جزئیاتی از خودکشی سعدا خدیرزاده پس از اخذ اعتراف اجباری

سعدا خدیرزاده زندانی سیاسی کُرد که سحرگاه روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ (۱۸ آگوست ۲۰۲۲) در بند زنان زندان مرکزی ارومیه خود را حلق‌آویز و نیز به نوزاد دوماهه‌ش قرص خورانده بود، بینایی چشم چپش با مشکل جدی روبرو شده و احتمال از دست دادن بینایی چشمش برای همیشه بالقوه است.

با این حال مسئولین زندان برای انتقال این زندانی سیاسی به مراکز درمانی خارج از زندان درخواست وجه نقد کرده‌ا‌ند. حتی روز گذشته علی‌رغم وضعیت حاد جسمانی به مدت ۴ ساعت وی را به بند قرنطینه زندان منتقل کرده‌ بودند.

هه‌نگاو مطلع شده است که سعدا خدیرزاده چشم چپش آسیب جدی دیده و تا به امروز توانایی دیدن ندارد و از ناحیه گردن، چشم و سر دچار ورم و اکیموز (خون مردگی) شده و مسئولین زندان برای انتقال وی به مراکز درمانی خارج از زندان جهت انجام درمان درخواست وجه نقد کرده‌اند.

بر اساس آخرین اطلاع هه‌نگاو، ”آلا“ نوزاد دختر دو ماهه سعدا در بهداری زندان کماکان تحت مراقبت می‌باشد.

در نتیجه راستی آزمایی هه‌نگاو مطلع شده است که سعدا قبل از اقدام به خودکشی خود به آلا چند عدد قرص خواب‌آور خورانده است.

همان گونه که پیشتر نیز هه‌نگاو اطلاع رسانی نموده بود، سعدا خدیرزاده روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد توسط تیمی متشکل از مامورین اداره اطلاعات ارومیه و حفاظت اطلاعات زندان به مکان نامشخصی برده شده و ساعت‌ها تحت فشار و بازجویی ماموران امنیتی بوده است. آنگونه که هه‌نگاو مطلع شده ماموران در پی یافتن کانال ارتباطی سعدا با بیرون از زندان و چگونگی انتشار اخبار در مورد وضعیت خود و نوزادش بوده‌اند.

هه‌نگاو همچنین مطلع شده ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری ارومیه، داریوش بخشی رئیس زندان ارومیه و شخصی با فامیلی “بابکی” از اداره اطلاعات ارومیه در معیت تیم بازجویی، سعدا خدیرزاده را ناچار به اعتراف اجباری در مقابل دوربین کرده‌اند.

بازجویان موکدا از وی خواسته‌اند بگوید ” وضعیت زنان در زندان ارومیه بسیار مطلوب بوده و تمامی امکانات و خدمات سلامت به وی و نوزادش منظم ارائه شده و تمامی اخباری که از بند زنان ارومیه در این خصوص توسط سازمانهای خارج از کشور به ویژه هه‌نگاو منتشر می‌شود کذب محض می‌باشد“.

در همین راستا ماموران امنیتی با تحت فشار قرار دادن سعدا اظهار داشته‌اند که چنان‌چه در مقابل دوربین ظاهر نشود پرونده پزشکی در خصوص سلامت روانی وی تشکیل و فرزندش را به بهزیستی تحویل خواهند داد.

متعاقب اخذ اعتراف و بازگردندن سعدا به بند، نامبرده سحرگاه پنج‌شنبه مبادرت به خورانیدن قرص(خواب‌آور) به دختر دو ماهه‌اش نموده و متعاقباً مبادرت به حلق آویز کردن خود کرده است. در این زمان با متوجه شدن هم بندیها وی از مرگ نجات یافته لیکن اظهار شده که بینایی یکی از چشمانش به شدت صدمه دیده است.

*هه‌نگاو

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »