«اقدامات تلافی‌جویانه» جمهوری اسلامی تا کجا پیش خواهد رفت؟ 

زیتون– تنها چند ساعت پس از آنکه سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، از تزریق گاز اورانیوم به ۵۰۰ سانتریفوژ پیشرفته خبر داد، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت که گازدهی به صدها سانتریفیوژ نسل جدید اقدامی تلافی‌جویانه بوده است.

حسین امیرعبداللهیان روز ۱۱ مرداد در حاشیه مراسم اعطای «هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» در جمع خبرنگاران گفت: «جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدام آمریکا از شب گذشته نسبت به گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید اقدام کرد.»

او افزود که در حالی‌ که حکومت ایران برای «مرحله جدیدی از مذاکرات» آماده می‌شد، «به یک‌باره طرف آمریکایی با هدف امتیاز گرفتن در میز مذاکره»… «قطعنامه‌ای را روی میز گذاشت» او مدعی شد که «ما متعجب شدیم» و گفت که دلیل این تعجب «پیام‌های مکرر جو بایدن» بود مبنی بر اینکه «آمریکا حسن نیت دارد و در بازگشت به توافق جدی است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حال بررسی متن پیشنهادی جوزپ بورل است، اضافه کرد: «روز گذشته شاهد صدور قطعنامه جدید از سوی آمریکا بودیم.» امیرعبداللهیان «اقدامات جو بایدن، بلینکن و راب مالی» را «غیرمنطقی و جنون تحریم‌های بی‌اثر» نامید.

او افزود: «تحریم‌های حداکثری ترامپ شکست خورده است، حتی خود بورل در متن اخیر به شکست حداکثری تحریم‌های ترامپ علیه ایران» اشاره کرده است. امیرعبداللهیان تحریم‌ها را صرفا «نمایش» نامید و مدعی شد که «تاثیر ملموسی ندارد.» و آمریکایی‌ها تصور نکنند با این اقدامات در میز مذاکره می‌توانند امتیاز بگیرند.»

او به آمریکا توصیه کرد که «زیاده‌خواهی را کنار بگذارد، ما اهل منطق و مذاکره هستیم و برای رسیدن به توافق قوی جدی هستیم.»

وزیرخارجه حکومت ایران تهدید کرد: «اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه بدهد هرگز دست بسته نخواهیم بود.»

در روزهای اخیر چند تن از مقامات حکومت جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که اگر «مجبور» شوند «توانایی دستیابی به بمب هسته‌ای» دارند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ۱۰ مرداد در گفت‌وگو با خبر ۲۱ شبکه یک سیما گفت که «تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به ۵۰۰ سانتریفوژ پیشرفته از نوع آی‌آر ۶ انجام شد.» او افزود که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌باره اطلاع داده است.

کمالوندی با بیان اینکه این تصمیم در راستای «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اتخاذ شده، گفت که «این اولین گام برای رسیدن به توانایی ۱۹۰ هزار سو در حوزه انرژی اتمی است.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در حالی دلیل این تصمیمات را مصوبه مجلس اعلام کرده که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ در سالگرد درگذشت روح‌الله خمینی، از سازمان انرژی اتمی خواست که «هرچه سریع‌تر» مقدمات لازم برای دستیابی ایران به «۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم» را «فعلا در چارچوب برجام» فراهم کند.

همزمان با سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که «بشریت با نابودی هسته‌ای فقط یک سوءتفاهم و یک اشتباه محاسباتی فاصله دارد.»

گوترش در دهمین کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، «جنگ در اوکراین» و «تهدیدات هسته‌ای در آسیا و خاورمیانه» را از عوامل موثر در این اتفاق دانست.

او با هشدار نسبت به اینکه از «زمان جنگ سرد تاکنون» هرگز جهان مانند امروز با «تهدید تسلیحات هسته‌ای» مواجه نبوده، افزود که «تنها راه تضمین عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای، از بین بردن آن‌هاست.»

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، سیپری روز ۱۰ تیر ۱۴۰۱ در گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۱۳ هزار بمب هسته‌ای در زرادخانه‌های جهان انبار شده است. این موسسه پیش‌بینی کرد که احتمالا در طول یک دهه آینده میزان تسلیحات اتمی در جهان افزایش خواهد یافت.

در این اجلاس آمریکا، بریتانیا و فرانسه از سخنان «خطرناک و غیرمسئولانه» مقامات مسکو درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای انتقاد کرده و نسبت به برنامه هسته‌ای «ایران و کره شمالی» و «توسعه تسلیحات اتمی چین» هشدار دادند.
این سه کشور در بیانیه‌ای برای چندمین بار از ایران خواستند به توافق هسته‌ای بازگردد، در این بیانیه آمده، متاسفیم که «با وجود تلاش‌های فشرده دیپلماتیک، ایران هنوز از موقعیتی که برای از سرگیری اجرای کامل برجام ایجاد شده، استفاده نکرده است.»

آمریکا، بریتانیا و فرانسه به جمهوری اسلامی هشدار دادند که «فورا به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده احتمالی در چارچوب توافق ان‌پی‌تی پاسخ دهد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: «ایران همچنان در مسیر تشدید تنش‌های هسته‌ای» به پیش می‌رود و با وجود «ابراز تمایل»، از پذیرش توافق «خودداری می‌کند» یا «قادر به پذیرش آن نیست.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های تازه خود راه‌اندازی آبشارهایی از سانتریفوژهای پیشرفته آی‌آر ۶ در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی را تایید کرده است.

خبر تزریق گاز به سانتریفوژهای جدید همزمان با بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای احیای برجام و هشدار و تهدید غرب منتشر شده است. حکومت ایران اعلام کرده که برنامه هسته‌ای نظام در راستای مقاصد صلح‌آمیز است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای چندی پیش اعلام کرد که جمهوری اسلامی در حال حاضر اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصدی فقط در کشورهایی انجام می‌شود که سلاح اتمی می‌سازند

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

14 پاسخ

  1. فکر کنم ازما گذشته اکنون مسئولان دارند گاهی
    بمیخ و گاهی به نعل میزنند عین زمان مشروطه
    در عهد محمد علیشاه وزرا وسایر افراد حکومت برای بقای حکومت چاپیدن اموال و دارایی های مردم باهم مسابقه گذاشته اند رس مردم را کشیده اند ودر نفی فتوای علی خامنه ای گام برداشتند و دارنددرموضوع برجام فرصت طلبی میکنند شاید سود بیشتری نصیبشان بشود

  2. تا کجا لج بازی به فکر مردم گشنه بیکار جوانان مجرد باشیم همش میگید مردم خب نظر مردمو بپرسید حتما میترسید

    1. این غربی ها یک خصلت دارند اگه فقط یک قدیم عقب گرد کنی اونها صد قدم میان جلو ولی برعکس اگه فقط یک سانت بری جلو فرار میکنن کاری که ایران الان داره میکنه بهترین کار و کاملان کارشناسی شده و ای کاش ایران زودتر این کار را انجام میداد تا الان تمام مشکلات مردم هم حل شده قانون این دنیا این هستش ضعیف ها محکوم به فنا هستند

  3. اصلا نباید به امریکا و انگلیس و فرانسه که نوکر اسراییل هستند اعتماد کرد ایران باید سریعا از برجام و ان پی تی خارج شود و تا زمانی که اسراییل به ان پی تی نپیوسته .ایران هم نباید زیر بار فشار و تهدید برود .ایران باید خسارت وارده به زندگی مردم بدبخت را از امریکای عهدشکن بگیرد.

  4. تا زمانی که همانند سگ به دست و پای ایران بیفتند اینها سگ صفتند باید از فرار کردن حذر کرد

  5. اینها یعنی آمریکا و غرب فقط وفقط زبان زور بلدن باید با آنها با زبان خودشان صحبت کرد ولاغیر به نظ من اگر دوز غنی سازی را بیشتر کنیم خودشان به دست و پای ایران می افتند چون اینها سگ صفت اگر فرار کنی دنبالت می‌کنند ولی اگر بایستی عقب نشینی می کنند

  6. این شعار ما ایرانیان است : گر راحت جهان طلبی برو قوی شو که در این جنگل خون ضعیف پایمال است. اقدامات تلافی جویانه ایران تا جایی پیش خواهد رفت که به حقوق قانونی خود دست پیدا کند.

    1. باید جلوی زیاده خواهی و قلدری و لات بازی سیاست های غلط آمریکا ایستادگی کرد اگر ایران کوتاه بیاید در مسائل هسته ای آمریکا جلوتر میاید و مسائل مربوط به پهباد و موشک و غیره را به پیش میکشد . جلو زور گویی آمریکا باید محکم ایستاد .

    1. چطوره که آمریکا (ترامپ) زد زیر توافق، اما الان به ایران میگن برگرد به توافق احیای برجام؟؟؟
      من مطمئنم که ایران همین الانشم بصورت اعلام نشده کلاهک هسته ای ساخته و دمش گرم که ساخته چون زبان دنیای امروز،، زبان زور و قدرت هست.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی) و (مصطفی) تاج‌زاده را از میان بردارد.» این سخن او گرچه

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی می‌داده است و نظامیان

ادامه »

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید

ادامه »