زیتون دانشجو| با کدخدا بساز

زیتون ـ شنبه، سی ام بهمن ماه، ۱۷ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم دولت رئیسی، خواستار شفاف‌سازی در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه شدند. به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر، در بخشی از این نامه «ضمن تقدیر از برنامه‌های دقیق» جناب وزیر، از وی خواسته شده که طی ۲۱ روز اداری، به مطالبات مجلس پاسخ دهد.

لیست این مطالبات شش گانه از این قرار است: ۱. برنامه زمانبندی اجرای هر طرح ۲. تعیین فازهای اجرای طرح‌ها و ارائه‌ی میزان پیشرفت شاخص‌ها به صورت دوره‌های شش ماهه ۳. شاخص‌ها و سنجه‌های قابل اندازه‌گیری برای هر طرح ۴. وضعیت شاخص‌ها در آغاز به کار دولت سیزدهم برای هریک از طرح‌ها ۵. چشم‌انداز و خروجی نهایی هریک از طرح‌ها ۶. ارائه نام مسئول ارائه دهنده‌ گزارش‌های دوره‌ای از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌کننده بازخورد نمایندگان در خصوص میزان پیشرفت هریک از طرح‌ها.

البته که دقت و شفافیت نمایندگان مجلس در نگارش این نامه و طرح درخواست پاسخگویی از وزیر مملکت هم در نوع خود جالب توجه است اما خوب می‌شد اگر این سنت حسنه در باقی امور کشور و نسبت به تمامی افراد اجرا می‌شد. این همان مجلسی است که با شعار طرح شفافیت آرای نمایندگان، رای اعتماد گرفت و حالا حتی بیم آن می‌رود که طرح مذکور از دستور کار هم خارج شود.

علی مزروعی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفتگویی با خبرگزاری دانشجو، در خصوص این طرح گفت : «مجلس یازدهم با شعار شفافیت روی کار آمد؛ اما امروز در نقطه‌ای گیر کرده که نمی‌داند باید خودش را شفاف کند یا نه و این در حالی است که اگر شفافیت در مجلس حاکم نشود نمایندگان هر گاه بخواهند ایجاد شفافیت در دیگر دستگاه‌ها را پیگیری کنند به آن‌ها می‌گویند بروید و ابتدا یقه اولین کسانی را بگیرد که ادعای شفافیت کردند و البته اولین کسانی هم که مدعی شفافیت شدند نمایندگان مجلس بوده اند.»

مجلس انقلابی طوری از برنامه‌های آقای وزیر تقدیر و تشکر می‌کند که انگار نه انگار این همان وزارتخانه‌ای است که دستور اخراج اساتید معتبر را یکی پس از دیگری صادر می‌کند. بیست روز پیش بود که خبر اخراج دکتر رضا امیدی، استاد دانشگاه تهران و متخصص در حوزه نابرابری و فقر، برگ دیگری از افتخارات دولت ابراهیم رئیسی را ماندگار کرد. حالا هم بیشتر از هشتصد نفر از اعضای جامعه دانشگاهی به این اخراج ناعادلانه معترض شدند و خواسته‌ی خود مبنی بر بازگشت دکتر امیدی به دانشگاه تهران را مطرح کردند.

در بخشی از این نامه آمده : «در حال حاضر که فقر، نابرابری و تبعیض‌های طبقاتی و اجتماعی روز به روز در این کشور افزایش پیدا می‌کند، دغدغه دکتر امیدی برای ترویج سیاست‌های رفاهی به سود طبقات محروم، توجه به مسئله عدالت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و آموزشی، مسئله بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی و… بسیار حائز اهمیت است، اما به جای آنکه از این دانش و تخصص و تجربه استفاده شود تا در این شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی، باری از دوش جامعه برداشته و گامی در راستای تحقق عدالت برداشته شود، متأسفانه شاهد اخراج ایشان از دانشگاه هستیم.»

پیش از این، جمشیدی‌ها، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در توضیح دلیل اخراج رضا امیدی به خبرگزاری ایسنا گفته بود : «موارد علمی، آموزشی و تکلیفی علت عدم تمدید نبود و موارد دیگر گزینشی از جمله این دلایل است چرا که برای استخدام یک فرد باید منابع اطلاعاتی و گزینشی اعلام کنند که فرد مورد تایید است و مسئله خاصی ندارد.»

از سویی دیگر، معاون جناب زلفی گل در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه کوثر بجنورد ادعای عجیبی را مطرح کرد و به نوعی بر طبل دفاع از دانشگاه‌های تک جنسیتی کوبید تا به مانند بالادستی اش، هر چه بهتر و بیشتر با کدخدا بسازد و در ده بتازد. داداش پور در بخشی از سخنان خود گفت : «از سوی دیگر تعدادی از خانواده های دانشجویان دختر و یا خود دانشجویان دختر تمایل دارند تا در دانشگاه های تک جنسیتی تحصیل کنند که چنین امکانی نیز برای آن ها به وجود آمده است.»

اینکه متر و معیار آقای معاون برای اندازی گیری تمایل دانشجویان دختر و خانواده‌هایشان چه بوده، خود سوال بزرگ و مهمی است اما چه کسی است که نداند این قبیل سخنان و اقدامات در راستای اسلامی کردن دانشگاه هایی است که دیر زمانی است تنها نام دانشگاه را یدک می‌کشند و مدام در عرصه اخراج استاد و دانشجو، روی یکدیگر را سفید می‌کنند.

اینکه دانشگاه تهران در تازه ترین اقدام خود دست به «تاسیس دانشکده حکمرانی» می‌زند هم از طنزهای تلخ مملکتی است که حکومت اسلامی اش هر آن چه از افراد باصلاحیت و شریف در این آب و خاک بود، یا به تیغ تیز سپرد و یا از سرزمین پدری فراری داد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »