حمله به طلبه‌های مشهدی؛ چرا و به‌ چه علت؟

زیتون– روز گذشته فردی با چاقو به سه طلبه در صحن حرم امام هشتم شیعیان حمله کرد. بر اساس اخباری که تا این لحظه منتشر شده است حداقل یکی از طلبه‌ها کشته شده و دو طلبه دیگر در بیمارستان بستری هستند.

ایرنا در این رابطه نوشت که یکی از این طلبه‌ها به نام محمد اصلانی کشته شده است.

بر اساس این گزارش، طلبه دیگر به نام محسن پاکدامن پس از جراحی در بخش مراقب‌های ویژه بستری شده و طلبه سوم با نام محمدصادق دارایی همچنان در اتاق عمل است. خبرگزاری مهر اما خبر مرگ طلبه دوم را نیز منتشر کرد.

پس از تایید خبر این حمله توسط آستان قدس رضوی٬ استاندار خراسان رضوی نیز اعلام کرد دو نفر دیگر از طلبه‌ها به بیمارستان منتقل شده‌اند که وضعیت یک نفر از آنها وخیم گزارش شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.

دادستان مشهد نیز در این باره گفت پنج نفر در رابطه با حمله روز گذشته در صحن حرم رضوی دستگیر شدند که یک نفر ضارب و ۴ نفر مظنون به همکاری با او بوده‌اند. به گفته استاندار خراسان رضوی٬ ضارب هم اکنون «در اختیار عوامل اطلاعاتی و امنیتی است».

رسانه‌های داخل کشور هنوز گزارشی از انگیزه ضارب منتشر نکرده‌اند.

مصدومین حادثه که بودند؟

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی در این رابطه نوشته بود که این سه طلبه «از طلاب جهادی» بودند و «امروز در راه جلسه گروه‌های جهادی حاشیه شهر مشهد» بودند.

«طلاب جهادی» در مشهد از سال ۹۳ و پس از اظهار نگرانی آیت‌الله خامنه‌ای از تغییر بافت جمعیتی مشهد و افزایش اهل سنت این شهر تشکیل شد. در پی نابرخورداری استان سیستان و بلوچستان٬ شهروندان این استان شروع به مهاجرت به استان خراسان و بخصوص شهر مشهد کردند. طی دهه گذشته و با تشدید مشکلات اقتصادی مهاجرت از استان سیستان و بلوچستان به مشهد سرعت بیشتری به خود گرفت. امکانات بهداشتی و درمانی استان خراسان نیز پس از شروع پاندمی کرونا موجب شد که این استان تبدیل به مقصد جذابی برای ساکنان استان‌های کمتر برخوردار یا نابرخوردار اطرافش شود.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران جمعیت کل استان خراسان رضوی کمی بیش از شش میلیون نفر است؛ از این تعداد حدود یک میلیون و سی صد هزار نفر حاشیه نشین هستند اما حداکثر چهارصد هزار نفر آن‌ها از اهالی این استان نیستند.

آماری از تعداد شهروندان اهل سنت استان خراسان رضوی و شهر مشهد در دست نیست. اما روند مهاجرت اهل سنت به خراسان رضوی٬ موجب نگرانی حاکمیت شد و رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی در سال ۹۳ مدعی شد عربستان سعودی پشت پرده مهاجرت غیر شیعیان به این استان است.

همچنین مهرماه ۹۲ ناصر مکارم شیرازی٬ از مراجع تقلید شعیان در قم٬ هشدار داده بود که وهابیون دنبال «تغییر بافت جمعیتی» هستند و «اطراف مشهد اهل سنت در حال خرید زمین و خانه‌ شیعیان هستند.»

در نهایت در ماه‌های پایانی سال ۹۳ «ستاد سامان‌دهی مسایل فرهنگی حاشیه شهر مشهد» با دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد. ریاست این ستاد با آیت‌الله مکارم شیرازی است. بود،

«ستاد سامان‌دهی مسایل فرهنگی حاشیه شهر مشهد» با استفاده از نیروی طلاب و همکاری سپاه پاسداران در ظاهر وظایفی از جمله برگزاری جشن غدیر، ساخت حوزه علمیه، راه‌اندازی هیات‌های تبلیغی شیعی، تاسیس پایگاه بسیج و غیره را بر عهده دارد.

در کنار این ستاد و برای کاهش نرخ اهل سنت در استان خراسان رضوی علی خامنه‌ای در سال ۹۵ دستور تاسیس قرارگاه اجتماعی-امنیتی دیگری به نام «شهید برونسی» را نیز صادر کرد. این قرارگاه زیر مجموعه سپاه استان خراسان رضوی تشکیل شده است.

محصول همکاری این دو ستاد سامان دهی و قرارگاه اجتماعی-امنیتی ساخت۸۰۰ مسجد و ساخت مهد قرآن، برگزاری اردوی راهیان نور، ساخت ورزشگاه به نام شهدای مدافع حرم و … در مناطق اغلب سنی‌نشین شهر مشهد بود.

بر اساس گزارش ایرنا طلبه‌های که روز گذشته (سه شنبه) مورد حمله واقع شدند از طلاب جهادی مشغول به کار در «ستاد سامان‌دهی مسایل فرهنگی حاشیه شهر مشهد» هستند.

روزنامه کیهان نیز امروز در این رابطه نوشت: «به نظر می‌رسد حادثه دیروز مشهد بخشی از یک پازل امنیتی طراحی شده از سوی توطئه‌گران باشد تا از رهگذر انشقاق بین ملت ایران و اتباع خارجی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، در حوزه امنیت ملی، فتنه و بحران‌‌سازی شود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »