امضای تفاهم‌نامه همکاری بنیاد شهید با موسسه شهدای عراق

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی٬ معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و عبدالاله النائلی٬ رییس موسسه شهدا عراق در محل این موسسه در بغداد تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

در تفاهم نامه ای که معاون رییسی دو روز قبل با نماینده کشور عراق امضا کرد آماده است: «طرف عراقی از ایران نیز خواسته در زمینه ساخت شهرک‌های مسکونی در عراق برای موسسه شهدا و جانبازان این کشور اقدام کند و در این تفاهم‌نامه توافق شد کارگروه مشترکی برای پیگیری بند‌های مختلف این تفاهم‌نامه تشکیل شود.»

این اقدام رییس بنیاد شهید ایران موجب خشم «جمعیت ایثارگران دفاع مقدس» شد. این جمعیت با انتشار بیانیه ای نوشتند: «آیا واقعاً به جایی رسیده ایم که جای قاتل و شهید عوض شده است؟ آقای قاضی زاده چه جوابی به کهنه سربازان و تنگ نفسان شیمایی کشور دارید؟ با چه توجیه ای که حتی در رسیدگی به امور ایثارگران ناتوان هستید آمادگی خود را در جهت رتق و فتق امور شهدای عراقی (قاتلان فرزندان ملت شریف ایران) اعلام کرده اید؟ چطور می خواهید جواب شهدا را بدهید؟»



زرتشت احمدی راغب در زندان بزرگ تهران مورد حمله زندانیان جرایم خطرناک قرار گرفت

زرتشت احمدی راغب، کنشگر مدنی روز گذشته به دست شماری از زندانیان جرایم خطرناک در زندان تهران بزرگ مورد حمله قرار گرفت.

این زندانی سیاسی از زمان بازداشت در روز دوم اسفند در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد،

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که آقای راغب پس از بازداشت به بند ۴ زندان تهران بزرگ که مختص زندانیان غیر سیاسی خطرناک مانند اشرار، سارقان و چاقوکشان است منتقل شده است.

این منبع آگاه در ادامه گفت که آقای راغب روز جمعه به چند تن از مسئولان که برای بازرسی آمده بودند درباره شرایط بد این زندان مانند نبود آب گرم شکایت کرده بود و پس از رفتن آن‌ها حدود ۱۵ نفر از زندانیان این بند که از اطرافیان وکیلِ بند هستند به این فعال مدنی زندانی حمله کرده‌اند.

این زندانی سیاسی کارمند اخراجی آتش‌نشانی شهریار است که پیش از این نیز بارها به دلیل فعالیت‌های مدنی و اعتراضی بازداشت شده است.



محکومیت یک فعال کارگری به بیش از چهار سال زندان

هیراد پیربداقی، فعال کارگری، به ۴ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت گروه‌های سیاسی و اجتماعی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

هرانا در گزارشی در این رابطه اتهامات این فعال کارگری را «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» اعلام کرده است.

هیراد پیربداقی پیش از این سابقه بازداشت داشته است. او مرداد ۹۸، در پی حضور در تجمع خانواده متهمان پرونده اعتراضات هفت‌تپه در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب با اتهام «اخلال در نظم عمومی» بازداشت شد و سه ماه در زندان بود.



روسیه مذاکرات برجام را «گروگان» گرفت

روسیه اعلام کرد که از آمریکا ضمانت کتبی می‌خواهد مبنی بر اینکه تحریم روسیه به همکاری این کشور با ایران بر اساس برجام، لطمه وارد نمی‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به خبرنگاران گفت: «ما به تضمین نیاز داریم که این تحریم‌ها رژیم روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری که در برجام تعیین شده را تحت تاثیر قرار ندهد.»

او تاکید کرد: «ما ضمانت‌نامه کتبی خواسته‌ایم که روند کنونی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای همکاری آزاد و کامل تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی با ایران ضربه نزند.»

روسیه در پی حمله به اوکراین تحت تحریم‌های شدیدی از سوی اروپا و آمریکا قرار گرفته و انتظار می‌رود اقتصادش ضربه سنگینی بخورد.



سپاه از دو شهر «موشکی و پهپادی زیرزمینی» جدید رونمایی کرد

همزمان سفر گروسی به ایران دو پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه با حضور حسین سلامی٬ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی٬ رونمایی و وارد چرخه عملیاتی شد.

سپاه نیوز خبر داد که این پایگاه‌های تونلی که در دل کوه‌های مرتفع ساخته شده است، محل نگهداری سامانه‌های موشکی زمین به زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپادهای تهاجمی نفوذ پذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی دشمن است که با هدایت نیروهای انقلابی جوان و با انگیزه، به دژ مستحکم ایران اسلامی در مقابل دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی تبدیل شده است.

اولین بار است که نیروی هوافضای سپاه از یک پایگاه زیرزمینی پهپادی رونمایی می‌کند.



حبیب افکاری آزاد شد

حبیب افکاری پس از ۵۴۵ روز از زندان آزاد شد.

وحید و حبیب افکاری به اتفاق برادرشان نوید افکاری، در جریان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه» و قتل کارمند یک نهاد امنیتی متهم شدند. نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به رغم کارزار جهانی در مخالفت با اعدامش، ۲۲ شهریور پارسال اعدام و شبانه دفن شد. حبیب و وحید افکاری به ۵۴ سال و ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، اول شهریور ماه از رد درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری توسط دیوان عالی کشور و تایید حکم ۲۵ سال زندان او خبر داده بود.

علاوه بر این حسین افکاری،‌ پدر برادران افکاری به دلیل پیگیری شکایات مربوط به شکنجه شدن وحید و حبیب افکاری، به توهین و افترا به مقام قضایی متهم شده و دادگاه برای او یک‌سال حکم حبس و ۷۴ ضربه شلاق صادر کرد که در دادگاه تجدیدنظر این حکم نقض شد.



مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی پیش وارد تهران شد.

خبرگزاری تسنیم نوشت که بهروز کمالوندی، سخنگو و سازمان انرژی اتمی ایران در فرودگاه از مدیرکل آژانس بین‌المللی استقبال کرد.

این سفر در شرایطی انجام شده است که مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، به مرحله‌ای سرنوشت‌ساز رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که رافائل گروسی برای بررسی آخرین احتمالات جهت حل و فصل اختلافات با ایران در خصوص پرونده‌های همچنان گشوده ایران در آژانس، راهی تهران شده است و این سفر یک روزه خواهد بود.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »