سپیده رشنو؛ دسترسی به وکیل ۳۵ روز پس از بازداشت 


زیتون-یک ماه و هشت روز پس از بازداشت سپیده رشنو، زنی که به اتهام اعتراض به حجاب اجباری در زندان است، دو مرد، یکی به عنوان وکیل و دیگری برادرش، گفته‌اند که تلاش برای آزادی او را آغاز کرده‌اند و امیدوارند پیش از برگزاری دادگاه، مقدمات این کار فراهم شود.

روز ۱ شهریور، «سامان رشنو» حسابی در توییتر راه‌اندازی کرد تا در مورد خواهرش اطلاع‌رسانی کند. سامان در بخش بیوگرافی یا معرفی صفحه توییتر خود نوشته است: «تنها رسانه رسمی و معتبر اخبار خانم سپیده رشنو این پیج می‌باشد.»

سامان رشنو در نخستین و تنها پست توییتر خود نوشت: «با لحاظ قبول وکالت خانم سپیده رشنو توسط آقای نعیم‌رضا نظامی‌چهارمحالی در روز ۳۱ مرداد پرونده اتهامی خواهرم مطالعه و در یکم شهریور با مساعدت ریاست محترم دادگاه و مسئولین ذیربط ملاقات به وقت کافی در زندان اوین صورت گرفت. حال سپیده مساعد است و از عزیزان دغدغه‌مند هموطن سپاسگزاریم.»

پس از این توییت، روزنامه شرق با وکیل پرونده گفت‌وگو کرده است. نعیم‌رضا نظامی‌چهارمحالی در این گفتگو به دیدارش با سپیده اشاره کرد و خبر داد که رسیدگی به این پرونده به‌طور‌رسمی آغاز شده است.

«مرکز رسانه قوه قضائیه» روز ۲۹ مرداد، اعلام کرد که سپیده رشنو در دادگاه انقلاب تفهیم اتهام شده است،

خبرگزاری ایسنا به نقل از رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مدعی شد که اتهامات خانم رشنو «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین و فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا» است.
ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب از صدور کیفرخواست علیه خانم رشنو و برگزاری جلسه تفهیم اتهام خبر داد. افشاری یکی از قضات حکومتی است که پرونده‌های سیاسی و امنیتی به آنها سپرده می‌شود، برخی از سازمان‌های حقوق بشری او را به نقض حقوق بشر متهم کرده‌اند.

وکیل سپیده رشنو در ادامه سخنان خود گفت که «وکالت من به‌طور رسمی از ۳۰ مرداد امسال آغاز شد.»

با توجه به سخنان این وکیل، سپیده رشنو ۳۵ روز پس از بازداشت و یک روز پس از تفهیم اتهام رسمی توانسته از حق قانونی داشتن وکیل برخوردار شود.

وکیل سپیده با بیان اینکه نخستین اولویت کاری خود را لغو قرار بازداشت می‌داند، گفت: «در‌حال‌حاضر تنها درخواستی که ما داریم، این است که دادگاه محترم هرچه زودتر بازداشت موقت را مرتفع و با تعیین وثیقه، امکان تودیع وثیقه را برای ما مهیا کند.»

نظامی‌چهارمحالی افزود: «پدر، مادر، برادر و خواهر موکل من به‌شدت تحت فشار هستند و بیرون‌آمدن سپیده باعث می‌شود این فشار اندکی کاهش یابد.»

این وکیل دادگستری چندین بار در سخنان خود تاکید کرد که «امیدوار است بررسی پرونده و دفاعیات آن در چند جلسه ادامه داشته باشد.» و «با یک جلسه به پایان نرسد.»

سامان رشنو برادر سپیده نیز در گفت‌وگو با شرق با بیان اینکه «فقط می‌خواهیم خواهرم هرچه زودتر از زندان بیرون بیاید و در کنار خانواده‌اش باشد تا همه ما هم کمی به آرامش برسیم». به‌گفته‌ی او«ما در تمام این مدت با رسانه‌ها حرفی نزدیم به خاطر اینکه نمی‌خواستیم تنش‌ها افزایش یابد. حالا که وکیل پرونده را به دست گرفته و جریان قانونی طی می‌شود، ترجیح دادیم گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های داخلی و رسمی که قابل اعتماد است، داشته باشیم.»

سپیده رشنو، ۲۸ سال دارد. او نویسنده و ویراستار است و پس از اعتراض به حجاب اجباری و زن محجبه‌ای به نام «رایحه ربیعی» که در اتوبوس به او تذکر حجاب داد، روز ۲۵ خرداد بازداشت شد. در فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده رایحه ربیعی، خانم رشنو را تهدید می‌کند که ویدئوی او را به «سپاه» می‌دهد.

چندی پیش پخش فیلم «اعترافات اجباری» سپیده رشنو از صداوسیمای جمهوری اسلامی، اعتراضات و حواشی بسیاری به دنبال داشت، در این فیلم نشانه‌هایی از آسیب‌دیدگی و شکنجه روی چهره خانم رشنو نمایان بود.

بی خبری از وضعیت پرونده سپیده رشنو باعث شده که تاکنون چندین بار کاربران فضای مجازی با هشتگ «سپیده کجاست» پیگر وضعیت او باشند.

چند روز پیش مصاحبه روزنامه اعتماد با یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس با انتقاد تند رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی و سپاه مواجه شد. جلال رشیدی‌کوچی، رییس کمیته امنیت کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این مصاحبه از موضعی بی‌طرف در مورد حجاب اجباری و سپیده رشنو سخن گفت و از ایجاد دوقطبی در کشور انتقاد کرد.

سایت مشرق نیوز وابسته به اطلاعات سپاه در گزارشی با تیتر «”سپیده رشنو” بانوی ایرانی یا مجرم ضدّ امنیتی؟!» با انتشار بخشی از سخنان رشیدی‌کوچی که گفته بود، «در داخل یا خارج کشور نباید زمینه شکل‌گیری دوقطبی‌های مخرب فراهم شود.»، نوشت: «ظاهرا مفهوم دوقطبی که در ذهن این نماینده محترم وجود دارد با فهم نخبگانی از دوقطبی در تعارض است!»

سایت مشرق در جملاتی کنایه‌آمیز مدعی شد که دوقطبی جایی «خطرساز» می‌شود که عده‌ای در «گوش جامعه»، «اغواگری» کنند تا «کسانی در مقابل حقیقت و عقلانیت بایستند.»

این گزارش توسط خبرگزاری فارس وابسته به سپاه و برخی از رسانه‌های حکومتی بازنشر شد.

مشرق نیوز نسبت به اینکه این نماینده مجلس، سپیده رشنو را «بانوی ایرانی» نامیده بود، نیز انتقاد کرد و نوشت که «نمی‌شود کسی تحت لوای شهروند در جامعه راه برود اما قصد داشته باشد که با نحوه پوشش خود و یا با خوراک تبلیغاتی دادن به دشمنان خارجی ایران و ایرانی ایجاد ناامنی کند و دست آخر نیز “بانوی ایرانی”! شناخته شود و نه یک مجرم ضد امنیتی!»

در بخش دیگری از گزارش این سایت امنیتی آمده است: «در ماجرای بی‌آرتی هم برخورد، میان دو گروه محترم از مردم نبود! بلکه برخورد میان یک حامی شرع و قانون و یک مجرم ضد امنیتی بود که البته با ورود نهادهای امنیتی و قضایی به رسوایی مجرم انجامید.»

موضوع حجاب اجباری در ماه‌های اخیر بیش از پیش به خط قرمزی پررنگ میان جمهوری اسلامی و بخشی از مردم ایران تبدیل شده است. موضوعی که با بازداشت سپیده رشنو، نویسنده معترض به حجاب اجباری، وارد فاز جدیدی شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »