مأموران خانه‌ها و زمین‌های بهائیان در روشنکوه مازندران را تصرف کردند

بر اساس اعلام نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل و چند وب‌سایت حقوق بشری، تعدادی از خانه‌های بهائیان در روستای روشنکوه در شمال کشور بار دیگر تخریب و زمین‌های زراعتی تعداد دیگری از بهائیان این روستا تصرف شد.

روستای روشنکوه از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران در شمال ایران است.

این روستا که بیشتر ساکنان آن از دیرباز بهائی هستند، پیشتر نیز صحنه هجوم نیروهای حکومتی و تخریب خانه‌های بهائیان بوده است.

سیمین فهندژ، نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در حساب توییتر خود نوشت: «در پی حمله روز سه‌‌شنبه [۱۱ مرداد]، بیش از ۲۰۰ مامور حکومتی ایران، بهائیان را در روستای روشنکوه جمع‌ کردند و برای جلوگیری از فیلمبرداری، تلفن‌های همراه آن‌ها را گرفتند.»

علاوه بر ماموران نظامی و امنیتی، تعدادی از کارکنان ارگان‌های دولتی مثل جهاد کشاورزی نیز در میان ماموران حضور داشتند.

به نوشته این نماینده بهائیان، ماموران از «تجهیزات سنگین خاکبرداری» برای تخریب این خانه‌ها استفاده کردند.

وب‌سایت هرانا که اخبار نقض حقوق بشر در ایران را پوشش می‌دهد نیز تخریب «خانه‌های شش خانواده بهائی در روستای روشنکوه ساری، توسط ارگان‌های دولتی» را تایید کرد.

هرانا اضافه کرد: «حدود بیست هکتار از زمین‌های کشاورزی اهالی این روستا را نیز سیم خاردار زده و تصرف کردند.»

به نوشته این پایگاه خبری حقوق بشری، یک بهائی این روستا به نام فرید علوی بازداشت و یک بهائی سالمند دیگر مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت.

هرانا اسامی مالکان خانه‌های تخریب‌شده را نیز منتشر کرده است.

همچنین بر اساس گزارش کاربران در شبکه‌های اجتماعی، ماموران برای مجبور کردن روستاییان بهائی به ترک خانه‌هایشان ضمن تیراندازی هوایی، از گاز فلفل استفاده کردند.

*رادیو فردا

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »