بیانیه ۲۵۰ نماینده خطاب به رییس جمهوری: بدون اخذ تضمین توافق نکنید

بیش از ۲۵۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی اعلام کردند که توافق احیای برجام نباید بدون دریافت تضمین‌های لازم از غرب، اجرایی شود.

در این بیانیه که امروز منتشر شده، نمایندگان مجلس خطاب به رییس جمهوری اعلام کردند که «آمریکا و سایر کشورهای طرف برجام باید تعهد دهند که از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد.»

در این بیانیه آمده که «ابتدا باید آمریکا و سایر اعضای برجام به تعهد خود در لغو تحریم‌ها عمل کنند و بعد از راستی‌آزمایی، ایران به سراغ انجام تعهدات خود رفته و آن را انجام دهد»

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز» گفته بود کنگره آمریکا باید در خصوص تعهدات واشنگتن در قبال برجام و بازگشت به این توافق هسته‌ای، «بیانیه سیاسی» صادر کند.

در یکی از بندهای بیانیه مجلس از دولت خواسته شده «تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و برگشت پول صادرات ایران را به مجلس گزارش کند» و در صورت تایید و تصویب مجلس، گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای را بردارد.



مریم اکبری‌منفرد، زندانی سیاسی٬ دچار مشکلات «کبدی» شده است

کمپین حقوق بشر در ایران خبر از آن داد که مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی که ۱۳ سال بدون مرخصی در زندان است، به «بیماری کبد چرب» مبتلا شده و از «حداقل امکانات» محروم است.

اتهام این زندانی سیاسی «محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران» اعلام شده و اکنون به زندان سمنان تبعید شده است. او اتهام خود را رد کرده است.

به‌گفته کمپین حقوق بشر، این زندانی سیاسی «قادر به تهیه مواد غذایی و غذای مورد نیاز برای حفظ حداقل سلامتش که پزشک تعیین کرده» نیست.

در پی حوادث عاشورای ۸۸ مریم اکبری منفرد بازداشت و در خردادماه ۸۹توسط شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران به ۱۵سال حبس تعزیری محکوم شد.

سال ۸۸ در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ماه همان سال، به خیابان‌ها آمدند و نیروهای امنیتی شدیدا آنها را سرکوب کرد.



مادر زینب جلالیان: ۱۵سال است دخترم را ندیده‌ام

کمپین حقوق بشر در توییتی از قول مادر زینب جلالیان زندانی سیاسی کرد نوشته است که او ۱۵ سال است دخترش را ندیده است.

این کمپین نوشت که مادر این زندانی سیاسی گفته است که از وضعیت دخترش بی‌خبراست و از اینکه ممکن است دچار ویروس کرونا شده باشد، ابراز نگرانی کرده.

در این توییت مادرش از سازمان‌های حقوق بشری کمک خواسته و گفته است: «از ملاقات با خانوادە و وکیل هم محرومش کردەاند. پیر شدەام بە عنوان یک مادر دوست دارم دخترم را ببینم. از سازمانها و مدافعین حقوق بشری تقاضای کمک دارم.»

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد، متولد ۱۳۶۱است و از آذر سال ۸۶در زندان به سر می‌برد، او سنگین‌ترین حکم (حبس ابد) را در میان زندانیان سیاسی زن در ایران دارد.

او سال ۸۸ به اتهام خروج غیرقانونی از کشور به یک سال حبس تعزیری و به اتهام محاربه با عضویت در پژاک به اعدام محکوم شده بود؛ حکمی که با یک درجه تخفیف و به گفته وکیلش، با عفو رهبری تبدیل به حبس ابد شد.



جلسه غیرعلنی مجلس با حضور رییس سازمان اطلاعات سپاه در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

امروز مجلس شورای اسلامی با حضور رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، رییس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از دیگر مقام‌های دولت درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل جلسه داد.

نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رییسه مجلس، در این رابطه گفت که حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، از طرف دستگاه های نظارتی و امنیتی در جلسه مجلس حضور داشت.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی به جز دارو و گندم حذف شده اما پیش‌بینی شده که دولت ۴۰ هزار میلیارد ریال برای تنظیم بازار کالاهای اساسی هزینه کند. این بودجه باید در مجلس تصویب شود و برخی از نمایندگان از احتمال تغییر در این بخش سخن گفته‌اند.

در همین حال پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسات مختلف هشدار داده بودند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ باعث افزایش شدید قیمت‌ها خواهد شد.



قتل دو زن در کرمانشاه و ایلام به دست اعضای خانواده‌شان

وب سایت هه‌نگاو از قتل دو زن جوان در ایلام و کرمانشاه به دست شوهر و پدرشوهر آنها خبر داد.

بنا بر این گزارش این رسانه حقوق بشری، طاهره شفیعی، زن ۲۲ ساله در روستای زردلان در بخش هلیلان در استان ایلام، روز جمعه ۲۹ بهمن توسط پدر شوهر خود کشته شده است.

این مرد ۵۲ ساله پس از قتل عروس خود، با شلیک گلوله خودکشی کرده است.

در همان روز یک زن جوان در کرمانشاه به نام فاطمه صامتی، به دست شوهرش به وسیله چاقو و تبر به قتل رسیده است.

این سازمان دلیل این دو قتل را «اختلافات خانوادگی» ذکر کرده است.

سازمان حقوق بشری هه نگاو پیش از این اعلام کرده بود که در بازه زمانی یک ساله از ٢۵ نوامبر ٢٠٢٠ تا ٢۵ نوامبر ٢٠٢١ میلادی دست‌کم ۴۴ زن در استان های کردنشین ایران کشته شده اند.



پخش شعار «مرگ برخامنه‌ای» از بلندگوهای بازار تجریش

ویدیوی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد روز شنبه ۳۰ بهمن از بلند‌گوهای بازار تجریش برای دقایقی شعارهایی از جمله «‌رئیسی جلاد شصت و هفتی»، «‌مرگ بر خامنه‌ای» و همچنین شعاری در حمایت از سازمان مجاهدین خلق پخش شده است.

پیش از این اتفاق مشابهی در بازار رضای مشهد رخ داده بود.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »