اخبار نگران‌کننده از فروش و درز سوالات کنکور ۱۴۰۱؛ «رئیس سازمان سنجش استعفا دهد» 


زیتون-رسانه‌ها در ایران از وقوع تخلفات مختلف در آزمون کنکور سراسری امسال خبر داده‌اند. گفته می‌شود تعدادی زیادی از داوطلبان نسبت به مواردی چون درز سوالات، فروش سوالات، تقلب و ثبت اشتباه رشته اعتراض کرده‌اند.

هم‌زمان مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی شرایط پذیرش دانشجو را تغییر داده است. خبرگزاری فارس در این مورد نوشت: «در جلسه ٨۶٣ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که از سال ١۴٠٢، سهم کنکور در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه به ۴٠ درصد کاهش یابد و ۶۰ درصد مربوط به سوابق تحصیلی دانش آموزان باشد.»

روزنامه اصولگرای رسالت روز ۱۱ تیر در سرمقاله خود از برخی از تخلفات خبر داد و خواهان استعفای رئیس سازمان سنجش و عذرخواهی این سازمان از مردم شد.

روزنامه رسالت نوشت: «اخبار نگران کننده‌ای از برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ در برخی رسانه‌ها منتشرشده است که امنیت روانی جامعه را به خطر انداخته است.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «علی‌رغم مصاحبه رئیس سازمان سنجش، سؤالات کنکور حدود ساعت ۱۰ صبح در کانال‌های تلگرامی منتشرشده است که قابل‌پذیرش نیست.»

یک روز پیش از انتشار این یادداشت، رئیس سازمان سنجش گفته بود که انتشار سوالات مربوط به پس از پایان زمان کنکور بوده است.
روزنامه رسالت خواهان «عذرخواهی و استعفای فوری رئیس سازمان سنجش»، اعمال «شرایط سخت‌گیرانه‌تر برای کلیه عوامل دخیل در کنکور»، ورود «نهادهای امنیتی به مسئله» و «جلوگیری از هرگونه تغییری در شیوه برگزاری آزمون‌های سراسری» تا اطلاع ثانوی شد.

موارد تخلف شناسایی شده
عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش جمهوری اسلامی روز ۱۰ تیر در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: «تاکنون ۷۰ مورد تخلف در کنکور سراسری شناسایی شده است و عوامل فروش وسایل الکترونیکی برای تقلب در کنکور که دامنه فعالیت آنها از آذربایجان تا خراسان بود،‌ دستگیر شدند. این ۷۰ مورد تخلف که طی آن برخی داوطلبان قصد داشتند با وسایل غیرمجاز تقلب کنند، در سر جلسه امتحان به کمک دستگاه‌های آشکارساز ساخت دانش بنیان‌های داخلی شناسایی شدند.»

او به داوطلبان اطمینان داد که هرگونه تقلب و تخلف شناسایی و با آن برخورد می‌شود.

پورعباس در مورد درز سوالات پیش از برگزاری کنکور گفت: «اولین عکسی که دیروز از جلسه بیرون آمد، ساعت یک و نیم بعدازظهر و از یک صفحه دفترچه بود که البته زمان انتشار آن بعد از آزمون بوده بنابراین تا ساعت یک و نیم هیچ گونه نشانه‌ای از عکس گرفتن پیدا نشد.»

او با بیان اینکه موبایل در همه حوزه‌ها با دستگاه‌ها پیدا می‌شود و کسی نمی‌تواند موبایل را داخل حوزه بیاورد، گفت که «نمی‌خواهیم فضا را امنیتی کنیم اما می‌خواهیم فضا را از منظر داوطلبان فضای آرامش بخش کنیم تا خیالشان راحت باشد که نتیجه تلاشی که کرده‌اند با یک رقابت سالم مشخص می‌شود و رقابت از مسیر نادرست نیست.»

رییس سازمان سنجش در مورد فروش سوالات کنکور افزود: «دیشب یک تیم فروشنده وسایل الکترونیکی برای تقلب در کنکور را شناسایی و دستگیر کردیم که این تیم از آذربایجان تا خراسان گسترده بودند. پلیس و ضابطان قضایی در این زمینه عملکرد خوبی داشتند و از طرف وزارت علوم و مردم از آنها تشکر ویژه داریم.»

این در حالی است که کیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی شرق استان تهران از دستگیری اعضای یک «باند چهار نفره فروش سوالات کنکور و مدارک جعلی در شهرستان پاکدشت» خبر داد.

وقتی متقلبان «جوانان کشور» هستند
روزنامه اعتماد روز ۹ تیر در گزارش تحقیقی با عنوان «قبول‌شدگان شبهه‌ناک» از تقلب در کنکور سال ۱۴۰۰ خبر داد و نوشت که در کنکور سراسری علوم تجربی ۱۴۰۰ صدها نفر با تقلبی گسترده که برخی نمایندگان مجلس هم در آن دخیل بودند، توانستند به دانشکده‌های پزشکی و دندان‌پزشکی و داروسازی وارد شوند. این در حالی است که برخی از این افراد قبل از آن هم متهم به تقلب بوده‌اند.

براساس گزارش اعتماد، متقلبان که حتی از فیلتر حداقل‌های آزمون دوباره سنجش هم رد نشدند، با پیگیری برخی نمایندگان مجلس دوباره به دانشگاه برگشته‌اند.

رییس سازمان سنجش در واکنش به این گزارش گفت: «این افراد جوانان کشور هستند به آنها متخلف نگوییم بهتر است.»
او گفت: «سازمان سنجش در گذشته به آزمون برخی افراد شبهه وارد کرده بود. این اتفاق در آخرین روزهای مدیریت قبل اتفاق افتاده بود. من که آمدم مشاهده کردم که ۲ تا ۳ هزار نفر درگیر این موضوع شده بودند که منطق حکم می‌کند که آن آزمون‌ها شبهه‌ناک بوده‌اند. تمام موارد را خودم کنترل کردم. من به همه پاسخگو هستم و وجدانم هم راحت است که از این بابت همه موارد را درست کنترل کردم و در این مورد پاسخ می‌دهم.»

رییس سازمان سنجش از تعطیلی سامانه اعلام تخلفات و شکایات که قبلا ایجاد کرده بودند خبر داد و افزود: «اینگونه گزارش‌ها در هیچ جایی راستی آزمایی نشده است. تعداد زیادی از این نوع گزارش‌ها مطرح شده بود که پرونده همه آنها را مختومه کردیم.»

رییس سازمان سنجش با وجود انتشار گزارش‌های متعدد از تخلف، گفت: «ما امانتدار مردم هستیم. برای حفظ امانت چه برای ورود و چه برای خروج از دانشگاه تلاش می‌کنیم چرا که ما باید کسانی را به دانشگاه بفرستیم که قابل اطمینان و قبول برای مردم باشند. داوطلبان مطمئن باشند که ما امنیت آزمون و آبروی سازمان سنجش را فدای جریانات سیاسی نخواهیم کرد.»

ثبت اشتباه رشته
اکانت توییتری ۱۵۰۰ تصویر پیش از این خبرداد: «سازمان سنجش در حرکتی خارق‌العاده بخاطر مشکلی که در سیستمش بوجود آمده، رشته‌ی کنکور هزاران نفر را اشتباه ثبت کرده و بعد داوطلبان را اجبار کرده آزمون همان رشته اشتباه را بدهند! برای مثال کسی که مدتها برای کنکور انسانی درس خوانده و تلاش کرده، در روز کنکور مجبور شده آزمون ریاضی بدهد!»

این اکانت توییتری درمورد تجمع اعتراضی داوطلبان در مقابل سازمان سنجش نوشت: «این سازمان در پاسخ به نگرانی آنها نسبت به آینده‌شان و به جای تلاش برای جبران این اشتباه، برای داوطلبان معترض، نیروی سرکوبگر فرستاده است.»

درز و فروش سوالات کنکور، که نقش حساسی در آینده جوانان بازی می‌کند، تازگی ندارد. در سال‌های گذشته نیز بارها گزارش‌هایی درباره لو رفتن سوالات کنکور و فروش آن‌ها به برخی داوطلبان منتشر شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. سلام سالهاست که این تخلفات در کنکور سراسری اتفاق می افته چرا تا کنون نتوانستند جلوگیری نمایند چون ریشه ای اقدام نکردن واز طرفی موسسات کنکور بخاطر منافع قادر نیستند اقدام مفیدی انجام دهند نمیدانم تا چه زمانی این مشکل حل میشه استادان و متخصصان متعهد راهکار بدهند شاید ازاین معضل طولانی جوانان ما آسوده خاطر شوند

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی) و (مصطفی) تاج‌زاده را از میان بردارد.» این سخن او گرچه

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی می‌داده است و نظامیان

ادامه »

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید

ادامه »