«چهلم مهسا شده، کمر نظام تا شده»

زیتون– امروز چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ، در حالی‌که اعتراضات به قتل مظلومانه‌ی مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، وارد هفتمین هفته‌ی خود شده است، مردم در شهرها و دانشگاه‌های مختلف ایران به مناسبت چهلمین روز جان باختن او دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند.

آخرین خبرها از شهر سقز، زادگاه و محل خاکسپاری مهسا امینی حکایت از این دارد که امروز خیل عظیمی از مردمِ شماری از شهرهای استان کردستان، جان خود را به خطر انداخته و کیلومترها و با پای پیاده راهی آرامستان آیچی در این شهر شده‌اند تا در مراسم چهلم مهسا امینی حضور پیدا کنند. چنان‌که در این فیلم مشاهده می‌شود، انتهای جمعیتی که به این مناسبت حضور یافته، در هر دو سمتِ پلی در سقز که منتهی به این آرامستان می‌شود، ناپیداست.

این در حالی است که در گزارش‌ها آمده بود که از بامداد امروز، مأموران امنیتی مسیرهای اصلی منتهی به شهر سقز را مسدود کرده‌اند. مردم به‌ناچار از طریق مسیر بانه-سقز راهی آرامستان روستای آیچی شده‌اند که در هشت کیلومتری شهر سقز واقع شده است و آرامگاه مهسا امینی در آنجا قرار دارد.

در ویدیوی دیگری از مراسم چهلم مهسا امینی، خیل جمعیت در سقز، شعار آزادی سر می‌دهند و دستمال به دست و به‌طور دسته‌جمعی در حال رقص کردی‌اند.

اما اعتراضات امروز به شهر سقز ختم نشده و شهرها و دانشگاه‌های دیگری در ایران نیز دستخوش تجمعاتی به مناسبت چهلمین روز جان باختن مهسا امینی و در اعتراض به قتل او بوده است.

بنا بر ویدیوی انتشار یافته از سوی سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، امروز مردم در شهر مهاباد با افروختن آتش در خیابان‌های این شهر و برگزاری تجمع اعتراضی، دست به مقاومتی گسترده مقابل نیروهای امنیتی زده‌اند:

اعتراضات در استان کردستان در حالی در روز چهلم ژینا بالا گرفته است که مدارس و دانشگاه‌های این استان و همچنین مدارس استان اردبیل به بهانه‌ی شیوع «آنفلونزا» برای روز چهارشنبه چهارم آبان تعطیل اعلام شدند.
استانداری کردستان روز سه‌شنبه تمامی مدارس و دانشگاه‌های سطح این استان را برای روز چهارشنبه تعطیل کرد.
و خبرگزاری حکومتی «باشگاه خبرنگاران جوان» نیز گزارش داده بود که دلیلی که برای این تعطیلی اعلام شده، «افزایش موارد ابتلا به علائم تنفسی» و «پیشگیری و مقابله با بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا» است.
یک روز قبل از آن نیز اداره‌ی آموزش و پرورش استان اردبیل به‌دلیل مشابه کلیه‌ی مدارس این استان تا دوره‌ی اول متوسطه را برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل اعلام کرده بود.

امروز مردم تهران نیز در تجمعاتی که به مناسبت چهلمین روز قتل مهسا امینی در خیابان‌های مختلف این شهر، از گیشا تا بنی‌هاشم برگزار شده است، حضور گسترده‌ای داشته‌اند.

بامداد امروز، نیروهای امنیتی در حمله‌ای شدید و وحشیانه به جمعی از پزشکان و دندانپزشکان که مقابل ساختمان نظام پزشکی واقع در خیابان امیرآباد شمالی تهران تجمعی اعتراضی برگزار کرده بودند، با شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال با این معترضین برخورد کردند.

این امر منجر به استعفای مؤید علویان، رئیس هیئت مدیره و محمد رازی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی تهران شد. در متن استعفای علویان آمده است: «به دلیل این که در حال حاضر امکان انجام تکالیف قانونی و محوله‌ی خود را ندارم، ضمن استعفا از ریاست، از عضویت در هیئت مدیره هم کنار می‌روم.»

محمد رازی نیز در متن استعفای خود اعلام کرده است که امروز برای حضور در سازمان نظام پزشکی و کمک به برگزاری بی حاشیه‌تر پزشکان، راهی خانه‌ی پزشکان شده بوده اما با «ده‌ها موتورسوار و مسئولین امنیتی» مواجه شده و شاهد «صحنه‌های تلخ و از یاد نرفتنی نیروهای امنیتی با خانم‌های پزشک» بوده است. او نوشته است: «هنگامی که درخواست کردم یکی از خانم‌های پزشک را که به روی زمین کشیده می‌شد، به درون سازمان راهنمایی کنند، یکی از فرماندهان نیروها بنده را نیز هل داد!»
او با جمله‌ی «در سال ۵۷ چه می‌خواستیم و چه شد؟» پیام استعفای خود را ادامه داده و «ضمن عذرخواهی از جامعه‌ی پزشکی خدمتگذار و آحاد جامعه‌ی نیازمند سلامت» از این نظر که نتوانسته است در دوران عضویت در هیئت مدیره‌ی نظام پزشکی تهران کاری در خور شأن مردم شریف انجام دهد، استعفای خود را اعلام داشته است.

گزارش‌ها همچنین حکایت از برگزاری تجمعی اعتراضی در خیابان گیشای تهران و شلیک نیروهای یگان ویژه به معترضین در آن خیابان دارد.

ویدیویی از خیابان حافظ تهران نشان می‌دهد که ماموران حکومتی در این خیابان نیز برای کنترل معترضین حضور گسترده‌ای داشته‌اند:

ماموران همچنین به منظور کنترل اعتراضات، دست به بستن ورودی دانشگاه الزهرا با ورقه‌های آهنی زده‌اند که این کار با اعتراض دانشجویان این دانشگاه مواجه شده است.

در حیاط مدرسه‌ی فرزانگان واقع در خیابان امیرآباد تهران نیز، با شلیک گاز اشک‌آور از دانش‌آموزان معترض به قتل مهسا امینی استقبال شده است:

و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران نیز در تجمع خود با شعارهایی نظیر «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» از ماموران امنیتی مستقر روی پل حافظ، استقبال کرده‌اند.

همچنین دانشجویان دختر دانشگاه هنر دانشگاه تهران در یک حرکت اعتراضی به مناسبت چهلم مهسا امینی، پس از برگزاری تجمعی موهای خود را بریده‌اند و با موهایشان کلمه‌ی “زن” را ساخته‌اند؛ گرد آن شمع روشن کرده و به اجرای سرود “زن” پرداخته‌اند.

دانشجویان دانشگاه تهران، مرکز واحد پونک، با سر دادن شعارهایی نظیر «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه»، از دیگر معترضان امروز شهر تهران بوده‌اند:

ویدیویی نیز از برگزاری تجمعی در خیابان شریعتی تهران، سر قلهک در ساعات اخیر انتشار یافته است.

ویدیوی دیگری مردمی را نشان می‌دهد که میزها و بشکه‌هایی را بر سر ماموران سرکوب‌گرِ اعتراضات مردم در باغ سپهسالار تهران پرتاب می‌کنند.

گزارشی دیگر، از برگزاری تجمعی اعتراضی در بلوار فردوس شرق تهران حکایت دارد.

دانش‌آموزان تهرانی امروز در خیابان سهروردی با شعارهای «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» طلایه‌دار اعتراضات مردم در این خیابان بوده‌اند.

گزارش می‌شود که در حوالی پل سیدخندان تهران نیز اعتراضاتی در گرفته است.

و همچنین در خیابان دولت تهران، مردم شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر داده‌اند.

امشب محله‌ی سعادت آباد تهران شاهد تجمع معترضین با شعار «زن، زندگی، آزادی» بوده است.

در خیابان زیبا، شریعتی تهران نیز مردم با شعار «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم!» اعتراض خود را به حکومت و قتل مهسا امینی بیان کرده‌اند:

و در محله‌ی شهر زیبا با شعار «مرگ بر دیکتاتور» با معترضین همراه شده‌اند:

مردم در خیابان بنی هاشم تهران با شعارهای «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «مرگ بر خامنه‌ای» به اعتراضات و کسبه‌ی این خیابان و خیابان لاله‌زار، به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند.

و گزارش‌های ویدیویی نشان می‌دهد که ایستگاه‌های متروی تئاتر شهر و قیطریه‌ی تهران با شعارهایی نظیر «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» به لرزه درآمده است.

همچنین مردم معترض، امروز چهارم آبان ماه در حرکتی نمادین به مناسبت چهلم مهسا امینی و در اعتراض به قتل او، در بزرگراه مدرس تهران بنر «فراموش نمی‌کنیم» را برآویخته‌اند.

اعتراضات مردم تهران امروز، سرتاسر بازار بزرگ تهران را نیز فرا گرفته و شماری از کسبه‌ی بازار بزرگ تهران و بازار طلافروشان به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند.

و در خیابان پانزده خرداد، درخونگاه (اکبرنژاد) بی‌محابا به سمت معترضین شلیک شده است.

امشب خیابان هروی تهران نیز با شعار «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم» به اعتراضات پیوسته است.

همچنین دقایقی پیش در خیابان پاسداران تهران، مردم شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر داده‌اند.

و در خیابان عادل تهرانپارس نیز با افروختن آتش، اعتراضاتی در گرفته است.

اما جدای از استان‌های تهران و کردستان، شهرهایی در استان‌های دیگر کشور نیز امروز و همزمان با چهلمین روز قتل مهسا امینی، دستخوش اعتراضات گسترده بوده است. به‌طور مثال، دانشجویان دانشگاه گیلان امروز با سر دادن شعارهای اعتراضی، تجمع وسیعی را که بزرگی آن در گزارش‌های ویدیویی قابل مشاهده است، برگزار کرده‌اند.

گزارشی ویدیویی نیز حاکی از برخورد نیروهای حراست دانشگاه گیلان با دانشجویان شرکت کننده در این تجمع گسترده است.

ویدیوی دیگری از مسدود شدن تمام راه‌های ورود به خیابان شریعتی منتهی به دانشگاه نوشیروانی بابل توسط نیروهای امنیتی و محاصره‌ی این دانشگاه توسط آن‌ها خبر می‌دهد. با این حال، در گزارش‌های دانشجویی آمده است که همچنان تجمع دانشجویان این دانشگاه روبروی ورودی اصلی آن ادامه داشته است.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بعد از پایان تجمع اعتراضی خود از دانشگاه خارج شده‌اند و زمانی‌که با هجوم و تیراندازی نیروهای سرکوب مواجه شده‌اند، می‌خواستند دوباره به دانشگاه بازگردند که با درهای بسته مواجه شده‌اند. هجوم نیروهای سرکوب به شکلی بوده که دانشجویان به خانه‌های اطراف دانشگاه پناه برده‌اند.
تیراندازی‌ها به سوی دانشجویان در مقابل خوابگاه‌ ریحانه دانشگاه نوشیروانی بابل که روبروی دانشگاه قرار دارد صورت گرفته است؛ چند تن از دانشجویان بر اثر این تیراندازی مجروح شده‌اند و نیروهای امنیتی آن‌ها را با خود برده‌اند.

طبق گزارش‌ها، اعتراضات به دانشگاه تبریز نیز رسیده است:

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز امروز در تجمع بزرگ خود، شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر داده‌اند.

دانشگاه باهنر کرمان از دیگر دانشگاه‌های ایران بوده که دانشجویانش امروز با اعتراضات مردم در سراسر ایران همراه شده و تابلوی بسیج این دانشگاه را نیز پایین آورده‌‌اند.

دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز امروز جمهوری اسلامی را از اعتراضات خود بی‌نصیب نگذاشته‌اند.

دانشجویان دانشگاه دامغان علی رغم بسته شدن سلف غذاخوری، فشار و تهدید رئیس این دانشگاه و رئیس حراست، امروز غذای خود را به محوطه‌ی دانشگاه برده‌اند و همچنان با تفکیک جنسیتی سلف مقابله کرده‌اند.
گفته می‌شود این دانشجویان، ماست شرکت میهن را به دلیل این‌که باور داشته‌اند که این شرکت به نوعی مشارکت در سرکوب معترضین داشته است، به زباله ریخته‌اند:

تجمع امروز دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس به مناسبت چهلم مهسا امینی در حالی برگزار شده است که درهای دانشگاه به روی دانشجویان بسته شده و گفته می‌شود که ماموران حراست جهت شناسایی دانشجویان از هلی‌ شات استفاده کرده‌اند.

ماموران امنیتی به سوی معترضین در تجمع اعتراضی امروز قزوین، تیراندازی کرده‌اند.

در شهر مشهد نیز به سمت ساختمان‌هایی که معترضین در آن مستقر بوده‌اند، به‌طور پیاپی گاز اشک‌آور شلیک شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اعتراضات در بلوار وکیل آباد این شهر بالا گرفته است.

پایگاه بسیج مسجد امام علی در گرگان، امروز خوراک شعله‌های آتش شده است.

امشب در چهارباغ بالا در اصفهان نیز مردم شعارهای اعتراضی سر داده‌اند.

دقایقی پیش، معترضین در شهر اندیمشک توانستند خیابان را به تصرف خود درآورند.

خیابان گلسار رشت نیز امشب به اعتراضات چهلم مهسا امینی پیوست.

متن گزارش چهلم مهسا امینی با اخبار دریافتی از تجمعات اعتراضی شهرها و دانشگاه‌های سراسر ایران که به این مناسبت برگزار شده است، به روز خواهد شد

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »