عضویت روسیه در شورای حقوق بشر تعلیق شد

مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر این سازمان رای موافق داد.

این قطعنامه با ۹۳ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع به تصویب رسید و عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حال تعلیق درآورد. جمهوری اسلامی از جمله کشورهایی بود که به این قطعنامه رای منفی داد.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از این تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد.

در مذاکرات پیش از رای‌گیری، سرگی کیسلیتسیا نماینده اوکراین، با استناد به منشور سازمان ملل متحد اخراج روسیه از شورای حقوق بشر را یک ضرورت خواند و گفت تعلیق عضویت روسیه از این شورا «نه یک گزینه انتخابی، بلکه امری ضروری است».

او تاکید کرد: «روسیه نه تنها حقوق بشر را نقض می‌کند بلکه بنیان صلح و امنیت جهانی را به لرزه درآورده است.»

با این حال گنادی کوزمین، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، در این نشست گفت: ادعاهای دروغین و مبتنی بر رویدادهای جعلی علیه روسیه را رد می‌کنیم.

پیش از این خبرگزاری رویترز خبر داده بود که نمایندگی روسیه در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به کشورهای عضو این سازمان تهدید کرده است که رای مثبت یا ممتنع آنان به این قطعنامه را یک «حرکت غیردوستانه» تلقی می‌کند و روابط آنها با روسیه با پیامدهای منفی روبه‌رو خواهد شد.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل از اظهار نظر در مورد این نامه خودداری کرده است.



مردم در تبریز نان قسطی می‌خرند

علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز در مجلس٬ گفت: «فقر در حاشیه های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی از مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند.»

او افزود: «اغلب مشکلات اجتماعی ریشه اقتصادی دارد به عنوان مثال بر اساس گزارشات دریافتی، هنگام پرداخت ماهانه یارانه‌ها، چند روزی آمار سرقت کاهش می‌یابد.»



مرگ دومین طلبه حادثه حرم امام هشتم شیعیان

دومین طلبه‌ای که در صحن حرم امام هشتم شیعیان چاقو خورده بود، ساعتی پیش درگذشت.

روز ۱۶ فروردین یک نفر که هویت او «ازبک‌تبار» اعلام شده است، به سه روحانی شیعه در این صحن حمله کرد که یکی از آن‌ها به نام «محمد اصلانی» کشته شد. دو نفر دیگر به بیمارستان منتقل شدند.

خبرگزاری فارس روز پنجشنبه گزارش داد طلبه دوم به نام «محمدصادق دارایی» نیز بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت. او در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد بستری شده بود.

به گفته مسعود مرادخانی، مدیر این بیمارستان، محمدصادق دارایی روز چهارشنبه تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه حمله یاد شده را «تروریستی» خواند و گفت از غرب و آمریکا به‌دلیل این‌که «به‌ وجودآورنده و حامی این تفکرات» هستند، انتظار محکوم کردن نداریم.

او در یک نشست خبری افزود: «با افراد ترویج‌دهنده تفکر و جریان تکفیری و عاملان حادثه تروریستی مشهد برخورد خواهد شد».



گوجه فرنگی کیلویی «۴۰ هزار تومان»

قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در برخی شهرهای ایران تا ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رضا البرزی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تایید کرده که نه تنها قیمت گوجه‌فرنگی به ۴۰ هزار تومان رسیده، بلکه قیمت هر کیلو خیار و سیب‌زمینی هم به ۱۵ هزار تومان اوج گرفته است.

او مشکلات موجود در حمل‌ونقل و حوزه ماشین‌های سنگین حمل بار را عامل اوج‌گیری قیمت گوجه فرنگی عنوان کرده است.

سایت «تجارت‌نیوز» نیز با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت میوه و تره‌بار گزارش داده است که به نظر می‌رسد اعتراض کامیون‌داران به نحوه سوخت‌رسانی، بی‌توجهی به افزایش کرایه‌ حمل بار و عدم تمدید بیمه‌هایشان عامل اصلی کاهش عرضه و گران‌شدن گوجه بوده است.

اتحادیه‌های باغداران و بارفروشان نیز اعتصاب کامیون‌داران را عامل گرانی گوجه‌فرنگی عنوان کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز صادرات به عراف عامل گرانی گوجه دانسته‌اند.



مخالفت رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با حذف نیروی قدس سپاه از «فهرست تروریستی»

مارک الکساندر میلی٬ رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده اعلام کرد که با حذف نام نیروی قدس سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی موافق نیست.

ژنرال مارک الکساندر میلی به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت که اعتقاد دارد نیروی قدس سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و از حذف این نیرو از سیاهه ترور حمایت نمی‌کند.

با این حال، او نگفت که آیا با حذف نام کلی سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی ترور هم مخالف است یا تنها حذف نام نیروی برون‌مرزی سپاه از این سیاهه را قبول ندارد.

ژنرال میلی روز چهارشنبه نیز در نشست توجیهی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، جمهوری اسلامی ایران را یکی از چهار تهدید ثابت برای آمریکا توصیف کرده بود.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بر خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان شرط احیای برجام پافشاری دارد.



مخالفت ۱۸ نماینده دموکرات با بازگشت احتمالی آمریکا به برجام

گروهی متشکل از ۱۸ نماینده دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا که از هم حزبی‌های رییس جمهوری این کشور هستند، با بازگشت احتمالی به توافق هسته ای با ایران مخالفت و ادعا کردند شرایط گزارش شده از این توافق بسیار نگران کننده است.

دیده‌بان ایران نوشت که این ۱۸ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری جاش گاتهایمر از نیوجرسی و الین لوریا از ویرجینیا در راستای سیاست هراس از نفوذ منطقه ای و نیز پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شدند آمریکا نباید وارد یک توافق بد با ایران شود که به فعالیت‌های تروریستی‌ رسیدگی نمی کند و مانع دستیابی به سلاح اتمی نمی شود.

الین لوریا روز چهارشنبه به وقت محلی در یک نشست خبری گفت: «اگرچه مذاکرات اخیر (با ایران) به نتیجه نرسیده است، اما نمی‌توانیم در مقابل چرخش غیرقابل قبول و عمیقاً نگران‌کننده‌ این مذاکرات سکوت کنیم.»

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، یکی از نگرانی‌های اصلی تندروها در داخل آمریکا، موافقت احتمالی واشنگتن با درخواست ایران برای خروج سپاه از فهرست موسوم به سازمانهای تروریستی خارجی است. نگرانی دیگر در مورد نقش روسیه در میانجیگری و اجرای یک توافق احتمالی است.



۱۵ نهاد حقوق بشری هشدار دادند: تهدید شاهدان دادگاه آبان و خانواده‌های آنها به مرگ

۱۵ نهاد حقوق بشری با اشاره به آزارهای حکومت ایران علیه شاهدان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان و خانواده‌های آنها، از سازمان‌های بین‌المللی خواستند تا اقدامات ضروری را برای خاتمه دادن به این فشارها انجام دهند.

این ۱۵ نهاد حقوق بشری در بیانیه‌ای گفته‌اند از آبان ۱۴۰۰ که نخستین دور این دادگاه برگزار شد تاکنون دست‌کم شش مورد بازداشت، احضار برای بازجویی، تهدید به مرگ و سایر اشکال آزار علیه شاهدان یا خانواده‌های آنان گزارش شده است.

امین و آرمان انصاری‌فر، پدر و برادر فرزاد انصاری‌فر از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، از جمله کسانی هستند که بازداشت شدند.

همچنین به گفته این سازمان‌های حقوق بشری، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی «به بستگان شاهدان ساکن خارج از کشور دستور داده‌اند که روابط با آنان را قطع کرده و شهادت آنها را به طور علنی محکوم کنند».

نهادهای امنیتی این افراد را تهدید کرده‌اند که در صورت تن ندادن به این خواسته، خود را برای «مواجهه با عواقب آن» شامل بازداشت و صدمه‌های دیگر، «از جمله آسیب به کودکان»، آماده کنند.



سخنگوی طالبان حمله به سه طلبه در مشهد را محکوم کرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، حمله به سه طلبه شیعه در صحن حرم امام هشتم شیعیان در شهر مشهد را محکوم کرد.

او در پیامی حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت:‌ «امارت اسلامی حمله بر عبادتگاه و روحانیون در کشور ایران را محکوم می‌نماید. این کار ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد.»



رییس جمهوری دستور اجرایی شدن طرح پتروشیمی در میانکاله را داده است

محمد درویش٬ فعال محیط زیست خبر از آن داد که رییس جمهوری دستور اجرایی شدن طرح پتروشیمی در میانکاله را داده است.

این فعال محیط زیست در این باره توضیح داد: «شنیدیم که آقای رئیسی به میانکاله، گرگان و شهر‌های اطراف رفته و دستور اجرایی شدن این طرح‌ها را داده است که این هم در نوع خودش بسیار عجیب و نگران کننده است. به نظرم سازمان محیط زیست باید جدی‌تر از مایملک محیط زیست دفاع و حمایت کند.»

درویش درباره وضعیت تالاب میانکاله گفت: «منطقه میانکاله تنها عرض ساحلی شمالی کشور ما به طول حدود ۷۰ کیلومتر است که تاکنون از هر نوع توسعه‌ای بری بوده و توانسته‌اند از نوار ۹۰۰ کیلومتری، این ۷۰ کیلومتر را محافظت کنند. این منطقه استراتژیک و راهبردی برای ایران است و بهترین محل برای تخم‌ریزی ماهیان خاویاری بوده است؛ همچنین یکی از مبادی ورودی پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. این منطقه ارزش‌های اکولوژیکی خاصی دارد و به همین دلیل است که با عالی‌ترین تمهیدات از سوی پارک ملی محافظت شده است. زمانی که یک منطقه‌ای را پارک ملی تحت عنوان محافظت شده معرفی می‌کند، به هیچ عنوان نباید به جز کاربرد‌های محافظتی، توسعه دیگری داشته باشد و این شگفت‌آور است که دولت تصمیم گرفته است در آنجا پتروشیمی احداث کند.»

این فعال محیط زیست ادامه داد: «طبیعی است که دولت به نمایندگی سازمان محیط زیست، جلوی این اقدام را بگیرد و نباید اجازه می‌داد کار به فشار و اعتراض مسئولان، مردم و فعالان محیط زیست برسد. امیدوارم این فشار‌ها سبب شود دولت رئیسی، دیگر دست به چنین حرکت‌هایی نزند و با قاطعیت بیشتری به وظایف خود عمل کند.»

او افزود: «علاوه بر تاسیس پتروشیمی در میانکاله، چند پروژه گردشگری وجود دارد که بدون ارزیابی می‌خواهند دست به توسعه آن مناطق بزنند که نگرانی جدی فعالان و متخصصان این حوزه را به همراه داشته است. کسی از جزئیات این طرح‌ها اطلاعی ندارد و سازمان محیط زیست هم هیچ بررسی در خصوص این طرح‌ها انجام نداده و در وبسایت سازمان محیط زیست هم که باید گزارش‌های این موارد وجود داشته باشد، چیزی وجود ندارد. فقط شنیدیم که آقای رئیسی به میانکاله، گرگان و شهر‌های اطراف رفته و دستور اجرایی شدن این طرح‌ها را داده است که این هم در نوع خودش بسیار عجیب و نگران کننده است. به نظرم سازمان محیط زیست باید جدی‌تر از مایملک محیط زیست دفاع و حمایت کند.»

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کلنگ‌زنی در میانکاله مجوز قانونی نداشت، تاکید کرد: «این‌ها در تعطیلات نوروزی از فرصت استفاده کرده و به آنجا رفتند و زمین را کندند و حصارکشی کردند. شخصیت‌های حقیقی با حقوقی که پشت این موضوع هستند باید مجازات شوند و درس عبرتی برای دیگران شود که تخلفات غیرقانونی انجام ندهند.»


https://twitter.com/Entekhab_News/status/1511962317877092352

ابراهیم رئیسی: خود پزشکان برای تقویت و ارتقای طب سنتی تلاش کنند

ابراهیم رئیسی٬ رییس‌ جمهوری٬ خواستار آن شد که «خود پزشکان برای تقویت و ارتقای طب سنتی تلاش کنند.»

او در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و متخصصان نظام بهداشت و درمان٬ گفت: «بنده همواره تاکید کردم که خودِ پزشکان توسعه طب سنتی را مدیریت و برای تقویت و ارتقای آن تلاش کنند. هر نظری در عرصه طب سنتی مطرح شد قابل بررسی در مجامع علمی است و اساساً کرسی‌های نظریه‌پردازی، محلی برای بررسی نظرات علمی جدید است.»

رئیسی همچنین با اشاره به ابراز نگرانی برخی میهمانان جلسه نسبت به افزایش موج مهاجرت در میان پزشکان، تاکید کرد: «باید این اطمینان را نزد دانشجویان پزشکی ایجاد کنیم که پس از پایان تحصیلات در نظام درمانی کشور با درآمد خوب و جایگاه اجتماعی مناسب جذب خواهند شد. باید این ادراک در میان دانشجویان ایجاد شود که آنان سرمایه‌ها و آینده‌سازان کشور هستند.»



نمایندگی جمهوری اسلامی در وین اعلام کرد: اطلاعات دوربین‌های نظارتی را تا اجرای دوباره برجام به آژانس نمی‌دهیم

محمدرضا غائبی٬ سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین٬ گفت که دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از چهارم بهمن در مرکز جدید تولید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان نصب شده اما ایران اطلاعات حافظه این دوربین‌ها را تا زمان بازگشت به اجرای برجام به آژانس نخواهد داد.

روز گذشته رویترز نوشته بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود تاکید کرده است که بدون دسترسی به داده‌های دوربین‌های کارگاه جدید قطعات سانتریفیوژ در اصفهان، آژانس نمی‌تواند تایید کند خط تولید در این کارگاه آغاز شده است یا نه.

ساعتی پس از انتشار این گزارش، سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: «اخبار برخی رسانه‌های خارجی درباره آخرین گزارش مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص راستی آزمایی اجرای برجام، غیر دقیق، نادرست و جهت‌دار» است.

سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت که ایران روز ۱۹ ژانویه، بیست و نهم دی ماه، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که قصد دارد به جای تاسیسات هسته‌ای کرج در مکان جدیدی در اصفهان قطعات سانتریفیوژ را تولید کند.

غائبی افزود: «بازرسان آژانس ۲۲ ژانویه، دوم بهمن ماه، تمهیدات لازم خود در کرج را اعمال کرده و دوربین‌های نظارتی را در تاسیسات کرج برچیدند و تولید قطعات سانتریفیوژ در این مکان متوقف شد.»

سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین خاطرنشان کرد که پس از توقف تولید قطعات سانتریفیوژ در تاسیسات کرج، در ۲۴ ژانویه، چهارم بهمن ماه، دوربین‌های نظارتی آژانس در مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ اصفهان نصب شد بدون اینکه آژانس دسترسی به اطلاعات حافظه این دوربین‌ها داشته باشد.



وزیر امور خارجه آمریکا: به چشم‌انداز مذاکرات برجام خیلی خوشبین نیستم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که نسبت به توافق با ایران برای احیای برجام چندان خوشبین نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به سئوالی درباره سپاه پاسداران گفت که آن را یک نهاد تروریستی می‌داند.

پیشتر جمهوری اسلامی بر خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان شرط توافق هسته‌ای و احیای برجام پافشاری کرده بود.

وبسایت آمریکایی اکسیوس روز سوم فروردین گزارش داد که آمریکا در برابر این خواسته ایران شرط گذاشته که تهران نسبت به کاهش تنش در منطقه تعهد علنی بدهد، اما جمهوری اسلامی آن را رد کرده است.

خبرنگار ان‌بی‌سی بدون اشاره به این گزارش‌ها از آنتونی بلینکن پرسید که آیا سپاه پاسداران همچنین در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی می‌ماند که او در پاسخ گفت از بیان جزییات مذاکرات با ایران معذور است.



وزیر نفت: ۱۶ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا کردیم اما جزئیات را افشا نمی‌کنیم

جواد اوجی٬ وزیر نفت٬ اعلام کرد که از زمان آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی تاکنون بیشتر از ۱۶ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی به امضا رسیده است. هر چند در ادامه تاکید کرد: «دولت و وزارت نفت قصد ندارند جزئیات این قراردادها و اسامی شرکت‌های طرف قرارداد را اعلام کنند.»

اوجی به ایرنا گفت: «این قراردادها چند برابر قرارداد ایران با شرکت فرانسوی توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است که به نتیجه نرسید.»

وزیر نفت تعداد قراردادها و تفاهم های صورت گرفته از زمان روی کار آمدن دولت جدید این کشور به ریاست ابراهیم رئیسی را ۵۵ مورد اعلام کرده و اضافه کرد: «۲۸ مورد از این قراردادها مربوط به جمع‌آوری گازهای مشعل بوده که قرار است تا پایان این دولت تعیین تکلیف شود. در بحث احداث خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی نیز قراردادهایی امضا شد تا تردد کامیون‌های نفت‌کش در جاده‌ها کم شود و انتقال فرآورده از جنوب تا شمال کشور با خط لوله انتقال انجام شود.»

وزیر نفت در باره چرایی عدم روشن سازی در خصوص این قراردادها گفت: «در شرایط تحریمی طبیعی است اسامی شرکت‌ها اعلام نشود. صرفا برای اینکه عده‌ای دست از انتقاد بردارند، هرگز این رویه را تغییر نخواهیم داد و اسامی شرکت‌ها و جزئیات قراردادها را افشا نخواهیم کرد.»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »