نامه فاطمه حقیقت‌جو به رایحه ربیعی

زیتون– شنبه ۲۵ تیر، انتشار فیلمی از درگیری و مشاجره رایحه ربیعی، زن جوان چادری، با سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری، در اتوبوس شرکت واحد خبرساز  و به بازداشت سپیده رشنو منجر شد.

فاطمه حقیقت‌جو، نماینده مجلس شورای اسلامی در مجلس ششم، در نامه‌ای به رایحه ربیعی، با اشاره به سابقه دوستی و آشنایی خانوادگی به او «خاضعانه» پیشنهاد کرد که در «نامه‌ای سرگشاده‌» به مقامات مسئول  از آنان بخواهد سپیده رشنو  را آزاد کنند.

در بخشی از این نامه خانم حقیقت‌جو، پرسیده خطاب به «رایحه» گفته است«در ایران بسیاری در خصوص حجاب مانند تو فکر می‌کنند و بسیاری مانند سپیده مخالف حجاب هستند. آیا می‌توان با آرامش در ایرانی زندگی کرد که هر کس به خود اجازه می‌دهد به اعمال خشونت به دلیل باورها و سبک زندگی متفاوت بپردازد؟ اعمال خشونت از طرف هیچ فرد و گروهی علیه فرد و گروه دیگر پذیرفتنی نیست».

خانم حقیقت‌جو  متن این نامه را برای انتشار در اختیار زیتون قرار داده است که در ادامه می‌آید.

دختر عزیزم رایحه جان،
سلام

فیلم و تصاویر مواجهه شما با خانم سپیده رشنو در شبکه های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود و مایه نگرانی جامعه ایرانی را فراهم کرده است.

رایحه خانم،
من با خانواده محترم شما رفت‌وآمد داشتم. بارها بر سر سفره مادر بزرگتون نشستم و کباب کوبیده خوشمزه مادر بزرگ مهربانتون را خوردم. پدر بزرگ محترم شما را می‌شناسم که به دلیل جنگ تحمیلی ناچار به مهاجرت از خوزستان و سکونت در تهران و راه‌اندازی کسب و کار خود در افسریه شد و مانند بسیاری از جنگ‌زدگان، خانواده شما آسیب زیادی از جنگ دید. من هم‌مدرسه‌ای مادر شما عفت جان و خاله شما عصمت‌جان بودم. عصمت‌جان یکی از بهترین دوستان دبیرستان من بود و شخصیت و معنویتش برایم اهمیت به‌سزایی داشت. وی در همان سنین نوجوانی اهل نماز شب بود. خاله اعظم و دایی حسین‌تون را هم می‌شناسم. کل خانواده سخت‌کوش، درس‌خوان، باهوش، با ایمان و دارای زیبایی درونی و بیرونی بودند. وقتی به دنیا آمدی بارها بغلت کردم و در خوشحالی عفت جان عزیز که فرزندش رایحه‌ای زیبا به زندگیش بخشید، شریک شدم. شما نیز مانند مادرت زیبا هستی.

علی‌رغم اینکه من اختلاف فکری با شما و خانواده‌ات دارم، فکر می‌کنم هر دو‌ی ما به این گفتار حکیمانه امیرالمومنین (ع) باور داریم که در فرمانش به مالک اشتر فرمود:
«مهربانی، محبت و لطف به رعیت را شعار قلب خود قرار ده، بر رعیت هم‌چون حیوان درنده مباش که خوردن آنان را غنیمت دانی، که رعیت بر دو گروهند: یا برادر دینی تو اند، یا انسان‌هایی مانند تو، …. به خشمی که راه بیرون رفتن از آن وجود دارد شتاب مکن، و فریاد مزن که من بر شما گمارده‌ام، فرمان می‌دهم باید اطاعت شوم، که این وضع موجب فساد دل، کاهش و ضعف دین و باعث نزدیک‌تر شدن زوال قدرت است….پس تا می‌توانی عیوب مردم را بپوشان، تا خداوند عیوب تو را که علاقه داری از مردم پوشیده بماند پرده‌پوشی کند. گره هر کینه‌ای که از مردم به دل داری بگشای، و رشته هر انتقامی را قطع کن.»

همچنین امام علی (ع) در جای دیگر فرمودند: «اگر از پای یک زن یهودی خلخال به ظلم و جنایت دربیاورند، انسان خوب است تا از این غصه بمیرد.»

رایحه عزیزم،
این گفتار می‌تواند الگوی عمل ما باشد. نمی‌توان شان انسانی مردمی که مانند ما فکر و عمل نمی‌کنند، را نادیده گرفت و در حقشان ظلم نمود. شما با چنین اسم زیبایی، رایحه بخش این منطق امیرالمومنین باش. دختر عزیزم ایران متعلق به همه ایرانیان است. رایحه عزیز و سپیده رشنو عزیز به یک میزان حق دارند. کسی نباید به خود اجازه دهد که حق دیگری را پایمال کند. خشونت‌ورزی کلامی و عملی از هر سو صرفا شکاف بین مردم را زیاد می‌کند. ما می‌توانیم در کنار هم با عقاید متفاوت همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. لازم نیست شما در باور با من و یا خانم رشنو اشتراک داشته باشی بلکه همه ما باید حقوق همدیگر را به رسمیت بشناسیم.

در ایران بسیاری در خصوص حجاب مانند تو فکر می‌کنند و بسیاری مانند سپیده مخالف حجاب هستند. آیا می‌توان با آرامش در ایرانی زندگی کرد که هر کس به خود اجازه می‌دهد به اعمال خشونت به دلیل باورها و سبک زندگی متفاوت بپردازد؟ اعمال خشونت از طرف هیچ فرد و گروهی علیه فرد و گروه دیگر پذیرفتنی نیست.

دخترم،
در یک‌صد سال اخیر یک حکومت سعی کرده است با زور از سر زنان چادر بر دارد و دیگری با زور و اجبار بر سر زنان حجاب کند، هر دو محکوم به شکست‌اند. بیاییم این تفاوت‌ها را بپذیریم. قبول کنیم عده‌ای مخالف حجاب هستند و حقوقشان را به رسمیت بشناسیم و همانطور که مخالفین حجاب نیز حق اعمال خشونت کلامی را در شبکه‌های اجتماعی علیه محجبه‌ها ندارند. همانطور که اقشار وسیعی از مردم ایران علیرغم اختلافات فکری و عملی با سعه صدر در کنار هم زندگی می‌کنند.

آیا شما فکر می‌کنی که بازداشت خانم رشنو به دلیل نداشتن حجاب در اتوبوس راه حل است؟ اگر باور به کلام امیرالمومنین داشته باشیم و خواهان صلح، آرامش، همزیستی مسالمت آمیز در کنار تحمل و مدارا باشیم،همچنان‌که بسیاری از دین‌ورزان معتقد به رعایت حقوق ایرانی‌ها هستند، خاضعانه پیشنهاد می‌کنم طی نامه سرگشاده‌ای از مقاماتی که رشنو را بازداشت کردند بخواهی که وی و بقیه زنانی که در مخالفت با حجاب زندانی شده‌اند در اسرع وقت آزاد شوند و خواهان بازگشت صلح و صفا در جامعه باشی.

از دور با روی گشاده می‌بوسمت و دعا می‌کنم که قلب ما ملت ایران نسبت به‌هم علی‌رغم اختلافات فکری مهربان شود.

فاطمه حقیقت جو
فارغ التحصیل دبیرستان فاطمیه افسریه

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

6 پاسخ

  1. نامه بسیار تساهل گرانه ای بود و تشکر از اینکه در قبال توهینها و تهمتهای عده ای کاربر فضای مجازی نسبت به خانمهای باحجاب هم بالاخره عکس العمل نشان دادید چون گویا عده ای فراموش کرده اند مادر و مادربزرگ هایمان و خواهرانمان اکثرا محجبه اند. ضمنا رشنو هرگز چنین مشهور نمی شد اگر رسانه های بیگانه و اصلاح طلبان نبودند. جالب هست هویت سازی برای او.نویسنده. هنرمند و… گویا بین محجبه ها نداریم متفکر و نویسنده و هنرمند. جالب هست کسی به شهرستانی بودن ایشان اشاره نمی کند درحالی که حتی روی محل زندگی رایحه هم مانور می دهند. عمل زشت و حیوانی رشنو درلگد زدن و بیرون کردن یک شهروند از اتوبوس بزرگنمایی نمی شود. تلاش اصلاح طلبان برای معرفی نسل جدید لیست امید و غیره ستودنی است.

  2. خانم حقیقت جو اگه این خانم و خانواده اش به گفته شما اینقدر کمالات داشتن ،باید شعورش میرسید که به حقوق همنوع خود احترام بگذارد.

  3. باید به زبان خو این افراد سخن گفت وگرنه چهل و چند سال است که مردم ایران همواره با مدنی ترین روش‌ها حق خود را مطالبه نمودند امیدوارم روزی ایران بانوی عزیز شاهدآزادی،برابری و عدالت در همه زمینه ها باشد.

  4. چه خوب! خانم حقیقت جو هم با این رایحه خانم و مادر و خاله ش فامیل در اومدن ، چه قربون صدقه ای هم می‌ره! میگه تو خیلی خوشگلی ، خوش زبان و شیرین سخنی، فقط مامان جون وقتی عصبانی شدی حرفهای بد از دهنت درنیاید، مادر و خاله آن خیلی فرهیخته بودند، با فلسفه خیلی مانوس بودند و پدر بزرگوارتان تو سپاه آزارش به یک مورچه هم نمی رسید!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »