اطلاعیه‌ و ترور؛ کارنامه‌ی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و موساد در ایران  

زیتون– وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرده که «شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل» (موساد) را شناسایی و بازداشت کرده است.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات خطاب به «ملت ایران» آمده است که این افراد برای «انجام عملیات تروریستی» به ایران اعزام شده بودند و «پیش از هر اقدام خرابکارانه‌ای توسط سربازان گمنام امام زمان، شناسایی و کلیه‌ عناصر عملیاتی بازداشت شدند.»

این اطلاعیه در حالی منتشر شده که در ماه‌های گذشته تعدادی عملیات خرابکاری و ترور منتسب به موساد در ایران انجام شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه بازجویی موساد از یدالله خدمتی در خاک ایران را تایید کرد و نوشت که او از «اعضای جهادی سپاه پاسداران» بوده است.

در گزارش ایرنا که یک روز قبل از اطلاعیه وزارت اطلاعات منتشر شد، آمده بود که «تیم ربایش متشکل از اراذل و اوباش قصد فرار از مرزهای کشور را داشتند که در رصد اطلاعاتی قرار می‌گیرند و در عملیاتی مشترک توسط سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بازداشت می‌شوند.»

ایرنا افزود که محلی که این گروه سلاح‌های خود را مخفی کرده نیز کشف شده و مدعی شد که از طریق «سرپل ارتباطی»، «افسر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی» نیز در تور ماموران ایرانی گرفتار شده است.

در ادامه اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده که اعضای این شبکه از طریق یکی از «کشورهای همسایه» با عوامل موساد در ارتباط بوده‌اند و از «اقلیم کردستان» وارد کشور شده بودند و افزود که این افراد «تجهیزاتِ عملیاتی و ارتباطی به روز و مواد انفجاری قوی» داشته‌اند و می خواستند که «عملیات تروریستی بی‌سابقه‌ای» در «برخی نقاط حساس» انجام دهند. اما تمامی آنها «به دام افتاده‌اند.»

نکات مبهم بسیاری در این بیانیه وجود دارد، از حمله  تعداد افراد بازداشت شده و ملیت یا تابعیت آنها مشخص نیست.

این اطلاعیه پس از آن صادر شد که شبکه خبری ایران اینترنشنال روز پنجشنبه ۳۰ تیر در گزارشی اعلام کرد که به اطلاعاتی اختصاصی دست یافته که نشان می‌دهد یک مقام ارشد سپاه به نام یدالله خدمتی، در ایران مورد بازجویی ماموران موساد قرار گرفته و در این بازجویی چند ساعته اطلاعاتی درباره انتقال سلاح به سوریه، عراق، لبنان و یمن داده است.

خدمتی در ویدئویی که تلویزیون اینترنشنال آن‌را پخش کرد نقش خود در آماد و پشتیبانی سپاه تایید کرد و گفت که با علی‌اصغر نوروزی فرمانده این بخش ارتباط داشته است، او از فعالیت‌هایش در ارسال سلاح به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ابراز پشیمانی کرد و از همکارانش خواست دست به چنین اقداماتی نزنند.

روزنامه «جروزالم پست» نیز روز جمعه ۳۱ تیر گزارشی با همین مضمون منتشر کرد.

وب‌سایت نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی، روز ۲ مرداد نوشت که اخبار اختصاصی در این مورد دارد و مدعی شد که «ضربه به این شبکه در نتیجه یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های دستگاه اطلاعاتی ایران» بوده است.

نورنیوز افزود که این شبکه «ضمن شناسایی یکی از مراکز حساس کشور در استان اصفهان، قصد داشتند نسبت به انفجار آن اقدام کنند.» و مدعی شد که این افراد در یکی از «کشورهای آفریقایی» تحت آموزش بوده‌ و چندین بار عملیات مورد نظر را «شبیه‌سازی» کرده‌‍اند.

این وب‌سایت نوشت که در زمان دستگیری «حتی مواد منفجره شدیدالانفجار نیز از سوی این گروه در محل مورد نظر کار گذاشته شده و تنها چند ساعت به اجرای مرحله نهایی عملیات تروریستی آنها زمان باقی بود.»

نور نیوز به فاصله چند ساعت در گزارشی شبکه اینترنشنال را «واحد X در سازمان موساد» معرفی کرد و نوشت که خبر اینترنشنال «سوخته» و مربوط به چند ماه قبل بوده است.

نورنیوز مدعی شد که اینترنشنال تلاش داشته تا «سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی» را مقتدر نشان دهد. این وبسایت با اشاره به اطلاعیه وزارت اطلاعات افزود که «ضربه به شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی و دستگیری کلیه عوامل عملیاتی آن» موساد را «به صورت کامل دچار بهت و انفعال نموده» و به همین دلیل «رسانه‌های همکار» موساد «اقدام پیش‌دستانه» کرده‌اند.

این دومین بار است که موساد از اعضای سپاه در ایران بازجویی می‌کند، حدود سه ماه پیش، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ گزارش و فیلمی مبنی بر بازجویی موساد از یکی از اعضای سپاه قدس منتشر شد.

فردی به نام منصور رسولی، که گفته شده بود از اعضای مرتبط یگان ۸۴۰ نیروی قدس است و او در فیلم بازجویی به ماموریت انجام نشده خود برای انجام سه ترور در ترکیه، آلمان و فرانسه اعتراف کرد.

در آن زمان نیز سازمان اطلاعات سپاه اطلاعیه‌ای مشابه اطلاعیه کنونی وزارت اطلاعات منتشر کرده بود.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ چندین عملیات خرابکاری و ترورهای بسیاری در ایران اتفاق افتاده که همگی به اسرائیل نسبت داده می‌شود.

حسن صیاد خدایی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه به ضرب گلوله‌ دو موتورسوار در تهران کشته شد و اخبار مرگ مشکوک وهاب فرامرزیان، محمد عبدوس و علی کمانی، سه افسر هوافضای سپاه نیز منتشر شد.

اتفاقاتی که به گفته برخی از تحلیلگران به برکناری حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران منجر شد.

سابقه انتشار چنینی اطلاعیه‌هایی از سوی دستگاه‌های مختلف اطلاعاتی جمهوری اسلامی کم نیست و در مواردی به بازداشت ده‌ها نفر منجر شده است، در سال ۱۳۹۱ و پس از «ترور دانشمندان هسته‌ای»، وزارت اطلاعات با همکاری صدا‌وسیما فیلم اعتراف افرادی را پخش کرد و مدعی شد که در ترور دانشمندان هسته‌ای دست داشته‌اند.

در سال ۱۳۹۲، مشخص شد که اعتراف‌کنندگان کسانی بودند که به این ترورها ارتباطی نداشته و بی‌گناه بودند.

مازیار ابراهیمی یکی از بازداشت‌شدگان در این پرونده در سال ۱۳۹۸ فاش کرد که یک شرکت نصب تجهیزات تلویزیونی در سلیمانه عراق داشته و با صدا و سیما همکاری کرده است. او گفت که تنها به استناد نامه رقیب شغلی‌اش به حراست صدا و سیما، بازداشت شده و ماه‌ها در سلول انفرادی و تحت شدیدترین شکنجه‌ها به اعتراف‌های اجباری دروغین مجبور شده است.
مازیار ابراهیمی گفت که مجید جمالی فشی، دارنده مدال برنز جهانی کیک‌بوکسینگ نیز که به اتهام دست داشتن در «ترور مسعود علی‌محمدی به دستور اسرائیل» در شهریور سال ۱۳۹۱ اعدام شد، بی‌گناه بوده است.

هفته پیش روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یک از سیاستمدار اصلاح‌طلب نوشت که اسرائیل سازمانی گسترده در ایران ایجاد کرده و آزادانه فعالیت می کند و عملیات‌های خود را انجام می‌دهد

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »