فعالیت تعدادی از دوربین‌های «فراپادمانی» آژانس در ایران قطع شد. سازمان انرژی اتمی ایران در اطلاعیه‌ای این کاهش سطح همکاری را  ناشی از عدم «قدردانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است.   

سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای  اعلام کرد «از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است. البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت».

بهروز کمالوندی در حاشیه نشست فوق العاده امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اطلاعیه سازمان انرژی اتمی، گفت: «متاسفانه رفتار آژانس بین المللی انرژی اتمی مناسب این همکاری نبوده است»

وی افزود: از طرف دیگر کشورهای غربی به خصوص سه کشور اروپایی و آمریکا تحرکاتی علیه کشور ما آغاز کرده‌اند لذا تصمیم بر این شد تا بخشی از همکاری های فراتر از پادمان که جزو تعهدات ما نبود و بر مبنای حسن نیت انجام می شد، متوقف شود مثلا ضبط برخی از فعالیت ها توسط دوربین های آژانس و دستگاه سنجش غنای بر خط و فلومتر آژانس در ایران.

کمالوندی گفت «در گذشته هم قرار نبود اطلاعات این دوربین ها مگر در حالت پذیرش شرایط ایران، به آن ها داده شود» و «از امروز هم این اطلاعات ضبط نمی شودامروز در یکی از این سایت ها حضور داشتم و از نزدیک برای قطع فعالیت این دوربین ها نظارت کردم. مردم در جریان باشند این اقدام عملی انجام شد و اقدامات دیگر هم در نظر است».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: ۸٠ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که ما متعهد به پادمان هستیم و آن دوربین‌ها کماکان فعالیت خود را ادامه می دهند. 

وی با اشاره به جلسات گذشته با آژانس گفت: گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری ها و حسن نیت نبوده است و امیدواریم رویکرد خود را تغییر دهند.

*ایسنا *زیتون

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

مطالب دیگر

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در مجلس خبرگان رهبری در اظهاراتی در اوج فروتنی فرمودید:««باید خون گریست

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در

ادامه »