بازداشت تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم بکتاش آبتین

امروز و در طی مراسم چهلیمن روز جان باختن بکتاش آبتین٬ شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران٬ نیروهای امنیتی چند تن از شرکت‌کنندگان در مراسم را بازداشت کردند.

طبق ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، شرکت‌کنندگان در این مراسم که در امامزاده عبدالله شهرری در حال برگزاری بود شعار «درود بر آبتین، مرگ بر ظالمین» سر دادند و با برخورد خشن نیروهای امنیتی مواجه شدند.

کانون نویسندگان ایران اعلام کرد که یاشار تبریزی، تینا یوسف‌تبار، کامبیز نوروززاده، مهریار ظفرمند و لیلا میرغفاری در مراسم چهلم بکتاش آبتین بازداشت شده‌اند.

بکتاش آبتین، زندانی سیاسی که به دلیل ابتلا به کرونا و پس از انتقال دیرهنگام به بیمارستان در وضعیت کمای مصنوعی قرار داده شد، هجدهم دی‌ماه در ۴۷ سالگی جان باخت.

کانون نویسندگان ایران که آبتین عضو آن بود از اواخر آذرماه اعلام کرده بود که این زندانی سیاسی از هنگام بروز نشانه‌های کرونا چندین بار به بهداری زندان اوین مراجعه کرد اما هر بار بی‌ هیچ معاینه یا آزمایشی، با مشتی قرص به سلول بازگردانده شد.

مراسم خاکسپاری او نیز به دلیل فشار نهادهای امنیتی در نوزدهم دی، یک روز پیش از زمان اعلام شده توسط خانواده، برگزار شد.


نرگس محمدی به بیمارستان منتقل شد

تقی رحمانی٬ همسر نرگس محمدی٬ از انتقال این فعال مدنی از زندان قرچک به بیمارستان خبر داد.

همسر نرگس محمدی در توییترش اعلام کرد:«مشکل تنفسی علت این انتقال بوده است.
نرگس در نامه‌ای به وضعیت زندان قرچک اعتراض کرده بود.از وضع او اطلاع دقیقی نداریم. مسولان از وضع جسمی نرگس اطلاع دقیق دارند.»

یشتر تقی رحمانی خبر داده بود که «براساس شنیده‌ها همسرش در دادگاهی ۵ دقیقه‌ای به ۸ سال زندان و بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از ارتباط مخابراتی محکوم شده است.»

به‌گفته او، این حکم جدید علاوه برمحکومیت۳۰ ماه زندان و شلاقی است که برای خانم محمدی در خرداد ماه صادر شده است.

خرداد ماه گذشته، در حالیکه شکایت نرگس محمدی از مسئولان زندان اوین به جایی نرسید، اما دادگاهی او را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)، تحصن در دفتر زندان، تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)، تخریب شیشه‌ها، افترا و ایراد ضرب و جرح» به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد.

نرگس محمدی پس از دستگیری مجدد در آبان ماه، حدود دو ماه در سلول انفردای بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شد و سپس به زندان قرچک منتقل شد.


ذیل سند همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین٬ ۵۰۰۰ نیروی امنیتی چینی به ایران می‌آیند

خبر ورود ۵۰۰۰ نیروی امنیتی چینی در ایران از روز گذشته در رسانه‌های مطرح شده بود. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران خبر از برنامه ریزی برای حضور ۵۰۰۰ نیروی امنیتی چینی در ایران را اولین بار نشریه انگلیسی زبان نشریه انگلیسی «پترولیوم اکونومیست» منتشر کرده است.

هرچند وب سایت پژوهشکده امنیت ملی نیز خبر حضور ۵۰۰۰ نیروی امنیتی چینی در ایران را تایید کرده است.

همچنین بر اساس این گزارش برخی از قراردادهای طراحی شده ذیل این سند همکاری ۲۵ ساله٬‌ بدون برگزاری مناقصات به چینی ها واگذار خواهد شد.



رفع اتهام از سه مدیر دولتی در پرونده اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی

سه مدیر دولتی که قبلا به عنوان متهم در پرونده اتوبوس خبرنگاران معرفی شده بودند، از سوی بازپرس ارومیه تبرئه شدند.

به گفته وکیل خبرنگاران این اتفاق بدون اطلاع شاکیان پرونده و وکلای آنها بوده است و برخلافِ قانون آیین دادرسی کیفری حتی قرار نهایی صادره به وکیل و شکات ابلاغ نشده تا ظرف مهلت مقرر قانونی نسبت به آن اعتراض کنند.

به دنبال واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در مسیر پیرانشهر به نقده در تاریخ دوم تیر ۱۴۰۰، که منجر به مرگ خبرنگاران مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی شد، خانواده جانباختگان و خبرنگاران بازمانده ضمن ثبت شکایت خواستار شناسایی مقصران و مسببان این حادثه شدند.

در همان تیر ماه ۱۴۰۰ پرونده اتوبوس خبرنگاران با شکایت خانواده مشهاد کریمی و ریحانه یاسینی و همچنین خبرنگاران بازمانده تشکیل و روند پیگیری قضایی آغاز شد. تا آبان ماه ۱۴۰۰ این پرونده در نقده به عنوان محل وقوع حادثه مورد رسیدگی قرار گرفت اما از چهار ماه پیش، رسیدگی به پرونده به داسرای ارومیه سپرده شده است.

بعد از گذشت چهار ماه از ابلاغ پرونده به دادسرای ارومیه، خبرنگاران مطلع‌ شده‌اند سه مدیر دولتی که قبلا از سوی دادستان نقده متهم شناخته شده بودند، توسط بازپرس ارومیه تبرئه شده‌اند.

محمد داس‌مه، وکیل خبرنگاران دراین‌باره گفت: «پرونده اتوبوس خبرنگاران پس از آن‌که توسط دادسرای عمومی انقلاب و بازپرس نقده به دلیل توجه اتهام به سه مدیر مدیر کل محیط زیست، دبیر ستاد احیای استانی و رئیس محیط زیست شهرستان ارومیه به دادستان عمومی انقلاب ارومیه ارجاع شد، بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه بدون تشکیل جلسه و دعوت از بنده به عنوان وکیل شکات و همینطور شکات، اقدام به صدور قرار نهایی کرده و چون در این قرار اظهار نظر ماهوی شده، باید حسب ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری به ما ابلاغ می‌شد تا نسبت به آن اعتراض می‌کردیم.»

این درحالیست که تمامی قرارهای نهایی صادره از دادسرای عمومی انقلاب قطعی نیستند و ظرف ۱۰ روز قابل اعتراض در دادگاه کیفری ۲ هستند.



انتقاد آیت‌الله خامنه‌ای از برجام و طرفداران مذاکره با آمریکا

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ امروز گفت: «در برجام ایرادی که می گرفتم این بود که باید نکاتی را در نظر بگیریم که بعدا مشکلاتی پیش نیاید، ولی به برخی از این نکات توجه نشد و مشکلاتی پیش آمد که می‌بینیم.»

علی خامنه‌ای در دیدار تصویری با مردم تبریز دوباره تاکید کرد که “در قضایای برجام در سال ۹۴ و ۹۵ ایرادی که بنده می‌گرفتم این بود که یک نکاتی باید در برجام رعایت می‌شد که مشکلات بعدی پیش نیاید. اعتراض من عمدتاً به این بود.»

او همچنین گفته برخی نیازها هستند که اگر امروز به فکر آن نباشیم فردا به مشکل خواهیم خورد، مسئله تربیت دانشمند، فرزندآوری و تکثیر نسل و یا موضوعی مثل انرژی هسته ای از این موارد است.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین خطاب به طرفداران مذاکره با آمریکا گفت: «آن کسانی که دم از تسلیم در مقابل آمریکا می زنند، نمی توانند به این انقلاب پایبند باشند.»

رهبر جمهوری اسلامی با رد انحراف از «آرمان‌های انقلاب» گفت: «گاهی اوقات افرادی برای اینکه خود را دلبسته انقلاب نشان دهند، می‌گویند انقلاب از آرمان‌های خود منحرف شده است. من نه این حرف قبول دارم و نه دلبستگی آن‌ها را به انقلاب. کسی که زندگی و حرکت اَشرافی را دنبال می‌کند نمی‌تواند به شعار و آرمان انقلاب درباره مستضعفین پایبند باشند.»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »