نهار در بروکسل شام در تهران؛ مذاکراتِ خجالتی ایران و آمریکا در همین نزدیکی


زیتون-فرید بهمنش:
«در جایی نزدیک‌تر»، «در یک کشور حاشیه خلیج فارس» مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا از سرگرفته می‌شود؛ این مذاکرات در چارچوب ۴+۱ نخواهد بود. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اعلام این خبر می‌گوید واشنگتن و تهران تصمیم گرفته‌اند که مذاکرات آغاز شود و «تیم من به عنوان تسهیلکننده بین ایران و آمریکا تلاش می‌کند که کمک کند مسائل باقیمانده حل شود و ما به یک توافق برسیم. رسیدن به توافق برای ایران، اروپا و کلدنیا مهم است».

بورل این سخنان را در کنفرانس‌های خبری در تهران و پس از چهار ساعت مذاکره با امیر عبداللهیان مطرح کرد.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در کنفرانس مشترک  با بورل با اشاره به‌این‌که امروز  «در خصوص مطالبات ایران صحبت کردیم» تاکید می‌کند که «آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم».

بورل پس از دیدار با امیرعبداللهیان، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، هم «نشست مهمی» درباره چگونگی «بازگرداندن برجام به مسیر اصلی» داشت.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، همزمان با حضور بورل در تهران اعلام کرد: ما همچنان به بازگشت به برجام معتقد هستیم.

کربی که پیش از کنفرانس خبری بورل و عبداللهیان در جمع خبرنگاران و به‌هنگام سفر به اروپا به همراه بایدن سخن می‌گفت افزود «درحال حاضر نمی توانم در مورد وضعیت مذاکرات اظهارنظر کنم، واشنگتن منتظر مشورت با بودل در مورد گفتگوهایش در تهران است».

مختصر و مفید: هادی محمدی از خبرنگاران حاضر در پشت درهای این گفتگو که ظاهرا از انتظار طولانی به ستوه آمده و دو بار عکس و پیامی از انتظار خود و همکارانش را منتشر کرده بود، با انریکه مورا نیز گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده و اعلام کرد که مذاکرات احتمالا از هفته‌ی آینده آغاز می‌شود.

خارج از انتظار: امیرعبداللهیان در کنفرانس تنها بر «نفع اقتصادی ایران از احیای برجام» تأکید کرد و گفت «آنچه که برای ایران مهم است این است که نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده بهدست بیاورد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود».

ساز مخالف: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شد که هنوز موضوع تحریم‌های ایران در مذاکرات وین حل نشده استدو مقام اروپایی و ایرانی پیش از سفر جوزپ بورل به تهران در گفت‌وگو با رویترز گفته‌اند که هنوز «دو مساله» در مذاکرات وین، ازجمله موضوعتحریم‌های ایران حل‌نشده باقی مانده است.

شام در بروکسل، ناهار در تهران: انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، پیش از سفر به تهران، تویت معنی‌داری منتشر کرد که در آن یک عکس و یک پیام روشن دیده می‌شد: «شام در بروکسل با جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و رابرت مالی فرستاده‌ی ویژه‌ی آمریکا در امور ایران. یک گفتگوی عمیق در مورد برجام و دیدگاه‌های منطقه‌ای گسترده‌تر درباره‌‌ی خاورمیانه. مالی بر تعهد قاطع ایالات متحده برای بازگشت به توافق تاکید کرد.»

فراموش نشود: چهل و هشت ساعت پیش، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه‌ی روسیه، در تهران و در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود اعلام کرد که برخلاف اتهام آمریکا، روسیه برای احیای برجام، کارشکنی نمی‌کند.

هر چند لاوروف کوشید حسن‌نیت کرملین را برای احیای برجام ثابت کند، اما گفت‌و‌گوی امیرعبداللهیان با یک روزنامه‌ی کروات زحمت لاوروف را بر باد داد.‌ رسانه‌ها به نقل از امیرعبداللهیان نوشتند که «روسیه نیز باید در برجام، نفع خودش را ببرد». اگرچه بعدها گفته شد که این موضع روسیه بوده و ربطی به وزیر کابینه‌ی رئیسی نداشته است اما چیزی  را در خصوص سنگ‌اندازی روسیه در احیای برجام تغییر نداد.

جوزپ بورل در نشست دومی که امروز با خبرنگاران داشت گفت: «در یک مقطع مشخص، روسیه بسیار با توافق مخالف بود چون نفت ایران وارد بازار می‌شد و به یک منبع جایگزین برای روسیه تبدیل می‌شد. اما بعد از تماس‌هایی که ایرانی‌ها خودشان با روس‌ها داشتند روس‌ها مخالفتشان با توافق را کنار گذاشتند.»

نگاه تحلیل‌گر؛‌ چه‌کسی پنیر را جابه‌جا کرد؟

موضع‌گیری شفاف تروئیکای اروپایی و آمریکا علیه ایران و ابراز نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رفتارهای ایران، فضایی پدید آورد که ظاهرا مقامات جمهوری اسلامی را نیز به تأمل واداشت و آنان به یک‌باره دیدند که عملا خود را در بن‌بست قرار داده‌اند.

تا همین چند هفته پیش، دولت رئیسی و اردوگاه رسانه‌های اصولگرا و آتش‌به‌اختیارها، لیستی از درخواسته‌ها و شروط حداکثری برجامی ایران در برابر غرب را مطرح می‌کردند، و  برخی چهره‌های و فعالان  موسوم به «ارزشی»، بر این مساله پافشاری می‌کردند که غرب به نفت و گاز ایران محتاج است و ناچار می‌شود شرایط جمهوری اسلامی را بپذیرد، و تعدادی از آگاهان سیاسی و فعالان فضای مجازی، به سمت این تحلیل می‌رفتند که بورل، به خاطر بحران ناشی از حمله روسیه به اوکراین و نیاز مبرم اروپا به منابع انرژی به ایران سفر کرده اما سخنان امیرعبداللهیان  در کنفرانی خبری نشان داد که چنین نیست.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بر سه خواسته و شرط مهم جمهوری اسلامی تاکید کرد‌: اول، چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود. دوم، هر موضوعی که احیای برجام را تحت تاثیر قرار دهد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود. و سوم طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه، به تعهداتش عمل کند.

این سخنان وزیر امور خارجه‌ی کابینه‌ی رئیسی، نشان از یک «نرمش قهرمانانه» دارد و ظاهرا بحث بر سر ضرورت خارج کردن نام سپاه از لیست گروه‌های ترویستی فیصله یافته و تهران حالا دنبال این موضوع نیست. اما در عین‌حال، قرار نیست مسائل و مذاکرات غیربرجامی همچون راهبرد موشکی ایران، مورد مذاکره قرار بگیرد. یعنی آن‌چه که اولویت دارد، احیای برجام و رفع تحریم است و نه چیزی دیگر.

در طرف دیگر این آوردگاه یعنی در واشنگتن، بیش از ۱۰ سازمان آمریکایی در نامه‌ای به رئیس جمهور جو بایدن، از رفتارهای ماجراجویانه‌ی ایران در برچیدن دوربین‌ها تاسیسات هسته‌ای اظهار نگرانی کردند و از او خواستند که با رویکردی شجاعانه به توافق هسته‌ای بازگردد تا جمهوری اسلامی صاحب سلاح هسته‌ای نشود.

توییت‌ها‌یی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی این دیدار منتشرکرده، نشان می‌دهد که در چانه‌زنی طولانی چهارساعته، نتایج مقدماتی و اولیه‌‌ای به دست آمده که می‌تواند آغازی دوباره برای گفتگوهای باواسطه بین ایران و آمریکا باشد، اما احتمالا این بار، طرفین در شریطی برای حضور مذاکره می‌روند که برخی شرایط و قول و قرارهای اولیه را پشت سر گذاشته‌اند.

بورل نوشته است: «سفر من به تهران یک هدف اصلی دارد: دادن شتابی تازه به مذاکرات، به منظور بازگرداندن توافق هسته ای برجام به مسیر اصلی. سه ماه از زمانی که مذاکرات وین را متوقف کردم، سپری شده است. ما باید رویه کنونی گسترش تنش‌ها را از میان برداریم و کارمان را سرعت ببخشیم. باید الان توافق را نهایی کنیم.»

در ادامه پیام بورل آمده است:«در دیدار با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، توافق کردیم که مذاکرات میان ایران و آمریکا در روزهای آینده با تسهیل‌گری تیم من از سر گرفته شود تا آخرین مسائل برجای‌مانده را حل کنیم.»

او در توییت چهارم تعارف را هم کنار گذاشته و از  «موضوعاتی حیاتی» و «شروطی» می‌گوید که در کنفرانس‌های خبری تهران، به‌هر دلیل، ناگفته ماند. او می‌نویسد «روابط دوجانبه ما پتانسیل شگرفی دارند اما بدون یک برجام فعال نمی‌توانیم روابطمان را گسترش دهیم .موضوعات حیاتی دیگری را هم مطرح کردم، مانند بازداشت آزاردهنده شهروندان اتحادیه اروپا در ایران و خواستار آزادی آن‌ها شدم».

مذاکرات خجالتی: نخستین باری که مذاکرات ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران در این نزدیکی، در «یک‌کشور حاشیه خلیج فارس»، انجام شد، دیدارها محرمانه بود و رهبر جمهوری اسلامی، آن را نه تنها از ملت که از چشم دولت وقت، هم  پنهان می‌کرد؛ یک پنهان‌کاری تاریخی که نه به‌خاطر حفظ منافع ملی بلکه از سر شرمساری و خجلت در برابر کسانی بود که هر روز به دستور او شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند. اگر این‌بار هم خبر از وساطت یک محلل است و مذاکرات غیر مستقیم، حیلتی است تا خجالتی بودن آن بر مردم ایران پوشیده بماند .

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. واقعیت اینست که در دنیا دیگر از سیاستمدارانی که پرنسیپ داشتند مثل روزولت و دوگل خبری نیست و جای انها اموال بایدن و ماکرون امده اند که با هر حکومتی که منافع این کشورها را حفظ کند مدارا خواهند کرد. به علاوه حکومت اسلامی را خودشان روی کار اورده اند و مسلما به هر ترفندی سعی میکنند این حکومت پا بر جا بماند!

  2. قبل از آمدن بورل نوشتم که ایشان نمی آیند تا یک خبر مسرت بخش به ایران بدهد ، بلکه می آید که ببیند نتیجه فشارهایی که پشت هر خری را خم می کند ، بر ایران چگونه بوده و بعد یاد آوری کند که از این مرحله به بعد اقدامات جدی شروع خواهد شد که اگه میل دارین بفرمایید؟ مسأله برخورد با آمریکا در بیت ، ۱۸۰ درجه، که در جامعه نمایش داده می شود فرق دارد , آنجا همه کسانی که حضور دارند خوب میدانند که هیمنه پوشالی فقط برای طرفدارن آغا کار برد دارد و دلخوشی مشتی نفهم است، اما دنیای واقعی حاکی از امری دیگر است، آنها ایرانیان کت بسته زیر دست اینان نیستند که اگر چیزی را قبول نکنند با دگنک به خوردشان بدهند، آنان آنقدر قدرت دارند که چین و روسیه را نیز می توانند بچلانند! ایران که برایشان رقمی نیست، سلاح هسته ای هم اگر کاربرد داشت که همین الان آمریکا با روسیه رو قوز افتادند و سلاح هسته‌ای برای روسیه و آمریکا حکم فحش خواهر و مادر دارد که بهم میدهند اما هیچکدام غیرتی نخواهند شد ! اساس جمهوری اسلامی بر خاک سست بنا شده، یک زمان ، در اوایل ، میگفتند « نه شرقی ، نه غربی، جمهوری اسلامی» همین شعار ناپخته و تجربه نشده در آن‌زمان، حتی در جهان، سیاست نو و دلچسبی بحساب می آمد و مردم کمی تا قسمتی ، احساس غرور می کردند که، ما هم برای خودمان چیزی داریم که یونیک است، این فرد اعلا بودن برای همه ملیتها لذت بخش است ، اما چه شد؟ پوچ بودن این شعار بلافاصله بعد از مرگ خمینی و در مصاحبه مطبوعاتی هاشمی رفسنجانی با مطبوعات جهانی و سه روز بعد از مرگ خمینی فاتحه اش خوانده شد و از آن به بعد ما وارد فاز جدیدی شدیم که بیشتر یک توطئه بود تا یک راه کار منطقی، مردان جمهوری اسلامی آنقدر فهیم نبودند و مطالعه نداشتند تا نبض روزگار در دستشان باشد و غنیمت داشتن طرفداران احمق را گنج می دانستند و از اکثریت جامعه ، که بسیاری افراد جوهر دار و کار بلد در آن به وفور یافت میشد هم خودشان و از همه مهمتر هم مردم محروم ماندند، بخاطر اینکه علیرغم شکل ظاهری آویزان شدن بخدا و اسلام و شیعه ، از نوع متحجر ان ، مملکت داری نمی دانستند و وحشت زده هم بودند که کنار زده شوند ، و واژه دشمن که از لغات پا ثابت خامنه ای شده ، سایه آن وحشت اولیه است که جسم و جانش را گرفته! از این رو هر وقت مردم در خیابانهای شهرهای بزرگ و کوچک ظاهر می شوند، مثل این است که چتر بازان آمریکایی مثلا در شیراز یا اصفهان یا تهران پایین آمده اند، چنین رژیمی که از بی لیاقتی خود به این روز افتاده، بدون شک لایق حکومت بر مردمی نیست که از صد سال پیش به این سو دارند برای برقراری نظم و آزادی جانفشانی می کنند، اینها رفتنی هستند حتی اگر مردم بیرونشان نکنند!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »