باهنر: اگر رهبری قانع شوند، قانون اساسی را باید تغییر دهیم

محمدرضا باهنر٬ دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین٬ گفت: «اصل ۱۷۷ قانون اساسی، موارد اصلاح قانون اساسی را مشخص کرده است. با اذن و اراده رهبری، مجلسی به نام بررسی مجدد یا بازنگری در قانون اساسی تشکیل می‌شود. قانون اساسی حتی ترکیب این مجلس را هم مشخص کرده است. مجلس تشکیل‌شده، موارد مرتبط با اصلاحات ساختاری را بررسی کارشناس می‌کند و به تصویب نهایی می‌رساند، سپس این مصوبات باید به رفراندوم گذاشته شوند و اگر اکثریت ملت ایران آن را در همه‌پرسی تائید کردند، تبدیل به قانون لازم‌الاجرا می‌شود.»

او افزود: «بعد از ۴۰ و اندی سال باید در برخی از ساختارها تجدیدنظر کنیم. کشور فرانسه از زمان انقلاب کبیر خود تاکنون ۵ جمهوری را تغییر داده و ساختار جمهوریت خود را تغییر داده، ما هم باید وارد دوره «جمهوری دوم» شویم.»



انتقاد هشت سازمان‌ حقوق بشری به دولت کانادا: نباید تبدیل به پناهگاه فرماندهان سابق سپاه بشوید

هشت سازمان حقوق بشری در نامه‌ای سرگشاده به دولت کانادا با ابراز نگرانی شدید از سفر مرتضی طلایی، رییس پلیس پیشین تهران، به این کشور، هشدار دادند که کانادا نباید به پناهگاهی امن برای فرماندهان پیشین سپاه پاسداران تبدیل شود.

این نامه خاطرنشان کرد: «اجازه ورود آزادانه مرتضی طلایی به کانادا پیامی خطرناک است؛ این پیام توهین به ایرانیانی است که خود به کانادا پناهنده شده‌اند.»

این نامه از دولت کانادا خواست در این مورد دست به اقدام فوری زده و از طلایی به دلیل نقش او در نقض حقوق بشر در ایران تحقیق و تفحص کند.

این سازمان‌های حقوق بشری با اشاره به اینکه از زمان قطع روابط ایران و کانادا و تعطیلی سفارت‌خانه‌ها، بسیاری از ایرانیان برای گرفتن ویزای کانادا با مشکلات فراوانی مواجه هستند، افزود: «ظاهرا این قضیه برای فرمانده پیشین سپاه پاسداران صدق نمی‌کند.»

این نامه همچنین به نقش مرتضی طلایی در سرکوب، دستگیری و شکنجه تظلاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز در ایران و تشکیل گشت ارشاد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

از «زندگی شخصی» مرتضی طلایی تا بهشت مردم ایران



مخالفت رئیسی با محدودیت سراسری به رغم افزایش شهرهای قرمز به ۱۲۰ شهر و رشد ۱۵۷ درصدی مراجعات سرپایی به درمانگاه‌ها

وزارت بهداشت امروز تعداد شهرهای قرمز را ۱۲۰ شهر اعلام کرد و مسئولان درمانی نسبت به کمبود تخت بیمارستانی برای کودکان هشدار دادند.

ایسنا با اشاره به اینکه نقشه کرونایی کشور برای بار ششم آتشین شده، روز شنبه ۱۶ بهمن گزارش داد که در حال حاضر ۱۲۰ شهر در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهر نارنجی، ۱۶۷ شهر زرد و فقط ۸ شهر در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در دومین هفته از ماه بهمن، ۱۰۸ هزار و ۵۷۹ مبتلا به کرونا شناسایی شد و شش‌هزار و ۷۰۶ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

شمار مرگ‌ومیر در این هفته نیز ۲۰۴ نفر اعلام شده است.

در همین حال ابراهیم رئیسی با برقراری محدودیت‌های سراسری مخالفت کرد و گفت می‌توان تعریف جدیدی برای شهرهای قرمز ارائه داد.

رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از برقراری محدودیت‌های بخشی دفاع کرد و گفت: «اعمال محدودیت یا تعطیلی نباید مثل گذشته جنبه عمومی و سراسری داشته باشد.»

در روزهای اخیر اختلاف مقام‌های جمهوری اسلامی درباره برقراری محدودیت کامل یا قرنطینه هوشمند در برخی موارد علنی شده است.



بایدن یک مجوز معافیت از تحریم ایران را تمدید کرد؛ جمهوری اسلامی: کافی نیست

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه٬ در واکنش به خبر «تمدید یک مجوز معافیت از تحریم ایران » این اقدام را ناکافی دانست. او در این رابطه گفت: «آنچه که ایالات متحده باید انجام دهد در تمامی ابعاد رفع تحریمی و همچنین ابعاد هسته ای است.»

شب گذشته یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت در حالی که گفتگوهای احیای توافق برجام در وین به آخرین مراحل خود نزدیک می شود، دولت این کشور مجوز معافیت از تحریم را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تمدید کرده است.

وزارت خارجه آمریکا گفته این مجوز برای ادامه گفتگوهای مهمی در چارچوب مذاکرات وین لازم بوده است.

این مجوز به تبدیل آب سنگین رآکتور اراک ، تامین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال پسماند سوخت به خارج از ایران مربوط می‌شود.

او افزود: «اخباری که امروز شنیده می شود در خصوص ابعاد رفع تحریمی هسته ای است و همه می دانند که این کفایت نمی کند و کافی نیست.»

خطیب زاده تاکید کرد: «طبیعتا جمهوری اسلامی ایران منتظر است که در خصوص ابعاد رفع تحریمی برجام هم ایالات متحده به وظایف و تعهدات خودش عمل کند.»



آغاز دومین دور از دادگاه مردمی آبان به صورت غیرعلنی

دومین دور از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به سرکوب اعتراضات در آبان‌ماه سال ۹۸ روز جمعه، ۱۵ بهمن‌ماه، در لندن آغاز شد.

برای حفظ امنیت شهود، جلسات دور دوم دادگاه آبان‌ماه به صورت غیرعلنی در لندن برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان پیشتر اعلام کرده‌ بودند که دومین دور از این دادگاه در روزهای ۱۵ تا ۱۷ بهمن به صورت غیرعلنی برگزار خواهد شد.

قرار است در این دور بیش از صد شهادت جدید در دادگاه مطرح شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

در دور پیشین این دادگاه که آبان‌ماه سال جاری توسط سازمان‌های «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» برپا شد، ۳۴ شاهد و شش کارشناس شاهد اسناد و مدارک خود را ارائه کردند.

بر اساس گزارش‌ها، هیئت دادستانی این دادگاه پس از بررسی اسناد شاهدان جدید، ۲۷ مقام دیگر جمهوری اسلامی را نیز به دلیل مشارکت در سرکوب آبان ۹۸، به جنایت علیه بشریت متهم کرده است.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »