«ظلم‌ستیزی،‌ عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی»؛ اساتید و دانشجویان سراسر کشور در آستانه اعتصاب

زیتون-دانشجویان بیش از ۱۰۰ دانشگاه در سراسر ایران در واکنش به قتل حکومتی مهسا امینی و سرکوب معترضان در خیابان، از دوشنبه چهارم مهر اعتصاب کرده‌اند و گفته‌اند تا زمانی که دانشجویان بازداشت شده آزاد نشوند، در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد.

منابع نزدیک به فعالان دانشجویی و شوراهای صنفی دانشگاه‌ها تا کنون هویت ۴۳ تن از دانشجویان بازداشت شده را احراز کرده‌اند.

بیانیه‌ای با امضا بسیاری از گروه‌های دانشجویی و دانشجویان دانشگه صنعتی شریف، خطاب به اساتید منتشر شده که از آن‌ها خواسته‌اند که سکوت خود را بشکنند.‌ دانشجویان در این بیانیه گفته‌اند «از شما انتظار داریم اولا به عنوان یک انسان آزاده و ثانیا به عنوان استاد و معلم ما و ثالثا به عنوان افرادی که در محلی روزگار می‌گذارنند که کباده علم و فرهنگ و شرافت و ظلم‌ستیزی و مسئولیت‌پذیری نسبت به جامعه را می‌کشد، به ما نشان دهید کلاس‌های دانشگاه باید چیزی فراتر از کتاب‌های درسی را به دانشجوهایشان بیاموزند. از نظر ما سکوت در برابر ظلمی که در خیابان و در دانشگاه به مردم می‌رود، در شأن جایگاه رفیع استادی و معلمی نیست و چون لکه ننگی بر دامن دانشگاه می‌ماند».

در این میان برخی از استادان دانشگاه به فراخوان دانشجویان پاسخ مثبت داده و همراه با آن‌ها اعتصاب کرده‌اند.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، اساتید دانشگاه فردوسی مشهد، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه هنرو انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه تبریز اعلام کرده‌اند که در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند و از دانشجویان نیز دعوت کرده تا از حضور در کلاس‌ها خودداری کنند.

«درس‌هایی که در هیچ دانشگاهی نمی‌توان آموخت»

در بیانیه‌ای تا کنون به امضا بیش از  ۴۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های ایران  رسیده، آن‌ها از همۀ همکاران خود خواستند که «در دفاع از ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی» موضع خود را ابراز کنند.

در این بیانیه آمده است که «شنیده‌نشدن صدای بخش بزرگی از جامعه در ساختار حاکمیت و تداوم رویه‌ها و تصمیم‌های نادرست منجر به جریحه‌دار شدن وجدان جمعی، ریخته‌شدنِ خون افراد بیگناه و عزادار شدن ملتِ ایران شده است».
امضا‌کنندگان بیانیه «اعتراضِ دانشجویان به ظلم و رویه‌های غلط ساختاری» را «نشان‌دهندۀ تعهد اخلاقی، پویایی فضای دانشگاه و وفاداری دانشجویان به آرمان‌های گرانقدری چون ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی» دانسته‌اند و گفته‌اند در برابر کنشگری اخلاقی و انسانی دانشجویان معترض «سرِ تعظیم» فرود می‌آورند.

آن‌ها همچنین خواهان آزادی این دانشجویان بازداشت شده و «حضور آنها سرِ کلاس‌های درس در اسرع وقت» شده‌اند.
در میان امضاکنندگان این بیانیه اسامی اساتید شناخته‌شده‌ای هم‌چون صدیقه شکوری‌راد، مقصود فراستخواه، بشیر معتمدی،نهال نفیسی، سیمین فصیحی، مریم عادل، علیرضا حسین بهشتی، امیرحسین خداپرست، یوسف اباذری، فرهاد اردلان، حسن امیری‌آرا، مهدی تکیه، مینو حجت، فرشاد مومنی، اشرف بروجردی، علی‌اصغر خدایاری و محمد ستاری‌فر به چشم می‌خورد.

 بیانیه جمعی از اساتید و مدرسین دانشگاه در محکومیت بازداشت دانشجویان و ضرورت آزادی هرچه سریع‌تر آن‌ها

از طرفی دیگر جمعی از دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور نیز با اعلام حمایت از «بیانیه اساتید داخل کشور» ، «خواهان آزادی فوری همه دستگیر شدگان اعتراضات مدنی و سیاسی و تضمین راهپیمایی‌های عاری از خشونت و توقف سرکوب معترضین» و تعقیب قانونی «عاملان و آمران کشتار مردم معترض» شدند.

در ابتدای این بیانیه با اشاره به ماجرای قتل مهسا(ژینا) امینی، «زن کرد ۲۲ ساله‌ای که قربانی توحش مأموران زن ستیز گشت ارشاد شد» نمونه‌های مشابه دیگری یادآوری شده که در آن مأموران کوشیده‌‌اند مسئولیت حقوقی خود را انکار کنند؛ نمونه‌هایی «نظیر مورد سعیدی سیرجانی، نویسنده در زندان؛ پزشک جوان، زهرا بنی‌یعقوب در ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛ زهرا کاظمی عکاس و خبرنگار در زندان؛‌ هاله سحابی در مرخصی کوتاه از زندان در مراسم تدفین پدرش؛ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس در بازداشتگاه؛ کاووس سید امامی، استاد جامعه شناسی و فعال محیط زیست در زندان؛ بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز در زندان».‌

آن‌ها در ادامه می‌گویند« ما امضاء‌کنندگان این بیانیه عده‌ای از دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج از کشور هستیم که ضمن حمایت از بیانیه‌ای که بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخل کشور در محکومیت قتل مهسا امینی صادر کرده‌اند، به این وسیله هم صدایی، همدلی و همبستگی خود را با اعتراضات میلیون‌ها مردم ناراضی ایران که خواهان آزادی، دموکراسی، عدالت و رفع تبعیض، و زندگی رها از سرکوب و تحمیل استبداد دینی-ولایی هستند، اعلام می‌داریم»

امضاء‌کنندگان هم‌چنین در هم‌صدایی با «بیاینه‌ای که اخیرا از طرف ۷۱ پزشک در ایران مطرح شد» ، خواهان پیگیری همه مراحل پزشکی قانونی برای رسیدگی به جزئیات و چگونگی کشته شدن ژینا امینی شده‌اند و «لغو ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و لغو قانون حجاب اجباری مصوبه ۱۳۸۴»؛ «انحلال نهاد حکومتی “امربه معروف و نهی از منکر” »؛ برچیده شدن «گشت ارشاد» و «هر نوع تعرض بر بدن زنان، و اعمال غیر اخلاقی و خشونت‌گرا علیه حق انتخاب، و دیگر حقوق انسانی و آزادی‌های مدنی و سیاسی شهروندان زن و مرد و سایر هویت‌های جنسی و جنسیتی» را مطالبه کرده‌اند.

این بیانیه به امضاء چهره‌های شناخته‌شده‌ای چون ابراهیم سلطانی،احمد صدری،اروند آبراهامیان،آصف بیات،
جلیل روشندل،حسن یوسفی اشکوری، رامین جهانبگلو، زیبا میرحسینی، عباس امانت، علی میرسپاسی، فاطمه حقیقت‌جو، فاطمه شمس، فاطمه کشاورز، فرزانه میلانی، کاظم علمداری، کاوه احسانی، محمدرضا نیکفر، محمود صدری، مهرانگیز کار،محسن کدیور، مهرزاد بروجردی، نیره توحیدیو هما کاتوزیان رسیده است.

بیانیه جمعی از دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور

پیش از این‌ها و هم‌زمان آغاز اعتراضات بیانیه‌ای نیز با انضا بیش از۲۰۰ نفر از سوس جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاههای کشور منتشر شده بود که «بر حق انتخاب آزادنه پوشش» تاکید کرده و «مخالفت خود با فرآیند تحقیر و شکنجه نظام‌مند زنان از طریق اِعمال حجاب اجباری» اعلام کرده بود.

امضاء‌کنندگان آن بیانیه نیز «برچیده شدن نهادهای گشت ارشاد و ستاد امر به معروف» را مطالبه کرده و « ضمن حمایت از تلاشهای مدنی زنان سرزمینمان برای استیفای حقوق شهروندی، همه هموطنان را به پشتیبانی از حقوق و محافظت از امنیت آنان در مقابل تعرض به جان و کرامت‌شان» فرا خوانده بودند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. اتحاد اساتید ودانشجو برای سرنگونی رژیم اخوند چپاولگر وهم ست دزدان بین المللی لبنان وفلسطین چسوری وعراقی وروسی درکشور لازم الاجراست پس هموطن اتحاد اتحاد تاسرنگونی حکومت اخوند دزدوفاسد وپیروزی ایران عزیزمان

  2. زن . زندگی. آزادی

    ظلم پایدار نمی ماند.

    وظیفه مراجع تقلید و علمای دین است که در مقابل ظلم بایستند و با مردم همنوایی کنند.

    1. این سایت کاملا یکطرفه را تعدیل و یا تعطیل کنید.
      “امه وسطا” و دوری از افکار جناحی دستوری قرآنی به همه پرهیزکاران است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »