افزایش ۳۰ درصدی ترک تحصیل در مقطع ابتدایی

روزنامه فرهیختگان از رشد ۳۰ درصدی نرخ ترک تحصیل در مقطع ابتدایی خبر داد.

این گزارش حاکی است که تعداد دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده یا بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در ایران «به طرز محسوسی» افزایش پیدا کرده است.

به نوشته روزنامه فرهیختگان، در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که نرخ ترک تحصیل در مقطع ابتدایی در ایران، «۳۰ درصد» افزایش یافته است.

این گزارش، «هزینه بالای آموزش، ناامیدی طبقه کمتر برخوردار از رقابت از این مسیر برای رشد و پیشرفت و آموزش غیرحضوری» را از علل این افزایش نگران‌کننده در آمار ترک‌ تحصیل گزارش کرده است.



جمهوری اسلامی: آزادی نازنین زاغری ربطی به بدهی انگلیس به ایران نداشت؛ بریتانیا: بدهی به ایران «تسویه شد»

حسین امیر عبداللهیان٬ وزیر امور خارجه ایران٬ گفت: «ایران چند روز پیش بدهی که دولت انگلیس به ایران داشته را دریافت کرده است و هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند، وجود ندارد.»

میرعبداللهیان تاکید کرد: «چند روز پیش طلب ایران از انگلیس را دریافت کردیم. اما به طور همزمان پیگیری‌های قضایی و روند قضایی برای درخواست آزادی دو فرد مورد نظر ادامه داشت. شاید از نظر زمانی روزهای آزادی و واریز پول نزدیک به هم بود، ولی ارتباطی بین این دو مسئله وجود ندارد و آزادی این دو فرد با نگاه انسانی در ایران محقق شد و اخبار منتشر شده مبنی بر گرفتن پول و آزادی این افراد نادرست و غیردقیق است.»

این در حالی است که لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه گفت که بریتانیا یک بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۳۰ میلیون دلاری) با ایران را تسویه کرده است.

دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار بوده است.

نازنین زاغری،‌ کارمند بنیاد تامسون رویترز، در فروردین ۹۵ در پایان سفرش به ایران که برای دیدار با خانواده خود رفته بود، در فرودگاه تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد.

سال گذشته، با وجود پایان یافتن دوران محکومیت این شهروند دوتابعیتی، حکومت ایران با گشودن پرونده‌ای جدید علیه او، بار دیگر خانم زاغری را به یک‌ سال زندان محکوم کرد.

بعدا مشخص شد مقامات جمهوری اسلامی پرداخت بدهی بریتانیا به ایران را به عنوان شرط آزادی نازنین زاغری مطرح کرده‌اند.



نازنین زاغری انوشه آشوری در راه بازگشت به لندن

وکیل نازنین زاغری و انوشه آشوری به خبرگزاری رویترز گفت که این دو شهروند ایرانی‌بریتانیایی در راه فرودگاه تهران برای خروج از ایران هستند؛ نماینده پارلمان بریتانیا نیز تایید کرد زاغری در فرودگاه تهران است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۲۵ اسفند تایید کرد که تیمی از این کشور به تهران رفته است و مذاکرات «رو به جلو» است.

نازنین زاغری،‌ کارمند بنیاد تامسون رویترز، در فروردین ۹۵ در پایان سفرش به ایران که برای دیدار با خانواده خود رفته بود، در فرودگاه تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد.

انوشه آشوری، شهروند ایرانی- بریتانیایی نیز در سال ۲۰۱۹ توسط دستگاه قضایی ایران به جرم «جاسوسی برای موساد» به ده سال و به جرم «اندوختن ثروت نامشروع» به دو سال زندان محکوم شده بود.

این اتهام‌زنی‌ها در حالی رخ داد که بعدا مشخص شد مقامات جمهوری اسلامی پرداخت یک بدهی بریتانیا به ایران را به عنوان شرط آزادی نازنین زاغری مطرح کرده‌اند.

دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.



سفیر روسیه در ایران: خیلی هم کار خوبی کردیم که در اوکراین عملیات کردیم

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران٬ در گفت‌وگویی با اعتماد آنلاین در خصوص خواسته‌های دولت مطبوعش از اوکراین گفت: «شما می‌دانید که ما ۵ خواسته اصلی از اوکراین داریم: اول خلع سلاح کردن اوکراین، به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از روسیه، به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک به عنوان دو جمهوری مستقل در چارچوب مرزهایی که این جمهوری‌ها داشتند، اعلام وضعیت منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در اوکراین و بی‌طرفی اوکراین. اگر یادتان باشد قبل از شروع عملیات ویژه نظامی روسیه ( تجاوز نظامی) آقای زلنسکی در کنفرانس امنیت مونیخ اعلام کرد حیف است که اوکراین براساس توافق بوداپست اجازه داد که سلاح‌های هسته‌ای به روسیه منتقل شود.»

او ادامه تاکید کرد: «ما قدرت هسته ای هستیم،از هیچکس هم نمی ترسیم،خیلی هم کار خوبی کردیم که در اوکراین عملیات کردیم.»

سفیر روسیه در تهران افزود: «ما اعلام کردیم که استقلال دو جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می‌شناسیم.»

جاگاریان در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: «وقتی می‌گویید حمله، ما – نه فقط بنده – چندین بار تاکید کرده‌ایم که این حمله نیست. این عملیات ویژه نظامی است. ما چند دلیل داریم و خاطرنشان می‌کنیم که مجبور بودیم این عملیات را انجام دهیم. ما مردم اوکراین را به عنوان برادر خود می‌دانستیم و می‌دانیم؛ هرچند آنها نظر دیگری دارند. علت اصلی بحران کنونی عدم تمایل کی‌یف به تبعیت از توافقات مینسک است که در سال ۲۰۱۵ با میانجیگری رهبران فرانسه و آلمان منعقد شد. یکی دیگر از دلایل اصلی این اتفاق، توطئه امریکا و خود کشورهای غربی بود که تلاش می‌کنند روسیه را تضعیف کنند؛ نه فقط روسیه، بلکه متحدان نظامی روسیه هم شامل این مساله می‌شوند.»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. ایکاش آقای جاگاریان ارمنی نبود. ایشان با آن موضع گیریهاش تمام مردم ایران را بر علیه ارمنیها برمی انگیزاند. لازم است دوستان ارمنی یک صدا و قاطعانه دعوت او از سفیر انگلیس ابلیس به سفارت روسیه و نمایش نشست آنچنانی با آن سفیر و ابراز احترامش از سفیر سابق روسیه ، معمار معاهده ننگین ترکمانچای، را با زبانی که شایسته عملکرد اوست محکوم نمایند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »