جوادی آملی: این «اسلام‌مالی» است نه نظام اسلامی؛ واکنش امامان جمعه به ریزش متروپل

زیتون-در پنجمین روز آواربرداری از برج متروپل آبادان، در حالی که مقامات از افزایش آمار جان‌باختگان خبر داده‌اند، آیت‌الله جوادی آملی در واکنشی کنایه‌آمیز به ریزش متروپل از مسئولان خواست «کاری را که مقدور نیست بر زمین بگذارند». او با اشاره به شرایط یک «نظام اسلامی» گفت «این اسلام‌مالی است نه اسلامی».

این مرجع تقلید با لحنی کنایه‌آمیز خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت که نظامشان اسلامی نیست.

جوادی آملی این اتفاق را به همه تعزیت گفت و چنین اتفاقاتی را ناشی از «لرزان بودن بنیان فکری مسئولین و مردم» دانست.

او با بیان اینکه «کسی که انگیزه اختلاسی و اندیشه نجومی دارد، فکرش را فکرتش را فطرتش را بر لبه لرزان سقوط، بنیانگذاری کرده است»، در اصل اول گفت: «خدای سبحان فرمود شما بنیان فکری و اندیشه و انگیزه را در جای لرزان نسازید، به فکر اختلاس و چپاول نباشید، به فکر زرق و برق دنیا نباشید، این شما را میبرد! آن که در لبه رودخانه که زیرش خالی است خانه میسازد، غرق خواهد شد.»

جوادی آملی در بیان اصل دوم با اشاره به خطبه‌ای از نهج البلاغه گفت که «اگر کسی خواست معتقد باشد و عمل صالح داشته باشد کاری که از او برنمی‌آید نپذیرد، کاری که مقدور او نیست بر زمین بگذارد».

اما مهمترین بخش از سخنان این مرجع تقلید در اصل سوم آمده بود، او به نقل از صفحه ۳۸۵ کتاب الامالی نوشته شیخ صدوق، گفت: «اسلام خان‌های که برای مردم می‌سازد هر چند قبر و خانه مرده باشد آن را محکم می‌سازد! دین برای مرده قبر محکم میسازد، قبری که ریزش کند دینی نیست اسلامی نیست.»

جوادی آملی افزود: «این پیام دین است! فرمود مهندس هستی، محکم بساز؛ معمار هستی، محکم بساز؛ پیمانکار هستی، محکم بساز؛ برای مرده گورکَنی میکنی محکم بساز!»

این مرجع تقلید شیعیان در سخنانی کنایه‌وار گفت: «اگر نظام، نظام اسلامی است یعنی این؛ اگر مسئول آن نباشد اگر مردم این نباشند، این عمل به بیان پیغمبر و اسلام نیست؛ این اسلام‌مالی است نه اسلامی!»

واکنش دیرهنگام «فرمانده»
رهبر جمهوری اسلامی در واکنشی دیرهنگام عصر روز پنج‌شنبه ۵ خرداد پیامی به جلسه فوق‌العاده‌ بررسی گزارش‌های مربوط به حادثه فرستاد و این فروریختن برج متروپل را «تاسف‌بار» خواند و خواستار «پیگرد مقصران حادثه» و «مجازات عبرت‌آموز» شد.

علی خامنه‌ای صبح روز چهارشنبه، چهارم خرداد، در حالی که حادثه مرگبار فروریختن ساختمان در آبادان وارد سومین روز خود شده بود، در دیدار با هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره‌ای به این حادثه نکرد و همین امر انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشت.

امامان جمعه؛ انتقاد از تناقض گویی و جنایت

روز جمعه نیز تعدادی از امامان جمعه در شهرهای مختلف به این حادثه واکنش نشان دادند.

محمدنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز، تاکید کرد که مقصران این حادثه پیگیری و معرفی شوند. او از مقام‌های محلی به خاطر تناقض‌گویی درباره فاجعه آبادان انتقاد کرد و گفت: «مسئولان وقتی زبان باز می‌کنند، چالش درست نکنند. مثلا می‌گویند فلان فرد را گرفتیم و بعد می‌گویند که فلان فرد مرده است. این تناقض‌ها چیست؟ من خبر قطعی نمی‌توانم بدهم. یک سخنگوی واحد در این حادثه باید باشد که خبر بدهد».

ساعاتی پس از ریختن ساختمان متروپل رسانه‌های رسمی در ایران گزارش کردند که حسین عبدالباقی، مالک این ساختمان بازداشت شده است. اما کمی بعد اعلام شد او در حادثه کشته شده و جنازه‌اش هم شناسایی شده است.

در حالی که اعتراضات گسترده‌ای به «بی‌کفایتی مسئولان در آواربرداری» در جریان است،  امام جمعه اهواز از مدیریت دولت در عملیات جستجوی بازماندگان تمجید کرد و گفت: «برخی که ما را می‌بینند می‌گویند آمده‌اند عکس بگیرند و بروند. باور کنید دولت تمام قد ایستاده است. آقای مخبر الان در آبادان است و وزیر نیز آنجا است، اما یک تعداد می‌گویند هیچ امکاناتی نیست. تقاضای بنده این است که حال که جنازه‌ها زیر آوار است، کنار بروید تا بتوانند در چند ساعت آنها را در بیاورند».

سیدمحمد سعیدی امام‌جمعه موقت قم نیز گفت: «در این حادثه عبرت‌های بسیاری وجود دارد. مسئولان باید نسبت به بررسی استحکام ساختمان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند و چنانچه با اهمال و اعمال نفوذ ساختمان‌هایی ناایمن احداث شده است باید به لحاظ فنی بررسی شود و غفلت در این زمینه جایز نیست».

غلامعلی صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر گفت که «به نحوی باید با مسببان حادثه ساختمان متروپل برخورد شود تا عبرتی برای دیگران باشد تا دیگر شاهد بروز چنین حوادث در کشور نباشیم» و افزود: «مسئولان باید هرچه سریع‌تر صحنه را مدیریت و از آلام مردم و مصدومان بکاهند و نباید بعد از وقوع چنین حوادثی به فکر علاج واقع بیفتند بلکه باید با برنامه ریزی و نظارت دقیق و انجام کار اصولی از بروز چنین حوادث دلخراشی پیشگیری کنند.»

اله نور کریمی تبار امام جمعه ایلام با اشاره به تخریب ساختمان متروپل از ساخت و سازهای نامناسب در استان ایلام سخن گفت و افزود: «برخی به خاطر منافع شخصی خود در کوچه‌های بن‌بست و جاهای باریک و جاهایی که امکان امدادرسانی ندارد مجوز ساخت و ساز می دهند و دلال هایی هستند که در این ساخت و سازها بهترین سود را به جیب می‌زنند و کمترین بودجه به حساب شهرداری واریز می کنند که باید بررسی شود».

نصیر حسینی، امام جمعه یاسوج نیز گفت: «چیزی به غیر از خیانت و جنایت نمی توان بر روی حادثه متروپل آبادان گذاشت انسان‌های بی گناه این چنین جان خود را از دست می‌دهند».  او اضافه کرد: «چرا با جان مردم بازی می‌کنید و آبروی کشور خود را می‌بریم و نظارت ها را تعطیل می کنیم، شهرداری ها و نظام مهندسی دقت کنند و وظیفه خود را به درستی انجام دهند تا چنین فاجعه‌ای ایجاد نشود».

گفتنی است که فروریختن برج متروپل آبادان ظهر روز دوشنبه، دوم خرداد رخ داد. احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی امروز (۷ خرداد) به خبرنگاران گفته که تا این لحظه پیکر ۲۹ نفر پیدا شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. مرد ناحسابی خود تو نبودی که هر وقت انتقادی شد،فورا طرف را متهم به ضدیت با نظام و خود اسلام و خدا کردی،چیزی که مجازاتش عملا مرگ است؟! از یک طرف مخالفت با کارهای حکومت را مخالفت با اسلام میدانید و از طرف دیگر خواهان برطرف شدن مشکلات هستی! نمیفهمی که نخستین لازمه حل مشکلات اجازه انتقاد و دومین لازمه‌اش سپردن کار به کاردان است، و یک روحانی در بیرون از مسجد در هر کار و منصب دیگری مصداق فرد ناکاردان است؟!! خوب در زمان شاه که کار در دست کاردان بود. لااقل کار مهندسی دست مهندس بود نه روحانی و امام جمعه و…پس دردتان چه بود که مخالف آن سیستم بودید و اسلام سیاسی میخواستید و الان که نتایجش را با چشم سر مشاهده میکنید داد خودتان درآمده،بی آن که بفهمید شاهکار شخص خودتان است!!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »