نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه ۳ خرداد از تصمیم دولت جو بایدن در مورد عدم حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا تشکر کرد.

بنت در توییتی این تصمیم را اصولی خواند و نوشت: «من از تصمیم دولت ایالات متحده برای نگه داشتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، جایی که متعلق به آن است، استقبال می‌کنم.»

او همچنین در توییتی به زبان عبری این تصمیم دولت بایدن را «موفقیتی بزرگ» برای اسرائیل توصیف کرد و گفت که عدم خروج سپاه از این فهرست «ثابت می‌کند که می‌توان مقابل تروریسم ایران قاطعانه ایستاد».

خروج سپاه از فهرست تروریستی آمریکا یکی از خواسته‌های جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام است. این مذاکرات چندین ماه است که متوقف شده است.

ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران را اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. این تصمیم در راستای سیاست «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، بود اما این مسئله اکنون تلاش‌های بین‌المللی برای احیای برجام را پیچیده‌تر می‌کند.

اسرائیل اصلی‌ترین مخالف بازگشت ایران و آمریکا به توافق برجام است.

چند ساعت پیش از اعلام خرسندی نخست‌وزیر اسراییل، وب‌سایت خبری-تحلیلی پولیتیکو در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد غربی نوشت که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، تصمیم نهایی خود را گرفته که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی نگه دارد.

یک منبع مطلع دیگر به این نشریه گفت که رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را یک ماه پیش در تماس تلفنی روز ۲۴ آوریل با نخست‌وزیر اسرائیل، در میان گذاشته و گفته است که «این تصمیم صد در صد قطعی است و فرصت برای امتیاز دادن به ایران به پایان رسیده است.»

پولیتیکو یادآوری کرد که که بنت پس از تماس تلفنی ۲۴ آوریل با بایدن گفته بود: «من مطمئنم رئیس جمهور بایدن که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می‌دهد، اجازه نخواهد داد که سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود.»

سنای آمریکا در یک مصوبه غیرالزام‌آور از دولت بایدن خواست که سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند.
*زیتون

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »