ردِ خون

هراس حکومت از «نامِ» یک دانش‌آموز اردبیلی

زیتون-نوشتن و گفتن از برخی فجایج به سبک خبرنگاران بی طرف ساده نیست.خبر قتل دخترکی دبیرستانی، جوان، شکننده، ظریف و امیدوار. همانند نهالی که تازه ریشه دوانده و بهار را پیش‌رو دارد. شاید نامش «اسرا پناهی» بوده، هنوز کسی دقیق نمی‌‍داند، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در هراس‌ اند و خانواده دختر نوجوان در شدیدترین فشارها هستند.

منابع مختلف، خبر مرگ دختری در دبیرستان شاهد اردبیل (معراج)، در اثر «ضرب و جرح» شدید که منجر به «خونریزی داخلی» شده، تایید می‌کنند، اما به دلیل فشارهای امنیتی هنوز جزئیات این جنایت روشن نیست.

شامگاه روز چهارشنبه ۲۰ مهر، یا اولین ساعات بامداد پنجشنبه ۲۱ مهر، دو دختر نوجوان در اردبیل جان باختند، یکی بر اثر «مسمومیت» (احتمالا خودکشی) و دیگری بر اثر «خونریزی داخلی»، ناشی از «ضرب و جرح» نیروهای امنیتی که به دبیرستان دخترانه شاهد هجوم بردند. دبیرستانی که مخصوص دختران نخبه این سرزمین بود.

نباید می‎شد، آنچه شد، جان‌گداز بود؛ دختری نخبه، از ایران، پاره‌ای از وطن در اردبیل کشته شد. توسط کسانی که ادعای برقراری امنیت این سرزمین را دارند و امروز نوجوانان را مخل امنیت می‌دانند.

بر اساس اخباری که منابع مختلف در اختیار «زیتون» قرار داده‌اند، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا با ترکیب داستان مرگ دو نوجوان، که یکی بر اثر مسمومیت درگذشته و دیگری بر اثر ضرب و جرح به نوعی بر این فاجعه سرپوش بگذارند.

تا جایی که در مورد هویت فردی که گفته می‌شود عموی دختر نوجوان کشته شده است، ابهام وجود دارد. اما منبعی به زیتون گفت که شخص مورد نظر وادار به اعتراف اجباری شده و آثار شکنجه بر صورت او خصوصا در ناحیه لب‌ها در مصاحبه دوم مشهود است.

بر اساس اخبار رسیده به زیتون، یکی از مسئولان دبیرستان، تعداد زیادی از دانش آموزان در مدرسه شاهد در اردبیل مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند. یکی از دانش‌آموزان دچار خونریزی داخلی شده و به بیمارستان منتقل شده است.

این منبع افزود که این دانش‌آموز روز جمعه ۲۲ مهر در سکوت مطلق خبری دفن شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز با انتشار گزارشی صحت اخبار به دست آمده را تایید کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در یک بیانیه به تاریخ ۲۲ مهر ماه، تحت عنوان «حمله لباس شخصی‌ها به مدرسه شاهد در اردبیل؛ بی‌خبری از وضعیت دانش آموزان بازداشت شده» اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی به دبیرستان شاهد اردبیل حمله کرده و در این حمله تعدادی دانش‌آموز بازداشت و خبر مرگ یک دانش‌آموز به نام اسرا پناهی نیز منتشر می‌شود.

این شورای صنفی نوشته است که پس از شنیدن گزارش‌های مختلف از منابع گوناگون، ترجیح داده که خبر مرگ را از بیانیه حذف کند، اما از منابع نزدیک و قابل اعتماد خواسته شده که این خبر را «راستی آزمایی» شود.

این شورا نهایتا نوشته که «پس از تحقیق، برای شورا مسجل شد که دانش‌آموز مذکور در تاریخ ذکر شده جانباخته است. هم‌چنین یک دانش آموز دیگر در همین مدرسه، از همان روز در کما به سر می‌برد.»

در بیانیه جدید شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آمده که پس از انتشار این خبر «مردی که خود را عموی اسرا معرفی می‌کرد، ادعا نمود که اسرا ناراحتی مادرزادی قلبی داشته و در شب حادثه، در منزل پدری، حالش بد می‌شود و متعاقب آن، در بیمارستان فوت می‌کند.»

این نهاد صنفی در بیانیه خود افزود: «این در حالی است که بر اساس عکس‌ها و تصویرهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، اسرا پناهی سه سال پیش در مسابقات شنای استانی مقام سوم را کسب کرده بود. احتمال اینکه کسی با بیماری قلبی بتواند در ورزش سنگین و نفس‌گیری مانند شنا، مقام استانی کسب کند، آن ادعا را منتفی می‌نماید. هم‌چنین اینکه در یک روز در یک مدرسه مشخص یک دانش‌آموز فوت کند و دانش‌آموز دیگری نیز به کما برود و همه‌ این‌ها عادی و طبیعی و بی‌ربط به حمله نیروهای امنیتی به مدرسه باشد را کاملا زیر سوال می‌برد.»

ا

در گزارش این تشکل صنفی آمده که «موارد متعددی از این دست و عدم پاسخگویی دستگاه و نهادهای مسئول باعث شده است که شفاف‌سازی در رابطه با این وقایع تراژیک بسیار مشکل شود.» و دستگاه های امنیتی را مسئول چنین اتفاقاتی معرفی کرده و افزوده است که «دستگاه‌های مختلف دولتی»، «سناریوهای» گوناگونی «برای پوشاندن حقیقت و ارائه‌ روایت‌های کذب» تدارک می‌‍بینند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران افزوده است که «دانش آموزان این مدرسه ضربه‌ روحی سنگینی خورده‌اند. والدین آن‌ها در اداره‌ آموزش و پرورش اردبیل تجمع کردند و نارضایتی و خشم خود را علیه سوءاستفاده از دانش‌آموزان در برنامه‌های غیر آموزشی و بی‌ربط به مدرسه اعلام کرده‌اند.»

این تشکل صنفی در بیانیه خود نوشته است: «قاطعانه از حاکمیت و نیروهای نظامی و امنیتی می‌خواهد که از تعرض و دست درازی به مدرسه و فضاهای آموزشی دست بردارند و حرمت این اماکن را حفظ کنند. فضای مدرسه باید امن باشد و از مدارس نباید بجز برای آموزش، استفاده‌ دیگر شود. در حالیکه گزارش‌های مختلف حاکی از این است که برخی از مدارس به مکانی برای استقرار نیروها و خودروهای نظامی تبدیل شده‌است.» و در پایان افزود: «این شورا از حاکمیت می‌خواهد که به کشتار مردم بی‌گناه و معترضین بی‌دفاع پایان دهد.»

روز به روز، آمار کودکانی که بنا بر گزارش‎‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی و سازمان عفو بین‌الملل در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در ایران کشته می‌شوند، بالا می‌رود. جمهوری اسلامی انکار و تلاش می‌کند تا نام قربانیان را پنهان کند، اما رد خون را به سادگی نمی‌توان پنهان کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. مردم دنیا در ظرف چهل سال گذشته با دیدن عملکرد جمهوری اسلامی و گروه های تروریستی نظیر داعش و حوثی های یمن و حزب الله لبنان و حشد الشعبی عراق و طالبان افغانستان و القاعده عربستان سعودی چه برداشتی از دین اسلام که همه این گروه ها ادعای دفاع از انرا دارند پیدا کرده اند؟!!!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »