احتمال برکناری شهردار تهران با حکم دیوان عدالت اداری را رد شد

احمد وحیدی٬ وزیر کشور٬ احتمال برکناری علیرضا زاکانی شهردار تهران را با حکم دیوان عدالت اداری رد کرد.

این دیوان اخیرا حکمی صادر کرده است که برخی از سیاستمداران و رسانه‌های ایران آن را تفسیر به ابطال حکم شهرداری علیرضا زاکانی کرده بودند. این نهاد پس از این اعلام کرد که متن حکم اخیرش اساسا ارتباطی با موضوع شهردار تهران ندارد.

علیرضا زاکانی با رای ۱۸ عضو از شورای ۲۱ نفره به سمت شهردار پایتخت انتخاب شد. آن زمان اما برخی از منتقدان این انتخاب شورای شهر جدید تهران به دلیل رعایت نشدن موارد قانونی از جمله «فقدان سابقه اجرایی» که لازمه انتخاب شهردار تهران است، شهردار شدن زاکانی را غیرقانونی خواندند و خواستار لغو انتصاب او شدند.

تسنیم امروز خبر داد که وزیر کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه «ممکن است وزارت کشور در پی رأی اخیر دیوان عدالت اداری حکم شهردار تهران را ابطال کند، گفت خیر، این موضوع درست نیست.»



خانه خورشید٬ مرکز کاهش آسیب اعتیاد زنان٬ تعطیل شد

«خانه خورشید» نخستین مرکز کاهش آسیب اعتیاد زنان در ایران، در پی فشار به ان‌جی‌او‌ها و مراکز مردهم نهاد به اجبار تن به تعطیلی داد.

لیلا ارشد و سرور منشی‌زاده این مرکز را در بهمن ماه ۱۳۸۵ تأسیس کرده بودند تا از زنان معتاد و بی‌خانمان حمایت کنند، اما سرانجام ناچار شدند آن را ببندند. این خبر را لیلا ارشد، در گفتگویی با جعفرزاده، خبرنگار روزنامه همشهری اعلام کرد.

لیلا ارشد در گفتگو با همشهری بدون نام بردن از نهاد یا فردی مشخص گفته است که دیگر نمی‌خواهند سازمان‌های مردم نهاد و ان‌جی‌اوها مانند گذشته فعالیت کنند. به گفته او در ۱۷ سال گذشته، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش این مؤسسه بوده‌اند که ۶۰۰ نفر از آنها بهبود یافته‌اند.

او درباره فشارهایی که منجر به فعالیت آنها شد، می‌گوید: «از سال ۹۷ از اهدافمان فاصله گرفتیم. محدودیت‌های ما هر روز بیشتر می‌شود. تصمیم‌گیری در حوزه آسیب‌ها بسیار متفاوت شده و می‌خواهند کارهای اجتماعی را به نهادهای بزرگ بسپارند و دیگر سمن‌ها مانند گذشته فعالیت نکنند. ما هم از اهداف‌مان فاصله گرفته بودیم.»

این فعال مدنی همچنین باز هم بدون اشاره به سازمان یا مسئول خاصی گفت: «به ما گفتند این آسیب‌دیده‌ها را رها کن. اینها بالاخره می‌میرند. اما آخر اینها که نمی‌میرند. سازمان‌های مربوطه که وظیفه‌ای در این زمینه داشتند، چقدر در ایجاد چنین وضعیتی برای این افراد نقش داشتند؟ یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که ما پیشگیری سطح یک و ۲ نداریم، پیشگیری‌ ما سطح ۳ است؛ یعنی پس از وقوع حادثه و رخداد آسیب، وارد عمل می‌شویم. می‌گویند برویم دره فرحزاد، منطقه خلازیر، آزادگان، دروازه غار و… و به معتادان کمک کنیم. آنجا چه کمکی می‌توان به معتادان کرد جز اینکه به آنها غذا و لباس داد؟»



اعلام آمادگی آمریکا برای خروج از مذاکرات هسته‌ای

ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا٬ اعلام کرد در صورتی که ایران در پیشرفتِ مذاکرات برای احیاء برجام از خود ناسازگاری نشان دهد، ایالات متحده آمادگی دارد که این مذاکرات را ترک کند.

ند پرایس در جریان نشست خبری وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد شروط جدید ایران توضیح داد: «این‌که آمریکا آمادگی دارد میز مذاکرات را ترک کند به این معنی نیست که وضعیت به همین صورت فعلی باقی بماند.»

او افزود: «واشینگتن پیشتر از گزینه‌های دیگر سخن گفته است و این گزینه‌ها با کمک متحدان و شرکای دیگر آمریکا، در صورتی که ایران حسن‌نیت خود را در مورد مسائل باقی مانده نشان ندهد، اعمال خواهند شد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این‌که نماینده ایران در این مذاکرات به تهران سفر کرده بود تا موضعِ ایران را در مورد توافق روشن‌تر بیان کند، گفت: لازم است که ایران در روزهای آینده که در مقطع مهم و حساسی قرار می‌گیریم با وضوح بیشتری موضع خود را بیان کند.

ند پرایس تاکید کرد توسعه برنامه هسته‌ای ایران به نقطه ای رسیده است که می‌تواند منافع حاصل از توافق برجام را بلاموضوع کند.



اولین واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به جنگ روسیه و اکراین

رهبر جمهوری اسلامی امروز در جریان سخنرانی به مناسبت بعثت پیامبر اسلام در اولین واکنش رسمی به حمله روسیه به اکراین مدعی شد که «اوکراین قربانی سیاست بحران‌سازی امریکا شده است.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای در ادامه گفت: «آمریکا اوکراین را به این نقطه کشاند. آمریکا با ورود در مسائل داخلی آن کشور، راه انداختن اجتماعات علیه دولت‌ها، حرکت مخملی به وجود آوردن، کودتای رنگی درست کردن، حضور سناتورهای آمریکایی در داخل اجتماعات معارضه، این دولت را برداشتن آن دولت را گذاشتن طبعاً به همین جاها منتهی می‌شود.»

بیشتر بخوانید: موضع ایران در جنگ اوکراین؛ نه «ملی» و نه «مذهبی»

او افزود: «ما البته با جنگ و تخریب در هر جای دنیا مخالفیم. این حرف ثابت ماست. ما با کشته شدن مردم، با تخریب زیربناهای ملت ها تایید نمی‌کنیم در هر جای دنیا که اتفاق بیفتد. ما مثل غربیها نیستیم که چنانچه بمب را سر کاروان عروسی در افغانستان بیندازند و عروسی را به عزا تبدیل کنند این را مبارزه با تروریسم بدانیم و جنایت نیست. اینها منطق‌شان این شکلی است. در افغانستان در عراق آمریکا در شرق سوریه چه می‌کند. چرا نفت سوریه و پول ثروت ملی افغانستان را می‌دزدند و غصب می‌کنند؟!»

علی خامنه‌ای در ادامه تاکید کرد: «ما در اوکراین طرفدار توقف جنگ هستیم و می‌خواهیم جنگ در آنجا تمام شود منتها علاج هر بحرانی صرفا در صورتی ممکن است که ریشه بحران شناخته شود. ریشه بحران در اوکراین سیاست‌‎های آمریکا و غربی هاست. اینها ریشه بحران است. اینها را باید شناخت و بر اساس اینها قضاوت و داوری کرد و اگر اهل اقدام بودیم، اقدام کرد.»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »