مصاحبه مادر قاتل مونا حیدری با خبرگزاری فارس: پسرم غیرتش را نشان داد

مادر مردی که همسر ۱۷ ساله‌اش را کشت و سر بریده او را در میدان کسایی اهواز چرخاند، گفت پس از فرار همسرش از ایران اطرافیان پسرش، «چپ و راست غیرت و مردانگی او را تحریک می‌کردند» و وقتی همسرش به ایران بازگشت سر بریده او «را گرداند تا مثلا به همه بگوید: من آدم بی‌غیرتی نیستم.»

مادر سجاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مدعی شده است که طبق اظهارات خود مونا (غزل) حیدری، مقتول، او حدود چهار ماه پیش هنگام آشنایی با یک مرد سوری باردار بوده و جنین‌اش سقط شده است.

در همین رابطه یک منبع آگاه به رادیو زمانه گفته که غزل به اجبار در پانزده سالگی با سجاد ازدواج کرده بود و او پس از آن که به ترکیه می‌رود مورد سوءاستفاده و سوءرفتار مرد سوری قرار می‌گیرد و این مرد «همان رفتار شوهرش را با او انجام می‌دهد».

همچنین مادر سجاد گفت در زمانی که غزل ترکیه بود «پسرم هر روز بیشتر از دیروز کنترل خود را از دست می‌داد و نمی‌توانست بر اعصاب خود مسلط شود مخصوصا که بازاری بود و اطرافیان چپ و راست غیرت و مردانگی او را تحریک می‌کردند.»

او اضافه کرد که پس از مدتی خود غزل «پشیمان شده» و خواستار بازگشت به ایران بود و خانواده او برای بازگرداندنش از طریق پلیس بین‌الملل اقدام کردند.

بر اساس این اظهارات، غزل ظهر جمعه گذشته همراه با پدر خود و پدر سجاد به اهواز آورده می‌شود.

مادر قاتل گفت: «پسرم تهدید کرده بود غزل را می‌کشم برای همین پدر غزل و پدر سجاد در صدد مخفی کردن غزل تا تحویل آن به کلانتری بودند. زمانی که روز شنبه غزل را سوار ماشین کردند تا تحویل کلانتری بدهند سجاد به اتفاق برادرش جلوی ماشین را می‌گیرند و غزل را از آنها می‌گیرد و ظهر همان روز سجاد غزل را با قمه کشت.»

او درباره دلیل گردادن سر بریده غزل نیز گفت: «سجاد در هر محله‌ و خیابانی که به او انگ بی‌غیرت زده بودند سر غزل را گَرداند تا مثلاً به همه گوید: من آدم بی‌غیرتی نیستم.»



افشای اتهامات ۱۸۴۶ زندانی در پی هک زندان قزلحصار توسط گروه «عدالت علی»

گروه سایبری «عدالت علی» پس از هک کردن بخشی از سامانه‌های زندان قزل‌حصار کرج٬ مدارکی آن را برای رادیو فردا فرستاد.

از جمله اسنادی منتشر شده فهرست صدها نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ و موارد اتهامی آن‌ها است. این فهرست دربرگیرنده موارد اتهامی آشنایی چون «اخلال در نظم»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین» به دو رهبر تاریخ جمهوری اسلامی در فضای مجازی و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» است.

در این فهرست که شامل اسامی ۱۸۴۶ بازداشتی است، شمار زیادی به حبس‌های بین یک ماه تا ده سال محکوم شده‌اند و تعداد متنابهی نیز محکوم به تحمل شلاق شده‌اند. تعداد زیادی از متهمان به حبس‌های بین یک ماه تا ده سال محکوم شده‌اند و تعداد زیادی نیز حکم شلاق دریافت کرده‌اند.

به‌عنوان مثال در مورد اتهام یکی از بازداشتی‌ها نوشته شده است: «در محل تجمعات در خیابان پیروزی به صورت مکرر حاضر شده و برای خودنمایی به بستگان، متنی به صورت پیامک داده است». این شخص به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق غیابی محکوم شده است.

شخص دیگری برای «پارک کردن خودرو به صورت مورب در یافت‌آباد» یک سال حبس و ۲۰ ضربه شلاق تعلیقی به مدت دو سال دریافت کرده است.

برای بازداشتی دیگری نوشته شده است: «درحالی‌که صورت خود را پوشانده، هر چند مدعی است سرما خورده بود، اقدام به شعار علیه نظام نموده است». این متهم ۱۰ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت سه سال دریافت کرده است.

اتهام فرد دیگری که سه ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق گرفته، «قبول اشتباه در پارک خودرو و شروع به تماشا در اتوبان امام علی در پی اغتشاشات با دیگر شهروندان خاطی» عنوان شده است.

یک بازداشت‌شده دیگر، از جمله با استناد به «عکس‌های موجود در پرونده در خصوص توهین به رهبر انقلاب بر روی اسکناس‌ها با عنوان ستاد بزرگداشت هفت آبان» محکومیت هشت ماه تعزیری و چهار ماه رونویسی از روی کتب را دریافت کرده است.



آمار قربانیان روزانه کرونا در ایران سه رقمی شد

با شیوع گسترده سویه جدید کرونا در ایران، موارد فوتی این بیماری بعد از حدود دو ماه دوباره سه رقمی شده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت ایران طی یک روز اخیر ۳۹ هزار و ۸۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در این کشور شناسایی شد که مجموع بیماران از ابتدای همه‌گیری را به ۶ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۵ نفر رسانده است.

بر همین اساس ۱۰۴ بیمار طی یک روز اخیر جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۹۳۴ نفر رسید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت این کشور در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در ایران در وضعیت قرمز و ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.



شمخانی: توافقی که تحریم‌های فشار حداکثری در آن رفع نشود، توافق خوب نیست

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «توافقی که طی آن تحریم‌های شکل‌دهنده فشار حداکثری رفع نشود، موجب شرطی شدن اقتصاد کشور شده و نمی‌تواند مبنای توافق خوب باشد.»

به نوشته شمخانی «دستور کار مذاکره‌کنندگان ایرانی برای ادامه دور هشتم گفتگوها به دقت مشخص شده است.»

این در حالی است که تیم مذاکره کننده ایران برای شرکت در دور جدیدی از مذاکرات قرار است فردا به وین برود.



تصویب محدودیت‌های جدید توسط ستاد مقابله با کرونا

با افزایش شیوع سویه جدید کرونا در ایران، ستاد مقابله با کرونا محدودیت‌های جدیدی را اعلام کرده است.

به گفته سخنگوی این ستاد پیشنهاد شده جلسات اداری در فضاهای بسته با حداکثر ۳۰ نفر و ۹۰ دقیقه انجام شود.همچنین در ایام زیارتی (ماه رجب) و هنگام ورود زائران به امکان مذهبی، مقررات بهداشتی باید توسط زائران رعایت شود.بر اساس این مصوبات تجمعات مذهبی و اجتماعی در فضاهای سربسته با ۲۰ درصد ظرفیت باید انجام شود و پروازهای داخلی با حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت انجام شود.



عالیه اقدام‌دوست با اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد

عالیه اقدام‌دوست، فعال مدنی روزگذشته (دوشنبه، ۱۸ بهمن) به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در فومن بازداشت شد.

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» ضمن اعلام این خبر آورده است که او ساعت ۹ روز دوشنبه به وسیله پلیس امنیت فومن در خانه خودش بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش بازداشت این فعال با حکم شعبه ۲ دادسرای فومن به نیابت از دادسرای ناحیه ۳۳ اوین صورت گرفته است.

عالیه اقدام دوست که اکنون ۶۲ سال دارد، پیش از انقلاب ۵۷ در ایران آموزگار آموزش و پرورش بود، اما پس از استقرار جمهوری اسلامی اخراج شد و از سال ۶۲ تا ۶۸ به دلیل فعالیت سیاسی در زندان بوده‌ است.

او پس از آن نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی چندین بار بازداشت شد، از جمله ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در پی حضور در تجمع فعالان حقوق زنان در میدان هفت تیر تهران به همراه شماری دیگری از فعالان حقوق زن دستگیر و به سه سال زندان محکوم شد.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »