«فضایی برای نفس کشیدن»؛ گمانه‌زنی‌ها در مورد توافق هسته‌ای

زیتون-اخباری که پیش از این توسط روزنامه‌نگاران و منابع مختلف با عنوان گمانه‌زنی در مورد توافق هسته‌ای ایران و غرب مطرح شده بود، اکنون یک به یک تایید می‌شوند و چشم‌انداز توافق احتمالی روشن‌تر می‌شود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز جمعه ۲۸ مرداد به نقل از مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که جمهوری اسلامی از یک شرط کلیدی و خط قرمز خود در راستای توافق هسته‌ای صرف‌نظر کرده است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، جمهوری اسلامی در پاسخ روز دوشنبه خود به پیش نویس اتحادیه اروپا، از خواسته‌اش مبنی بر لزوم لغو تحریم‌‌ها علیه سپاه پاسداران و حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا صرف نظر کرده است.

این مقام ارشد آمریکایی گفته است که پاسخ حکومت ایران به شکلی نوشته شده که این خواسته در آن مطرح نشده است و به همین دلیل طرف‌های مذاکره به توافق نزدیک‌تر شده‌اند. اما هنوز نتیجه نهایی مشخص نیست و اختلافاتی وجود دارد.

پیش از این نیز یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته بود که جمهوری اسلامی از درخواست خود برای خروج سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده چشم‌پوشی کرده است.

قرار است ایالات‌ متحده درباره پیشنهادات جدید جمهوری اسلامی موضع کند، در همین حال لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد که آمریکا هنوز نظرات خود درباره پیشنهادهای حکومت ایران را به اتحادیه اروپا ارائه نکرده است.

جمهوری‌خواهان مخالف بازگشت آمریکا به برجام هستند، بسیاری از آنها معتقدند که دولت جو بایدن عزم خود را جزم کرده تا به هر طریقی با جمهوری اسلامی به توافق برسد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا، به رسانه‌ها گفته که «در حالی که رژیم ایران در وضعیت بدی قرار دارد، دولت بایدن می‌خواهد پول‌ در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد و باعث افزایش تروریسم در خاورمیانه و جهان شود.»

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس نیز به سی‌ان‌ان گفته است که توافق هسته‌ای باعث می‌شود که تحریم‌ها را روی اقتصاد ایران برداشته شود و صدها میلیارد دلار نصیب حکومت حکومت ایران شود، آن‌هم در حالی که جمهوری اسلامی در تلاش برای تعقیب و قتل مقامات سابق آمریکایی و مخالفان خود در خاک ایالات متحده است. او این توافق را فاجعه نامیده و گفته است که خود را متعهد می‌داند که جلو آن را بگیرد.

علاوه بر این جمهوری اسلامی می‌خواهد پرونده خود را در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره سه مرکز آلوده به اورانیوم اعلام نشده به آژانس، پیش از توافق احتمالی اتمی ببندد. در حالی که آژانس می‌گوید بسته شدن این پرونده در صلاحیت این نهاد است و نباید در توافق سیاسی احتمالی، مورد مصالحه قرار گیرد.

در همین حال، یک مقام ارشد دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است که ایالات متحده هنوز به طور رسمی به پیش‌نویس‌های اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی پاسخ نداده است.

گفتنی است که شبکه خبری الجزیره نیز در گزارشی اختصاصی خبر داده که توافق برای احیای برجام به زودی اعلام خواهد شد.

براساس این گزارش توافق بر مبنای پیش‌نویس اتحادیه اروپا بر سر احیای برجام قریب الوقوع شکل گرفته است و شامل آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران خواهد شد.

الجزیره به نقل از منابع مطلع بدون ذکر نام گزارش داده که قرار است توافق تازه در چهار مرحله و دو دوره ۶۰ روزه اجرایی شود.

باربارا اسلاوین، عضو اندیشکده آتلانتیک، در یادداشتی در نشریه پولیتیکو نوشت که توافق اتمی باعث نخواهد شد که ایرانیان رژیمی که سرکوبگر را دوست داشته باشند، اما به یک کشور ۸۰ میلیون نفری فضایی برای نفس کشیدن می‌دهد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »