«در معرضِ سقوط»؛ بیانیه‌‌ی وزارت اطلاعات پیرامون اعتراضات اخیر

زیتون– وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، روز جمعه، در بیانیه‌ای‌ پیرامون اعتراضات اخیر به قتلِ مهسا امینی، گفته است که مخاطبانِ «جهان مجازی» با حکومتی مواجهه می‌شوند که  «در معرضِ سقوط» است.‌

به‌سبب محدودیت‌ها و اعمال سانسور بر رسانه‌های رسمی و مکتوب در جمهوری اسلامی، اطلاع‌رسانی اصلی درباره اعتراضات اخیر در شبکه‌های اجتماعی و بر بستر فصای مجازی صورت می‌گیرد.

در این بیانیه نامی از مهسا امینی نیامده است.

این دست بیانیه‌های رسمی که معترضان را به «عوامل بیگانه»، «تروریست‌ها»و «تجزیه‌طلب‌ها» و «صهیونیستها»  منتسب می‌کند و با ادبیات شعارگونه و پرادعا منتشر می‌شود، رویکرد شناخته‌شده‌ای از جمهوری اسلامی در  مواجهه با جنبش‌های اعتراضی است.

در بیانیه  اخیر ادعا شده است که «در روزهای گذشته، ۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین» با سازمان مجاهدین خلق بازداشت شده‌اند که  در «تولید اخبار جعلی تحریک‌کننده‌ی اغتشاشگران تا سازمان‌دهی ترور و تخریب، جهت‌دهی به شعارها، حضور مستقیم در صحنه‌های اغتشاشات خیابانی و تخریب اموال عمومی، تأمین تجهیزات مختلف برای مقابله با پلیس و مواد محترقه برای به آتش کشیدن اماکن و خودروهای عمومی و شخصی، فعالیت داشته‌اند».

وزارت اطلاعات در این بیانیه هم‌چنین مدعی «بازداشت ۷۷ نفر از عوامل» احزاب کُرد از جمله «کومله، دمکرات، پاک، پژاک» شده است و از بازداشت «یک کادر برجسته و عضو مرکزیت» یکی از این احزاب نوشته است که  مقیم اقلیم کردستان عراق بوده و  «در حال طراحی، سازماندهی و هدایت هسته‌های آشوبگر برای منطقه غرب کشور» «طی یک عملیات غافلگیرانه، دستگیر و به محل‌های از پیش تعیین شده منتقل و هم‌اکنون در زندان است».

بیانیه‌ی وزارت اطلاعات گروه‌های تکفیری را نیز  به معترضان نسبت داده و از «دستگیری ۵ عضو گروهک‌های تکفیری ـ تروریستی همراه با ۳۶ کیلوگرم مواد منفجره» نوشته است.  وزارت اطلاعات می‌گوید این گروه «علاوه بر طرح ترور یکی از مسئولین ارشد کشور»  طرح‌های بمب‌گذاری در یکی از هیآت عزاداری شیراز و در میدان شهدای مشهد را داشته‌ است» .

وزارت اطلاعات در این بیانیه بهایی‌ها را هم  بخشی از معترضان قلم‌داد کرده است که «بنا به دستور مرکزیت مستقر در حیفای اشغالی ، ورود پرحجمی به صحنه‌ی آشوب و اغتشاش و تشویق به خرابکاری و تخریب اماکن عمومی» داشته و در روزهای اخیر «هسته‌ی اصلی و سرّی بهاییت شامل سه نفر از سران بهاییت و دو نفر از تیم رسانه‌یی آن‌ها» بازداشت شده‌اند.

این بیانیه هم‌چنین مدعی دستگیری و مشارکت سلطنت‌طلب‌ها  در صحنه‌های اعتراض و بازداشت «۹۲ نفر» از آن‌ها شده است.

بر اساس این بیانیه «۹ تبعه‌ی بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و… » بازداشت شده‌اند .

وزارت اطلاعات هم‌چنین از  «شناسایی عناصر مرتبط با رسانه‌های بیگانه در تهران و استان‌های مختلف کشور»،  که تعدادی از آن‌ها بازداشت، تعدادی احضار و برای عده‌یی دیگر فعلاً تشکیل سابقه شد تا پس از دریافت مجوز مرجع قضایی، «زیر نظر داشتن سفارتخانه‌ها» و «تذکر لازم» به آن‌ها  من‌جمله سفارت‌های «آلمان، فرانسه، انگلیس، سوئد و …»  و «شناسایی و بازداشت ۲۸ نفر از اراذل و اوباش»  سابقه‌دار گفته است.

وزارت اطلاعات  مدعی شده است که «تعداد قابل توجهی کلت کمری، انواع مسلسل، فشنگ‌های مربوطه و تفنگ‌های ساچمه‌زنی نیز کشف و ضبط شده است».

خنثی‌کردن «خرابکاری در دو هواپیمای مسافربری با هدف سقوط آن‌ها» یکی دیگر از مدعیات این بیانیه است.

وزارت اطلاعات در بخش دیگری از این بیانیه از «وقایع دیگری»  سخن می‌گوید که آنها را «مقدمات شورش یا مکمل و مقوّم آن» خوانده است. این وقایع به‌زعم وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی عبارتند از: برگزاری دوره‌های«آموزش مربیّان براندازی» از سوی سرویس‌های جاسوسی غربی ، «آموزش‌های نحوه‌ی مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی و نافرمانی مدنی»،‌ «طرح انفجار یک مرکز حساس صنعتی در دو ماه گذشته»، « تقویت محتوا و گسترش زمان رسانه‌های فارسی زبان بیگانه،‌تقویت همکاری‌های فیمابین و پوشش مشترک و گسترده‌تر آشوب‌ها»؛ افزایش بودجه فیلتر شکن‌ها و سایر ابزارهای تأمین دسترسی به اینترنت»؛ «ده برابر کردن ظرفیت انتشار پیام برای هر کاربر در یک ساعت» در شبکه توییتر؛  «انجام عملیات روانی و تشدید فعالیت ربات‌های سازمان‌یافته»؛ «افزایش و آشکارسازی حمایت مقامات آمریکایی، اروپایی و سلبریتی‌های آن‌ها از آشوبگران»؛ «تشویق اعتصابات و پیش‌کشیدن مجدد بحث تحریم‌های به اصطلاح حقوق بشری»؛ بخش‌های خبری ویژه‌ در شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال و «ده‌ها مورد حملات سایبری با ابعاد گسترده»

وزارت اطلاعات در پایان این بیانیه‌ بلند، مدعی «جنگِ تمام عیار شناختی»  شده «تا آنجا که اسیرانِ چشم و گوش بسته‌ی عالَم مجازی و برخی سلبریتی‌های بی‌هویت یا مأمور، در جهان مجازی با ایرانی مواجه می‌شوند که سقوط کرده یا در معرضِ سقوط نزدیک است».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. درووود وهزاران دس مریزاد ب نیروهای اطلاعاتی وامنیتی کشور امیدوارم با توکل ب خدا این اغتشاش تمام شود ومنافقین ب سزای هودشون یرسن

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »