«درس‌هایی که در هیچ دانشگاهی نمی‌توان آموخت»

زیتون– هم‌زمان با ادامه اعتراضات در دانشگاه‌ها و بازداشت شماری از دانشجویان، اساتید دانشگاه نیز با اعلام اعتصاب، حضور در کلاس‌های درس را تحریم کردند.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، اساتید دانشگاه فردوسی مشهد، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه هنرو انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه تبریز اعلام کرده‌اند که در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند و از دانشجویان نیز دعوت کرده تا از حضور در کلاس‌ها خودداری کنند.

تعدادی از اساتید صاحب‌نام دانشگاه نیز در رسانه‌های مختلف می‌گویند که کلاسی برگزار نخواهند کرد.

علاوه بر این شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، بزرگترین تشکل فرهنگیان، خواستار خودداری معلمان و دانش‌آموزان از رفتن به کلاس‌های درس شد.

شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف، با انتشار بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی این دانشگاه، خطاب به دکتر جلیلی رئیس این دانشگاه و دکتر سعادت معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، عملکرد مسئولین دانشگاه در قبال اتفاقات اخیر را ناکافی و نادرست دانسته و خواستار «پیگیری مسئولین دانشگاه برای وضعیت دانشجویان بازداشت شده و تلاش برای آزادی آنها در اسرع وقت» شد.

شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف، در این بیانیه، با انتقاد از مجازی برگزار شدن کلاس‌های آموزشی، از دانشجویان این دانشگاه خواست تا «در اعتراض به این تصمیمات دوگانه دانشگاه، در هیچ صورتی در کلاس‌های مجازی دانشگاه شرکت نکنند.»

استادان دانشگاه فردوسی مشهد در بیانیه خود با بیان اینکه آنچه امروز در ایران می‌گذرد قلب هر انسانی را به درد می‌آورد اعلام کردند: «ما در کنار بی‌قدرتان ایستاده‌ایم و تنها ابزار و پناه ما قلم و گفت‌وگو است و خواهان پایان دادن به هرگونه خشونت و روی آوردن به صلح و آزادی بیان هستیم.»

جمعی از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه هنر نیز اعلام کردند که «در اعتراض به نحوه برخورد با معترضان، ورود نیروهای امنیتی به داخل دانشگاه‌ها و هتک حرمت ساحت دانشگاه و دستگیری دانشجویان» تا زمان آزادی بی قید و شرط دانشجویان از شرکت در کلیه کلاس‌های حضوری و مجازی خودداری می‌کنیم. تا لحظه انتشار این گزارش «حامد اکرمی، مونس بسکابادی، مهدی بهشتی‌نژاد، رسول جلیلی، رضا خدادادی، منا سلطانی، فاطمه حسینی شکیب، رضوان صادق‌زاده، سودابه صالحی، کوروش گلناری، مسعود علیا، امیر مازیار، بنفشه مقدم، کامبیز موسوی‌اقدم» این بیانیه را امضا کرده‌اند.

اساتید گروه موسیقی دانشگاه تهران نیز همبستگی خود را با دانشجویان اعلام کرده و نوشتند: «تشکیل هرگونه کلاسی، چه حضوری و چه مجازی را در چنین شرایطی، که بی‌تردید همچون نشانه‌ای از بی‌مسئولیتی اجتماعی ما تلقی خواهد شد.»
انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه تبریز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از انجام هرگونه فعالیت علمی و برگزاری هرگونه کلاس آموزشی و فعالیت‌های این‌ چنینی که به دانشجویان «امید زنده بودن علم در این سیستم را می‌‌دهد و آنان را به‌ دروغ امیدوار می‌‌کند»، دست کشیده و تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت آموزشی–علمی نخواهد داشت.

نصرالله حکمت، استاد برجسته فلسفه دانشگاه بهشتی تهران، نامه‌ای خطاب به دانشجویان نوشت و به اعتصاب‌های دانشجویی پیوست، در این نامه آمده است: «در این چند روز، از شما درس‌هایی آموخته‌ام که در هیچ دانشگاهی نمی‌توان آموخت»؛ «درس شجاعت، صداقت، ایستادگی برای به دست آوردن حق خود، مقاومت در برابر زور و ستم، دریدن نقاب‌های ریا و تظاهر، ادب و احترام به انسان‌ها، مقابله نرم و مدنی با کوه زمختی و خشونت و سرکوب، کوشش صادقانه برای رسیدن به آزادی، عشق به رویاهای معطوف به فردا، فرار از شبه‌مقدسی که صورتک قداست دارد، برملاکردن مکر شیطانی کسانی که دعوی خدمتگزاری دارند، و ده‌ها درس دیگر که مجموعهٔ آن‌ها را در هیچ کجا جز دانشگاه خیابانی و خیابان دانشگاهی شما نمی‌توان آموخت.»

شهرام خزایی، استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف در پیامی، همدلی و همراهی خود را با دانشجویان اعلام کرد و نوشت: «من به احترام شما عزیزان از تشکیل هرگونه کلاس مجازی مصلحتی قطعا خودداری می‌کنم و تا آزاد شدن همه دانشجویان دستگیرشده از تشکیل کلاس حضوری نیز خودداری خواهم کرد.»

علی شریفی‌زارچی، استاد دانشگاه شریف، در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که «تا آخرین نفر از دانشجویان دستگیر شده دانشگاه شریف آزاد و از آن‌ها دلجویی نشود، هیچ کلاسی برگزار نخواهم کرد.»

او در توییتی دیگر نوشت: «دانشجویی که اعتراض می‌کند یعنی دغدغه‌ی آینده کشورش را دارد. اگر دستگیر شد بگذارید به حساب سیاست‌مدارانی که حاضر نیستند اصل ۲۷ قانون اساسی (حق تجمع) را به رسمیت بشناسند. ولی اگر فورا آزاد نشد بگذارید به حساب عدم همبستگی سایر استادان و دانشجویان دانشگاهش در حمایت از او.»

این استاد دانشگاه در آخرین توییتش با هشتک مهسا امینی، نوشته است: «نگو، ننویس، به خاطر بچه‌هات. می‌گویم، می‌نویسم، صریح، بدون ترس، اتفاقا به خاطر بچه‌هایم و همه‌ی فرزندان ایران عزیز.»

علیرضا بحرینی، استاد ریاضی دانشگاه شریف در توییتر خود نوشت: «حوادثی در یک هفته اخیر رخ داد بسیار تلخ و باورنکردنی است تا آزادی همه عزیزان دستگیر شده کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوم.»

دارا معظمی، استاد دانشگاه تهران نیز اعلام کرد که در کنار دانشجویان می‌ماند و به اعتصاب‌ها ملحق می‌شود.

آذین موحد، استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشکده‌ موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد: «تا بازگشت شرایط مناسب برای ایجاد امنیت روانی و جانی دانشجویان از برگزاری کلاس‌های درس معذروم.»
تعدادی از اساتید صاحب‌نام نیز در اعتراض به مرگ مهسا امینی و سرکوب دانشجویان استعفا دادند.

علیرضا حیدری، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اعلام استعفای خود گفت: «امروز حضور خود در دانشگاه را موجب تقویت سیستم حاکم بر دانشگاه و جامعه می‌دانم.»

انسیه عرفانی، استاد فیزیک دانشگاه زنجان نیز گفته است: «از سمت هیئت علمی استعفا می‌دهم، چون دانشجوها فریاد می‌زنند که خیابان‌ها غرق خون و استادهامون خفه‌خون.»

لیلی گله‌داران، استاد دانشگاه هنر شیراز اعلام کرده است: «به عشق دانشجویان دیگر ادامه نمی‌دهم و اسم اینجانب را از لیست استادان دانشگاه بردارید. معوقه‌های (حقوق) پرداخت‌‌نشده‌ام را هم سپرده‌ام تا شام و نهار همان «آتش‌به‌اختیاری» شود که به خانواده نجیب مهسا امینی گفت که سپرده‌ایم بهتان شام و نهار هم بدهند.»

مریم کشکولی‌نیا، استاد انیمیشن دانشگاه تهران و عمار عاشوری، استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی نیز استعفا دادند.

پروفسور ناصر فکوهی، استاد گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی پیامی ویدئویی منتشر کرد و گفت: «ژینا امینی به‌ناحق کشته شد و باید تمام مسئولان رده بالا و پایین که در این حادثه دخیل بودند باید تحت تعقیب قرار گیرند. ‌دختر جوانی در آغاز شکوفایی زندگی به‌خاطر لباسش کشته می‌شود. این مسئله باید محکوم شود.»

او افزود: «سال‌هاست شاهد مجموعه‌ای از فشارهای اجتماعی هستیم و دائم تکرار می‌شود، اما مسئولین به جای اینکه پاسخگو باشند و راه‌حل درست در پیش بگیرند، راهکار رادیکال انتخاب می‌کنند و موجب ایجاد خشونت می‌شوند. با این وجود، خشونتی که بر اثر حمله (پلیس) صورت می‌گیرد را نمی‌توان با خشونت دفاع (مردم) مقایسه کرد. باید به معترضان حق داد.»
تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های علامه طباطبایی، خوارزمی، نوشیروانی بابل، پلی‌تکنیک، شریف، تهران، بهشتی در بیانیه‌های جداگانه اعلام کردن در کلاس‌های مجازی شرکت نخواهند کرد.

علاوه براین، دانشجویان دانشگاه‌های رازی کرمانشاه، هنر و معماری پارس، علوم پزشکی دزاپ، دانشگاه فومن، علوم پزشکی تهران، محقق اردبیلی، علوم پزشکی مازندران، هنر اسلامی تبریز، علم و فناوری مازندران، نوشیروانی بابل، علم و صنعت، صنعتی سهند تبریز، کردستان، شهید مدنی آذربایجان،‌ هنر دامغان، هنر اصفهان، صنعتی شاهرود، فنی شریعتی تهران، آزاد شهر قدس، هرمزگان، خلیج‌ فارس بوشهر، آزاد کرج، دندانپزشکی همدان، دامپزشکی دانشگاه تهران، تهران شمال، علوم تحقیقات، لرستان، علوم پزشکی زنجان و مراغه، آزاد شیراز و حکیم سبزواری با انتشار بیانیه‌هایی دانشگاه از حضور در کلاس‌ها خودداری کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، نخستین تشکل صنفی بود که طی بیانیه‌ای از معلمان و دانش آموزان خواست که از رفتن به کلاس‌های درس در سراسر کشور خودداری کنند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد که این فراخوان به دلیل اعتراض به «سرکوب اعتراضات»، «پادگانی شدن برخی مدارس» و «دستگیری تعدادی از دانش آموزان،‌ دانشجویان و مردم در تجمعات مسالمت آمیز»، منتشر شده است.

در این بیانیه آمده است: «برخی مدارس کشور را پایگاه نظامی برای سرکوب مردم معترض کرده‌اند؛ بسیاری از جوانان دستگیر شده، دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان ورودی ۱۴۰۱ هستند که هنوز پایشان به دانشگاه باز نشده، باید تجربه انفرادی و زندان را از سر بگذرانند.»

این شورا همچنین از تمامی «نیروهای انتظامی» درخواست کرده است که «تفنگ خود را زمین گذاشته و به سوی مردم دردمند و به جان آمده خود شلیک نکنند و قبل از اینکه خیلی زود دیر شود، در کنار مردم قرار گیرند.»

گفتنی است که بیش از ۱۷۰ تن از اساتید و پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی دانشگاه‌های جهان در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی و سرکوب خیزش مردم ایران نوشتند: «این جنبش اعتراضی با شعار کلیدی «زن، زندگی، آزادی» بیانگر این واقعیت است که مدت‌های مدیدی است که ایرانیان از حکومت جزمی و مسئولیت ناپذیر حاکم و اقدامات و قوانین قرون وسطایی آن فراتر رفته‌اند.»

اعتراض دانشگاهیان به کشته شدن مهسا امینی توسط گشت ارشاد یک روز پس از تشییع جنازه او، با اعتراضات گسترده دانشجویان آغاز شد. دانشجویان در برخی از دانشگاه‌ها به سکوت اساتید اعتراض کردند، اکنون اعضای هیأت علمی و بسیاری از اساتید در پاسخ به این ندای دانشجویان، از شغل خود استعفا یا از معترضان حمایت کرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »