بیانیه ۷۰ حقوقدان: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد فوت مهسا امینی ضروری است؛ صدای مردم صدای خداست

۷۰ حقوقدان طی بیانیه ای درباره رخدادهای اخیر، با بیان اینکه خبر مرگ‌ پرسش‌برانگیز و جان‌گداز مهسا امینی، ایران‌دخت ۲۲ ساله، قلب ما را به درد آورد، در معرض خطر قرار گرفتن سلامت روان و امنیت جان شهروندان به بهانه اجرای قانون نقض حجاب را برای نخستین بار ندانستند و گفتند، این حادثه جانکاه کاسه صبر ناظران منصفی را نیز سرریز کرد و جان انسان‌های دغدغه‌مندی را آتش زد.
حقوقدانان افزودند: این بلیه و بلایای دیگری نظیر آن، همه و همه از مبنا قرار گرفتن ارزش‌داوری‌های شخصی به جای معیارهای عینی یا دست‌کم بین‌الاذهانی، فراموش‌کردن فلسفه وجودی دولت و کم‌توجهی به کرامت انسانی و حقوق انسان برمی‌خیزد.
این بیانیه تصریح کرد: زمامداری ناشایسته، محصول بی‌توجهی به آموزه‌هایی است که اساتید آزاده و مستقل دانشکده‌های علوم انسانی، سال‌هاست آن‌ها را به هزار زبان فریاد کرده‌اند. در این‌میان سهم دانشکده‌های حقوق از بی‌توجهی به فریادهای خیرخواهانه‌شان بسیار، و دل حقوقدانان ایرانی از این موضوع خون‌بار است.
۷۰ حقوقدان با انتقاد شدید از گشت ارشاد، نوشتند: ما اعضای جامعه حقوقی با صدایی بلند و رسا و به نیت اصلاح در امور کشور و خیرخواهی برای سرنوشت میهن عزیزمان ایران، اعلام می‌داریم، برچیدن گشت‌های ارشاد و پایان‌دادن به مداخله‌‌های خودسرانه و مبتنی بر آزمون و خطاهای گمانه‌پردازانه در حریم خصوصی شهروندان، به ویژه در حوزه حجاب، ضرورتی فوری است.‌
آنان تأکید کردند: هم‌زمان اعلام می‌داریم؛ کلیه صاحب‌منصبان مربوط مکلفند در بررسی چند و چون مرگ جانسوز خانم مهسا امینی با دقت و شفافیت کامل عمل نمایند و هشدار می‌دهیم که همگان از سپردن چند مامور رده‌پایین به دست قانون و رهاکردن آمران و اسباب اقوی از مباشر پرهیز کنند. در این زمینه، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب متشکل از حقوقدانان و پزشکان مستقل و تضمین آزادی عمل آنان ضروری است.
این بیانیه یادآور شد: بر مجلس شورای اسلامی فرض است که در پی وقوع این حادثه جانسوز و بر دل‌نشستن این داغ جان‌گداز، مقامات مسوول را مورد پرسش و توبیخ قرار داده و اقدامات فوری برای اصلاح قوانین مربوطه به عمل آورد.
۷۰ حقوقدان با انتقاد از برچسب زنی ها به معترضین و اعتراض ها، تأکید کردند: این روش‌های نادرست، خود باعث جری‌تر شدن مردم می‌شود و علاج دردها نیست. روش درست آن است که در راستای صیانت از مصلحت عمومی و منافع ایران عزیز، اولا، به هرگونه اعمال خشونت علیه مردم معترض پایان داده شود تا حرمت نیروهای انتظامی و امنیتی هم حفظ شود و بستر اعمال خشونت علیه نیروهای حافظ امنیت نیز محدود یا رفع شود. ثانیا، تمام معترضان و منتقدان رفتارها و رویه‌های کنونی که بازداشت شده‌اند، آزاد شوند. تا زمانی که جوانان و بویژه دانشجویان در زندان به سر ببرند، آرامش در دسترس نخواهد بود. ثالثا، مسیرهای عقلانی و قانونی گفتگو، انتقاد و اعتراض هموار شود تا خیابان‌ها جولانگاه گروه خاصی نباشد. وظیفه حکومت است تا در چهارچوب اصل ۲۷ قانون اساسی امنیت راهپیمایی‌ها و تجمعات مسالمت‌آمیز ‌را حفظ کند. اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل ۶ و ۵۶، مردم را برای مشارکت در تعیین سرنوشت فردی و اجتماعی خود صالح دانسته است و بدین‌خاطر، نیازی به دلسوزی و رفتارهای قیم‌مآب از جانب کسی ندارد.
‌در پایان یادآور می‌شویم، چنان‌که تاریخ بارها گواهی کرده است، بی‌توجهی چندباره به صدای مردم که همان صدای خداست، خطرات پیش‌بینی‌ناپذیر و هولناکی را برای ثبات و امنیت کشور به دنبال خواهد داشت که هر عقل سلیمی پیش‌گیری از آن را ضرورتی فوری به شمار می‌آورد.

در لیست امضاکنندگان این بیانیه آمده است:
۱- آذربایجانی، علیرضا
۲- آل محمد، رضا
۳- احمدی، صالح
۴- احمدی، نعمت
۵- اردبیلی، محمدعلی
۶- ارفع نیا، بهشید
۷- استوار سنگری، کوروش
۸- اشرافی، داریوش
۹- انصاری، باقر
۱۰- برهانی، محسن
۱۱- بشیریه، تهمورث
۱۲- بهمئی، محمد علی
۱۳- بیات کمیتکی، مهناز
۱۴- یاوری، اسدالله
۱۵- پزشکی، علی
۱۶- جلالی، محمد
۱۷- جعفرزاده، میرقاسم
۱۸- حبیب زاده، محمدجعفر
۱۹- حبیبی، محمود
۲۰- حبیبی مجنده،
۲۱- حسینی پویا، محسن
۲۲- دشتی، علی
۲۳- راسخ، محمد
۲۴- رحمت اللهی، حسین
۲۵- رضایی، غلامحسین
۲۶- رنجبری، ابوالفضل
۲۷- رهگشا، امیرحسین
۲۸- زارعی، محمدحسین
۲۹- زمانی، قاسم
۳۰- سلطانی، ناصر
۳۱- سلیمی، صادق
۳۲- سواری، حسن
۳۳- سیفی زیناب، غلامعلی
۳۴- شجاعیان، خدیجه
۳۵- شریف‌شاهی، محمد
۳۶- شمس ناتری، محمد ابراهیم
۳۷- شهبازی‌نیا، مرتضی
۳۸- صادقی، محمود
۳۹- صفاری، علی
۴۰- صحراییان، ابولفضل
۴۱- ضیایی بیگدلی، محمدرضا
۴۲- ظریفکار، سید محسن
۴۳- عبداللهی، محسن
۴۴- عظیمی، محمدرضا
۴۵- علیزاده، عبدالرضا
۴۶- غمامی، مجید
۴۷- فرخی، زهره
۴۸- فرهمند صابر، بهرام
۴۹- قنبری جهرمی، محمد جعفر
۵۰- قنواتی، جلیل
۵۱- کشکولیان، اسماعیل
۵۲- کوچ نژاد، عباس
۵۳- کوشا، جعفر
۵۴- گرجی ازندریانی، علی اکبر
۵۵- گلدوست، رجبعلی
۵۶- ماندگار، مصطفی
۵۷- محقق داماد، مصطفی
۵۸- محمدی، پژمان
۵٩- محمودی، فیروز
۶٠- محمودی، هادی
۶١- مزارعی، غلامحسن
۶٢ – موسوی، عباس
۶٣- میرسیدی، منصور
۶۴ -نجفی اسفاد، مرتضی
۶۵- نجفی توانا، علی
۶۶- واعظی، مجتبی
۶٧- وکیلیان، حسن
۶٨- وحید فردوسی، هادی
۶٩- هداوند، مهدی
٧٠- هوشیار، مهدی
منبع: مدرسه مجازی حقوق عمومی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »