«خامنه‌ای از ولایت منعزل است»؛ بیانیۀ جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران 

زیتون– جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران، در بیانیه‌ای که در اختیار زیتون قرار گرفته است اعلام کردند که   کسانی که در سرکوب اعتراضات و جرح و قتل مردم شرکت می‌کنند «طبق شریعت محمدی»، محکوم به «احکام قصاص و دیات هستند».

در این بیانیه شدید‌اللحن  با تاکید بر این‌که «هیچیک از صاحبمنصبان تأثیرگذار و افراد دارای تریبون، مجتهد نیستند و تحصیلات حوزوی درخوری ندارند» امده است که «نفر اول حکومت، یعنی آقای علی خامنهای، به هیچوجه مجتهد محسوب نمیشود، تا چه رسد به مرجع تقلید. مراجع تقلید و فضلای حوزه، هیچگاه او را، نه در عنفوان جوانی و نه در حال حاضر، بهعنوان یک شخص فاضل و ممحض در علوم حوزوی نمیشناختند و نمیشناسند».

امضاء‌کنندگان هم‌چنین  گفته‌اند«بر فرض پذیرش ولایت فقیه در امور عامه، آقای خامنهای از ابتدا ولایتی نداشته است و بر فرض پذیرش ولایت ابتدائی او، با توجه به جنایات و تقصیرات متعددی که در طول حکومتش مستند به اوست و تکبر و تفرعن و استبداد رأی و طغیانی که در او موج میزند و مشهود همگان است، از ولایت منعزلاست و احکام صادره از او و منصوبانش از جمله رئیس قوۀ قضائیه و قضات محاکم نامشروع و فاقد نفوذ است و رجوع به ایشان، مصداق رجوع به طاغوت» 

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته است در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ» (شعراء: ۲۲۷)

نظر به حوادث تلخ این چند روز اخیر و کشته و زخمی‌شدن تعداد زیادی از هموطنان گرامی، ما جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران، عذری برای سکوت نیافتیم و وظیفۀ شرعی و اخلاقی خویش دانستیم نکاتی را به اطلاع حاکمان و ملت ایران برسانیم:

(۱) حرمت دماء، عِرض و مال انسانها از ضروریات اسلام است. از رسول‌الله(صلوات‌الله علیه و آله) چنین نقل شده است: «لَزَوالُ الدّنْیا جَمیعاً أهْوَنُ عَلَى اللهِ مِنْدَم سُفِکَ بِغَیْرِ حَقٍّ» (تمام دنیا ویران شود، در پیشگاه خداوند آسانتر از این است که خونى به ناحق ریخته شود). با این وجود، حکومتی که خود را اسلامی می‌خواند، سفک دماء بغیر حق می‌کند و به‌جای آنکه در دادگاهی بی‌طرف، به این معصیت و جرم بزرگ، رسیدگی کند و مرتکبین را به جزای اعمالشان برساند و از خانوادۀمقتوله و ملت ایران، عذرخواهی نماید و در صدد اصلاح اعمال و نهادهای فاسدش برآید، در پاسخ به اعتراضات، مجدداً سفک دماء بغیر حق می‌کند.

حکومتی که ضروریات اسلام را زیرپا می‌نهد، چگونه می‌تواند عنوان اسلامی را یدک بکشد؟! ضمن عرض تسلیت به خانوادۀ داغدار خانم مهسا امینی و سایر جانباختگان حوادث اخیر، صراحتاً اعلام می‌کنیم که طبق شریعت محمدی، مسبّبین و مباشرین ضرب، جرح و قتل مردم، به‌حسب شرائط، محکوم به احکام قصاص و دیات هستند.

(۲) رعایت اصل حجاب – فارغ از اختلافات در باب حدود آن – شرعاً واجب است، اما اجبار بر رعایت حجاب، هیچ دلیل شرعی ندارد و ادله‌ای که برخی به سود آن اقامه نموده‌اند، ضعیف و مخدوش است. ادلۀ وجوب امر به معروف و نهی از منکر، عاجز از اثبات مرتبۀ سوم امر به معروف و نهی از منکر (اقدام عملی) است؛ لذا اقدام عملی، اعتبار شرعی ندارد. اقدام عملی، حتی در نظر قائلین به اعتبار شرعی‌اش، مشروط به شرائط عدیده‌ای است که با ضرس قاطع می‌توان گفت نهاد موسوم به «گشت ارشاد»، در هیچ موردی این شرائط را رعایت نمی‌کند.

نه مسؤولین امر به معروف و مأموران گشت ارشاد، از حلال و حرام و معروف و منکر، آگاهی دارند و نه افرادی که مورد ارشاد واقع می‌شوند، عمل خود را منکر و حرام می‌دانند. ارشاد ناآگاه هم که واجب نیست. در خصوص این اقدامات نه تنها احتمال تأثیر داده نمی‌شود، بلکه قطع به تأثیر عکس آن وجود دارد. مفاسد و مضرات متعددی نیز بر آن مترتب است؛ از ضرب و جرح و قتل گرفته تا وهن دین.

(۳) با این وجود، چرا حکومت، اینقدر بر اجبار بر رعایت حجاب، اصرار دارد؟ به دو دلیل:

دلیل اول: حکومت، هویت و بقاء خود را در گرو رعایت ظواهر حجاب از سوی مردم در سطح روبنایی جامعه می‌بیند و بیم آن را دارد که مبادا با وادادن در این مورد، رعایا پررو شوند و حق‌های بیشتری را مطالبه کنند. براین اساس، اجبار بر رعایت حجاب، ابزاری سیاسی است. چنانکه در پس ترویج شعائر و مناسک جمعی نظیر راهپیمایی اربعین نیز چیزی جز اغراض سیاسی نیست. وگرنه برای این حکومت، اصول و باطن دین نه تنها مهم نیست، بلکه نسبت به آنها احساس خطر هم می‌کند. این حکومت، مصداق بارز «تضییع اصول و تمسک به فروع» است.

دلیل دوم: به‌عنوان کسانی که عمر خود را در راه تحصیل علوم دینی صرف کرده‌ایم، قاطعانه و با اطلاع کامل عرض می‌کنیم که در این حکومت موسوم به اسلامی، هیچ‌یک از صاحب‌منصبان تأثیرگذار و افراد دارای تریبون، مجتهد نیستند و تحصیلات حوزوی درخوری ندارند: نفر اول حکومت، یعنی آقای علی خامنه‌ای، به هیچ‌وجه مجتهد محسوب نمی‌شود، تا چه رسد به مرجع تقلید. مراجع تقلید و فضلای حوزه، هیچ‌گاه او را، نه در عنفوان جوانی و نه در حال حاضر، به‌عنوان یک شخص فاضل و ممحض در علوم حوزوی نمی‌شناختند و نمی‌شناسند. دریغا که برخی با مصلحت‌اندیشی، او را به‌عنوان مجتهد و فقیه و در نهایت مرجع تقلید، جا زدند و این ادعا، به دهان او نیز شیرین آمد و أخذها بقوه! با این کار، سنت سیئه‌ای را در حوزه نهادند که با هیچ چیز قابل تطهیر نیست. حکومت او، هرنامی داشته باشد، ولایت فقیه نیست.

در باب نفر دوم حکومت (دستیار اجرایی منصوب رهبر و نه منتخب جمهور)، یعنی آقای ابراهیم رئیسی هم که باید گفت: چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است! چیزهایی را نمی‌داند و اشتباهاتی را مرتکب می‌شود که حتی اصاغر طلبه نیز آنها را می‌دانند و از ارتکابشان برحذرند. مستندات کتاب‌سازی و سرقت علمی او نیز موجود است. تحصیلات حوزوی این شخص کم‌مایه، وضع بهتری از تحصیلات کلاسیکش ندارد.

در باب رئیس قوۀ قضائیه – آقای غلامحسین محسنی اژه‌ای – گمان نمی‌کنیم احدی حتی احتمال بدهد او مجتهد است و ظاهراً خودش نیز مُقر است. تصدی مقام ریاست قوۀ قضائیه از سوی او، نه تنها به سبب عدم اجتهاد و نیز مأذون نبودن از قِبل مجتهد، غیر شرعی است، بلکه طبق اصل ۱۵۷ قانون اساسی که اجتهاد را شرط ریاست قوۀ قضائیه می‌داند، غیرقانونی نیز هست. آقای خامنه‌ای با چنین نصبی، شرع و قانون را نقض کرد. وضع ائمه جمعه و نمایندگان و منصوبانِ آقای خامنهای نیز بهتر ازین نیست: دبیر شورای نگهبان – شورایی که وظیفۀ تطبیق قوانین با شرع و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات را بر عهده دارد – و رئیس مجلس خبرگان رهبری (در حال حاضر) و امام جمعه، دبیر سازمان و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و مناصب متعدد مهم دیگر (در گذشته) – یعنی آقای احمد جنتی – نه تصنیف درخوری دارد، نه هیچ‌گاه در حوزۀ علمیه، درس مهمی داشته و نه به فضل و علمیت، اشتهار دارد. صرفاً به عنوان یک مترجم متوسط کتب روایی، شناخته شده است. واگذاری اینهمه منصب مهم و تأثیرگذار در طول سالیان متمادی به چنین شخص مشکوک‌العلمی‌های، دلیلی جز روحیۀ فرمانبری محض او ندارد.

امام جمعۀ موقت تهران، مؤسس و متولی حوزۀ علمیۀ پرریخت وپاش امام خمینی، نائب رئیس شورای مدیریت حوزۀ علمیۀ تهران و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور – یعنی آقای کاظم صدیقی – که به اصدار احکام شداد و غلاظ در محاکم و سخنان سست و عوامانه، مشهور است، کسی است که در امتحان اصول فقه برای قضاوت، مفتخر به کسب نمرۀ ۲ از ۲۰ شده و حتی در امتحان مجلس خبرگان رهبری – که تعداد مجتهدین موجود در این مجلس پوشالی، به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد – مردود شده است. شأن چنین شخص سفله‌ای، ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر است تا میوۀ مسموم گشت ارشاد را ثمر دهد؟! امام جمعۀ مشهد و حاکم منصوب در خراسان – آقای احمد علمالهدی – که نماد نفرت‌پراکنی است، به لحاظ علمی، هیچ وزن و اعتباری در حوزۀ علمیۀ مشهد ندارد و سراغ نداریم طلبۀ فاضلی به درس او برود.

اصل طلبگی امام جمعۀ موقت تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه –یعنی آقای محمدجواد حاج‌علی‌اکبری – امری مُریب [نامسلم/مشکوک] است، چه رسد به مراتب علمی‌اش. متأسفانه دانشگاه موسوم به امام صادق، پا در کفش حوزۀعلمیه نموده و در جهت اغراض سیاسی، اقدام به معمم‌نمودن برخی از دانشجویانش می‌کند؛ دانشجویانی که در نهایت، نه طلبۀ قابلی می‌شوند و نه دانشجویی درست وحسابی، بلکه صرفاً مهره‌های چشم و گوش بسته‌ای برای اجرای منویات پیشوا و دلیل‌تراشی برای آنها می‌گردند.

از جملۀ این افراد ازین جا رانده و از آنجا مانده، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، آقای جلیل محبی است که با ترفند مذکور و بدون تحصیلات درخورحوزوی، معمم شده است؛ حال آنکه عاجز از رعایت حداقل‌های زی طلبگی است و رفتار و گفتارش مایۀ وهن روحانیت است. شخصی که خودش تجسم منکر است، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر میشود! دبیر فعلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، آقای محمدصالح هاشمی‌گلپایگانی، نیز دانش‌آموختۀ دانشگاه مذکور است که در عین نداشتن تحصیلات طلبگی، متکی بر ذوق عوامانۀ خویش، پا از حد و حدود صلاحیت و بضاعتش فراتر می‌نهد و دربارۀ مسائل شرعی اظهارنظرهای غریبی می کند.

دریغمان می‌آید از رئیس جوان و خوش‌اشت‌های دانشگاه مذکور – آقای حسین‌علی سعدی – یادی نکنیم که بساط درسی بسیط را پهن کرده و گمان می‌کند درس خارج، به نقل فهرست‌وار و عاری از تحلیل و تبیین دقیق اقوال دیگران است. با این حال، خود را آیهالله دکتر نامیده و خیالاتی را در سر می‌پرورد! این افراد، مشت نمونۀخروارند. بر این سیاهه، بیفزایید افراد حقیر، کم‌سواد، لمپن و لایعقلی چون آقایان علیرضا پناهیان، حسن رحیم‌پور ازغدی، حسن عباسی، علی‌اکبر رائفی‌پور و… را که صدای گوشخراش این حکومت و مرجع فکری (؟!) جماعت حکومتی شده و برده‌اند رونق مسلمانی. شکی در این نیست که میانگین سطح هوش، سواد، شعور و فرهنگ ملت ایران، به‌مراتب از مسؤولین و تریبون‌داران این حکومت بالاتر است. این حکومت، مصداق بارز «تقدیم الأراذل و تأخیر الأفاضل» است.

(۴) با توجه به توضیحات فوق و بر فرض پذیرش ولایت فقیه در امور عامه، آقای خامنه‌ای از ابتدا ولایتی نداشته است و بر فرض پذیرش ولایت ابتدائی او، با توجه به جنایات و تقصیرات متعددی که در طول حکومتش مستند به اوست و تکبر و تفرعن و استبداد رأی و طغیانی که در او موج می‌زند و مشهود همگان است، از ولایت منعزل است و احکام صادره از او و منصوبانش – از جمله رئیس قوۀ قضائیه و قضات محاکم – نامشروع و فاقد نفوذ است و رجوع به ایشان، مصداق رجوع به طاغوت. بگذریم از اینکه ولایت فقیه، هیچ اصل و اساسی ندارد و به تعبیر شیخ انصاری «دون اثباته خرط القتاد» ]دست بر خار کشیدن از اثبات آن آسانتر است[. (البته طلاب، دیگر این عبارت شیخ را نخواهند دید؛ چون آقای خامنه‌ای و عملۀ حوزوی اش کتب مجتهدساز شیخ انصاری را به بهانۀ اصلاح متون درسی، حذف کرده‌اند تا هم طلاب را مثل خودشان کم‌سواد بار بیاورند که تبعیت محض کنند و ایجاد مزاحمت ننمایند و در پی سراب تمدن‌سازی و نظام‌سازی بدوند و هم اینکه چشمشان به چنان عبارات غیربهداشتی نخورد!) بر فرض مبنای وکالت نیز اظهر من الشمس است که توکیل و انتخابی نسبت به این حکومت، متحقق نیست.

(۵) از سوی دفتر قمِ آقای خامنه‌ای – که تحت مدیریت آقای مجتبی خامنه‌ای است –به دفتر مراجع عظام تقلید، نامۀ تهدیدآمیزی ارسال شده تا مبادا در این ایام، واکنش انتقادی نشان دهند. در چند روز اخیر نیز در تکاپو افتاده‌اند تا با حربۀنخ‌نماشدۀ توهین به مقدسات، ذهن مراجع را مشوب نموده و از ایشان علیه اعتراضات، بیانیه بگیرند. تاکنون بسیاری از مراجع، مقاوت نموده و سکوت معناداری پیشه کرده‌اند؛ سکوتی که معنایی جز فریاد جدایی نهاد دین از نهاد سیاست ندارد. مقاوت ایشان را ارج می‌نهیم، ولی استدعا داریم نسبت به سفک دماءاز سوی حکومت، سکوت خود را بشکنند و نشان دهند که مرجعیت شیعه، همچون گذشته پشتیبان مردم مظلوم است و استبداد دینی گرچه کار را دشوار میکند اما مانع از حمایت نیست.

(۶) صراحتاً اعلام می‌کنیم که این حکومت، هیچ نسبتی با اسلام ندارد و اسلام را صرفاً دستاویزی برای حکومت‌کردن بر مردم کرده و برای بقای خود، هیچ ابایی از ذبح آن ندارد و مصداق بارز این کلام منقول از امام سجاد (علیهالسلام) است: «وَاللَّهِ لَوْ تَمَکَّنَ الْقَوْمُ أَنْ طَلَبُوا الْمُلْکَ بِغَیْرِ التَّعَلُّقِ بِاسْمِ رِسَالَتِهِ کَانُوا قَدْ عَدَلُوا عَنْ نُبُوَّتِهِ» (به خدا قسم! اگر این قوم میتوانستند حکومت را بدون دستاویز قرار دادن اسم رسالت محمد به دست می‌آورند، از نبوت او عدول کرده بودند.) هر نوع همکاری با این حکومت، مصداق «معونه الظالمین» [یاری‌رسانی به ستم‌گر] است و در نتیجه، حرام. خدمت مردم و مخصوصاً بانوان و جوانان عزیزمان عرض می‌کنیم که اسلام نیز همانند شما، قربانی است؛ چنانکه از اسلام‌شناس و مفسر بزرگ قرآن کریم، علامۀ طباطبائی منقول است: «اولین شهید این انقلاب، اسلام بود.» مبادا گمان بریم که عامل این نگونبختی، اسلام است. مبادا دنیاطلبی و خباثت عمامه‌به‌سرهای درباری را که یادآور مزدوران اموی هستند به پای اسلام بنویسیم؛ چه اینکه این لباس، چیزی جز رخت کاسبی برای ایشان نیست.

محقق نائینی – که مصداق حقیقی یک روحانی و ملا بود، و نه مانند این جسمانی ان کم سواد و دنیاطلب – در کتاب گرانسنگ «تنبیه الامه» می‌نویسد: «استبداد دینى عبارت از ارادات خودسرانه است که منسلکین در زى سیاست روحانیه، به‌عنوان دیانت اظهار و ملت جهول را به‌ وسیلۀ‌ فرط جهالت و عدم خبرت به مقتضیات کیش و آیین خود، به اطاعتش وامى‌دارند و این اطاعت و پیروى چون غیرمستند به حکم الهى– عزّ اسمه – است، لهذا از مراتب «شرک» است. چنانکه گردن نهادن به ارادت دل‌بخواهانه‌ سلاطین جور در سیاست ملکیه، عبودیت آنان است، همین‌طور گردن نهادن به تحکمات خودسرانۀ رؤسای مذاهب و ملل هم که به‌عنوان دیانت ارائه می‌دهند، عبودیت آنان است، لکن استبداد سیاسی به زور و قهر متکی است و استبداد دینی به خدعه و تدلیس مبتنی می‌باشد و فی‌الحقیقه منشاء استبداد قسم اول تملک ابدان است و منشا قسمت دوم تملک قلوب است. معلوم شد که قطع این شجرۀ‌ خبیثه و تخلص از این رقیب خبیثه که وسیلۀ‌ آن فقط به التفات و تنبه ملت منحصر است در قسم اول اسهل و در قسم دوم در غایت صعوبت و بالتبع موجب صعوبت علاج قسم اول هم خواهد بود. روزگار سیاه ما ایرانیان هم بهم‌آمیختگی و حافظ و مقوم هم‌دیگر بودن این دو شعبه استبداد و استعباد را عیناً مشهود ساخت.»

(۷) آقای خامنه‌ای، عمله-اکله و ایادی او، معترضین را اغتشاشگر و فتنه‌گرمی‌نامند. اتهام ایشان، یادآور تهمت معاویه به سیدالشهداء (علیهالسلام) است؛ آنجا که معاویه گفت: «لا تَرُدَّنَّ هذِهِ الامَّهَ فی فِتْنَه» (این امّت را در فتنه و آشوب میانداز!). با تأسی از مولایمان حسین بن علی (علیهالسلام)، در پاسخ به این تهمت ناروا میگوییم: «ما أَعْلَمُ فِتْنَهً أَعْظَمَ مِنْ وِلایَتِکَ أَمْرَ هذِهِ الاْمَّهِ» (هیچ فتنه‌اى را، بزرگتر از ولایت تو بر این امّت نمیشناسیم.) «وَ إِنّی وَاللّهِ ما أَعْرِفُ اَفْضَلَ مِنْجِهادِکَ، فَإِنْ أَفْعَلْ فَإِنَّهُ قُرْبَهٌ إِلى رَبِّی، وَ إِنْ لَمْ أَفْعَلْهُ فَأَسْتَغْفِرُ اللّهَ لِدینى، وَ أَسْأَلُهُالتَّوْفیقَ لِما یُحِبُّ وَ یَرْضى.» (به خدا سوگند! کارى را برتر از جهاد با تو سراغ نداریم؛ پس اگر چنین کنیم، مایۀ تقرّبمان به پروردگار خواهد بود و اگر چنین نکنیم، از خداوند طلب مغفرت مى‌کنیم و از او برای آنچه محبوب و مرضیاش است، طلب توفیق مى نماییم.)

(۸) ما جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران اعلام می‌کنیم که حکومت باید سریعاً به خشونت علیه معترضان پایان دهد و دست از کشتار مردم بکشد، بازداشت شدگان را آزاد کند و هرچه سریعتر زمینه برگزاری همه‌پرسی تحت نظارت سازمانه‌ای بین‌المللی را فراهم نماید. رفراندوم سال ۱۳۵۸ با توجه به موت اغلب رأی دهندگان و در نتیجه عدم شرکت اکثریت جمعیت فعلی مردم ایران در آن، برای زمان کنونی فاقد اعتبار است و گردهمایی‌های فرمایشی و محقّر حکومت در کف خیابان نیز نه تنها مشروعیت‌زا نیست، که مایۀ مضحکه شده است. مردم ایران حق اعتراض دارند و در صورت خشونت علیه ایشان، حق دفاع مشروع از خویش در مقابل سرکوبگران دارند.

در پایان این نامه نهایت خطاب به حکومت می‌گوییم اگر به مشروعیت و مقبولیت خود اعتماد دارید، به تجمعات اعتراضی مجوز دهید و زمینه را برای برگزاری همه‌پرسی مهیا کنید. در غیر این صورت، به حقارت، بزدلی، عدم مشروعیت و نامقبولیت خود اقرار کرده‌اید.

و السلام علی من اتبع الهدی

هشتم مهر ۱۴۰۱ هجری شمسی

جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

554 پاسخ

  1. جالبه این چند سال کجا بودن این اقایون درست کار و مسلمان
    ترسیدید همچی برگرده و یکی مثل خودتون بیاد همتونو یا اعدام کنه یا ببنده به رگبار دستتون رو شده دیگه خر خودتونید

  2. من فقط یک سوال دارم. الان توی این وضع مملکت رهبر کجاست؟؟؟!!!
    یکی نمیخواد بیاد توضیح بده؟
    خیلی اوضاع مشکوکه!
    انصافا اوضاع شهر ها اونطوری که به نظر میاد پات شده! مردم و پلیس خسته شدن. عزمی هم برای کشت و کشتار نیست و صرفا در حد خالی نبودن عریضه اقدامک هایی هر دو طرف انجام میدن.

    یکم وضعیت شبیه وقتیه که مامان و بابا نیستن و بچه ها هر کاری میخوان توی خونه میکنن!

  3. طلابی ک شعور استقلال ندارندددد …جرات حضور
    و رهبری (به قول خودشون صف امام حسین) ندارن بهتر ک بتمرگن در همان نهانخانه های خودشون سفسطه ببافند!!! نه ک ملت تحریک کنند و جوونا را ب فنا بدن…تشریف نحسشون را ببرند و به فیض شهادتی ک ادعا دارن برسند در این جهاد حسینی!!
    در تصدیق و تایید بی ناموسی و بیغیرتی و بیشرفی همین بس ک دست ب دامان بیگانه و سازمانهای بین اللمللی میخواید بشیددد..همون آیه ها بزنه به کمرتون

  4. از دروغ بودن این متن همین بس که نوشته نماینده دفتر اقای خامنه ای در قم پسرشون مجتبی خامنه ای هستن و نامه نوشتن به مراجع و تهدیدشون کردن.

    نماینده رهبر در قم پسرشون مجتبی خامنه ای نیستن. کمتر دروغ بگین
    این همه مردم و پلیس و بسیجی رو به کشتن دادین خون اونا خون نیست. شرم کنین واقعا

  5. نظام ولایی با بحران سرپاست،
    بار قبل کرونا نجاتش داد امروز به وقایع اوکراین امید بسته است.
    با تحلیل معکوس میشود به علت وجودی آن هم پی برد.

  6. این نامه تکذیب شد. اما شما خیلی دلتون میخواست راست باشه! اوکی! دلتون رو حداقل با همین دروغ ها خوش کنید و خواب براندازی رو ببینید!

  7. خیلی بسیار زیاد غلط کردین دیگه به هر دری زدین بسته بود میخواین قشر روحانی رو به جون هم بندازین
    جانم فدای رهبرم
    جانم فدای ایران

  8. غلط کرده کسی به خواد رهبر ما رو بی دین و بی علم جلوه بده ایشون اسوه نیکوی مجتهدین و فضلا هستن
    خاک بر سر کسی که بخواد زیر پرچم انگلیس و اسرائیل و آمریکا ملت عزیزمون و مردم با شرافت و با غیرتمون رو دچار خطا کنه برادر ها و خواهر ها این دشمن بی شرافت داره مغز شویی میکنه که ایران رو از تمام نقاط چه در جنگ نرم و نظامی خراب جلوه بده بهوش باشید دست آمریکا و اسرائیل لعین کثافت در کار هست این سران آشوب و اغتشاش کاسه لیس های آمریکا و اسرائیل هستند کور بشید این نظام هیچ وقت تکان نخواهد خورد بت وجود رهبر عزیزمان سید علی خامنه ای و مردم شریف و با عزتمان مشت محکم به دهان شما خواهیم زد ما همیشه پشت رهبری خواهیم بود
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسراییل????????

  9. مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر
    یکی از بزرگترین اشتباهاتی که خمینی مرتکب شد حصر جناب منتظری بود که در پی اون شخص دیگری صلاحیت رهبری را نداشت، و بزرگترین اشتباهی که جناب رفسنجانی انجام داد انتخاب ایشون به عنوان رهبری بود. که در واقع انتخابی بسیار نمادین و غیر قابل قبول بود. ایشان تنها منافع و بقای جمهوری اسلامی و در کنارش منافع خود را میپنداشتند و نه منافع مردم و شهروندان را

  10. این حرام خورها غلط کرده اند. زیادی خورده اند به اراجیف بافتن افتاده اند. این انقلاب شکست نخواهد خورد چرا که اگر اینجور بود، زمانی که در ضعف قرار داشت این اتفاق می افتاد. جنگ ، ترور و فتنه هایی که در ایران اتفاق افتاد، هر کدامشان می توانست حکومتی را سرنگون کند. حالا چه فحش بدهند چه خرابکاری بکنند و چه هرکار دیگری که انجام دهند این انقلاب شکست نخواهد خورد. از این موضوع که بگذریم اگر به فرض محال این اتفاق بیفتد هیچ فکر کرده اید چه بلایی سر ایران می آید. فکر می کنید رجوی ، پسر شاه ، سرکرده های گروهکهایی مثل کوموله، دمکرات و چندین گروه دیگر با هم به توافق میرسند؟ آن وقت هست که ایران تبدیل به ده کشور میشود.

  11. خیلی جالبه هرکس که داره از این رژیم پول بهش میرس ضد طلاب حرف زده…. خدا ازتون نگذره با این کامنتاتون جیره خورای کمپوت خور

  12. با سلام شمای که ادعا می کنید رهبر علم مرجعیت رو ندارد اولا یعنی شما اینقدر علم و سوادتون بالاست که می تونید تشخیص بدهید فکر نکنم دوما اگر اسلام و سیاست از هم جداست شما ها چیکار به این بحث ها دارید شما که ادعای جدای دین از سیاست می کنید این مزخرفات ی که سر هم کردید خودش سیاست هستش سوما اگر رهبر نبود که بدبخت ها مردان رو داعش به عنوان برده و زنان و دختران این آب و خاک رو به بردگی می بردند چهارم شما از برکات این نظام و رهبری هست که این جور ضرر افشانی می کنید پنجما این نامه یک نامه حوزوی معتبر نیست اگر جرات دارید و مردید و به حال مردم قصه تونه زیر این نامه کذایی اسمای خودتون رو بنویسید و امضا کنید و ….یا برهان لبیک یا حسین لبیک یا سید علی خامنه ای

  13. اینقدر حرف مفت نزنید و دو دستگی ایجاد نکنید از خدا بترسید این دنیا همش باز یه

  14. زیتون دیگه از کجا پیدا شدی؟
    به کوری چشم دشمنان طلاب و علمای حوزه پشتیبان رهبری و ولایت هستند.
    کور شود چشمی که نتواند دید.
    علاوه بر اینها تنها مرجع تصمیم گیری برای زعامت رهبر ما مجلس خبرگان رهبری است که اعضای آن توسط رای مستقیم مردم تعیین شده آمد، چقدر خبر دروغ راجع به سلامتی رهبر پخش گردید , نشد. الان هم مقبولیت رهبری را مورد شک و تردید قرار میدهید این هم نمیشود ، اگر روزی امام خامنه ای نباشد ، هزاران خامنه‌ای دیگر هست که هدایت این کشتی را برعهده بگیرد، والسلام خودتان را خسته نکنید

  15. دروغ گو ها
    خامنه‌ای خمینی دیگر است
    ولایتش ولایت حیدر است
    ما تا آخر ایستاده ایم

  16. این مطالب رو بجز افراد وطن فروش نمی زنند. شیطان با دیدن شما شمشیر اغفالشو غلاف کرده

  17. روزهای آخر این نظام جنایتکار دیکتاتوری هست همشون مثل سگ توی خیابان‌ها می‌کشیم هرکی بانظام هست بدون روز سقوط این نظام جنایتکار تروریستی فاسد رسیده مرگ بر خامنه ای جنایتکار کثیف همین مردم که بهشون می‌گویید اغتشاشگران الان ۱۶روزه توی خیابان‌ها شعار مرگ بر خامنه ای جنایتکار میدهند وروز سقوط این ضحاک نجس فرا رسیده مرگ بر خامنه ای دیکتاتور مرگ بر نظام جنایتکار مرگ بر سپاه تروریستی مرگ بر بسیج ساندیسی جیره خوار دیکتاتور

  18. در آن عصر شکوهمند، پرونده ستمگران بسته خواهد شد و به حیات آنان خاتمه داده خواهد شد

    عدالتِ فراگیر و همه جانبه
    همان گونه که در روایات وارد شده، در عصر ظهور ظلم و ستمگرى از صحنه گیتى برچیده مى شود و عدل و داد در سراسر جهان گسترده مى شود. در آن روزگار نشانه اى از ظلم و جنگ و خونریزى باقى نمى ماند و جامعه بشریّت در پرتو حکومت
    جهانى حضرت ولىّ عصر ارواحنا فداه در کمال راحتى و آرامش به سر مى برد.
    این حقیقتى است که از هزاران سال پیش، وعده فرا رسیدن چنین روزى به مردم داده شده و جهان سرانجام شاهد چنین روزگار پرشکوهى خواهد بود.

    گسترده شدن بساط عدالت در میان مردم و گرایش امّت‌ها به عدل و داد، آرمان پیامبران بزرگ الهى است که دولت الهى حضرت بقیّه اللَّه الأعظم ارواحنا فداه به آن جامه عمل مى پوشاند و با حکومت عادلانه آن حضرت در سراسر گیتى و در میان تمامى جوامع بشرى، آرزوى پیامبران خدا تحقّق یافته و رنج ها، تلاش ها، کوشش‌ها و زحمت هایى که آن بزرگواران در راه ایجاد حاکمیّت عدل و داد در میان مردم متحمّل شده اند، به نتیجه مى رسد.
    در آن عصر شکوهمند، پرونده ستمگران بسته خواهد شد و به حیات آنان خاتمه داده خواهد شددر آن روزگار فرخنده، پرچم هاى کفر و ضلالت سرنگون گشته و طومار زندگى آنان بسته خواهد شد.
    در آن عصر رهایى، همه مظلومان جهان از دست ستمگرانِ عالم نجات یافته و نظام زندگى انسان‌ها تغییر یافته و حیاتى تازه مى یابند. و به این گونه آرمان هاى عالى پیامبران الهى و خاندان وحى علیهم السلام تحقّق یافته و پس از گذشت قرن‌ها در جهان عملى مى شود.
    #اللهم_عجل_لولیک_الفرج

  19. آنچه که عیان است وضعیت اسفناک و ناراضی جمع کثیری از مردم بالاخص جوانان کشور است از وضعیت کنونی مملکت است ….حکومت باید فکر اساسی برای اصلاح ساختارها و رفتارهای اجتماعی و بین المللی بکند در غیر اینصورت تمام شواهد و نشانه ها حاکی از آن است که فردا خیلی دیر است…یادمان نرود حکومت پهلوی هم ژاندارم منطقه بود اما از درون از هم پاشید…و اکنون تاریخ تکرار می شود..مگر اینکه برخی عاقلان درون حکومت فکر ی بیندیشند و جلوی اعمال احمقانه دیگر مسولان حکومتی را بگیرند و به راه راست هدایت کنند….مردم تعیین کننده هستند…میزان رای ملت است..(.امام خمینی) در غیر اینصورت فردا دیر است.

  20. شما انگار نمی فهمید که دارین به کی توهین میکنید دارید به جانشین امام زمان توهین میکنید
    نزارید کشور های مخالف با ایران شما رو گول بزنن
    زنده باد ایران و ایرانی ❤

  21. حکومت نمی خواهدازمردم خانواده شهدابسیجیان کمک بگیردوالاهمه آشوبگران رابه زباله دان می ریزندآشوبگران اکثراازخانواده بی بندوارومرفه هستندخانواده۱۷۰هزارشهیدبرای نابودی همه این فضولات داخل وخارج کافیست
    این حقیقت است بلوف نیست کافیست یکباربسیج عمومی اعلام شودازنجابت خانواده شهداوبسیجیان سوء استفاده نکنید

  22. کودن‌های بی‌سواد
    حنای شما دیگه رنگی نداره.
    مردم راهشونو پیدا میکنن و همه پشت رهبر هستند.

  23. اینهایی که چنین جسارتی کردند پا روی خون حاج قاسم عزیز گذاشتند اینها به حق تخم نفاق انگلیسند مگر حاج قاسمی که جونشو کف دست گذاشت تا داعش گردن این یاوه گویان را با شمشیر نزند نگفت یاری آقای خامنه ای یاری حضرت صاحب زمان است شما ها به چه جراتی به این بزرگوار توهین میکنین و او را عزل می کنین مگه خودتون چه کاره این

  24. خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما خامنه ای امام مرجع عالی مقام به لطف خود نگه دار ،جانم فدااای ایررران جانم فدای رهبرم ???❤️❤️❤️مرگ بر منافق وطن فروش

  25. این مطلب من یاد ی خاطره انداخت ی اخوندی میگفت اوایل انقلاب گوشه خیابان منتظر تاکسی بودم ی ماشین شخصی جلوی پام ترمز کرد گفت حاجی چی شده بنز بتو نرسیده؟!!!
    اولا این متن معلوم نیست از طرف کیه فقط ی عنوان کلی
    دوم رفراندوم زیر نظر مرجع بین المللی میخواد که حرف امریکا و…. دقیقا همین چیزی که برای فلسطین ایران میگه
    سوم متن با بکاربردن کلمات فقهی میخواد بگه ما اخوندیم که معلوم کار وهابی ها یا یکی مثل اوناست
    چهارم تا حالا چرا لال بودین تواین چهل سال
    پنجم چرا برای معیشت مردم چیزی نمی گفتید
    بیشرف ها بنز بهتون نرسیده
    مردم کردین گوشت قربونی تا مثلا شما قدرت دستون بی افتد .ی بار انقلاب شد بسه
    الان اگر کوچکترین ناپایداری در حکومت بوجود بیاد ایران تجزیه وملت بدتر از سوریه میشن چنان انتقامی از ملت بگیرن تا صد نسل فکر استقلال و…. بذهنتون نرسه
    واین کشور چند هزار ساله چیزی ازش باقی نمونه
    اگر مشکلی داریم باید باروش های دیگه حقمون بگیریم مثل خودرو های بی کیفیت که اگر ی ماه خرید نکنیم خود بخود درست میشه نه اینکه بریم توصف.با شورش وبزن بگیر کار ها بدترم میشه ی عده بی گناه از دوطرف دعوا جانشان را از دست میدن وی عده کثافت فرزندانشون وخودشون از امکانات کشور استفاده میکنند
    مثل کسانی که به سفارت حمله کردن بعد بچه هاشون رفتن امریکا تحصیل و……
    چوبش مردم خوردن
    پس داداش بنز گیرت نیامده خواهشا مردم به درد سر نیداز
    در اخر معلومه این متن از اونطرف اب امده به اسم طلاب گول نخورید.

  26. فاین تذهبون
    فی قلوبهم مرض لا…….
    مرگ بر اسلام آمریکایی و روحانی دست پرورده انگلیس

  27. این متن اعتبار ندارد و دروغ است. ۱_ نگارش این متن شبیه نگارش آخوند نیست ۲_ این متن را به زبان انگلیسی نوشته اند بعد دادند گوگل‌ ترجمه کرده است ۳-روحانیون از دولت پول می گیرند امکان ندارد حکومت را رها کنن و بیان طرف مردم. ما تاکنون واکنشی از ملاها ندیدیم که یکبار شده طرف مردم باشند.

  28. عجبا!
    شما طلبه ها در محضر درس کدام مجتهد تلمذ می کنید که در عین ترسو بودن و لب به اعتراض گشودن،اینقدر شجاعت به شما آموخته،معتقدم که برنامه های حکومت طی سالیان مسائل و مشکلات عدیده ای برای مسلمانان ایران زمین بوجود آورده اما یقین دارم اگر طیف فکری شما حاکم شده بودید الان ایران نیروی کار ارزان به افغانستان گسیل می داد.
    خواهش می کنیم شما ترسوها سکوت کنید و فکر نکنید که با کنار رفتن حاکمین فعلی ، اریکه قدرت به شما ساکتین ۴۳ ساله سپرده خواهد شد.
    حواستان باشد این تحریکات ممکن است خون عده ای انسان زود باور را بر زمین بریزد.

  29. بخشی از صحبتاشون سلیقه ای هستش مثل اونجا که از پناهیان و رائفی پور انتقاد کرده و اسم برده اما در کل خوشحالم یک بخش از جامعه جسارت و شجاعت بیان حقیقت رو داره و البته وظیفه طلاب همینه، نباید توی این مواقع سکوت کنن. من موافقم با اسم اسلام جنایت میکنن و ابروی اسلام رو اینا تو سطح دنیا بردن و اسلام و حجاب اجباری واقعا فقط یه وسیله سیاسی براشونه که قدرت خودشون رو حفظ کنن،بیشتر حرفاشونو قبول دارم درود به شرفتون✌سعی کنید تعصب تونو کنترل کنید و واقعیت ها رو ببینید.

  30. هزارتا از این بیانیه هاهم بدید تا وقتی جرات ندارید اسم ورسمتون بیان کنین نشون میده برحق نیستید وسرتون تو آخور اجنبی گرمه

  31. روغن ریخته رو نذر امام زاده نکنید. حالا که سرنگونی نظام نزدیک است و تشت رسوایی تان از بام افتاده است، متوجه عدم صلاحیت علی چلاق شده اید!؟! این چهل و سه سال سرتان در کدام آمپر بند بود که بیانیه ندادید!؟!؟!؟!

    دست شما کف خوران، خایه ماله، کون گشاد برای همه عیان شده، به قول زینب خانم تان: جمع کنید برید همانجاهایی که حرفتان خریدار دارد.
    ما جز مرگتان نمی خواهیم.

    توپ تانک فشفشه
    آخوند باید کشته شه

  32. با این متنی که خوندم مردم هیچوقت راضی نخواخند شد باید حاکمان کشور که جوانان کشور را به سلاخی کشیدن در زیر پاهای مردم کشته بشن تا دیگر عدالت علی در جامعه فراهم بشه حاکمانی که نه شرف دارن نه دین و با اسم دین دارن پادشاهی میکنن انشالله نفس خدا به جامعه ما بیاد و این رهبران جامعه ما را به ذلت و خواری بکشامد الهی آمین

  33. چند مطلب قابل تامل است
    ۱ چرا در حکومت چند ساله آیت اله خامنه ای چنین بیانیه ای از سوی طلاب و مدرسین مربوطه عنوان نگردیده است .
    ۲ چرا نامی از مدرسین و طلاب در پای بیانیه نیست
    ۳ صحت این بیانیه را چه سازمان و یا نهاد یا رسانه ای تائید میکند

  34. نسل جدید ما دیگه طلاب و نمی‌دونم آخوندک و آخوند نمیخوان و می‌خوام پیشرفت کنند نه اینکه پسرفت کنند و هزاروچارصد سال هم برگردند عقب شما آخوندها هم اگر میخواهید در ایران زندگی کنید دیگر آخوندی در ایران شغل محسوب نمیشود واسه خودتون یک شغل آبرومندانه پیدا کنید . و با کار و تلاش و دسترنج خودتان زندگی کنید

  35. خدارو شکر دشمنان ما نادان هستند.
    کسی که آقای بهجت بعنوان مجتهد،فقیه و عالم زمان میداند فقط احمق ها میتوانند از این حرفا بزنند.

  36. بی سواد تو هستی که نمیدونی قیمت سوخت تو کشورهای اروپایی سالهاست که ۱/۶ دلار هست و نهایتا تا ۲ دلار افزایش داشته ، به دلیل‌ بازیهای اقتصادی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی به مردم تحمیل میشه و نرخ ارز بالا میره در نتیجه کاهش ارزش پول ملی اینطور فکر میکنی سوخت ارزان که سرمایه ملی به حساب میاد در اختیار ماست ،چقدر بدبختی شما کی میخاید رابطه مفهوم این مسائل را متوجه بشید . ملت ایران هم از نعل داره میخوره هم از میخ …….

  37. خامنه ای اعظم الله هست ولاغیر خامنه ای عزت اسلام وعزت ایران است ولاغیر کسانی که نوک دماغ خودرا به زور می بینند کسانی هستند خون خدا ریختند وحسین ع را شهید کردن بهتره است به ایه ان الله لا یغیر بقوم حتی به انفسهم با بصیرت نگاه کنیم پاینده باد رهبرپاینده باد ملت فهیم ایران زمین که اسیر جهل نیستند تا تکه تکه شوند

  38. میگم شما که انقدر محکم میگی اون نامه دست سایت شماست چرا عکسشو حداقل تو سایت نذاشتی ما ببینم که کدوم طلاب بودن که شاید از طلابی باشن که ما بهشون متوسل هستیم باشن.
    بابا جان من ولکن بسته دیگه خودتون از این همه شکست خسته نشدین

  39. خاک تو سرتون با این متن نوشتن ،آبکی ،وجدانا انگار بچه های ابتدایی استدلال نوشتن ،برید گم شید،….
    جانم فدای رهبر فرزانه که دشمنان را دیوانه کرده
    رهبر اشاره دهد ،نسلتون منقرض میشه،،?

  40. شماهاکی هستین که راجب حضرت آقااینطور ادبیاتی دارین،جمع کنین خودتون رو،اگه آقانباشه،حتم لدونین شماها وجود نخواهین داشت،دیگه ازاین خزعبلات نگین که مشکل سازخواهدشد،برین جان آقا دعاکنین.

  41. سایت زیتون کامنت های ارتش سایبری رو منتشر نکن
    اینا اتیش گرفتن
    البته بکن بهتره
    صدای حلز ولزشون بیاد

  42. چه فشاری وارد میکنه اییییین بازیکن!!!:))))
    عرزشی ها ریختن چه عرعری میکنن.
    عرعر نکنین فشار بخورین

  43. درسالم بودن رهبرعزیزم همین بس که علامه حسن زاده عاملی ره فرمودند گوشتان به دهان رهبرباشدچون ایشان گوششان به حضرت مهدی عج است همین برای ما کافیست.نکنه فک می کنیداین افرادنامعلوم الحال بیشترازعلامه عزیزمی دانند

    1. دوست عزیز اگر شما ایرانی هستی خیلی خرافاتی هستی باید یه کم عقل بخری واسه خودت خیلی عقب مانده ای

  44. این نامه واقعی باشه یا جعلی ، حقیقت را گفته است ، ظلم پایدار نمی‌ماند ، مخصوصا به اسم خدا ودین .

    1. شما ها لیاقتتون زندگی تو یک کشور امن نیست باید تبعیدتون کرد کشور های منطقه با فرجه خودتون انتخاب کنید تا قدر این رهبر و کشور بدونید خوشی زیادی زده زیر دلتون
      به خدا قسم دلسوز تر از رهبرم برای این کشور وجود نداره

  45. وای بر ملتی که طلاب وفضلاش شما باشین، همین شمایین که صف اول مخالفت با حضرت مهدی رو تشکیل میدهین

    1. به نام مهدی با دیدگاه اخرالزمانی کل مملکت را به فساد کشیدین واسه خودم متاسفم که تو هموطنم هستی!

  46. حکومت جور وستم، حکومت رفیق دزد وشریک قافله، این بود حکومتی که ما براش خون دادیم، بس نبود ۸سال جنگ وبرادر کشی، نزاشتن یه چندسال استراحت کنیم انرژی هسته ای رو آوردن وسط، حالا انرژی هسته ای برای مردم نون وآب شد؟! دستاورد انرژی هسته ای چی بود؟؟ مسئولامون مثله کولی ها از آمریکا چمدون چمدون وسایل بیارن بعنوان سوغاتی… ، اما یادشون رفته برا چی رفتن آمریکا؟؟ … این جماعت پیروپاتار جنگ طلب باید داد دست گورسپرد،رهبرمون خامنه ای هم از دست این جماعت دورو ومنافق که دورش جمع شده آرزوی مرگ میکنه

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

روراست و صادق است. رُک و راست حرفش را می‌زند. و این نه از سرِ بی‌باکی که بیش‌تر اسلوبِ شخصیتی اوست که نمی‌تواند به ابهام و گنگی سخن بگوید. سربسته حرف نمی‌زند و حرف و

ادامه »

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید

ادامه »