«رستم خان! شفاف‌سازی کن»؛ قاسم مکارم شیرازی کیست؟

زیتون– بازداشت یک «مدیر جوان انقلابی» حالا پای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی را نیز به میان کشیده است.

اردشیر مطهری، نماینده گرمسار در مجلس با انتشار رشته توییتی از وزیر راه جمهوری اسلامی خواست که نسبت به اتهام رشوه‌خواری مشاور بازداشت شده و پسرش پاسخگو باشد.

«قاسم مکارم شیرازی» بازرس ویژه و مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی است که هفته گذشته گزارش‌های تاییدنشده‌ای از بازداشت او به دلیل دریافت رشوه، منتشر شد.

همزمان برخی از کابران شبکه‌های اجتماعی نوشتند که رستم قاسمی در اعتراض به بازداشت مشاورش در محل کار خود حاضر نمی‌شود.

خبرگزاری‌های حکومتی، روز ۷ تیر خبر دادند که بهادری جهرمی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به عیادت وزیر راه رفته و مدعی شدند که رستم قاسمی در پی بروز حادثه تحت عمل جراحی دیسک کمر قرار گرفته است.

روز ۹ شهریور محمد حسینی، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی بدون این که نام قاسم مکارم شیرازی را مطرح کند تلویحا بازداشت یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی را تایید کرد.

حسینی در مورد بازداشت یکی از مسوولان وزارت راه گفت: «با هر فرد متخلفی در هر وزارتخانه‌ و دستگاهی برخورد خواهد شد. افراد دیگری هم بوده‌اند که وقتی تخلف آنها برای دولت مشخص شده، برکنار شده‌اند و دستگیری این فرد ربطی به اینکه رستم قاسمی در محل کار حاضر نشده، ندارد.»

اردشیر مطهری روز جمعه ۱۱ شهریور در توییتر با لحنی استهزاآمیز نوشت: «شنیدید میگن مشاور عالی و بازرس ویژه رستم قاسمی بازداشت شد؟!»

این نماینده مجلس افزود که «ماموران وزارت اطلاعات، قاسم مکارم شیرازی را دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده‌اند.»

مطهری در ادامه با کنایه به وزیر راه نوشت: «از آن روز هم رستم قاسمی کمردرد گرفته، بستری شده. حالا کجا بستری شده نمی‌دونم. میگن دیگه، ما نمی‌گیم.»

نماینده گرمسار مستقیما وزیر راه را خطاب قرار داد و اضافه کرد: «رستم خان، شفاف سازی کن لطفا! از آقازاده چه خبر؟»
مطهری اسم افراد دیگری را نیز مطرح کرد و از رستم قاسمی پرسید: «از جعفری و درویش‌زاده چه خبر؟ از تربتی و یوسف پورآذر درخصوص زمین‌های پردیس بومهن چه خبر؟»

براساس گزارش‌های غیررسمی قاسم مکارم شیرازی با همکاری افرادی که در توییت نماینده مجلس به آنها اشاره شده (تربتی و یوسف‌ پورآذر) یک شبکه زمین‌خواری در پردیس ایجاد کرده بودند.

با توجه به مواردی که این نماینده مجلس در توییت‌های خود مطرح کرده به نظر می‌رسد که فساد در وزارت راه و شهرسازی تنها محدود به پروند قاسم مکارم شیرازی نمی‌شود.

اردشیر مطهری روز گذشته در تازه‌ترین توییت خود نوشته است: «پرسش‌هایم درباره قاسم مکارم از سوی رستم قاسمی بی پاسخ مانده. حتما درباره صرافی عمان، رستوران زنجیره‌ای در عمان، تعامل با پسر وزیر هم ابهاماتی دارم که منتظرم کمر آقای وزیر بهتر شود.»

گفته می‌شود که قاسم مکارم شیرازی با پسر رستم قاسمی همکار بوده و مشترکا یک صرافی تاسیس کرده‌اند.

هنوز نام پسر وزیر راه منتشر نشده است، اما در ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ رستم قاسمی و پسرش مرتضی در رابطه با یک شبکه انتقال نفت تحت کنترل سپاه پاسداران وارد لیست تحریم وزارت خزانه داری آمریکا شد.

عباس عبدی، جامعه‌شناس و تحلیلگر در توییتی نوشت: «گرچه نهایتا نهادهای مربوط مجبور می‌شوند درباره قاسم مکارم شیرازی توضیح دهند، پس بهتره پیش از شکل‌گیری افکار عمومی اطلاع‌رسانی دقیق کنند.»

عبدی بدون اشاره به سپیده رشنو افزود: «این درست نیست که خانمی را به اتهام عادی و آشکار به تلویزیون آورد، ولی درباره این شخص سکوت کرد. پیشنهاد می‌شود کلیپ انتخاباتی او هم منتشر شود.»

قاسم مکارم شیرازی که بر اساس گزارش‌ها متولد سال ۱۳۶۳ است، در انتخابات سال ۱۳۹۸ از حوزه انتخابیه تهران نامزد شده بود، ۲۰ روز مانده به انتخابات حوزه انتخابیه خود را به شیراز تغییر داد.

او در کلیپ تبلیغاتی خود می‌گوید که ما گرفتار معیشت مردم هستم و اضافه می‌کند: «مردم توی نون خوردن موندن» او با بیان اینکه دوره پدرخواندگی تمام شده اضافه می‌کند که «ما دهه شصتی‌ها نسل سوم انقلابیم تا کی باید پیاده نظام باشیم… با ورود جوانان به مجلس سیستم مدیریت کشور را متحول می‌کنیم»

در مورد هویت واقعی قاسم مکارم شیرازی همچنان ابهاماتی وجود دارد، «آقازاده‌ای» که گفته می‌شود نوه ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه و یا نوه برادر اوست.

او پیش از این مشاور اجرایی محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس در دوره شهرداری تهران، مشاور مرتضی طلایی، نایب رییس شورای شهر تهران در دوره چهارم و مشاور پیشین رستم قاسمی در وزارت نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد بوده است.

او در توییتر خود را فوق لیسانس علوم سیاسی، دانشجو دکتری روابط بین‌الملل، مشاور بین‌الملل شرکت بازرگانی پردیس بانک رفاه ایران و مشاور بین‌الملل شرکت مهندسی ایران (ایریتک) معرفی کرده است.

رستم قاسمی پیش از تصدی وزارت نفت در دولت احمدی‌نژاد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران بود. او در دولت حسن روحانی نیز معاون اقتصادی سپاه قدس سپاه شد.

این نخستین بار نیست که نام رستم قاسمی، وزیر راه دولت سیزدهم در یک پرونده فساد به میان آمده است، نام او در پرونده بابک زنجانی نیز مطرح بود.

امیرعباس سلطانی، نماینده مجلس نهم سال ۱۳۹۴ گفته بود که رستم قاسمی به بابک زنجانی مجوز فروش نفت داده است.

مهدی شمس، متهم ردیف دوم این پرونده نیز در همان زمان گفت که رستم قاسمی با زنجانی «سابقه دوستی» داشته است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »