهد کشته شدن زن‌های دیگر و حتی کودکانی نیز بوده‌ایم.» گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل سپس از آمار ۲۷ کودک کشته‌شده در اعتراضات اخیر ایران خبر داد.

جاوید رحمان در این نشست خبری از فقدان مسیرهای داخلی برای پیگیری عدالت در ایران گفت و در چنین شرایطی مسئولیت پاسخگو کردن و مجازات عاملان جان باختن مهسا (ژینا) امینی را بر عهده‌ی جامعه‌ی جهانی دانست. او گفت: «اگر ما الان سکوت کنیم، میلیون‌ها نفر در ایران سرکوب می‌شوند.»

او گفت: «ژینا اسم کردی است اما هیچ‌گاه به مهسا امینی اجازه داده نشده که از این اسم استفاده کند.» و این امر را مصداقی برای نادیده گرفتن همیشگی حقوق مردم کرد در ایران دانست. اشاره‌ی جاوید رحمان به قوانینی در جمهوری اسلامی است که حتی انتخاب نام برای فرزندان را نیز محدود می‌کند.

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل همچنین با اشاره به محرومیت‌ها در استان سیستان و بلوچستان، کشتار معترضان پس از نماز جمعه‌ی هشتم مهرماه در زاهدان را که طی آن، بین هشتاد الی یکصد نفر با شلیک مستقیم ماموران امنیتی کشته شدند، یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ این شهر دانست.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »