آرامش در حضور دیگران؛ کش‌دادن «عدالت‌خواهان ولایی» و پایان تاریخ مصرف قالیباف

زیتون: جمهوری‎اسلامی در روزهای اخیر با معضل افشاگری‌های عدالت‌خواهان سرکشِ دست‌پروده خود مواجه شده، اما علی خامنه‌ای رابطه خوبی با افشاگری ندارد، مخالف «کش‌دادن» است و آنرا ضربه به «حیثیت نظام» می‌داند. حالا «سیسمونی‌گیت» نوه به دنیانیامده محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، به جنجالی در شبکه‎‌های اجتماعی تبدیل شده. اگرچه این موضوع در مقایسه با رسوایی‌های فساد مقامات حکومتی و نزدیکانشان تازگی ندارد، اما افشاگران و منتقدان کنونی جریانی برآمده از دل اصولگرایی هستند و از ریزش بیش از پیش نیروهای «بابصیرت»، به دلیل ناهمخوان بودن حرف و عمل کارگزاران نظام حکایت می‌کند.

تا سال ۱۳۹۷ از «جنبش عدالتخواه دانشجویی» به عنوان تشکلی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، نام برده می‌شد اما سایت این تشکل خود را فراجناحی معرفی کرده‌است. تندروهایی مانند وحید جلیلی، حسن و حیدر رحیم پورازغدی، محمدصادق کوشکی، سعید قاسمی، ابراهیم فیاض، ده‌نمکی و… در شکل‌گیری و گفتمان‌سازی برای این جنبش موثر بودند.

تفرقه میان سربازان آقا
پس از انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار می‌رفت که نظام ولایی علی خامنه‌ای بیش از هر زمان دیگری یکدست و مطیع بیت رهبری شود، اما اکنون نیروهایی که سربازان پروژه حذف گروهی دیگر و منتقد دولت روحانی بودند، به اصولگرایان ولایی حمله می‌کنند و نظام با تهدید در درون جبهه‌ خودی روبرو است.

هگل می‌گوید نطفه هر آنتی‌تزی در درون و در بطن تز قراردارد و اکنون با آشکار شدن اختلافات میان مجلس و دولت آنتی‌تز عدالتخواه به تقابل با نظام یکدست برخاسته است.

وحید اشتری از اعضای جنبش عدالتخواه و افشاکننده سفر خانواده قالیباف به استانبول در توییتی نوشت: آنها روی هم ۲۰ چمدان و ساک در مبدا استانبول داشتند. اشتری فایلی صوتی منتشر کرده و مدعی شده این فایل از یک محفل خصوصی درز کرده‌است. در این فایل فردی می‌گوید: «اتفاقا بچه‌ها الان بهم خبردادند ۱۹ تا ساک داشته‌اند، اما چی کار کنم؟ زدن این به معنای زدن قالیباف خانواده‌اش نیست.» او در بخش دیگری می‌گوید: «باید جوری پیش ببریم حداقل به انقلاب نخوره، حداقل الان رئیس‌جمهور و رئیس مجلسی نداریم که خون به دل آقا کنند، قالیباف، لاریجانی نیست، سگش می‌ارزه به لاریجانی، یادته چه خون دل‌هایی به آقا می‌داد؟ بی‌شرف. من همین الانشم معتقدم جلیلی بهتر از رئیسی دولت رو می گردوند، اما سگ این شرف داره به امثال روحانی.»

هویت این فرد مشخص نیست، او در صفحه اینستاگرامش گفته که فایل را در چت خصوصی برای یکنفر ارسال کرده و محفل خصوصی در کار نبوده‌است.

اشتری فایلی صوتی منتشر کرده و مدعی شده این فایل از یک محفل خصوصی درز کرده‌است. در این فایل فردی می‌گوید: «اتفاقا بچه‌ها الان بهم خبردادند ۱۹ تا ساک داشته‌اند، اما چی کار کنم؟ زدن این به معنای زدن قالیباف خانواده‌اش نیست.»

آخرین توییت اشتری نشان می‌دهد که مشکلات اصولگرایان تندرو از مسائل حزبی فراتر رفته و به مسائل اعتقادی رسیده‌است. او به توییت داود مدرسی‌یان یکی دیگر از اعضای جنبش عدالتخواه اشاره کرده و نوشته که «همه مفاسد اقتصادی یک جای پای محکم در یک نظام دینی دارد…» در توییت مدرسی‌یان آمده‌است: « ریشه فساداقتصادی، فسادفکری است؛ چگونه؟ اشرافیت و فساداقتصادی در نظامات دینی، بلااستثنا از اشرافیت دینی سرچشمه می‌گیرد. هر فسادی در میدان اتفاق می‌افتد، شک نکنید اول تئوری آن در ذهن برخی مبلغان و روحانیون شکل گرفته»

کج‌دار و مریز تا نه سیخ بسوزد نه کباب
واکنش رسانه‌ها و نهادهای حکومتی به جنجال «سیسمونی‌گیت» در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نظام سیاست «کج‌دار و مریز» در پیش گرفته. رسانه‌های وابسته به رهبری مانند صدا و سیما، روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، با انتشار ده‌ها گفتگو، گزارش و یادداشت این افشاگری را «فتنه» و «انحراف» معرفی کرده‌اند. البته مانند همیشه این افشاگری را توطئه رسانه‌های معاند و منافقین دانسته‌اند که «برخی از جوانان عدالتخواه را ابزار دست کرده تا در میان نیروهای انقلابی تفرقه بیندازند» و «آبروی یک مدیر جهادی» را ببرند. اما درعین حال خرید خانواده قالیباف از خارج از کشور را مذموم دانسته و از «لزوم حمایت از تولید ملی» گفته‌اند، مواضع ائمه جمعه نیز در خطبه‌های روز ۲ اردیبهشت مشابه بود.

روزنامه کیهان که مدیرمسئول آن حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در موسسه کیهان است، در گزارشی نوشت: «کشور از نیمه سال گذشته با همدلی و همکاری سه قوه، به نوعی آرامش رسیده» و افزود که «ضدانقلاب خارج‌نشین» و «برخی جریانات سیاسی داخلی مانند مدعیان اصلاحات و جریانات انحرافی» تمایلی به موفقیت ترکیب جدید ندارند. در پایان این گزارش تاکید شده که «سفر مذکور مذموم بوده و قابل نکوهش است» و «مدیران و متولیان و اطرافیان آنها باید از نقش‌آفرینی در نقشه‌های دشمن اجتناب کنند.»

خبرگزاری فارس در نخستین واکنش این افشاگری‌ها را تکذیب کرد و به نقل از یکی از نزدیکان قالیباف، نوشت: «خرید سیسمونی از ترکیه توسط دختر قالیباف صحت ندارد.» این رسانه وابسته به سپاه، یادداشتی به قلم محمد ایمانی، عضو شورای سردبیری کیهان منتشر کرد که در آن آمده بود: «انتشار تحلیل‌های همسو در طیف کانال‌های ضدامنیتی، ضدانقلاب، حلقه انحرافی متظاهر به عدالتخواهی، و وابسته به ائتلاف اشرافی مدعی اصلاحات و اعتدال، نشان می‌دهد هدف جنجال اخیر، فراتر از زدن قالیباف است.» ایمانی نوشت: «یک هدف مهم، دامن زدن به سوء‌ظن و ازهم‌گسیختن اتحاد نیروهای انقلابی است که همت کردند و عناصر معارض با اصل انقلاب و نظام را از دولت و مجلس بیرون راندند.»

صداوسیما نیز بیشتر نگران ارزش‌های انقلاب بود. یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با شبکه ۳ گفت که «اگر کسیسابقه‌اش خوب بود به شایعه‌ها گوش ندهید […] رسانه‌های مزدور با دروغگویی به دنبال تخریب ارزش‌های اسلامی و نیروهای انقلابی هستند.»

پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران در سخنان پیش از دستور خود در جلسه علنی روز ۴ اردیبهشت، این افشاگری را به دولت روحانی نسبت داد. محمد آقامیری، عضو شورای شهر نیز گفت که این اخبار «عملیات روانی در جهت ترور شخصیت یکی از اضلاع موثر جبهه انقلاب» است و افزود: «همین شخصیت را رهبر به عنوان یک مدیر جهادی و انقلابی نام می‌برد.» و خطاب به جبهه عدالتخواه گفت: «از بزرگان این جمع تعجب می کنم که چرا برخی از این جوانان خود را راهنمایی نمی‌کنند؟ آیا این افرادی که پادوهای مخالف نظام شدند دلسوز نظام هستند؟ کسانی که به شما فیلم و عکس دادند تا منتشر کنید دلسوز نظام بودند؟»

امامان جمعه نیز واکنشی مشابه نشان دادند، برخی سکوت کردند، چند نفر بی آنکه نامی از قالیباف بیاورند، از «لزوم حمایت از تولید ملی» گفتند. اگرچه در مشهد علم الهدی از همشهری خود حمایت کرد و گفت: «دشمنان نظام و اسلام اقدام به آغاز عملیات روانی و علم کردن موضوعی برای یکی از مسوولان کرده‌اند تا به عناوین مختلف وی را از عرصه کنار زده و بر شما مردم مسلط شوند.»

اتمام تاریخ مصرف سردار خلبان
ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی به عامل یکدستی و هماهنگی در حاکمیت تعبیر شد، اما نشانه‌های اختلاف از همان روزهای اول و گلایه‌های مهدی چمران از تهدید و فشار برای شهرداری علیرضا زاکانی دیده شد و هنوز یکسال نشده، جنگ قدرت تا جایی پیش رفته که می‌توان از سیسمونی دختر رئیس مجلس نیز برای ضربه زدن به حاکمیت استفاده کرد.

قالیباف اهل مشهد و همشهری علی خامنه‌ای است. گفته می‌شود او اولین کسی بوده که عبارت «آقا» و «حضرت آقا» را برای خطاب قراردادن خامنه‌ای در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در دهه ۱۳۶۰ استفاده کرده‌است

اخیرا، رئیسی و قالیباف اختلاف نظرشان را درباره پتروشیمی میانکاله و ارز ترجیحی علنی کرده‌اند. مجتبی ذوالنور، نماینده مجلس و جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه، از قالیباف انتقاد کرد که می‌خواهد «یک ژنرال و بقیه نمایندگان سرباز باشند و بله قربان بگویند و پا جفت کنند.»

نزدیکان قالیباف در شبکه‌های اجتماعی سعی کردند افشای این ماجرا را به طرح صیانت از فضای مجازی مرتبط کرده و دلیل تخریب تندروها را مخالفت قالیباف با طرح صیانت دانستند.

قالیباف اهل مشهد و همشهری علی خامنه‌ای است. گفته می‌شود او اولین کسی بوده که عبارت «آقا» و «حضرت آقا» را برای خطاب قراردادن خامنه‌ای در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در دهه ۱۳۶۰ استفاده کرده‌است. خامنه‌ای هم در تمام دوره رهبری خود به همشهری خود توجه و عنایت ویژه‌ای داشته و قالیباف در سمت‌های ارشد نظامی و سیاسی فعال بوده‌است.
بسیاری معتقدند که افشاگری بسیجی‌های توییتریِ جریان عدالتخواه با هدایت منابع امنیتی داخل حکومت است. محمود رضوی، مشاور قالیباف افشای سفر خانواده قالیباف به استانبول و خرید سیسمونی را «پروژه امنیتی» و «پروژه‌سازی محافل پشت پرده» خواند و گفت: «از دستگاه‌های امنیتی توقع است که تکلیف این محفل یا نهاد را معین کنند.» رضوی گفت: «هیچکس از باردار بودن دختر قالیباف خبر نداشت و شناسایی خانواده او با ماسک در فرودگاه استانبول و اشاره به باردار بودن دختر قالیباف کار یک فرد عادی نمی‌تواند باشد.»

اما ظاهرا تاریخ مصرف قالیباف برای «حضرت آقا» تمام شده، بی‌جهت نیست که دست نهادهای امنیتی برای افشاگری علیه «سردار خلبان» باز است. پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به نظر می‌رسید که خامنه‌ای می‌تواند نفس راحتی بکشد. او پس از سه دهه کش‌و‌قوس با مردمی که دولت و مجلسی برخلاف خواست او انتخاب می‌کردند، سرانجام باعث شد که مردم ایران رویکرد اعتراضی سکوت و تحریم انتخابات را برگزینند و اینگونه حاکمیت یکدست و مطیع موردنظرش محقق شد. اما اختلافات کنونی نشان می‌دهد که اقتدارگرایان حتی در زمانه یکدستی حاکمیت نیز آرامش نخواهند داشت

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. سوره مائده، آیه۸:
    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِله شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
    اى کسانى که ایمان آورده‌اید، براى خدا به داد برخیزید [و] به عدالت شهادت دهید، و البته نباید دشمنى گروهى شما را بر آن دارد که عدالت نکنید. عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است، و از خدا پروا دارید، که خدا به آنچه انجام مى‌دهید آگاه است.

    نفاق از سر و روشون می باره، اونجایی که میخوان رد صلاحیت کنند میگن ملاک وضعیت حال افراده، اینجا که می خوان حمایت کنند میگن “اگر کسی سابقه‌اش خوب بود به شایعه‌ها گوش ندهید”
    واقعاً قالیباف انقدر ارزش داره که دین و ایمان نداشته تون رو می خواید پاش بدید؟!
    با این رفتار و صحبت هایی که طرفداران نظام و قالیباف می کنند مشخصه که حتی یه آیه از قرآن هم نخوندند! باید بهشون از قول امام حسین گفت دین که ندارید حداقل آزاد مرد باشید!

  2. هیچکس از حامله شدن دختر قالیباف خبر نداشت!!! انگار همه بعد از حامله شدن تو روزنامه عکس و خبر منتشر میکنند ! خب خره از خرید سیسمونی و وسایل بچه فهمیده اند دیگه ! کسی هم راجع به داماد نگفته که اون یه ویت کنگ هست که روزها می‌خوابه و شب از پشت حمله می کنه!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »