تلاش هواداران خامنه‌ای برای «بی‌آبرو کردن» مولوی عبدالحمید؛ موج بازداشت ماموستایان اهل سنت ادامه دارد

زیتون – جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان با صدور بیانیه‌ای بازداشت مولوی عبدالمجید مرادزهی و دیگرعلمای اهل سنت را «محکوم و تقبیح» کرده و خواهان آزادی تمام بازداشت‌شدگان سیاسی شدند.

این بیانیه که چهارشنبه، دوازدهم بهمن، منتشر شد تاکید می‌کند که «احضار علما و ایجاد محدودیت برای آنها عملی نادرست و ستمی آشکار است» که تنها باعث بیشتر شدن فاصله بین ملت و حاکمیت خواهد شد.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است:«مردم ایران بیدار شده‌اند و حقوق طبیعی و بنیادین خود را مطالبه می‌کنند. این نوع اقدامات منفی، بیش از پیش مردم را تحریک خواهد کرد و آنها را برای پیگیری مطالبات‌شان وادار به جدیت بیشتری می‌کند.»

نیروهای امنیتی روز دوشنبه مولوی عبدالمجید، مشاور و از نزدیکان مولوی عبدالحمید، را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی یکی از اتهام‌های این پژوهشگر و اهل قلم اهل سنت را «تشویش اذهان عمومی» عنوان کرده‌اند.

نویسندگان این بیانیه با ابراز نگرانی و تاسف نسبت به بازداشت علمای اهل سنت به خصوص در کردستان در واکنش به این اتهام گفتند:«ایشان اذهان عمومی را مشوش نکرده،‌ بلکه حقیقت را بیان کرده و از آن دفاع نموده است. قرآن کریم به مظلوم مجوز فریادزدن داده است.»

به گفته اساتید مدرسه علوم دینی مکی «هیچ نهاد و دولتی حق ندارد از ستمدیده حق فریادزدن را سلب کند و اگر علما بیانیه‌ای قرائت کرده‌اند به این دلیل بوده که در حق مردم ظلمی صورت گرفته است.»

دیگر اتهام مولانا عبدالمجید مصاحبه با رسانه های خارجی است. این بیانیه گفت‌وگو با راسانه‌ها را حق طبیعی هر شهروند دانسته و می‌گوید تا زمانی که «صداوسیما به‌صورت انحصاری در خدمت حاکمیت است و صدای مردم را انعکاس نمی‌دهد، راهی برای ما جز مصاحبه با رسانه‌های خارجی نمی‌ماند.»

این بیانیه در ادامه به حاکمان یادآور می‌شود که به جای بازداشت، احضار یا ممنوع‌المنبر کردن «مظلومان» باید صدای آنها را شنید.

نیروهای حکومت در روزهای اخیر علاوه بر مولوی عبدالمجید تعداد دیگری از روحانیون اهل سنت را در نقاط مختلف کشور به خصوص در کردستان بازداشت کرده‌اند.

ماموستا حسن کوهی، امام جماعت مسجد بازار شهر میرآباد سردشت، ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جماعت مسجد چهار ‌یار نبی پیرانشهر، سید طارق حسینی، طلبه علوم دینی در جوانرود، ماموستا ابراهیم کریمی ننله، امام جماعت مسجد روستای «ننله» و ماموستا لقمان امینی، امام جماعت مسجد چهار یار نبی شهرستان سنندج از جمله این افراد هستند.

سیف الله حسینی، امام جماعت مسجد خاتم انبیا شهر جوانرود، که در آذر‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود نیز هفته گذشته به اتهام «توهین به رهبران انقلاب» به ۱۷ سال حبس محکوم شد. از دیگر اتهامات وی «عضویت در مکتب قرآن کردستان»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» بیان شده است.

همزمان با بازداشت گستره علمای اهل سنت، رسانه‌های وابسته به حکومت در روزهای گذشته به طور هماهنگ به انتقاد از سخنان اخیر مولوی عبدالحمید درباره صلح فلسطین و اسرائیل پرداختند. امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز هفته گذشته از تمایل ایرانیان برای برقرای صلح در جهان از جمله میان فلسطین و اسرائیل و تشکیل دو کشور مستقل صحبت کرده بود.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان، در واکنش به این سخنان، مولوی عبدالحمید را «عضو یک حزب سیاسی غربگرا با سمت و سوی حمایت از رژیم صهیونیستی» خواند و مدعی شد او «از سوی دشمنان تابلودار اسلام (چه شیعه و چه سنی‌) شکار شده است.»

شریعتمداری با بیان این مطلب که دیدگاه مولوی عبدالحمید در مورد مسئله فلسطین در گذشته متفاوت بوده است افزود: «دور از انتظار نیست که صهیونیست‌های کودک‌کش (و به قول خود آقای عبدالحمید) منشأ تروریسم و کانون جنایات بی‌شمار علیه اسلام و مسلمانان، از کم‌اطلاعی جناب عبدالحمید نسبت به مبانی اسلام سوءاستفاده کرده و ایشان را در چنبره فریب خود گرفته باشند.»

محسن فایضی، تحلیلگر سیاسی نزدیک به حکومت، در یاداشتی تحلیلی که همزمان در بسیاری از رسانه‌های وابسته به حکومت منتشر شد، مولوی عبدالحمید را «عالم سکولار اهل سنت» خوانده و می‌نویسد:«اینکه شما با ادبیات عجیب و غریبی حرف از «دو دولت» بزنید ادبیاتی است که حتی در بین اسرائیلی‌ها هم این سال‌ها کمتر مطرح یا حتی مطرح نمی‌شود.»

در جریان اعتراض‌های سراسری مولوی عبدالحمید همواره از خواسته‌های بحق مردم از حکومت دفاع کرده و سرکوب خشن تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز را محکوم کرده است. در بخشی از اسناد هک شده از خبرگزاری فارس، که آذرماه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، نقل قولی از علی خامنه‌ای ذکر شده که در آن خواستار بی‌آبرویی امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌شود. مولوی عبدالحمید در واکنش به این خبر در خطبه‌های نماز جمعه گفت «عزت و آبرو را خدا می‌دهد».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »