عشایر خوزستان با بیرق خونخواهی به معترضان پیوستند؛ من چه گویم که غریب است دلم در وطن  

زیتون-شامگاه یک‌شنبه هشتم خرداد، عشایر جزیره مینو، شادگان، ماهشهر و بقیه مناطق نزدیک به آبادان با پرچم‌های عشیره‌ای خود به معترضان پیوستند.

براساس ویدئوهای ارسال شده برای زیتون و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، سرازیرشدن سیل عشایری که برای همدردی آمده بودند حتی مردم آبادان را نیز متعجب کرد، حضور عرب‌ها با پرچم طایفه‌ای به معنای خون‌خواهی و هشدار است.

سعید حافظی، روزنامه‌نگار و اولین افشاگر تخلفات احداث برج متروپل با انتشار ویدیویی از حمل پرچم توسط طوایف به نشانه خون‌خواهی نوشت.

مردم محلی گزارش دادند که این عشایر پرچم‌های خود در محلی گذاشتند که قرار بود، امام جمعه سخنرانی کند و با مراسم هوسه و یزله (پاکوبیدن به روشی خاص) با خانواده‌های قربانیان همدردی کردند.

داریوش معمار، روزنامه نگار و حامی محیط زیست نیز در توییتر نوشت که عشایر اعلام کرده‌اند که تا زمان تعیین تکلیف، آبادان را ترک نخواهند کرد.

طبق ویدئوهای منتشره عشایر با سر دادن شعارهایی به زبان عربی به ماموران امنیتی هشدار دادند که در صورت ادامه تیراندازی به سوی مردم و توسل به خشونت مقابله‌به‌مثل خواهند کرد.

اما براساس گزارش‌های دریافتی، نیروهای امنیتی پس از رفتن عشایر به معترضان تیراندازی کرده و از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

بسیاری از عشایر به دلیل نوع زندگی و برای تامین امنیت خود مسلح هستند و هشدار آنها می‌تواند عواقبی برای جمهوری اسلامی به دنبال داشته باشد.

برخوردهای خشونت‌بار نیروهای امنیتی حکومت، مراسم عزاداری و اعتراضاتی را که به دلیل بی‌کفایتی در آواربرداری برگزار شده بود را به یک بحران امنیتی تبدیل کرده است.

یکشنبه شب معترضان در مناطق نزدیک به محل فروریختن برج متروپل با شعارهای «ما همه اهل جنگیم، بجنگ تا بجنگیم» و «هیهات منه الذله» به سرکوب اعتراضات و نحوه برخورد با فاجعه متروپل اعتراض کردند.

برج‌های دوقلوی متروپل یکی از پروژەهای ساختمان‌سازی «هلدینگ عبدالباقی» بود در آبادان بودند که دوم خرداد قبل از بهرەبرداری کامل بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت.

اعتراضات مردم آبادان در ابتدا به دلیل تناقض‌گویی و دروغ مسئولان دولتی در مورد حسین عبدالباقی، مالک این ساختمان آغاز شد و بی کفایتی دولت در عملیات آواربرداری و نجات خویشاوندان‌شان از زیر آوار بر خشم معترضان افزود.

علاوه بر آبادان، پیشتر خبر برگزاری تجمعات اعتراضی در دزفول و شهرری منتشر شده بود، مردم مسجدسلیمان و اندیمشک نیز شامگاه یک‌شنبه در حمایت از تظاهرات مردم آبادان و ابراز همدردی با خانواده‌ قربانیان فاجعه متروپل به خیابان آمدند و در اعتراض به عدم‌ پاسخگویی مسئولان، علیه مقامات جمهوری اسلامی شعار دادند.

فضای شهرهای بزرگ خوزستان از جمله آبادان، اهواز و خرمشهر امنیتی توصیف می‌شود و شهروندان از حضور گسترده ماموران یگان ویژه و قطع اینترنت تلفن همراه از عصر روز شنبه خبر داده‌اند.

گزارش‌های رسیده حاکی از بازداشت گروهی از معترضان در استان خوزستان در روز شنبه است. به گفته برخی منابع شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات آبادان از ۱۰۰ نفر گذشته است.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده که بامداد دوشنبه دو جسد دیگر نیز از زیر آوارهای برج فروریخته متروپل پیدا شد و به این ترتیب شمار جان‌باختگان به ۳۱ نفر رسید. استاندار خوزستان روز یکشنبه تعداد مفقودان را ۳۸ نفر اعلام کرد که در این صورت از سرنوشت ۳۵ نفر خبری در دست نیست.

بیانیه هنرمندان: تفنگت را زمین بگذار
روز یکشنبه ۸ خرداد جمعی از هنرمندان و سینماگران ایرانی در بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» از نیروهای نظامی خواستند که مردم را سرکوب نکنند و سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند.

نویسندگان این بیانیه اعلام کردند که «فوج خروشان مردم ستم دیده از جای جای ایران فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبان سر داده‌اند.

بسیاری از هنرمندان صاحب نام این بیانیه را امضا کرده‌اند.
عنوان این بیانیه: (تفنگت را زمین بگذار)، نام تک‌آهنگی در آواز دشتی است که محمدرضا شجریان موسیقی‌دان و خواننده موسیقی سنتی ایرانی در واکنش به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و در حمایت از معترضان خواند. شعر این آهنگ سروده فریدون مشیری است.

قطع پخش زنده سخنرانی امام جمعه
شب ۸ خرداد حکومت برای عزاداری در آبادان مراسمی برگزار کرد، هنگام سخنرانی عبدالحسین غبیشاوی، امام جمعه این شهر، معترضان با شعارهای خود از سخنرانی او جلوگیری کردند.

در ویدیو زنده‌ای که از صداوسیمای مرکز آبادان پخش شده، شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» معترضان در زمان سخنرانی امام جمعه شنیده می‌شود. این مساله باعث قطع پخش زنده این مراسم شد.

وبسایت همشهری در گزارشی تایید کرد معترضان با «سوت، کف، شعار و حمله به دوربین صداوسیما» تلاش کردند اعتراضشان را بیان کنند.

حادثه‌ای که صدای مراجع خاموش را درآورد

پس از مدت‌ها حوادث اخیر آبادان باعث شده برخی از مراجع مخالف سیاست‌های جمهوری اسلامی که تاکنون سکوت کرده بودند، به اتفاقات اخیر و سرکوب مردم اعتراض کنند.

دو روز پیش آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه «این اسلام‌مالی است نه اسلامی!» با لحنی کنایه‌آمیز خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت که نظامشان اسلامی نیست.

علاوه‌براین، سایت شفقنا، رسانه رسمی آیت‌الله علی سیستانی، از با نفوذترین مراجع تقلید و رهبر شیعیان عراق، ویدئویی از ‌ آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی منتشر کرده است.

علوی بروجردی نوه دختری سید حسین بروجردی، مرجع تقلید صاحب نام ایران و استاد آیت‌الله خمینی است.

محمدجواد بروجردی در درس خارج فقه خود در حوزه علمیه قم از برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم معترض و عزادار آبادان انتقاد کرده و به مسئولان حکومتی گفته است: «اینها مصیبت دیده‌اند، اگر سخنی می‌گویند با آنها نرم برخورد کنید. اینها دشمن نیستند. جوانان این سرزمین در طول دفاع مقدس هرگونه فداکاری کردند».

او همچنین گفت: «ما متکی به این مردم هستیم. این مردم نباشند، ما هیچی نیستیم».

او با تسلیت این مصیبت به مردم خوزستان و آبادان خواستار رسیدگی جدی به این حادثه شد به نحوی که مانع تکرار اینگونه مسائل شود و افزود: «این حادثه خیلی جای تعجب دارد. مسئولین چکار می‌کنند؟ چرا مجوز دادند؟ چرا افراد را وادار به اصلاح نکردند تا اینگونه ریزش نکند؟»

هر بار بدتر از بار پیش
احمد وحیدی، وزیرکشور جمهوری اسلامی، عملیات آواربرداری در متروپل آبادان را پیچیده‌‍تر از ساختمان پلاسکو در تهران توصیف کرد. پلاسکو دی ماه سال ۱۳۹۵ به دنبال آتش‌سوزی فروریخت و بیش از ۲۰ کشته به جا گذاشت.

وحیدی گفته است که در پلاسکو بعد از فروریختن کامل ساختمان «اگر چه عزیزانمان شهید شدند و داغ دیدیم، مسئله تمام شد. اما ساختمان متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن محیط، پیچیدگی بسیاری دارد که هنوز کار آن تمام نشده است».

او گفت در جریان عملیات آبادان چند خانه مسکونی تخریب شده تا راه‌های جدید برای دسترسی و آواربرداری پیدا شود.

محمد مولوی، نماینده آبادان در مجلس ایران هم در اظهاراتی در رابطه با حادثه ریزش ساختمان متروپل گفت که خوزستان، آبادان و خرمشهر درگیر فساد «عبدالخاطی‌ها» است. او در جلسه علنی مجلس ایران از قوه قضائیه خواست تا عاملان حادثه متروپل را به عنوان حداقل مطالبه مردم مجازات کند.

دولت جمهوری اسلامی پس از گذشت نزدیک به یک هفته از فروریختن ساختمان متروپل در اقدامی دیرهنگام یکشنبه هشتم خرداد را عزای عمومی اعلام کرد.

مطالب و واکنش‌هایی که از سوی مردم در فضای مجازی وجود دارد، نشان می‌دهد که مردم ایران مدت‌هاست عزادار هموطنان حادثه دیده، فقیر و قربانی بی‌کفایتی حکومت هستند.

علی کریمی، بازیگر صاحب نام و محبوب فوتبال ایران در توییتی نوشت: «با کشتی سانچی غرق شدیم. با پلاسکو سوختیم. با هواپیما ٧۵٢ سقوط کردیم. و … با متروپل ویران شدیم. من چه گویم که غریب است دلم در وطن!!!»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »