به سیاست‌گذاران جمهوری اسلامی؛ این شما و این پروژه یکسان‌سازی اندیشه و پوشش

فروغ خسروی

بر اساس پژوهش‌های متعدد و تجربه زیسته مشترک همه ما، نظام آموزشی در دین‌دار‌کردن نسل جوان، شکست بزرگی خورده اما شما باز هم بدون توجه به نتایج پژوهش‌ها، بدون بازنگری دقیق در روش و محتوا و بدون توجه به ذی‌نفعان اصلی آموزش یعنی دانش‌آموزان، سند تحول بنیادین را تدوین کردید تا پروژه یک‌سان‌سازی را که دهه‌هاست، شروع کرده‌اید، ادامه دهید در حالی که نسل جوان, نسل رسانه است, آگاه است، پرسش‌گر است، فیلسوف است، بی دلیل چیزی را نمی‌پذیرد و تناقض حرف با عمل را نیز خوب می‌فهمد.

هم‌چنین در راستای پروژه یکسان‌سازی، بر طبل دشمنی با رسانه و جریان آزاد اطلاعات کوبیدید در حالی که نسل جدید جامعه ایران با نسل جدید وب، پیوندی عمیق و معنادار دارد و نمی‌توان این دو را بدون هم تصور کرد. آنها راهشان را به هم می‌یابند و آگاهی می‌پراکنند؛ به همین دلیل است که نمی‌شود هر محتوایی را به نسل جدید آموزش داد.

شما مسئولین نمی‌دانید که در کلاس‌های درس دین، وقتی نسل جدید، بدیهیات فکری ما را زیر سوال می‌برند و ما تازه متوجه برخی عادت‌هایمان می‌شویم چقدر می‌خندیم. نظام آموزشی شما «تسلیم» آموزش می‌دهد ولی جوانان امروز، شعور، آگاهی و انتخاب می‌خواهند.

نسل ما نسلی مطیع بود، اما حتی نتوانستید به ما با استفاده از منابع اصیل و معتبر، ثابت کنید که زنان پیامبر، همان پوششی را داشته اند که شما اجبار می کنید. ما هم سوال داشتیم ولی چون آموزش دیده بودیم که اطاعت کنیم نپرسیدیم و اطاعت کردیم. شما هنوز با همان روش های اشتباه سعی در مطیع کردن دانش‌آموزان دارید. کلاس‌های درس مطلوب شما جایی برای تفکر نیست، نه از نظر محتوایی و نه از نظر فیزیکی . شما بیشتر از اینکه مفاهیم اصلی و مشترک دین و اخلاق را آموزش دهید، به شبیه‌سازی ظاهری ایران دهه ۱۴۰۰ با بیابان عربستان در ۱۴۰۰ سال پیش پرداخته اید.

شما بارها تفکر مغرضانه‌تان را در برخورد با دختران و زنان نشان داده اید، چه در جداسازی جنسیتی، چه در حذف تصویر دختران از جلد کتاب‌های درسی و چه در تحمیل نوع پوشش. مدارسی ساختید که خالی از رنگ است. مدارسی که فاقد شادی است. هنر همان‌طور که در جامعه سرکوب شد، در کلاس‌های درس نیز رفته‌رفته کم‌رنگ و خالی از معنای اصیل شد.
شما خواستید با گزینش اندیشه و پوشش، معلمانی استخدام کنید تا ابزاری برای پروژه یکسان‌سازی اندیشه و پوشش در مدارس شوند؛ در حالی که بیشتر معلمان به مطلوب مورد نظر شما تظاهر کرده اند.

اینک این شما و این نسل جدید و خشم فروخفته نسل‌های قبل تر.

و اما راه برون‌رفت از بحران کنونی جامعه، اجرای موارد زیر است:
الف. تصویر از زن به عنوان ابزار تحریک مردان و جنس دوم، حذف گردد.
ب. امنیت روانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای زنان فراهم شود.
ج. حجاب برای زنان ایران اختیاری شود و گشت ارشاد حذف گردد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. حکومت اسلامی از روز اول خود را با این گزاره‌ها تعریف کرده و اختیاری کردن این اجبارها یعنی پایان بی سر و صدای خود حکومت. روزگاری حکومت جنگ مداوم با عراق و سپس اسرائیل و غرب و…را اصل اساسی هویت خود قلمداد کرده بود، ولی چیزی نمانده بود ادامه همین اصل حکومت را سرنگون کند. نتیجه این که ولی فقیه آن زمان با اعتراف به بی‌آبرویی تن به حقیقت داد و چند ماه بعد هم دق کرد. اما این تجربه نشد و اکنون نوبت اصل “اساسی” حجاب است! گویا روحانیت شیعه جز با بی‌آبرویی حاضر به کوتاه آمدن نیست و تمام قد در برابر سیر تکامل جامعه ایستاده است. ولی این بار مسئله با کوتاه آمدن و مصلحت حل نخواهد شد و کیان دین نابود خواهد شد. خودتان کردید که لعنت بر خودتان باد!

  2. تصویر از زن به عنوان ابزار تحریک مردان و جنس دوم

    واقعا شرم آور و قرون وسطی ایست

  3. با عرض سلام. ۳ پیشنهاد شما برای برون رفت از بحران کنونی متاسفانه غیر قابل قبول برای یک حکومت دینی است که ۱۴۰۰ سال است با خرافات مذهبی، داستان‌های مجهول ، بلغور آیات عربی ….. به اغفال مردم مشغول بوده است. راه برون رفت از این بحران، همانا حکومت دمکراتیک و دین اختیاری است

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »